„Dones”,
durerea mută a bisericilor
John este un
credincios exemplar. Interesat să aprofundeze Biblia, dar și să o explice
altora, era un model în ceea ce privește generozitatea și pasiunea pentru
valorile spirituale. Aproape inexplicabil, a renunțat la biserică, dar nu și la
credință sau la convingerile sale. Din contră, tocmai acestea, spune el, l-au
făcut să plece.
John face
parte din categoria din ce în ce mai numeroasă de credincioși care nu renunță
la credință, dar nici nu se alătură unui alt grup religios. Aceștia nu sunt
plictisiți de religie, din contră, o caută cu mai multă ardoare. Analiștii îi
numesc „dones” sau „dechurched”, pentru a-i delimita de mai cunoscuții „nones”
sau „unchurched” al căror contact cu biserica/religia este zero sau aproape
zero. Spre deosebire de „nones” (neafiliații), „dones” (dezafiliații) nu și-au
pierdut credința, mai degrabă ei părăsesc bisericile tocmai pentru a și-o
salva, notează Tom Schultz, autorul unei cărți
cu acest subiect. Termenul este nou, dar tendința este veche, spune
Mark Tidsworth, un consultant în domeniul religios. „Am auzit și observat acest
lucru în biserici de vreo 7 sau 8 ani.” În opinia sa, este o tendință
îngrijorătoare fiindcă implică oameni dedicați și activi în
viața bisericii, fiind, din acest punct de vedere, diferită față de alte
tendințe religioase evidențiate de sociologi.
Recent, WRN a abordat acest fenomen, insistând asupra
unui studiu realizat de sociologul Josh Packard, conform căruia există aproximativ
30 de milioane de „dones” în SUA și alte aproximativ 7 milioane gata de
plecare. Studiul (integral aici) a constatat că oamenii care se rugau
intens, care aveau o viață devoțională și au fost membri consecvenți ai unei
biserici timp de zeci de ani sunt printre cei care o părăsesc. De regulă,
aceștia nu sunt „creștini de ocazie” și nici nu au luat decizia plecării în
urma unei experiențe negative, ci ca o consecință a luptei cu ei înșiși
care se întinde pe o perioadă îndelungată. Nu sunt nici mânioși, ci doar
dezinteresați de ceea ce oferă biserica.
De ce?
Inspirându-se
din cartea pe care Packard a scris-o pe marginea acestui fenomen, editorii de
la Patheos au enumerat câteva cauze posibile
care alimentează exodul din biserică. În primul rând, „dones” resimt
nevoia unei profunzimi sociale. Însă, în percepția lor, tendința
manifestată în biserici de a critica și condamna obstrucționează sentimentul
unei comuniuni reale.
De asemenea,
„dones” se simt prinși în structura birocratică după care biserica
funcționează. Au sentimentul că nu li se oferă liberatatea de a face ceea ce
își doresc cel mai mult: să fie activi. De aici derivă sentimentul că,
fără autoritatea bisericii, pot să progreseze mai mult.
Liderii
bisericii sunt un alt motiv pentru evadarea din biserică. „Dones” simt că
trebuie să găsească propriile răspunsuri la căile tainice ale lui Dumnezeu
și nu prin intermediul unor predici și prelegeri rostite de la altarele sau
amvoanele bisericii.
Nu în
ultimul rând, dezafiliații reproșează bisericii că a insistat în exces pe
problemele morale, cum ar fi abuzul de droguri și activitatea sexuală, și a
ignorat complet probleme presante actuale, cum ar fi sărăcia, egalitatea și
inechitatea socială. Drept urmare, „dones” resimt oboseala generată de rutina
serviciilor de închinare. „Ei vor să joace. Ei doresc să participe. Dar se simt
disprețuiți la fiecare pas”, comentează Tom Schultz.
Implicații
Acest
fenomen reprezintă o adevărată provocare pentru biserică, pe lângă multe altele
identificate deja. Dacă această tendință a plecărilor se va menține, viitorul
creștinismului în spațiul occidental nu are prea multe surse de speranță.
Schultz o spune fără menajamente: „Biserica ta, chiar dacă este una dintre cele
cu rată de creștere, stă pe o bombă cu ceas.” Ceea ce îl determină să
concluzioneze în această direcție este faptul că, pe lângă „dones” (a căror
credință este indiscutabilă), numărul în creștere al „nones”, dar și lipsa de
interes a milenialilor, indică faptul că asistăm la o reorientare a percepțiilor
religioase. Acum, noutatea este că și cei care puteau fi considerați forța
bisericii încep să devină o problemă.
Un exemplu
este Eric Carpenter, care, pe site-ul The
Dones, mărturisește că a fost crescut în biserică și a rămas
acolo 40 de ani. Și-a finalizat studiile teologice și a fost chiar
misionar în Asia de Sud. Apoi a devenit chiar pastor, poziție din care a
demosionat în 2010. „Nu este un drum ușor să lași toate obiceiurile în urmă”,
spune el, exprimându-și regretul că cei apropiați nu l-au înțeles. Însă
satisfacția sa provine acum din faptul că se simte „mai viu ca niciodată”. La
fel de asemănătoare este și mărturisirea unui oarecare Brett, care a fost activ
în biserică aproximativ 37 de ani. Convingerea sa, după atâția ani de slujire,
este că Dumnezeu l-a inspirat să se apropie de o nouă formă de comuniune, mult
mai aproape de „vechile forme de biserici găsite în Noul Testament”.
Contraargumentele
în fața acestor mărturii au o eficiență redusă. Desigur, apologeții
creștinismului instituționalizat pot găsi explicații în legătură cu rolul
bisericii, necesitatea păstrării ei și relația acesteia cu Christos, însă
argumentele sunt fără impact pentru această categorie de credincioși a căror
percepție despre spiritualitate nu mai coincide în multe aspecte cu ceea
ce practicau altădată.
Fenomenul
este amplificat și de faptul că biserica are o strategie defectuoasă în fața
acestei situații. Packard spune că biserica ar putea reduce pierderile și chiar
ar ieși din impas dacă nu s-ar concentra atât de mult asupra celor
care deja au plecat. Prevenirea unui exod este mult mai simplă decât încercarea
de a-i convinge pe cei refugiați să se întoarcă. „Este necesar să ne uităm la
oamenii pe care îi avem deja, cum îi putem asculta și vorbi cu ei și să ne
asigurăm că nu sunt următorii dones”, spune și Shultz. Problema fundamentală este dacă
biserica conștientizează aceste tendințe și dacă este cu adevărat
preocupată să găsească antidotul necesar. În sens contrar, ceea ce americanii
acum surprind pe bază de statistici este posibil să devină o realitate tristă
și în alte spații, care acum par să nu fie prea invadate de grijă.
Articol preluat de pe Semnele Timpului
Multumim
lui Dumnezeu că tot mai mulți oameni ajung să audă chemarea de a ieși afară din
Babilon!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu