luni, 7 septembrie 2015

„Dones”, durerea mută a bisericilor



„Dones”, durerea mută a bisericilor
John este un credincios exemplar. Interesat să aprofundeze Biblia, dar și să o explice altora, era un model în ceea ce privește generozitatea și pasiunea pentru valorile spirituale. Aproape inexplicabil, a renunțat la biserică, dar nu și la credință sau la convingerile sale. Din contră, tocmai acestea, spune el, l-au făcut să plece.
John face parte din categoria din ce în ce mai numeroasă de credincioși care nu renunță la credință, dar nici nu se alătură unui alt grup religios. Aceștia nu sunt plictisiți de religie, din contră, o caută cu mai multă ardoare. Analiștii îi numesc „dones” sau „dechurched”, pentru a-i delimita de mai cunoscuții „nones” sau „unchurched” al căror contact cu biserica/religia este zero sau aproape zero. Spre deosebire de „nones” (neafiliații), „dones” (dezafiliații) nu și-au pierdut credința, mai degrabă ei părăsesc bisericile tocmai pentru a și-o salva, notează Tom Schultz, autorul unei cărți cu acest subiect. Termenul este nou, dar tendința este veche, spune Mark Tidsworth, un consultant în domeniul religios. „Am auzit și observat acest lucru în biserici de vreo 7 sau 8 ani.” În opinia sa, este o tendință îngrijorătoare fiindcă implică oameni dedicați și activi în viața bisericii, fiind, din acest punct de vedere, diferită față de alte tendințe religioase evidențiate de sociologi.
Recent, WRN a abordat acest fenomen, insistând asupra unui studiu realizat de sociologul Josh Packard, conform căruia există aproximativ 30 de milioane de „dones” în SUA și alte aproximativ 7 milioane gata de plecare. Studiul (integral aici) a constatat că oamenii care se rugau intens, care aveau o viață devoțională și au fost membri consecvenți ai unei biserici timp de zeci de ani sunt printre cei care o părăsesc. De regulă, aceștia nu sunt „creștini de ocazie” și nici nu au luat decizia plecării în urma unei experiențe negative, ci ca o consecință a luptei cu ei înșiși care se întinde pe o perioadă îndelungată. Nu sunt nici mânioși, ci doar dezinteresați de ceea ce oferă biserica.
De ce?
Inspirându-se din cartea pe care Packard a scris-o pe marginea acestui fenomen, editorii de la Patheos au enumerat câteva cauze posibile care alimentează exodul din biserică. În primul rând, „dones” resimt nevoia unei profunzimi sociale. Însă, în percepția lor, tendința manifestată în biserici de a critica și condamna obstrucționează sentimentul unei comuniuni reale.
De asemenea, „dones” se simt prinși în structura birocratică după care biserica funcționează. Au sentimentul că nu li se oferă liberatatea de a face ceea ce își doresc cel mai mult: să fie activi. De aici derivă sentimentul că, fără autoritatea bisericii, pot să progreseze mai mult.
Liderii bisericii sunt un alt motiv pentru evadarea din biserică. „Dones” simt că trebuie să găsească propriile răspunsuri la căile tainice ale lui Dumnezeu și nu prin intermediul unor predici și prelegeri rostite de la altarele sau amvoanele bisericii.
Nu în ultimul rând, dezafiliații reproșează bisericii că a insistat în exces pe problemele morale, cum ar fi abuzul de droguri și activitatea sexuală, și a ignorat complet probleme presante actuale, cum ar fi sărăcia, egalitatea și inechitatea socială. Drept urmare, „dones” resimt oboseala generată de rutina serviciilor de închinare. „Ei vor să joace. Ei doresc să participe. Dar se simt disprețuiți la fiecare pas”, comentează Tom Schultz.
Implicații
Acest fenomen reprezintă o adevărată provocare pentru biserică, pe lângă multe altele identificate deja. Dacă această tendință a plecărilor se va menține, viitorul creștinismului în spațiul occidental nu are prea multe surse de speranță. Schultz o spune fără menajamente: „Biserica ta, chiar dacă este una dintre cele cu rată de creștere, stă pe o bombă cu ceas.” Ceea ce îl determină să concluzioneze în această direcție este faptul că, pe lângă „dones” (a căror credință este indiscutabilă), numărul în creștere al „nones”, dar și lipsa de interes a milenialilor, indică faptul că asistăm la o reorientare a percepțiilor religioase. Acum, noutatea este că și cei care puteau fi considerați forța bisericii încep să devină o problemă.
Un exemplu este Eric Carpenter, care, pe site-ul The Dones, mărturisește că a fost crescut în biserică și a rămas acolo 40 de ani. Și-a finalizat studiile teologice și a fost chiar misionar în Asia de Sud. Apoi a devenit chiar pastor, poziție din care a demosionat în 2010. „Nu este un drum ușor să lași toate obiceiurile în urmă”, spune el, exprimându-și regretul că cei apropiați nu l-au înțeles. Însă satisfacția sa provine acum din faptul că se simte „mai viu ca niciodată”. La fel de asemănătoare este și mărturisirea unui oarecare Brett, care a fost activ în biserică aproximativ 37 de ani. Convingerea sa, după atâția ani de slujire, este că Dumnezeu l-a inspirat să se apropie de o nouă formă de comuniune, mult mai aproape de „vechile forme de biserici găsite în Noul Testament”.
Contraargumentele în fața acestor mărturii au o eficiență redusă. Desigur, apologeții creștinismului instituționalizat pot găsi explicații în legătură cu rolul bisericii, necesitatea păstrării ei și relația acesteia cu Christos, însă argumentele sunt fără impact pentru această categorie de credincioși a căror percepție despre spiritualitate nu mai coincide în multe aspecte cu ceea ce practicau altădată.
Fenomenul este amplificat și de faptul că biserica are o strategie defectuoasă în fața acestei situații. Packard spune că biserica ar putea reduce pierderile și chiar ar ieși din impas dacă nu s-ar concentra atât de mult asupra celor care deja au plecat. Prevenirea unui exod este mult mai simplă decât încercarea de a-i convinge pe cei refugiați să se întoarcă. „Este necesar să ne uităm la oamenii pe care îi avem deja, cum îi putem asculta și vorbi cu ei și să ne asigurăm că nu sunt următorii dones”, spune și Shultz. Problema fundamentală este dacă biserica conștientizează aceste tendințe și dacă este cu adevărat preocupată să găsească antidotul necesar. În sens contrar, ceea ce americanii acum surprind pe bază de statistici este posibil să devină o realitate tristă și în alte spații, care acum par să nu fie prea invadate de grijă.
Articol preluat de pe Semnele Timpului
Multumim lui Dumnezeu că tot mai mulți oameni ajung să audă chemarea de a ieși afară din Babilon!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu