Scurtă istorie a învăţăturii “trinităţii”
Dintre
toate crezurile creştinătăţii, cel mai vizibil este cel care susţine existenţa
unui Dumnezeu triunic – trinitatea. Căutătorul sincer al adevărului, creştinul
cugetător, va putea însă repede să constate că această învăţătură nu rezistă
testului Bibliei. Mai mult, nici Mântuitorul nostru şi nici apostolii nu au
făcut niciodată nici cea mai mică aluzie la o astfel de existenţă triplă, Isus
nu a pretins niciodată egalitatea cu Tatăl, aşa cum sugerează doctrina. Vechiul
Testament ne vorbeşte de un singur Dumnezeu, iar apostolii şi ceilalţi
credincioşi au crezut în Isus ca fiu al lui Tatălui, care a părăsit starea sa
pre-umană, a devenit om, a murit, a înviat, s-a înălţat la Cer şi Dumnezeu la
aşezat la dreapta Sa. Iehova nu li se descoperă evreilor ca fiind compus din
mai multe persoane, iar Domnul şi apostolii aduc numeroase dovezi ale
distincţiei dintre Tatăl şi Fiul.
De
unde provine atunci învăţătura? Mai întâi trebuie să spunem că toate religiile
orientale păgâne au astfel de dumnezei triunici. De exemplu, hinduşii cred în
Brahma, a cărui atribute sunt personificate sub numele de Brahma, Vishnu,
Shiva; egiptenii aveau şi ei divinităţi divizate în triade, la fel chinezii,
etc. Filosofii greci credeau şi ei în astfel de trinităţi, fapt ce reiese şi
din scrierile lor. La fel ca şi
învăţătura sufletului nemuritor, dovedită de Biblie ca fiind falsă, această
dogmă pătrunde în crezul creştin prin intermediul creştinismului popular pe
filieră grecească. Altfel spus, păgânii care vor accepta creştinismul vor aduce
cu ei vechile învăţături, iar capii Bisericii, de dragul popularităţii şi a
prestigiului vor accepta aceste coruperi.
Trecerea
de la cerştinismul apostolilor la creştinismul secolelor IV-V, când regăsim din
plin susţinută această învăţătură a fost marea schimbare a cursului
creştinătăţii. Acum pătrund în Biserică erezii nimicitoare, fapt ce a fost
combătut şi avertizat încă din vremea apostolilor. După moartea lor, începând
cu secolul II, aceste învăţături false cresc
în volum. Biserica uită treptat de Mirele ei ceresc(care este Capul ei)
şi începe să alerge după bogătiile şi aprecierile lumii acesteia, preacurvind
cu Statul. Învăţăturile greşite, drumul pe care a luat-o Biserica, diferitele
interese personale ale conducătorilor ei au dus la divizări şi subdivizări în
diferite secte.
Printre
primii nemulţumiţi cu ceea ce oferea Biblia au fost gnosticii. Pretinzând că au
cunoştinţă superioară fată da Cuvântul divin, ei au creeat o adevărată
dezbatere filosofică cu deducţii nebiblice, privitoare la Noul Testament şi
pre-existenţa lui Isus. Tertulian referindu- se la ei arăta că au corupt în aşa
fel învăţăturile nou testamentale încât să le sprijine filosofiile. Aceste
speculaţii gnostice, dimpreună cu filosofiile greceşti şi învăţăturile păgâne
aduse în creştinism au generat elementele principale ale doctrinei aflată în
discuţie.
Existenţa
în Noul Testament a expresiilor „Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt” pomenite împreună
sau separat semăna mult cu cunoştinţele
păgâne anterioare a multora dintre cei deveniţi creştini şi deci învăţătura a
fost uşor de acceptat. Şcoala creştină alexandriană, printre primele apărute,
susţinea că respectarea Tatălui, Fiului şi Duhului Sfânt trebuie să se facă în
concordanţă cu existenţa a 3 ipostaze sau naturi în Dumnezeu, idee preluată de
la Platon. Deşi învăţătura va găsi
răspândire tot mai largă în Biserică în secolul IV, ea va găsi şi oponenţi.
Unul dintre aceştia a fost Arius (Arie), care în contradicţie cu episcopul său
Alexandru, într-o adunare de presbiteri, arăta că Fiul este distinct de Tatăl,
că este rezultatul creării Tatălui, că a fost primul născut dintre toate
lucrurile, că a existat un timp în care nu a existat . Deşi şi-a susţinut părerile cu argumente
biblice, episcopul Alexandru negăsind contraargumente decât un dos de palmă, a
fost acuzat de erezie, fapt ce persistă şi azi. În ciuda faptului că teoria lui
Arius a fost vehement contestată, ea a găsit numeroşi adepţi.
Controversa ariană afectează în
mod serios Biserica de atunci încât, probabil la iniţiativa susţinătorilor
trinităţii, împăratul Constantin cel Mare se implica pentru „rezolvarea”
problemei. În acest mod se ajunge la convocarea Conciliului de la Niceea (Nisa)
în 323, fiind chemaţi toţi episcopii şi teologii din Imperiu. După o dezbatere
ce a durat două luni de zile, susţinătorii trinităţii majoritari fiind (ceea ce
arată că eroarea era deja foarte răspândită), înving. Se naşte acum primul
dintr-un lung şir de crezuri: „Noi
credem într-unul Dumnezeu, Tatăl Atotțiitorul,
făcătorul cerului și al pământului, văzutelor tuturor și nevăzutelor. Și
într-unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu unul născut, care din Tatăl s-a
născut mai înainte de toți vecii. Lumină din Lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu
adevărat; născut, nu făcut, cel de-o
ființă cu Tatăl, prin care toate s-au făcut. Care pentru noi oamenii și
pentru a noastră mântuire s-a pogorât din ceruri și s-a intrupat de la Duhul
Sfânt și din Maria Fecioara, și s-a făcut om. Și s-a răstignit pentru noi în
timpul lui Pontiu Pilat, a pătimit și s-a îngropat și a înviat a treia zi, după
Scripturi. Și s-a suit la ceruri și șade de-a dreapta Tatălui. Și iarăși va să
vină cu slavă, să judece viii și morții, a cărui Împărăție nu va avea sfârșit. Noi
credem de asemenea întru Duhul Sfînt”. Ideea că Fiul ar avea
aceeaşi substanţă cu Tatăl (CONSUBSTANŢIALITATEA) deşi profund greşită (Tatăl
are natura divină, Fiul a fost creeat în
forma sa pre-umană la natură spirituală) este impusă ca un articol fundamental
al credinţei creştine. În ciuda formulării crezului şi ideii de
consubstanţialitate, Conciliul de la Niceea nu rezolvă problema trinităţii
fiind pomenite doar două persoane în aceasta. Acest lucru va fi remediat 56 de
ani mai târziu la Conciliul de la Constantinopol, după demiterea episcopului
Macedonie ca eretic pentru că nega că Sfântul Duh ar fi persoană. Acum se
adaugă la crezul niceean “ Duhul
Sfînt domnul de viață făcătorul, care din Tatăl purcede, cela ce împreuna cu
Tatăl si cu Fiul este închinat și slăvit, care a grăit prin prooroci...”
Asfel, prin puterea majorităţii
şi nu având la bază Biblia este impusă doctrina trinităţii. Practic, odată cu
Conciliul de la Niceea, Biserica se desparte definitive de învăţăturile Bibliei
şi adoptă crezuri şi canoane care vor devenii definitorii pentru credincioşia
sau necredincioşia creştinilor. Cuvântul lui Dumnezeu este abandonat pentru
părerile filosofice ale unor oameni, fie ei episcopi, teologi, prinţi sau
împăraţi. Biblia trece în plan second, în Biserică făcându-şi loc din ce în ce
mai multe cărţi “autorizate” ce răspândeau noi crezuri.
Chiar dacă trinitatea este
“legiferată”, contestarea ei continuă, susţinătorii neputând explica cum, dacă
era acelaşi cu Tatăl, Isus a flămânzit, însetat, obosit, adormit, se ruga la
Tatăl, a suferit pe cruce, a murit (crezul niceean spunea că Tatăl este
veşnic), etc. Episcopul Nestorie, pentru a drege lucrurile şi contradicţia
dintre crez şi Scriptură, a susţinut că în Isus erau nu numai două naturi ci şi
două persoane, dintre care una a fost omul iar cealaltă a doua persoană a
trinităţii. Distincţia dintre natura divină (deşi Domnul nu a primit această
natură decât după înviere) şi umană este “soluţionată” prin crezul adoptat la Conciliul
de la Efes (431) şi apoi de la Calcedon (451). Acesta spunea că cele două
persoane a lui Isus sunt intim legate, fără a fi amestecate sau confundate
împreună. De asemenea Conciliul de la Efes conchide că Maria a fost născătoare
de Dumnezeu şi nu de om, aşa cum susţinea
Nestorie. Chiar raţiunea indică aici eroarea, o fiinţă umană nu poate
naşte niciodată o fiinţă divină, Maria l-a născut pe omul Isus Cristos şi atât.
Controversele au continuat, dar în bună măsură crezul despre trinitate a rămas
până azi aşa cum a fost formulat la Efes si Calcedon. Aşa s-a impus trinitatea, prin
confruntări, intrigi, violenţă, dare şi luare de mită, apelul la autorităţile
civile pentru a folosi armata şi justiţia, toate metode nedemne pentru o
Biserică care îl iubeste pe Dumnezeu şi pe aproapele. De fapt, modul în care au
evoluat lucrurile şi în care se introduce eroarea indică lucrarea unui dumnezeu,
altul decât cel căruia trebuia să-I fie supusă Biserica.
Aşa cum am arătat şi într-un
articol precedent, Biblia abundă de dovezi că Isus Hristos a fost creeat, că a
avut început, că este deosebit faţă de Tatăl, că a murit şi înviat pentru noi,
că pe el l-a înălţat Dumnezeu mai presus de orice nume, că Duhul Sfânt nu e
persoană ci puterea lui Dumnezeu pusă în acţiune, etc. Toate acestea sunt
bazate pe Cuvântul Lui şi nu poveşti spuse şi susţinute cu anumite interese.
Dar va veni vremea când “Pământul va fi plin de cunoştinţa slavei Domnului ca
fundul mării de apele ce-l acoperă” (Habacuc 2:14) şi oamenii vor vedea erorile
şi vor învăţa dreptatea şi supunerea faţă de Dătătorul Vieţii. A Lui şi a
Domnului Nostru să fie toată slava, puterea şi cinstea în veci. Amin!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu