Vindecarea
Divină
Boala este o plagă îngrozitoare peste rasa umană.
Nimănui nu-i place să sufere de una sau de mai multe din sutele de boli care
s-au înrădăcinat în oameni şi care în cele din urmă îi duc în mormânt.
În vechime puţin s-a cunoscut sau nu s-a cunoscut
deloc despre tratamentele medicale ştiinţifice. Aceasta a dat ocazie doctorilor
vrăjitori şi altor practicieni lipsiţi de scrupule să-i exploateze pe oameni,
profitând atât de temerile, cât şi de superstiţiile lor şi de dorinţa
întemeiată de a fi eliberaţi de durere.
Astăzi situaţia este cumva diferită. Deşi ştiinţa
medicală a făcut progrese uriaşe, totuşi milioane de bolnavi incurabili
continuă să spere împotriva oricărei speranţe că într-o zi se va descoperi un
remediu sau un mijloc de a-i readuce la starea normală. Această speranţă de a
găsi un mijloc de vindecare îi expune pe mulţi dintre membrii nefericiţi ai
familiei umane la exploatare şi acum ca şi în veacurile trecute.
Controlul guvernamental asupra traficului de droguri
este de un oarecare ajutor în a proteja pe unii să cadă victimă acestui flagel.
Autorizarea medicilor, şi a altora a căror muncă este să uşureze suferinţa
umană, este încă un mijloc de protecţie a publicului împotriva exploatării. Dar
aceste prevederi sunt numai o protecţie parţială împotriva celor care profită
în mod egoist de pe urma nefericiţilor care le cad victime, în dorinţa lor de a
avea o stare de sănătate mai bună.
Când ştiinţa medicală nu reuşeşte să uşureze durerea,
să vindece boala sau să redea vederea, mulţi încep să se gândească dacă nu se
poate face un miracol în cazul lor.
Cei care nu au credinţă într-o putere superioară nu
sunt ispitiţi pe această linie, dar cei care cred în Dumnezeu şi au credinţă că
El poate face orice, sunt adesea convinşi cu uşurinţă că trebuie să se aştepte
ca El să-i vindece. Cu acest gând în minte, ei apelează la Dumnezeu pentru
ajutor, fie direct, fie printr-o persoană care face vinedecări prin credinţă.
Şi uneori se observă o îmbunătăţire. Dar în cele mai multe cazuri pacientul este
foarte dezamăgit, fiindcă nu are loc nici o “minune”.
Vindecarea bolilor fără medicamente sau intervenţie
chirurgicală nu este ceva nou. A fost practicată de către magicienii din
Egiptul antic, din Asiria şi din Babilon. Anumiţi oameni “sfinţi” din India fac
şi acum ceea ce ei pretind a fi vindecări miraculoase. Au făcut în trecut şi
fac şi astăzi.
Astăzi în Europa şi America ideea de a trata bolile
minţii şi ale trupului prin metode psihiatrice devine tot mai populară. Aceştia
spun că mintea stăpâneşte materia. Uneori se foloseşte hipnoza. Se spune că
unii medici chirurgi şi stomatologi îşi hipnotizează pacienţii înainte de a fi
operaţi şi astfel nu au nevoie de anestezie.
Atragem atenţia asupra acestor diferite metode de
vindecare şi de calmare a durerilor care sunt în afara câmpului medical
acceptat, nu cu ideea de a le condamna, nici de a le scuza, ci să arătăm că, în
afară de declaraţia de credinţă în Cristos sau în puterea lui Dumnezeu de a
vindeca bolile, s-au făcut şi se fac lucruri fenomenale. Evident, aceasta ne
face să admitem că vindecătorii prin credinţă creştini nu fac nimic mai uimitor
decât alţii, care în practicile lor nu invocă deloc numele lui Cristos, sau
dacă invocă o putere supranaturală, aceea este a unui dumnezeu păgân.
Cristos a
făcut minuni
Se prezintă adesea argumentul că deoarece Isus a făcut
vindecări miraculoase, iar în biserica timpurie apostolii au vindecat bolnavi
prin putere miraculoasă, creştinii de astăzi ar trebui să poată face şi ei
aceasta. Ni se atrage atenţia asupra unei declaraţii făcute de Isus, în sensul
că ucenicii Săi vor putea face aceleaşi lucrări miraculoase şi lucrări “mai
mari decât acelea”. Ioan 14:12.
Este adevărat că Isus a vindecat bolnavi prin putere
miraculoasă. De asemenea este adevărat că i‑a asigurat pe ucenici că ei vor
putea face lucrări şi mai mari decât cele pe care le-au văzut. Dar Isus a
înviat chiar şi morţi. Lazăr, de exemplu, fusese mort de patru zile şi corpul
său începuse să se descompună. Totuşi Isus i-a redat viaţa. Apostolul Petru
invocând puterea divină a înviat‑o pe Dorca. Dacă creştinii de astăzi trebuie
să practice vindecări miraculoase fiindcă Isus şi apostolii au practicat,
atunci trebuie să poată şi învia morţii prin credinţă.
Nu are importanţă ce succese ar pretinde că au
vindecătorii prin credinţă de astăzi, ei trebuie să admită că au şi eşecuri.
Dar Isus n-a avut nici un eşec. Chiar şi cei mai entuziaşti dintre ei trebuie
să admită că în nici un caz nu pot readuce pe morţi la viaţă. Astfel suntem
puşi în faţa unor fapte care trebuie analizate atunci când evaluăm practica
modernă a vindecării bolnavilor în numele lui Cristos.
Mai întâi, să nu uităm că şi alţii fac acelaşi lucru,
fără a avea pretenţia de a fi creştini, şi fac aceste lucruri de secole
întregi. Apoi, încercările actuale de vindecare prin credinţă se soldează cu
multe eşecuri. În al treilea rând, ei nu pot face învieri din morţi, aşa cum a
făcut Isus. Ca atare, pretenţiile de a urma exemplul Lui sunt departe de a fi
valabile. Se ridică astfel întrebarea dacă într-adevăr aceştia lucrează cu
autoritatea Lui.
Nu va mai fi
durere
Cu toate acestea, în nici un caz nu negăm faptul că
Biblia are multe de spus despre vindecarea divină. Dumnezeu este reprezentat ca
un mare medic, unul care vindecă toate bolile poporului Său (Ps. 103:3).
Profetul Isaia a prezis un timp când “nici un locuitor nu va zice, sunt bolnav”
(Is. 33:24). Acelaşi scriitor sfânt a profeţit că ochii tuturor orbilor se vor
deschide şi urechile surzilor se vor deschide. De asemenea, că şchiopii vor
sări şi muţii vor cânta. Is. 35:5, 6.
Bolile de toate felurile sunt dovezi că rasa umană
este pe calea spre moarte. Ele sunt însoţitorii morţii. Apostolul Pavel ne
informează că Cristos trebuie să împărăţească până va nimici moartea (1 Cor.
15:25, 26). Nimicirea morţii va cuprinde şi nimicirea bolilor care duc la
moarte. Apostolul Ioan, descriind sensul viziunii care i-a fost dată de către
Cristos pe Insula Patmos, a spus că vine un timp când nu va mai fi moarte, că
Dumnezeu va şterge toate lacrimile de pe feţele tuturor, că nu va mai fi durere
şi că tristeţea şi suspinul vor înceta. Apoc. 21:4.
Scripturile într-adevăr promit că scopul lui Dumnezeu
este să pună capăt păcatului şi morţii, că aceasta se va face prin Cristos şi
că prin El vor veni pentru oameni sănătatea şi viaţa. Faptul acesta este arătat
printr-un mesaj al lui Isus, trimis lui Ioan Botezătorul care era în
închisoare. Ioan anunţase înainte de a fi închis că Isus era prezisul Mesia şi
el a crezut cu adevărat aceasta. Fiind în închisoare, a început să se îndoiască
şi a avut nevoie de asigurări. Cu acest gând în minte a trimis doi ucenici la
Isus să‑L întrebe: “Tu eşti Acela care vine sau să aşteptăm pe altul?” Mat.
11:3.
Isus le-a cerut mesagerilor să se întoarcă la Ioan şi
să-i spună ce au văzut: că bolnavii erau vindecaţi, orbilor li se deschideau
ochii, unii morţi erau înviaţi şi săracilor li se vestea Evanghelia. Isus ştia
că Ioan va lua aceste lucruri ca dovezi că Mesia, Cristos, venise cu adevărat,
fiindcă Ioan ştia că acestea erau lucrări promise de Dumnezeu că se vor face
prin Mesia.
În vederea acestui scop clar stabilit de Dumnezeu prin
Cristos, cum găsim scris, nici unul care crede cu adevărat ce spun Scripturile
nu va nega că vindecarea divină face parte din programul lui Dumnezeu pentru o
lume aflată sub blestemul păcatului şi ca atare în curs de moarte. Pe de altă
parte, să ne gândim la următorul lucru: dacă programul divin pentru restaurarea
rasei umane la sănătate şi viaţă nu trebuie să realizeze mai mult decât deja
s-a realizat prin diferiţii vindecători prin credinţă şi făcători de minuni,
care au pretins că lucrează în numele lui Cristos, atunci concluzia ar fi că
programul lui Dumnezeu în privinţa sănătăţii a fost şi continuă să fie un mare
eşec. Dar nu este aşa.
Dacă vedem şi recunoaştem această nepotrivire, aceasta
ar trebui să ne facă să cercetăm mai aprofundat Cuvântul lui Dumnezeu, pentru a
descoperi, dacă este posibil, modul şi timpul în care prevederea Lui pentru
oameni în privinţa sănătăţii va deveni realitate. Atunci, şi numai atunci, vom găsi
armonia între mărturia Bibliei şi experienţele urmaşilor lui Isus, din trecut
şi din prezent. Indiferent care ar fi teoriile şi dorinţele noastre, ele n-ar
trebui să aibă mai mare greutate decât faptele. Iar faptele sunt că programul
divin de vindecare, aşa cum este promis în Cuvântul lui Dumnezeu, n‑a ajuns
încă să se aplice la neamul omenesc în curs de moarte. De ce?
Timpurile
restabilirii
Am văzut deja că Isus şi apostolii au făcut vindecări
cu putere divină. Un exemplu este vindecarea de către Petru a unui olog care
stătea “la poarta templului numită “Frumoasă””, cerând pomană (Fapte 3:1-11).
Acest om fusese olog din naştere, dar când Petru i-a spus cuvinte de
autoritate, el a fost vindecat de infirmitate. Când oamenii au întrebat cu ce
autoritate şi putere a fost vindecat acest om, Petru le-a explicat că a fost
vindecat prin Isus din Nazaret, pe care ei Îl răstigniseră.
Dar Petru nu s-a oprit la acest răspuns la întrebarea
lor. El le-a explicat că după ce Isus Cristos Se va întoarce, vor urma “timpurile
restabilirii tuturor lucrurilor”. A mai spus că aceste timpuri ale restabilirii
sau restaurării generale au fost prezise prin gura tuturor sfinţilor proroci
din vechime. Fapte 3:19-23.
Învăţătura şi concluzia de aici sunt clare. Petru
vindecase un olog. Aceasta s-a făcut prin credinţa lui în Cristos. Folosind
aceasta ca bază pentru predica sa, apostolul a explicat că a doua venire a lui
Cristos va fi urmată de un timp de restabilire generală, care a fost prezis de
către prorocii lui Dumnezeu. Prin urmare, programul lui Dumnezeu de sănătate şi
viaţă pentru oameni nu-şi avea timpul să fie inaugurat până la a doua venire a
lui Cristos şi la stabilirea împărăţiei Sale.
Acest aspect al planului divin n-a dat greş şi nici nu
va da. Când va fi pus în aplicare, va urma o împlinire completă a tuturor
făgăduinţelor divine, de sănătate şi viaţă. Ochii tuturor orbilor se vor
deschide, urechile tuturor surzilor se vor deschide, toţi ologii vor fi
vindecaţi. Nici unul, în toată lumea largă, care va accepta prevederea harului
lui Dumnezeu prin Cristos, nu va mai zice “sunt bolnav”.
Boala şi
moartea sunt o realitate
Boala şi moartea sunt cei mai mari vrăjmaşi ai omului.
Ştim aceasta din observaţie şi experienţă, căci germenii bolii şi ai degradării
lucrează în noi toţi, ducând treptat la bătrâneţe, neputinţă şi în final la
moarte. În pofida celor mai bune străduinţe ale ştiinţei medicale din acest
secol, milioane sunt doborâţi de moarte în timp ce sunt încă tineri. Fiecare
aspect al vieţii devine nesigur în faţa siguranţei morţii.
Unul dintre lucrurile care sigilează Biblia cu semnul
autenticităţii este că ea declară realitatea morţii şi arată originile
acesteia. Vrem să accentuăm acest punct, fiindcă există astăzi milioane de
oameni în lume care, în încercarea lor de a evita realitatea, cred că boala şi
durerea, şi chiar moartea, nu există; că aceste rele sunt numai rod al
imaginaţiei. Apoi că, dacă unul se convinge în mintea sa că nu există durere,
acesta nu va fi atins de durere. Aceasta este o teorie ireală care nu se
confirmă în practică. Boala duce în final la moarte. Cei care pretind că nu pot
fi atinşi de boală dacă insistă că aceasta nu există, n-ar trebui să moară,
potrivit logicii sănătoase! Dar şi ei mor.
Nu contează ce punct de vedere adoptă practicienii vindecării
prin credinţă — fie că susţin că Cristos lucrează prin ei ca să vindece boala,
fie că îl fac pe bolnav să creadă că nu există boală — nici unul n-a fost ferit
de moarte, în toate secolele de când Cristos a venit în lume. Pe de altă parte,
Biblia ne asigură că numai prin programul divin de vindecare “nu va mai fi
moarte”. Apoc. 21:4.
De ce a
vindecat Isus bolnavi
Nici un creştin nu va nega că Domnul nostru a vindecat
bolnavi şi că a făcut-o cu putere divină şi în armonie cu voia lui Dumnezeu. Totuşi,
cei pe care i-a vindecat au murit după aceea, iar cei pe care i-a înviat, în
cele din urmă au murit şi ei. Se ridică deci întrebarea: de ce nici vindecările
făcute de El n-au fost permanente?
Poate că cel mai direct răspuns scriptural la această
întrebare legată de minunile pe care le-a făcut Isus se găseşte în cuvintele
din Ioan, despre prefacerea apei în vin: “Isus a făcut acest început al
semnelor Lui în Cana din Galileea. El Şi-a arătat slava şi ucenicii Lui au
crezut în El”. Aici este prezentată ideea că prin minunile Sale, El Şi-a arătat
slava în faţa oamenilor din zilele acelea, înainte de timpul când va fi arătată
întregii lumi prin programul Său de sănătate, care va aduce viaţă veşnică
pentru toţi.
Aceasta a fost deci o parte necesară a slujirii Sale,
pentru ca învăţătura Sa şi faptul că era Mesia să poată fi stabilite. Oamenii
din vechime erau mai obişnuiţi cu manifestări aşa-zise supranaturale decât cei
de astăzi. Misticismul oriental era impregnat de idei şi practici oculte şi
miraculoase.
În afară de aceasta, Dumnezeu într-adevăr făcuse multe
miracole pentru poporul Israel. Acestea au început cu Moise. Când marele
conducător al poporului Său s-a înfăţişat înaintea lui faraon să ceară
eliberarea israeliţilor, el a făcut semne miraculoase pentru a stabili faptul
că venea din partea lui Dumnezeu. Magicienii din Egipt au făcut şi ei imediat
unele dintre acele minuni.
Astfel vedem că oamenii din vechime aşteptau
demonstraţii de autoriate şi putere divină din partea celor pe care-i acceptau
ca trimişii lui Dumnezeu. Dumnezeul lui Israel luptase pentru ei şi le dăduse
biruinţa asupra inamicilor. Unii dintre profeţii Lui făcuseră învieri din
morţi. Se putea oare aştepta de la ei să-L accepte pe Isus ca cel mai mare
dintre toţi profeţii, Acela despre care toţi profeţii au spus că va veni, dacă
El făcea mai puţin decât cei care preziseseră venirea Lui?
Acesta a fost un motiv pentru care Isus a făcut minuni
în timpul slujirii Sale — vindecări şi învieri din morţi. Prin acestea El dădea
şi lecţii obiective în privinţa a ceea ce va face ca Mesia cel făgăduit pentru
lumea întreagă, pe o bază permanentă, când va veni timpul să se inaugureze
acest aspect al planului lui Dumnezeu.
Planul lui Dumnezeu este ca în cele din urmă toţi care
vor accepta pe Cristos şi se vor supune legilor împărăţiei Sale, să fie
restabiliţi la sănătate şi să trăiască în veşnicie ca fiinţe umane. Fiecare
dintre sfinţii proroci a prezis, într-un fel sau altul, un program mondial de
sănătate şi viaţă, pe care Isus l-a numit “reînnoirea tuturor lucrurilor” (Mat.
19:28). După cum s-a observat deja, apostolul Petru l-a numit “timpurile
restabilirii tuturor lucrurilor” (Fapte 3:19‑21). Dar Isus n-a început acel
program la prima venire, nici nu le-a promis ucenicilor că puteau fi vindecaţi
cu putere divină fiindcă aveau credinţă în Dumnezeu.
Au fost
invitaţi să moară
Un caz interesant este acela al tânărului bogat care a
mers la Isus şi L-a întrebat ce trebuia să facă pentru a moşteni viaţa veşnică.
Isus i-a spus că trebuia să vândă ce are şi să împartă la săraci, dar pe lângă
aceasta să-şi ia crucea şi să-L urmeze în moarte. I-a promis că în aceste
condiţii va avea o comoară în cer. N-a spus nimic despre vindecare fizică.
Singura asigurare pe care i-a dat-o tânărului a fost că, dacă îşi dădea viaţa
ca sacrificiu, va primi o răsplată cerească la înviere. Mat. 19:16-26; Marcu
10:17-27; Luca 18:18-27.
Astfel ne este prezentată lucrarea divină pentru acest
Veac al Evangheliei. Nu este o lucrare de vindecare a bolilor fizice, ci mai
degrabă de sacrificare a vieţii umane, urmând în urmele lui Isus. Isus i-a
întrebat pe doi dintre ucenicii Săi: “Puteţi voi să beţi paharul pe care am
să-l beau Eu şi să fiţi botezaţi cu botezul cu care am să fiu botezat Eu?”
(Mat. 20:22; Marcu 10:35-40). Pavel a scris bisericii din Roma: “Vă îndemn,
dar, fraţilor, pentru îndurările lui Dumnezeu, să aduceţi trupurile voastre ca
o jertfă vie, sfântă, plăcută lui Dumnezeu; aceasta este slujirea voastră
înţeleaptă.” Rom. 12:1.
Pentru un creştin nu există alt mod de a-şi aduna comori
în cer, decât sacrificându-şi comorile de pe pământ; şi unele dintre comorile
pământeşti pe care creştinul este chemat să le sacrifice în serviciul Domnului
ar putea fi sănătatea fizică şi puterea. Nu vrem să spunem că un creştin
trebuie să-şi irosească viaţa cu nechibzuinţă, dar vrem să spunem că sănătatea
fizică şi puterea nu trebuie să fie preocuparea de căpetenie.
Toţi creştinii trebuie să recunoască fără rezerve că
Dumnezeu are putere să vindece bolile; şi că El redă sănătatea celor bolnavi
când voieşte El să facă aceasta. Dumnezeu este cu prisosinţă în stare să facă
minuni acum, prin orice mijloace ar alege El să le facă, întocmai cum a putut
face prin Fiul Său preaiubit acum aproape două mii de ani. Dar punctul
principal pe care vrem să-l accentuăm este că obiectivul principal al
programului divin pentru veacul actual nu este să facă vindecări fizice.
În legătură cu aceasta ne gândim la câteva fapte
interesante din Noul Testament. Să luăm cazul apostolului Pavel. La vremea
convertirii sale şi-a pierdut vederea din cauza luminii orbitoare care venea
din cer — mai strălucitoare decât lumina soarelui în miezul zilei. La început a
fost, se pare, total orb, dar după câteva zile vederea i-a revenit parţial.
Totuşi, după convertirea sa, Pavel n-a mai putut vedea
bine niciodată. El a vorbit despre suferinţa sa ca despre “un ţepuş în carne”
(2 Cor. 12:7). El gândea că dacă acel “ţepuş” putea fi îndepărtat — dacă se
putea bucura de vedere normală — putea face mai mult în serviciul Domnului.
Astfel că s-a rugat Domnului să-i îndepărteze suferinţa. De fapt s-a rugat de
trei ori, în diferite ocazii. În cele din urmă Dumnezeu i-a răspuns la cerere,
dar spunându-i că harul Său îi era de-ajuns. Cu alte cuvinte, în ceea ce privea
redarea miraculoasă a vederii sale fizice, răspunsul Domnului a fost: “Nu”.
Nu ne putem gândi că nu i-a redat vederea din lipsă de
credinţă, nici că nu s-a rugat în mod potrivit Domnului. Nu ne putem gândi că
apostolul a fost descurajat din cauză că Domnul nu i-a redat vederea. Ne putem
însă gândi că în mod sigur ar fi fost descurajat dacă ar fi înţeles că lucrarea
lui Dumnezeu pentru acest veac era vindecarea fizică, deoarece aceasta i-ar fi
dovedit nevrednicia de binecuvântarea promisă de Dumnezeu.
Apostolul Pavel ştia că Dumnezeu n-a promis să dea
sănătate fizică urmaşilor lui Isus în acest veac. El ştia că are privilegiul să
sufere şi să moară cu Isus. Nu se aştepta să fie favorizat mai presus de
Învăţătorul şi Domnul său. S-a gândit că putea face serviciu mai eficient dacă
avea vedere fizică mai bună, şi de aceea s‑a rugat pentru ea. Dar când Domnul a
hotărât altfel, Pavel a fost mulţumit şi a explicat că deoarece era voia divină
să aibă acest handicap, acest “ţepuş în carne”, se va lăuda în neputinţa sa.
Din acest punct de vedere, este potrivit ca fiecare
creştin să lase chestiunea sănătăţii sale fizice în mâna Domnului, în timp ce
caută la El îndrumare şi binecuvântare în alte privinţe. Fără îndoială că au
fost multe cazuri când Domnul Şi-a folosit puterea ca să acorde vindecare
fizică şi putere unora din poporul Său sacrificator. În multe cazuri, când
Domnul vrea ca unii dintre urmaşii Învăţătorului să facă anumite lucrări, El le
dă acestora şi putere ca să poată face slujba. Dar în toate aceste cazuri, lucrarea
de îndeplinit este punctul important, nu sănătatea fizică a celor pe care
Domnul îi cheamă s-o facă.
Viaţa
spirituală şi viaţa umană
În general vorbind, în Biblie se găsesc două feluri de
făgăduinţe de viaţă veşnică, separate şi distincte. Cele mai cunoscute dintre
acestea sunt făgăduinţele lui Dumnezeu care-i asigură pe creştinii din veacul
de acum că în baza credincioşiei lor vor fi răsplătiţi cu viaţă nemuritoare în
cer, fiind înviaţi la “prima înviere”, ca să trăiască şi să domnească cu Cristos
o mie de ani. Dar sunt încă multe alte făgăduinţe care le prezintă oamenilor
speranţa de a fi restabiliţi la sănătate fizică şi de a trăi veşnic pe pământ
ca fiinţe umane.
În străduinţa de a armoniza aceste două feluri de
făgăduinţe, de viaţă spirituală şi de viaţă umană, majoritatea celor care se
apleacă asupra Bibliei fiindcă iubesc Cuvântul Domnului, le aplică şi pe cele
de viaţă umană în sens spiritual, pierzând astfel sensul lor real.
Alţii, luând aceste făgăduinţe de vindecare şi
sănătate fizică din contextul lor, le folosesc drept bază pentru pretenţia lor
că Domnul va vindeca acum pe cei din poporul Său de bolile lor, în timp ce
aşteaptă să moară şi să meargă în cer. Dar şi în acest caz ei scapă din vedere
sensul real al acestor multe făgăduinţe, şi astfel Biblia pare ca şi cum s-ar
contrazice.
Armonia acestor două linii de gândire se găseşte numai
în recunoaşterea faptului că planul divin pentru recuperarea umană din păcat şi
moarte prevede două mântuiri — una cerească, pe plan spiritual, iar alta pământească,
o restabilire la sănătate şi viaţă veşnică aici pe pământ. Făgăduinţele de
mântuire cerească aparţin urmaşilor lui Isus din acest veac de acum, în timp ce
făgăduinţele de viaţă umană perfectă se aplică în viitor la neamul omenesc în
ansamblu.
Aceste făgăduinţe de viaţă umană fără sfârşit nu se
aplică acum, ci sunt o speranţă minunată pentru viitor — pentru veacul viitor
în care Isus va domni ca Împărat peste tot pământul, iar urmaşii Săi
credincioşi vor domni cu El. Această restabilire a neamului omenesc la viaţă pe
pământ este marele obiectiv al planului divin; ca atare se vorbeşte mult despre
ea atât în Vechiul, cât şi în Noul Testament.
Lucrarea restabilirii la viaţă a neamului omenesc va
fi realizată în timpul miei de ani a domniei lui Cristos. Scripturile învaţă
clar că împărăţia lui Cristos se stabileşte la întoarcerea Sa (Fapte 3:19-21).
În scurta perioadă a slujirii Sale la prima venire, Domnul nostru a predicat
speranţa împărăţiei; şi în legătură cu mesajul Său oral a făcut multe demonstraţii
practice, ca să arate ce vor însemna pentru oameni binecuvântările împărăţiei,
când va sosi timpul ca făgăduinţele lui Dumnezeu să se împlinească. Miracolele
făcute de Isus, cum am spus deja, n-au fost cu scopul de a începe un program de
miracole pentru acest veac, ci au fost intenţionate ca ilustraţii ale
programului divin pentru veacul viitor.
Lepra era răspândită în zilele lui Isus şi era
considerată incurabilă, ca şi acum. Datorită acestui fapt, aceasta este un
simbol potrivit al păcatului, care, din punct de vedere uman, depăşeşte
capacitatea umană de a-l vindeca. Moartea a venit în lume ca rezultat al
păcatului. Astfel că atunci când Isus a vindecat leproşi, El a ilustrat
intenţia divină ca în cele din urmă să îndepărteze de pe pământ plaga păcatului
şi să distrugă moartea, rezultatul păcatului.
Despre aceasta Domnul promisese prin prorocul Isaia:
““Veniţi acum să ne judecăm” îsă gândim — traducerea revizuită, subsolş, zice
Domnul. “De vor fi păcatele voastre cum e cârmâzul, se vor face albe ca zăpada;
de vor fi roşii ca purpura, se vor face ca lâna. Dacă veţi voi şi veţi asculta,
veţi mânca cele mai bune roade ale ţării””. Aceasta va fi fiindcă păcatele lor
vor fi curăţate.
Ochii
orbilor se vor deschide
Prorocul Isaia, prevestind timpul când neamul omenesc
va fi restabilit la sănătate şi viaţă, a scris că ochii orbilor se vor deschide
(Is. 35:5, 6). În armonie cu aceasta, pentru a arăta gloria lucrării împărăţiei
Sale viitoare, Isus a redat vederea unora dintre orbii din zilele Sale.
Isaia de asemenea a profeţit că “şchiopul va sări ca
un cerb”. Isus a vindecat pe unii ologi din zilele Sale şi astfel a preumbrit
iarăşi viitoarele “timpuri ale restabilirii tuturor lucrurilor”.
Însăşi moartea va fi distrusă prin putere divină.
Domnul va “nimici moartea pe vecie” şi “va şterge lacrimile de pe toate feţele”
(Is. 25:8). Domnul nostru Isus a ilustrat această biruinţă promisă asupra
morţii prin trezirea unora din somnul morţii, demonstrând astfel că moartea nu
poate sta în calea planului divin pentru restabilirea oamenilor la sănătate şi
viaţă.
Lucrări mai
mari
Domnul nostru a făgăduit că urmaşii Săi vor fi
împuterniciţi să facă lucrări chiar mai mari decât făcuse El la timpul acela
(Ioan 14:12). Ce a vrut El să spună? O explicaţie a acestei făgăduinţe este că
se referă la convertirea păcătoşilor şi astfel la salvarea lor de la moarte
eternă. Pe lângă aceasta, ar fi desigur şi lucrarea care se va face în
cooperare cu Domnul, de vindecare a bolilor minţii şi inimii celor convertiţi —
a bolilor spirituale. Ideea este că această lucrare este pe un plan mai înalt
decât aceea a vindecării bolilor fizice, de aceea se spune că vor face “lucrări
mai mari”.
Această făgăduinţă este uneori asociată cu Marcu
16:17, 18, unde se citează cuvintele lui Isus: “În Numele Meu vor scoate
demoni; vor vorbi limbi noi; vor lua în mână şerpi; dacă vor bea ceva aducător
de moarte, nu‑i va vătăma; îşi vor pune mâinile peste bolnavi şi bolnavii se
vor face sănătoşi”. Dar toţi cercetătorii Bibliei sunt de acord că acest pasaj
este nelegitim, fiind adăugat la textul inspirat de vreo persoană neautorizată
cu mult după ce a apărut manuscrisul original.
Este adevărat că Spiritul sfânt a dat putere şi
autoritate unora să vorbească în limbi. Aceasta a fost pentru ca celor care
vorbeau alte în limbi să li se mărturisească Evanghelia. De asemenea este
adevărat că unora din biserica timpurie li s-a dat darul vindecării. Dar acesta
a fost numai să servească unui scop temporar; şi apostolul Pavel spune clar că
aceste daruri speciale ale spiritului vor înceta, şi ele au încetat (1 Cor.
13:8). Este relatat numai un caz despre un ucenic protejat de muşcătura unui
“şarpe”; şi acesta este cazul apostolului Pavel. Corabia în care era împreună
cu alţi deţinuţi în drum spre Roma a naufragiat pe o insulă. Nimic din această
întâmplare nu sugerează o împlinire a lui Marcu 16:18.
Apostolul Iacov spune că dacă cineva din biserică este
bolnav, să cheme pe bătrânii bisericii şi aceştia să-l ungă cu untdelemn, şi
“rugăciunea credinţei va vindeca pe cel bolnav şi Domnul îl va ridica” (Iac.
5:14, 15). Cuvântul “bolnav” din versetul 15 este din cuvântul grecesc ce
înseamnă “slab, fără putere”, sau “ostenit”. Este acelaşi cuvânt care în Evrei
12:3 este tradus “a-şi pierde inima”, unde apostolul sfătuieşte pe creştini să
nu-şi piardă inima şi să cadă de oboseală în sufletele lor. Acelaşi cuvât
grecesc mai este folosit şi în Apocalipsa 2:3, unde este tradus “obosit”.
Înţelesul evident de aici ca şi din Evrei este acela de boală spirituală, nu de
boală fizică. Descurajarea şi alte forme de oboseală spirituală ar putea foarte
bine să ducă la o măsură de boală fizică. Unde survine aceasta, tratarea bolii
spirituale ar duce în mod automat la îmbunătăţirea sănătăţii fizice. Desigur,
este privilegiul tuturor bătrânilor bisericii, precum şi al tuturor fraţilor,
să se ajute unii pe alţii în aceste privinţe ori de câte ori şi ori unde este
posibil.
Revenind la Ioan 14:12, deşi explicaţia de mai sus
este raţională şi poate fi la fel de bine inclusă în ceea ce a promis Isus, noi
gândim totuşi că El S-a referit în principal la lucrarea împărăţiei Sale de o
mie de ani, la acel mare proiect de restaurare a întregii omeniri la sănătate
şi viaţă. Multe făgăduinţe din Biblie ne asigură că urmaşii credincioşi ai
Învăţătorului vor participa la lucrarea viitoare a împărăţiei. Ei vor sluji
împreună cu El, ca “sămânţă a lui Avraam” prin care vor fi binecuvântate toate
familiile pământului. Gal. 3:8, 16, 27-29.
Şi cu cât “mai mare” va fi acea lucrare viitoare a
împărăţiei decât cea reprezentată prin cele câteva miracole făcute de Isus ca
exemple de ceea ce se va face mai târziu pentru toată omenirea! El a deschis
atunci ochii numai ai câtorva orbi, dar în împărăţie ochii tuturor orbilor se
vor deschide. Şi aceasta va cuprinde atât orbirea spirituală, cât şi orbirea
fizică. Nu contează despre ce fel de boală este vorba, lucrarea viitoare de
vindecare va fi universală, nu numai pentru câteva cazuri individuale, cum a
fost la prima venire a Domnului nostru.
Şi nu numai atât, dar acea lucrare viitoare va fi “mai
mare” şi prin aceea că va fi permanentă, pentru toţi cei care vor crede şi se
vor supune, în timp ce în cazul ilustraţiilor date de Isus a fost temporară. Nu
s‑a dat nici o asigurare că bolnavii vindecaţi atunci nu se vor îmbolnăvi
iarăşi. Dar nu aşa vor sta lucrurile cu cei care vor fi restabiliţi la sănătate
în cursul domniei de o mie de ani a lui Cristos — “timpurile restabilirii
tuturor lucrurilor, despre care Dumnezeu a vorbit prin gura tuturor sfinţilor
Săi proroci din vechime”. Fapte 3:19-21.
Mai mult, deşi Isus i-a trezit pe unii care dormeau în
moarte, aceştia n-au rămas în viaţă, aşa cum va fi în cazul celor care vor fi
treziţi în decursul mileniului şi care se vor supune legilor acelei noi
împărăţii. Scopul trezirii lor va fi să le dea ocazia să creadă şi să se
supună, ca să trăiască veşnic. Numai cei care nu se vor supune “vor fi nimiciţi
din mijlocul poporului”. Fapte 3:23.
Cu adevărat aceea va fi o lucrare “mai mare” decât s-a
realizat la prima venire a Domnului Isus! Şi totuşi, lucrările pe care le-a
făcut El au fost mari, ca să dea asigurarea că, atunci când va veni timpul,
nimic din ceea ce a promis Domnul nu va fi imposibil pentru Cristos şi pentru
biserica Sa. Este evident că dacă prin putere divină au putut fi vindecaţi
câţiva bolnavi, vor putea fi vindecaţi toţi bolnavii. Dacă au putut fi treziţi
câţiva dintre morţi, vor putea fi treziţi toţi morţii. De asemenea este clar că
prin aceleaşi prevederi ale harului divin vor trăi veşnic toţi cei care vor
vrea şi se vor supune.
Ce program minunat de vindecare şi restabilire va fi
acela! Este descris simbolic în Maleahi prin răsăritul “Soarelui dreptăţii, şi
vindecarea va fi sub aripile Lui” (Mal. 4:2). Ce ilustraţie plină de înţeles!
Timp de şase mii de ani oamenii au fost învăluiţi în întuneric şi păcat, boală
şi moarte. Satan, care este dumnezeul acestei “lumi rele de acum”, a orbit
mintea lor în privinţa adevăratului Dumnezeu al iubirii (2 Cor. 4:4; Gal. 1:4).
Necunoscându-L pe Dumnezeul adevărat, ei s-au poticnit în întuneric pe “calea
lată” care duce la nimicire. Mat. 7:13, 14.
Dar când împărăţia lui Cristos va funcţiona pentru
binecuvântarea oamenilor, ce diferit va fi! Atunci “Soarele dreptăţii” va
străluci. În această lucrare de iluminare şi binecuvântare a lumii, împreună cu
Isus va fi şi biserica Sa. În legătură cu aceasta Isus a spus că ei “vor
străluci ca soarele” în acea glorioasă împărăţie. Mat. 13:43.
Da, ei vor participa cu El în aceste “lucrări mai
mari” pe care le-a promis Domnul nostru Isus. Şi cu cât vor fi mai bune decât
străduinţele de vindecare pe care unii încearcă să le facă acum în numele lui
Cristos! Căile şi planurile lui Dumnezeu sunt întotdeauna mai bune decât ale
oamenilor; aşadar, să continuăm să ne rugăm să vină împărăţia Sa şi să se facă
voia Sa pe pământ aşa cum se face acum în cer. Când se va împlini această
rugăciune, se va împlini şi ceea ce spune profetul Isaia, că “nici un locuitor
nu va zice, “sunt bolnav””. Is. 33:24.
Psalmistul a spus despre Iehova Dumnezeu, Marele
Medic: “El îţi iartă toate fărădelegile tale; El îţi vindecă toate bolile tale;
El îţi răscumpără viaţa din groapă; El te încununează cu bunătate şi cu
îndurări; El îţi satură de bunătăţi bătrâneţea şi te face să întinereşti iarăşi
ca vulturul” (Ps. 103:3-5). Cât de clar este prezentat astfel scopul final al
Creatorului în legătură cu neamul omenesc! Păcatul — neascultarea de legea
divină — a adus boala şi moartea în neamul omenesc. Dar în această făgăduinţă
încurajatoare suntem informaţi că, prin iubirea răscumpărătoare a lui Dumnezeu,
nelegiuirea va fi iertată, ceea ce va duce la vindecarea tuturor bolilor.
Cât de minunată este făgăduinţa că acei care vor fi
astfel binecuvântaţi de Domnul vor întineri! Această binecuvântată experienţă
se va împlini în mod literal în cazul celor care, pe parcursul miei de ani a
domniei lui Cristos, vor accepta harul lui Dumnezeu, reprezentat în sângele
ispăşitor al Răscumpărătorului, şi se vor supune legilor drepte ale împărăţiei
mesianice.
Atunci nimeni nu va mai îmbătrâni şi nu va mai muri.
Nimeni nu va muri de boală sau din alte cauze, fiindcă, aşa cum este atât de
clar declarat în Apocalipsa despre timpul când prevederea divină în privinţa
sănătăţii va fi pusă în aplicare, “El va şterge orice lacrimă din ochii lor. Şi
moartea nu va mai exista. Nu va mai fi nici plâns, nici ţipăt, nici durere,
pentru că lucrurile dintâi au trecut”. Apoc. 21:4.
Altă făgăduinţă cuprinzătoare, de binecuvântări,
sănătate şi viaţă, care vor fi garantate tuturor sub administrarea împărăţiei
lui Cristos, este aceea din Apocalipsa 22:1, 2, 17. Aici prevederile iubirii
divine sunt simbolizate printr-un “râu” impresionant — “un râu cu apa vieţii,
limpede ca cristalul, care ieşea din scaunul de domnie al lui Dumnezeu şi al
Mielului”. “Scaunul de domnie al lui Dumnezeu” este simbolic pentru autoritatea
care va fi exercitată pe pământ prin împărăţia lui Cristos. Asocierea Mielului
cu această imagine ne aminteşte că binecuvântarea vieţii reprezentată prin râu
va fi disponibilă numai datorită sângelui vărsat de “Mielul lui Dumnezeu care
ridică păcatul lumii”.
Şi să observăm în versetul 2 referirea la “pomul
vieţii”, că frunzele acestui pom (sau pomi, cum este în greacă) sunt
pentru “vindecarea neamurilor”. Da, mulţumim lui Dumnezeu că tuturor oamenilor,
din toate neamurile, li se va da posibilitatea să fie vindecaţi, să se
împărtăşească din “pomul vieţii”, de la care rasa umană a fost oprită din
pricina păcatului (Gen. 3:24). Versetul 17 ne informează că atunci când “râul
vieţii” va curge pentru binecuvântarea oamenilor, invitaţia de a bea din apele
dătătoare de viaţă va fi oferită “oricui va vrea”. Atunci “Duhul şi Mireasa”
vor zice: “Vino!” … “Şi celui care îi este sete să vină; cine vrea să ia apa
vieţii fără plată!”
“Mireasa”, care zice “vino”, este biserica lui
Cristos, unită cu El în slavă, după ce se va fi dovedit vrednică de acea
poziţie înaltă, prin suferinţă şi moarte cu El în acest veac. În planul divin
aceştia vor fi răsplătiţi, dar nu cu sănătate fizică în timpul de acum, ci cu
slavă, cinste şi nemurire, ca să trăiască şi să domnească împreună cu Cristos,
cu scopul de a participa cu El la vindecarea omenirii de bolile ei, şi la
oferirea vieţii veşnice tuturor celor care vor accepta invitaţia: “Vino…cine
vrea să ia apa vieţii fără plată”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu