Un pom sădit
lîngă un izvor de apă
“Ferice de omul care nu se duce la sfatul celor
răi, nu se opreşte pe calea celor păcătoşi, şi nu se aşează pe scaunul celor
batjocoritori! Ci îşi găseşte plăcerea în Legea Domnului, şi zi şi noapte
cugetă la Legea Lui! El este ca un pom sădit lîngă un izvor de apă, care îşi dă
rodul la vremea lui, şi ale cărui frunze nu se veştezesc: tot ce începe, duce
la bun sfîrşit.” – Psalm 1:1-3.
Cu cît mai mult noi ne adîncim în cercetarea legilor
care guvernează lumea firească şi cea spirituală, cu atît mai mult noi le găsim
în armonie una cu cealaltă. Prin urmare noi concludem – că ambele îşi datorează
existenţa lor unuia şi aceluiaşi autor. Omul firesc probabil va pune pe locul
întîi legile naturii, dar omul lui Dumnezeu ştie – că legile spirituale sunt
mai importante. De fapt, se pare că Dumnezeu, în realitate a aranjat toate
lucrurile în natură în acest fel, pentru a ne face mai clare înţelegerii
noastre, marile adevăruri spirituale, care altminteri ar putea fi dincolo de
înţelegerea noastră.
Noi găsim multe astfel de exemple în Scripturi. De
exemplu, naţiunea lui Israel este deseori simbolizată ca un lemn de viţă, un
lemn care este aproape nefolositor cu excepţia unei singure sale destinaţii,
producerea roadelor. Să privim în cartea lui Ezechiel capitolul 15 şi să vedem
ce spune profetul: “Cuvîntul Domnului mi-a vorbit, astfel: “Fiul omului, ce are
lemnul de viţă mai mult decît orice alt lemn, viţele de vie mai mult decît cele
ce sînt printre copacii din pădure? Ia oare cineva din lemnul acesta, ca să
facă vre-o lucrare?” – Cine se va gîndi să ia un lemn de viţă şi să facă ceva
din el! – “Face cineva din el vre-un cîrlig de atîrnat ceva în el? Iată că este
pus pe foc să ardă; dupăce îi arde focul cele două capete şi mijlocul, mai
poate fi el bun de ceva? Iată, cînd era el întreg, nu se putea face nimic din
el; cu cît mai puţin acum, dupăce l-a mistuit şi l-a ars focul, s-ar mai putea
face vre-o lucrare din el? Deaceea aşa vorbeşte Domnul, Dumnezeu: “Ca lemnul de
viţă dintre copacii din pădure, pe care-l pun pe foc să-l ard, aşa voi da şi pe
locuitorii Ierusalimului””. Domnul ar putea face viţa un copac mare ca şi
Bradul sau Cedrul, dar El nu a ales să facă aşa, fără îndoială pentru că El a
dorit să ne arate scopul Său cu privire la naţiunea lui Israel, şi anume, că
singurul scop principal pentru care El I-a ales, a fost că ei puteau aduce
roadele sfinţeniei: “Acum, Israele, ce alta cere de la tine Domnul, Dumnezeul
tău, decît să te temi de Domnul, Dumnezeul tău, să umbli în toate căile Lui, să
iubeşti şi să slujeşti Domnului, Dumnezeului tău, din toată inima ta şi din tot
sufletul tău, să păzeşti poruncile Domnului şi legile Lui pe cari ţi le dau
astăzi, ca să fii fericit?” – Deuteronom 10:12, 13.
Profeţia lui Ezechiel s-a împlinit în anul 70 A. D,
cînd naţiunea lui Israel a fost pusă pe focul strîmtorării şi distrusă. Domnul
nostru Isus ne explică cauza în Matei 21:43: “Deaceea, vă spun că Împărăţia lui
Dumnezeu, va fi luată de la voi, şi va fi dată unui alt neam, care va aduce
roadele cuvenite” – roadele sfinţeniei.
Creştinătatea a făcut aceeaşi greşeală în această
privinţă ca şi Israelul natural. Ca şi naţiunea lui Israel, naţiunile Creştine
s-au sprijinit pe puterea lor proprie şi pe înţelepciunea lor proprie în loc de
cea a Domnului şi ele au devenit mari în ochii lumii. Ei n-au văzut că singurul
scop principal pentru care Domnul I-a ales este că ei ar trebui să aducă
roadele sfinţeniei, după cum explică Apostolul: “Voia lui Dumnezeu este
sfinţirea voastră” – 1 Tes. 4:3. Pentru acest motiv, Domnul le varsă şi dă
Împărăţia unei naţiuni, care aduce roadele dorite, naţiunei sfinte,
răscumpărată din orice neam şi limbă şi popor, dispreţuită şi respinsă de
oameni, dar aleasă de Dumnezeu. “De pildă, fraţilor, uitaţi-vă la voi, cari aţi
fost chemaţi. Printre voi nu sînt mulţi înţelepţi în felul lumii, nici mulţi
puternici, nici mulţi de neam ales. Dar Dumnezeu a ales lucrurile nebune ale
lumii, ca să facă de ruşine pe cele înţelepte. Dumnezeu a ales lucrurile slabe
ale lumii, ca să facă de ruşine pe cele tari. Şi Dumnezeu a ales lucrurile
josnice ale lumii, şi lucrurile dispreţuite, ba încă lucrurile cari nu sînt, ca
să nimicească pe cele ce sînt; pentrucă nimeni să nu se laude înaintea lui
Dumnezeu.” – 1 Cor. 1:26-29.
Ca să fim din poporul Domnului, noi trebuie nu numai
să credem în Domnul, dar de asemenea trebuie să şi suferim pentru cauza Lui
(Fil. 1:29); noi trebuie să ne negăm de sine şi să ne luăm crucea zilnic şi
să-l urmăm. Cei care fac astfel sunt Israelul adevărat, adevărata viţă. Ei sunt
naţiunea care va moşteni Împărăţia cerurilor. De ce? Deoarece ei au recunoscut
că ei nu trebuie să se bizuie pe înţelepciunea lumească, puterea lumească,
poziţia lumească, sau pe orice altceva ce ar putea oferi această lume, dar că
sprijinul lor trebuie să fie total pe Domnul; şi ei se sforţează cu ajutorul
Său să cultive roadele sfinţeniei. Deoarece Isus împreună cu ucenicii săi a
urmat această cale, El a putut spune: “Eu sunt adevărata viţă, şi Tatăl Meu
este vierul”. “Eu sînt Viţa, voi sînteţi mlădiţele” – Ioan 15:1, 5.
Un Pom sădit
lîngă un izvor de apă
Pomul
descris în Psalmul întîi, spre deosebire de butucul menţionat de Isus şi
Ezechiel, totuşi nu se referă la naţiunea lui Israel, ci la personalitatea
omului lui Dumnezeu. La prima vedere s-ar părea straniu că Dumnezeu, ar compara
un om cu un pom; dar din întrebuinţarea ilustraţiei de către Psalmist, este
evident că ar trebui să fie un adevăr care ar sta la baza acestuia, şi care ar
sprijini şi ar susţine aceasta, şi dacă noi doar am găsi care este acest
adevăr, fără îndoială că noi am fi îmbogăţiţi spiritual prin el.
Un pom sădit lîngă un izvor de apă posedă, de obicei,
viaţă din abundenţă, deoarece el are acces la apă şi absoarbe din belşug apă.
Dacă acelaşi pom ar fi transplantat în pustiu, ar muri repede din neajuns de
apă. Deci tot astfel este şi cu omul lui Dumnezeu. Doar cînd el are acces la
izvoarele apei adevărului, la Cărţile Bibliei, el poate creşte spiritual, şi cu
cît mai mult adevăr el absoarbe şi foloseşte, cu atît mai multă vitalitate el
capătă.
Înainte de a fi un pom, mai întîi trebuie să fie o
sămînţă, şi acea sămînţă trebuie să fie semănată într-un pămînt pregătit. Dacă
pămîntul este tare şi dur el necesită să fie fărămiţat, dar el nu necesită
întotdeauna o astfel de prelucrare minuţioasă. În parabola semănătorului,
Domnul nostru ne spune despre diferite feluri de pămînt, şi spune că pămîntul
bun a fost o inimă sinceră şi curată. Pregătirea pămîntului înseamnă procesul
prin care noi venim la înţelegerea că nu putem fi prin noi înşine plăcuţi
Domnului, şi că, de aceea, noi avem nevoie de un Salvator. Dacă, în timp ce suntem
în această atitudine a minţii şi a inimii, ne întoarcem şi ne îndreptăm spre
Dumnezeu ca să avem credinţă în Dumnezeu prin Isus Hristos, şi fiind
îndreptăţiţi prin credinţă, avem pace cu Dumnezeu, atunci noi suntem gata şi
pregătiţi să primim sămînţa, Cuvîntul privitor la Împărăţie, în inimile
noastre, şi devenim Noi Creaţii în Isus Hristos. Prin urmare pămîntul în care
este semănată sămînţa este – mintea şi inima îndreptăţită.
Sămînţa, după cum a explicat Isus, în Matei 13:19,
este Cuvîntul privitor la Împărăţie, vestea bună că Împărăţia lui Hristos
urmează să fie stabilită pe pămînt, şi că, dacă numai ne negăm de sine şi luăm
crucea noastră în fiecare zi şi-L urmăm pe Hristos, noi vom fi comoştenitori cu
El în acea Împărăţie, pentru marele scop de binecuvîntare a tuturor familiilor
de pe pămînt spre slava lui Dumnezeu Tatăl şi a Fiului său Isus Hristos. Dacă
sămînţa este primită în mod potrivit într-o inimă cinstită şi curată, în
acelaşi timp ea va începe să încolţească şi să prindă rădăcini. Rădăcina
reprezintă – credinţa Noii Creaţii.
Sunt două trepte, nivele sau grade ale credinţei,
credinţa îndreptăţirii şi credinţa consacrării. De la Domnul nostru Isus nu se
cerea să facă primul pas, deoarece El niciodată nu a fost altceva decît drept,
curat şi fără pată, dar El S-a consacrat pe Sine prin credinţă. El avu o astfel
de credinţă în Tatăl Său din ceruri, încît El Îşi găsea plăcerea în a face voia
Sa, chiar dacă El ştia că aceasta înseamnă predarea tuturor drepturilor Sale de
viaţă ca fiinţă umană, că El va fi şters din existenţă, şi că Puterea
nemaipomenită a lui Dumnezeu va fi necesară pentru a-L învia din morţi la o
nouă natură, Natura Divină (Efeseni 1:19, 20). Aceasta nu necesită tot o aşa de
mare credinţă în cazul nostru, deoarece Hristos a fost cel dintîi din învierea
morţilor (Fapte. 26:23). El a fost Înaintemergătorul şi ne-a lăsat exemplu, şi
noi ştim ce a făcut Tatăl nostru Ceresc pentru El, şi că El este din plin
capabil şi dornic s-o facă şi pentru noi.
Aceste două trepte ale credinţei sunt arătate în
capitolul 5 din Romani. În primul vers ni se spune că prin credinţă noi suntem
îndreptăţiţi şi astfel avem pace cu Dumnezeu; şi apoi în versetul următor, ni
se spune mai departe, că tot prin credinţă avem acces în acest har în care noi
suntem, harul sau favoarea sfinţirii, şi astfel avem speranţa gloriei lui
Dumnezeu. Prima etapă a credinţei, prin care noi suntem îndreptăţiţi,
reprezintă pregătirea pămîntului, a inimii. Dacă sămînţa, Cuvîntul sau vestea
bună a Împărăţiei, este primită în mod potrivit într-o astfel de inimă şi
prinde rădăcină, atunci Noua Creatură este concepută. Rădăcina este credinţa
Noii Creaţii, a doua treaptă a credinţei, credinţa consacrării. Acesta este un
început mic care eventual, dacă îi este permis să crească, va creşte într-un
copac matur fructifer şi roditor – omul lui Dumnezeu, Noua Creatură în Hristos
Isus.
Cînd sămînţa copacului roditor este însămînţată, ea
răspîndeşte nişte cîrcei mici pentru a absorbi apa şi multele minerale sau
elemente pămînteşti care au fost dizolvate de apă. Mai apoi mica tulpină răsare
şi se iveşte deasupra pămîntului. Această mică tulpină apoi răspîndeşte mici
ramuri, care împreună cu rădăcina şi tulpina cresc mai groase, mai mari şi mai
puternice an după an. Cînd ramurile se acoperă cu frunze şi în cele din urmă cu
muguri, flori şi fructe, noi avem copacul matur fructifer şi roditor.
Noua
Creatură Comparată cu un Pom
Fie ca noi
acum să luăm în considerare multele părţi ale pomului în detaliu şi să le
comparăm pe acestea cu variatele trepte în dezvoltarea Noii Creaţii, după cum
sunt ele prezentate în 2 Petru 1:5-7, şi vom fi impresionaţi de minunata
potrivire a ilustraţiei, pe care, sub conducerea Spiritului Sfînt, o foloseşte
Psalmistul în textul nostru.
Cuvintele Apostolului sunt: “De aceea, daţi-vă şi voi
toate silinţele ca să uniţi cu credinţa voastră virtutea; cu virtutea,
cunoştinţa; cu cunoştinţa, înfrînarea; cu înfrînarea, răbdarea; cu răbdarea,
evlavia; cu evlavia, dragostrea de fraţi; cu dragostea de fraţi, iubirea de
oameni” – (Cornilescu revizuită).
Rădăcina
Credinţei
Prima dintre
haruri este rădăcina credinţei. Ca şi la rădăcina pomului, ramurile ei sunt la
început subţiri şi mici, dar ele cresc şi se răspîndesc în toate direcţiile cu
o continuă creştere a Noii Creaţii.
Rădăcina pomului are două funcţii:
(1) Aceasta este o parte a pomului care se ţine, se
agaţă sau se sprijină de pămînt. La început această legătură, sau
germinare, este foarte firavă, astfel încît chiar un copil o poate rupe; dar
puţin cîte puţin, cînd copacul este mare, se va cere o unire a puterii a mulţi
oameni puternici pentru a o rupe. La fel este şi cu credinţa noastră ca Noi
Creaţii. Credinţa este aceea care se ţine, se agaţă de pămînt, de mintea şi
inima îndreptăţită. La început, cînd credinţa nostră este mică, noi am fi uşor
zmulşi, dacă Domnul nu s-ar îngriji de noi în această stare ca şi în toate
celelalte. Treptat împreună cu dezvoltarea noastră spirituală, multele ramuri
sau sfere ale credinţei noastre cresc şi se răspîndesc şi se extind într-atît încît
se înfig cît mai stabil şi se stabilesc cît mai ferm în inimile noastre. Unele
din ele se agaţă de acea parte a minţii sau a inimii care ne controlează
gîndurile, astfel că noi ne apropiem tot mai mult de punctul să gîndim cum
gîndea şi Isus; altele se agaţă de acele părţi ale minţii sau ale inimii
noastre care ne controlează vorbirea noastră şi conduita în general, astfel că
noi treptat ne apropiem de punctul de a vorbi cum a vorbit şi Isus, şi să
umblăm cum a umblat şi El. Cu cît mai mult creşte credinţa noastră şi cu cît
mai ferm ea se înfige şi se stabileşte în inima noastră, cu atît suntem mai
capabili de a rezista şi a ne împotrivi atacurilor duşmanului. Credinţa este
marele fundament al harului, unul fără de care ar fi imposibil pentru noi de a
creşte. “Fără credinţă este cu neputinţă să fim plăcuţi lui Dumnezeu” – Evrei
11:6.
(2) O altă funcţie a rădăcinii este absorbirea apei
din pămînt şi a multelor elemente pămînteşti sau minerale din pămînt, care pot
fi dizolvate de apă şi care sunt de folos pentru creşterea pomului. Apa
alcătuieşte trei pătrimi din greutatea majorităţii plantelor. Prin urmare ea
este esenţială. Dacă pomul va fi lipsit de ea chiar numai pentru o zi, el va
începe a se vesteji. Venind din “izvoarele de apă”, lîngă care este sădit
pomul, apa se strecură în pămînt, caută feluritele elemente pămînteşti care
sunt acolo, şi atunci este absorbită de rădăcină. Toată apa care intră în
structura pomului vine prin rădăcină; nimic din ea nu intră prin altă parte,
nici chiar prin frunze.
Izvoarele de apă prin care Noua Creatură este
cultivată, sunt diferitele cărţi ale Bibliei, şi apa Adevărului din ele
pătrunde în inima noastră, prin canalele ochilor şi urechilor noastre. Cînd
acestea intră în inima noastră, ele caută diferitele elemente naturale pe care
le găseşte acolo, şi treptat le dizolvă. Una din aceste elemente este ambiţia,
care îl conduce pe omul firesc să se străduie să fie mare în această lume, a-şi
face un nume pentru sine, şi a-şi acumula bogăţii, etc. Totuşi cît de plăcut
n-ar fi acesta din punctul de vedere lumesc, acesta este un principiu greşit în
ceea ce îl priveşte pe omul lui Dumnezeu; dar cînd Adevărul intră în inimă,
elementul natural al ambiţiei treptat se dizolvă, şi în timp ce devine
absorbită împreună cu apa Adevărului, ea este transformată dintr-o ambiţie
pămîntească într-o ambiţie spirituală, o ambiţie cerească. Ambiţia spirituală
conduce noua Creatură spre a se strădui a plăcea lui Dumnezeu, indiferent de
ceea ce pot gîndi oamenii despre el; ea îl conduce spre a strînge pentru el
comori în cer, şi îl face “gata de orice lucrare bună”, pentruca el să poată fi
socotit vrednic de a deveni co-moştenitor cu Isus Hristos, şi astfel să fie în
stare şi capabil să satisfacă dorinţele inimii sale în preamărirea lui Dumnezeu
şi în ajutarea în binecuvîntarea tuturor familiilor pămîntului.
Un alt element natural sau firesc este cel al
combativităţii, pe care mulţi din noi îl posedă într-o măsură mai mare sau mai
mică. Omul firesc care are calitatea de combativitate este capabil de a fi
foarte criticabil sau supărător, dar cînd un astfel de om devine o Nouă
Creatură în Hristos, Adevărul găseşte combativitatea naturală în inima sa şi
treptat o dizolvă, şi în timp ce ea este absorbită de credinţa Noii Creaturi,
ea este transformată într-o combativitate spirituală. Această calitate este una
dintre cele mai bune şi frumoase, care poate fi posedată de către omul lui
Dumnezeu, deoarece, dacă este dirijată potrivit, ea îl face în stare să ducă o
luptă împotriva lumii, cărnii, şi diavolului, şi astfel să lupte lupta bună a
credinţei. Omul firesc îşi foloseşte combativitatea în lupta cu alţii în
folosul său; omul lui Dumnezeu îşi foloseşte combativitatea în lupta cu sine în
folosul altora. Noi toţi ar trebui să avem această calitate, cel puţin într-o
măsură oarecare. Dacă noi nu posedăm această calitate de la natură, atunci avem
nevoie de a ne ruga Tatălui Ceresc să ne ajute. Voi ştiţi cum grădinarul bun şi
iscusit adaugă pămîntului orice elemente i-ar lipsi, dacă acestea sunt necesare
pentru creşterea copacului. Eu sunt sigur că Domnul ne va da orice elemente
care sunt necesare creşterii noastre spirituale.
Rădăcina, deci, reprezintă credinţa noastră, şi la fel
după cum rădăcina este unica parte a copacului care absoarbe apa, tot astfel
omul lui Dumnezeu primeşte Adevărul doar printr-un mijloc, şi anume prin
credinţa sa. Dacă cuiva îi lipseşte credinţa, el nu va fi în stare să primească
Adevărul. Aceasta ne explică faptul de ce atît de mulţi ne spun că Planul
Divin al Vîrstelor este cea mai complicată carte pe care au citit-o. Ei nu
au rădăcina credinţei în inimile lor. Dar Noua Creatură prin credinţa sa, poate
şi trebuie să absoarbă apa Adevărului. Dacă el este deposedat de ea doar pentru
o zi, el începe a se vesteji, a se ofili şi a se nimici.
Ce este în rădăcină, care îi permite să absoarbă apa
cu elementele pămînteşti dizolvate? Aceasta este seva şi procesul de absorbţie
este numit endosmoză. Prin endosmoză se are în vedere legea naturală, prin
care, atunci cînd un lichid mai rar sau mai diluat este separat de către un zid
poros de un lichid mai concentrat, mai dens, ultimul îl absoarbe pe primul.
Seva este mai densă ca apa din pămînt şi astfel ea absoarbe apa împreună cu
toate elementele pămîntului dizolvate în ea prin intermediul rădăcinei. La fel,
Spiritul Sfînt, (care, eu înţeleg că este reprezentat prin sevă) printr-un
proces spiritual corespunzător endosmozei, absoarbe apa Adevărului împreună cu
elementele naturale care au fost dizolvate de către Adevăr; şi mijlocul prin
care aceasta absorbţie este efectuată – este credinţa noastră, rădăcina Noii
Creaţii. În acest fel măsura spiritului Sfînt treptat creşte în Noua Creatură,
şi la fel ca şi seva care nu hrăneşte numai rădăcina dar care urcă şi la alte
părţi ale pomului, tulpina, ramurile, frunzele, etc., şi le nutreşte pe
fiecare, tot aşa şi Spiritul Sfînt astfel sporit în măsură şi în putere,
dezvoltă în noi nu numai credinţa Noii Creaţii, dar de asemenea şi alte haruri
pe care le avem încă a le aprecia.
Uniţi cu credinţa voastră – Virtutea
Dacă sămînţa
este semănată şi prinde rădăcini, la început nimeni nu este conştient de faptul
acesta. Noi nu putem spune: “Ah, Iată ! Sămînţa a fost semănată şi a prins
rădăcină”, pînă ce mica rădăcină nu-şi capătă tulpina şi pînă cînd tulpina nu
apare deasupra pămîntului. Tulpina este prima manifestaţie vizibilă. Aceasta ne
aduce la al doilea punct. Apostolul Petru spune: “Uniţi cu credinţa voastră –
Virtutea”. Cuvîntul tradus aici prin “virtute” înseamnă în mod potrivit –
“curaj, tărie morală” (vezi “Emphatic Diaglot” de Wilson). Cînd noi ne
prezentăm corpurile noastre ca sacrificii vii Domnului, rădăcina credinţei,
primul pas al dezvoltării Noii Creaţii, este în inima noastră, dar la început
nimeni nu cunoaşte aceasta în afară de noi înşine. Alţii nu pot cunoaşte că
Cuvîntul Adevărului a prins rădăcină în noi pînă ce nu am unit la credinţa
noastră tăria, curajul, virtutea – fapta. Virtutea, curajul, fapta este prima
manifestaţie vizibilă a Noii Creaţii. Dacă noi nu dezvoltăm faptele, credinţa
noastră va muri; la fel ca şi în cazul seminţei naturale, dacă tulpina nu
apare, rădăcina va muri.
Ce înseamnă această calitate a virtuţii? Ea înseamnă
curajul credinţei noastre. Cînd noi adăugăm la credinţa noastră curaj, atunci
noi nu numai că credem în inima noastră, dar de asemenea noi mărturisim cu
limba noastră că Isus este Domnul nostru şi aceasta se întîmplă cînd noi
începem a spune aceasta oamenilor şi a le arăta aceasta în viaţa noastră
zilnică şi a ne purta astfel încît alţii să afle că noi suntem creştini. Nouă
nu trebuie să ne fie ruşine de Hristos. Dacă ne va fi ruşine de El, şi El se va
ruşina de noi, cînd va veni să se socotească cu noi. Eu îmi amintesc o zi, cînd
stînd în tren, eu aveam cîteva tracte, pliante şi broşuri în geanta mea.
Credinţa mea mi-a spus să le înmînez pasagerilor, dar carnea s-a revoltat. Eu
eram foarte aproape să cedez cînd mi-a venit în minte gîndul: “Nu vă fie ruşine
de Evanghelia lui Hristos”. Eu am scos pliantele din geanta mea şi le-am
privit. Şi pe coperta celei de deasupra eu am văzut tocmai cuvintele care mi-au
venit în minte: “Eu nu mă ruşinez de Evanghelia lui Hristos”. Atunci credinţa
avu victoria. Avînd acum curajul convingerilor mele, eu am împărţit pliantele
şi după toate acestea nu am găsit aceasta atît de respingător.
De ce ar trebui să ne fie ruşine de Evanghelia lui
Hristos? Ea conţine veşti atît de minunate. Săraca omenire gemîndă o aşteaptă.
Chiar dacă oamenii se vor rîde sau îşi vor bate joc de voi, sau vă vor
persecuta pentru credinţa în Evanghelie şi pentru proclamarea ei, puţin cîte
puţin, în ziua cercetării, ei îşi vor aduce aminte de faptele voastre bune pe
care le-au văzut, şi vor slăvi pe Dumnezeu în numele vostru – 1 Petru 2:12.
Virtutea sau curajul este acel har care ne face în
stare să răspîndim adevărul la alţii şi să ne modelăm vieţile noastre după
adevăr, şi să perseverăm în ambele, în ciuda opoziţiei şi de asemenea în ciuda
repetatelor căderi. La început, cînd noi suntem doar plante tinere, ne aplecăm
la orice suflare a adversităţii, dar puţin cîte puţin cînd noi creştem mai
maturi, sîntem în stare să rezistăm la orice furtună care ar putea asalta
credinţa noastră în Dumnezeu şi în Adevărul Său.
Uniţi
cu virtutea – Cunoştinţa
Cînd începi
a spune despre Adevăr altora, foarte curînd vei afla că nu îl poţi explica atît
de clar după cum ai vrea, şi îţi sunt puse astfel de întrebări la care nu poţi
răspunde. De exemplu, vei fi întrebat: “Nu este aceasta o a doua şansă?” şi “Nu
va duce aceasta la păcat?”. Efectul acestora este de a te trimite din nou şi
din nou la izvoarele Adevărului, pentru a-ţi împrospăta memoria, şi pentru a
adăuga la virtutea ta – cunoştinţa; şi în timp ce îţi împrospătezi memoria, îţi
vei găsi de asemenea şi inima reîmprospătată şi înviorată. Cu cît mai mult
împarţi Adevărul la alţii, cu atît mai mult adaugi la cunoştinţa ta, şi
Adevărul devine pentru tine tot mai clar şi mai preţios. În afară de aceasta,
cînd începi a-ţi modela viaţa în acord cu voia lui Dumnezeu, variatele
experienţe prin care treci, opoziţia pe care o primeşti, căderile pe care le
ai, şi toate multele încercări şi dificultăţi pe care va trebui să le
întîlneşti pe calea îngustă, te vor trimite din nou şi din nou la Cuvîntul lui
Dumnezeu pentru instruire la fel ca şi pentru mîngîiere şi îndemnare.
După cum sunt multe ramuri într-un copac bun, tot la
fel multe ramuri ale cunoştinţei se cer a fi cultivate de către Creştinul
adevărat, care doreşte să fie conformat chipului lui Hristos. Căutînd a-L
cunoaşte pe Dumnezeu, caracterul Său glorios şi planul Său minunat, şi pe Hristos,
întipărirea Fiinţei Tatălui, adevăratul Creştin îşi dezvoltă ramurile
cunoştinţei în direcţia cerească. Alături de acestea el găseşte necesar şi
plăcut să dezvolte ramurile cunoştinţei privitor la Profeţi şi Apostoli şi alţi
Sfinţi ai Noului şi Vechiului Testament, şi încă şi alte ramuri privitoare la
roadele spiritului şi la Făgăduinţele Nespus de Mari şi Scumpe ale lui
Dumnezeu. Pe lîngă acestea mai sunt încă multe altele! Incluzînd şi pe cele mai
inferioare sau de mai de jos, ramurile cunoştinţei cu privire la şireteniile şi
vicleniile diavolului, şi de asemenea cu privire la diferitele ispite,
încercări şi ademeniri care vin spre noi din partea lumii şi din partea cărnii
noastre. Noi trebuie să privim la acestea în aşa fel încît să putem spune împreună
cu Apostolul Pavel: “Noi nu suntem în ignoranţă de înşelăciunile lui Satan”.
Dacă credeţi că nu este necesar să cunoaşteţi despre înşelăciunile diavolului
nu veţi fi preîntîmpinaţi sau preveniţi, şi nefiind preveniţi nu veţi fi
pregătiţi şi înarmaţi din vreme, cu rezultatul probabil că mai devreme sau mai
tîrziu veţi fi înfrînşi de către adversar.
Totuşi, ramurile mai inferioare, cele de mai de jos,
cu tendinţa de a creşte mai spre pămînt, sunt multele ramuri ale cunoştinţei
lumeşti, care nu sunt atît de importante ca şi altele. Cu toate acestea ele
sunt necesare într-o măsură oarecare pentru o adecvată înţelegere a Bibliei. De
exemplu, noi ar trebui să cunoaştem ceva despre gramatica şi însemnătatea
cuvintelor. Este de asemenea de folos de a cunoaşte puţin din Greacă, şi
probabil şi puţin din limba Ebraică de asemenea, cel puţin cîteva cuvinte
pentru o înţelegere mai bună a Adevărului, şi o cunoştinţă în geografie,
istorie, botanică, etc., este adesea de folos pentru prinderea înţelesului a
multor ilustraţii şi aluzii istorice şi geografice, atît de mult întîlnite în
Scripturi.
Dar în timp ce unim la virtutea noastră – cunoştinţa,
este esenţial ca noi să trecem la următorul îndemn al Apostolului ca să:
Uniţi
cu Cunoştinţa – Înfrînarea (controlul de sine)
Dacă într-un
copac nu sunt ramuri, acolo nu vor fi fructe, şi ramurile mici vor aduce fructe
mici. La fel este şi cu Noua Creatură în Hristos. Fără cunoştinţa lui Dumnezeu
şi a Gloriosului plan de răscumpărare, Noua Creatură nu va aduce roadă, şi dacă
cunoştinţa va fi mică, şi roadele de asemenea vor fi mici. Este evident deci,
că noi ar trebui să cultivăm multe ramuri ale cunoştinţei. Dar un pom roditor
nu creşte doar cu scopul de a da ramuri. Cît de bune şi frumoase aceste ramuri
ar putea fi, pomul trebuie să dezvolte roadele, pentru a-şi justifica
existenţa. Aceasta va necesita o curăţare chibzuită. Un pom care nu este
curăţat este bun numai ca lemn. La fel, scopul pentru care omul lui Dumnezeu
trebuie să dezvolte diferitele ramuri ale cunoştinţei este ca el să poată la
timpul potrivit să aducă o roadă abundentă de iubire, şi pentru acest scop va
fi necesară o pregătire şi curăţare atentă şi grijulie.
În cazul Noii Creaţii, totuşi – şi aici analogia
dintre pom şi Noua Creatură nu se potriveşte – mult este lăsat la libertatea
voinţei sale. Noua Creatură este tratată ca o fiinţă gînditoare, şi se aşteaptă
de la ea să-şi facă mult din curăţarea sa. Pavel spune: “Dacă ne-am judeca
singuri, n-am fi judecaţi. Dar cînd suntem judecaţi suntem pedepsiţi de Domnul,
ca să nu fim osîndiţi odată cu lumea” – 1 Cor. 11:31, 32. Cu alte cuvinte, noi
ar trebui zilnic să ne examinăm şi să ne înfrînăm. Dacă nu o vom face, atunci
noi nu vom folosi spiritul minţii sănătoase şi Domnul va trebui să ne curăţe
sau să ne pedepsească, să ne îndrepte, la fel ca şi un grădinar iscusit şi
priceput ar fi trebuit să-şi curăţe pomul care nu are putere de gîndire de a se
călăuzi, a se îndrepta şi a se conduce singur.
Singurul scop al studiilor noastre trebuie să fie ca
noi să ne arătăm aprobaţi înaintea lui Dumnezeu, ca un om care n-are de ce să-i
fie ruşine. Dezvoltarea diferitelor ramuri ale cunoştinţei ar trebui să fie
astfel controlate, ca noi să putem cultiva pe ele – roada iubirii. Iată pentru
ce sunt ramurile; şi motivul pentru care sunt atît de multe ramuri, este că
acolo trebuie să fie mai multe roade.
De la noi se cere să exercităm controlul de sine sau
înfrînarea, în special în privinţa ramurilor cunoştinţei lumeşti. Într-un pom
roditor natural, ramurile de mai jos tind să crească spre pămînt. În acelaşi
mod ramurile cunoştinţei pămînteşti sunt înclinate să crească spre pămînt. Noi
ar trebui să ţinem minte ca să nu cultivăm aceste ramuri cu scopul – doar de a
acumula cunoştinţă, şi nici pentru alte scopuri pămînteşti decît profesia sau
serviciul nostru de zi cu zi (şi aceasta la un nivel cît mai redus posibil), ci
numai pentru scopul de a înţelege Cuvîntul lui Dumnezeu, şi astfel să ajutăm la
creşterea noastră spirituală. Este cel mai bine de a fi mulţumit în cea mai
mare parte cu acea cunoştinţă pămîntească pe care am avut-o înainte de a deveni
Noi Creaţii în Hristos Isus. Cu cît mai mult timp şi energie noi devotăm pentru
cultivarea ramurilor pămînteşti, cu atît mai mult creşterea noastră spirituală
poate fi oprită din avansare, şi roada iubirii noastre poate deveni de o rea
sau inferioară calitate. Fraţii pot fi de ajutor unul altuia în această
privinţă. De exemplu, din studiul meu anterior a ramurii naturale a botanicii,
eu mă stărui să vă explic înţelesul sau intenţia Psalmistului şi prin acesta
îndemnul Apostolului Petru, astfel ca să fie sprijinită creşterea noastră
spirituală, a mea şi a voastră.
Noi am văzut, deci, că un pom care nu este curăţat
este bun doar ca lemn şi merge la lemnărie. El poate deveni mare şi impunător, dar
fructele sale sunt rare şi de proastă calitate. La fel este şi cu Noua
Creatură, dacă ea nu exercită controlul de sine, căci – “Cunoştinţa îngîmfă,
dar dragostea zideşte”.
Controlul de sine trebuie să fie exercitat de asemenea
pentru a ţine subordonat corpul, astfel ca noi să nu fim potriviţi sau
conformaţi acestei lumi dar ca să fim transformaţi prin înnoirea minţii
noastre, pentru a arăta care este voia lui Dumnezeu – cea bună, plăcută şi
desăvîrşită şi acceptabilă. Controlul de sine este necesar ca noi să nu fim
excesiv descurajaţi prin căderile şi greşelile noastre, şi nici să ne slăvim
sau înălţăm prin succesele noastre. Ea este necesară pentru a ne preveni şi
împiedica, de a nu ne îndepărta de pe calea îngustă prin eşecuri sau
persecuţii, sau de a nu deveni plini de mîndrie din cauza laudei.
Uniţi cu
Înfrînarea – Răbdarea
Noi nu putem dezvolta răbdarea pînă ce nu suntem în
stare să exercităm înfrînarea sau controlul de sine. Această calitate a
răbdării este reprezentată prin frunzele pomului. Puteţi spune: “Este foarte
straniu. Ce este ceea ce putem cunoaşte despre frunze, care le face în stare să
reprezinte răbdarea? Frunzele vor creşte pe copac chiar dacă n-au fost
curăţate”. Aceasta este adevărat, şi aici din nou analogia dintre pom şi Noua
Creatură cade, dar sunt cîteva puncte de o apropiată asemănare între frunzele
unui pom şi răbdarea omului lui Dumnezeu.
Dacă vei vedea un pom fără frunze la timpul cînd te
aştepţi la ele, imediat vei zice: “Mă tem că acest pom este pe moarte”, şi dacă
ai careva interes în el, îl vei uda, dacă va fi posibil, pentru a-i da viaţă.
Dar dacă vei vedea un belşug de frunze verzi, vei zice: “DA! În acest pom este
o abundenţă de viaţă”, şi dacă acesta este un pom fructifer, te vei aştepta să
capeţi o roadă bună în curînd. La fel este şi cu Noua Creaţie. Dacă vei vedea
un om al lui Dumnezeu care nu şi-a dezvoltat această calitate a răbdării, la
timpul cînd ai aştepta aceasta de la el, vei zice: “Mă tem că el moare
spiritual”. Apoi îi vei oferi apa Adevărului şi te vei ruga pentru el, şi-l vei
ajuta atît cît poţi, pentru a-i da, dacă ar fi cu putinţă – viaţă (Iacov 5:20;
1 Ioan 5:16). Pe de altă parte, odată ce vei vedea răbdarea dezvoltată, vei
zice că acesta are viaţa spirituală într-însul, şi cu cît mai multă răbdare vei
vedea, te vei gîndi că cu atît mai multă viaţă el are, şi cu atît mai mult te
vei aştepta ca la timpul potrivit roada coaptă a iubirii să-şi facă apariţia.
Sunt două calităţi speciale pe care le posedă frunzele
unui pom, care le fac să fie asemănate cu răbdarea. Una este mobilitatea lor,
şi alta este faptul că ele absorb Bioxidul de Carbon, şi îl divizează în Carbon
şi Oxigen. Carbonul este apoi folosit pentru creşterea pomului, şi Oxigenul,
acest element al atmosferei care susţine viaţa omului şi a animalelor
inferioare, este emis în aer.
(1) Ştiţi cît de mobile sunt frunzele unui copac. Cînd
suflă vîntul, frunzele se apleacă şi se îndoaie după el, şi apoi, după ce
vîntul trece, ele se refac sau se restabilesc imediat la loc, ca şi cînd n-a
fost nimic. În această privinţă frunzele diferă considerabil de tulpina unui
pom bine dezvoltat. Tulpina reprezintă tăria noastră, hotărîrea, fermitatea şi
statornicia noastră la principii; frunzele, de altă parte, reprezintă răbdarea
noastră, îngăduinţa noastră la greutăţi şi încercări, unde nici un principiu nu
este în joc.
La fel ca şi în cazul unui pom natural bine dezvoltat,
tulpina puternică, împreună cu puternica sau ferma poziţie pe care o are
rădăcina în pămînt, previne pomul de a nu fi smuls de către un vînt puternic
sau de o altă cauză, la fel este şi cu omul lui Dumnezeu matur, deoarece din
cauza credinţei sale adînci şi a puternicului curaj în Domnul (nu în sine
însuşi), el este în stare să stea ferm împotriva vîntului de oricare doctrină
falsă sau orice altceva intenţionat de către adversar, pentru a cauza pe omul
lui Dumnezeu să se abată de la datoria faţă de Domnul. Nouă ni s-a spus că
servul Domnului nu trebuie doar să străduie sau să tindă, ci ni se spune de
asemenea că el trebuie “să lupte pentru credinţa care a fost dată sfinţilor
odată pentru totdeauna” – Iuda 3. Foarte diferit de aceasta este răbdarea. Sunt
multe încercări care ne vin din afară, care nu afectează chestiuni de
principiu. În astfel de cazuri noi ar trebui să cedăm, noi trebuie să exercităm
răbdarea.
Să ne amintim exemplul Domnului nostru Isus. Cînd
adevărul era în joc, cînd el a fost ispitit să se abată de la voia lui
Dumnezeu, nimic nu l-a putut face să se clatine şi să se abată. Ştiind că
Domnul îl va ajuta, el şi-a făcut faţa ca o cremene; şi el ştia că el nu va fi
dat de ruşine – Isaia 50:7. El avea o puternică tărie şi curaj, dar în acelaşi
timp el avu o răbdare infinită. Persecuţiile şi adversităţile, el le-a îndurat
supus, cu blîndeţe şi cu răbdare. Cînd el a fost insultat, el nu a insultat, şi
el singur a îngăduit să fie biciuit, scuipat şi dispreţuit, fără a reproşa sau
a se răzbuna.
(2) O altă calitate posedată de către frunze este
puterea absorbirii Bioxidului de Carbon (CO2), descompunîndu-l în Carbon şi
Oxigen, asimilîndu-l pe primul şi întorcîndu-l pe al doilea în atmosferă. Tot
Carbonul (Cărbunele de lemn) din copac este extras din atmosferă, şi frunza
este unica care face această minunată şi grea lucrare. Totuşi Carbonul formează
o jumătate din greutatea netă a pomului. El este reprezentat în special în
fibrele lemnoase care dau tărie diferitelor părţi ale pomului. Aceasta ne aduce
aminte că doar cînd avem calitatea de răbdare noi putem adăuga stăpînirea
morală (a înţelepciunii) la fiinţa noastră spirituală, şi astfel să dezvoltăm
puterea caracterului. Iată de ce Apostolul Iacov ne-a îndemnat să lăsăm ca
răbdarea să-şi facă desăvîrşit lucrarea, ca noi să putem fi desăvîrşiţi şi
întregi, şi să nu ducem lipsă de nimic.
În partea inferioară a frunzelor sunt mulţi pori
numiţi stomate (deschizături sau orificii), prin care Bioxidul de Carbon este
absorbit în frunze şi Oxigenul este eliminat în atmosferă. Particulele mici,
numite granule de Clorofil, care dau frunzelor culoarea verde, pun mîna pe
Bioxidul de Carbon în momentul cînd acesta intră, şi îl descopmun în părţile
lui componente, o parte de Carbon şi două părţi de Oxigen. Carbonul este
asimilat pentru a da tărie diferitor părţi ale pomului. Cele două părţi ale
Oxigenului, pe de altă parte, se degajă în aer. Astfel planta absoarbe Bioxidul
de Carbon şi emite Oxigenul.
În cazul fiinţelor umane şi a animalelor inferioare,
procesul este exact inversat. Prin plămînii lor ei absorb Oxigenul şi elimină
Bioxidul de Carbon. Oxigenul este dătătorul de viaţă pentru om şi animale, şi
Bioxidul de Carbon este otrăvitor pentru ei, şi dacă n-ar fi nici o plantă,
atmosfera în curînd ar deveni golită de Oxigen şi supraîncărcată cu Bioxid de
Carbon, şi toată carnea ar muri. Ce minunată este Înţelepciunea lui Dumnezeu în
acest schimb reciproc şi balans al naturii.
Între omul firesc şi cel spiritual există aceeaşi
relaţie ca şi între animale şi plante. Atmosfera în care trăiesc animalele şi
copacii, reprezintă împrejurarea noastră, circumstanţele în mijlocul cărora ne
trăim vieţile noastre. Oxigenul în mod potrivit reprezintă acele circumstanţe
care conduc la prosperitate materială, şi Bioxidul de Carbon, pe acelea care
duc la adversităţi, nenorociri sau greutaţi materiale. Omul firesc înfloreşte
cu şi pe prosperităţi materiale, la fel cum creşte datorită Oxigenului. Acestea
sunt dătătoare de viaţă pentru el. Doar observaţi efectul produs asupra unui om
dîndu-i un adaos la salariu şi o poziţie mai bună. Nu va înflori el oare! Nu se
va bucura el de sine! Cu cît el va deveni mai prosper în cele fireşti sau pămînteşti,
cu atît mai mult el se va gîndi că răul în această lume a fost supraestimat.
Dar presupuneţi că asupra lui vor veni adversităţi, adică necazuri, nenorociri
sau greutăţi pămînteşti, în acelaşi timp el va fi deprimat şi descurajat. Dacă
adversitatea va creşte, la fel va creşte şi disperarea sa, şi cu continuarea
acesteia el va deveni tot mai descurajat, întristat şi mîhnit, pînă cînd în
cazuri extreme el va cădea într-o astfel de stare de disperare, încît în final
el ar putea comite sinucudere. Astfel, adversitatea materială, ca şi Bioxidul
de Carbon, este otrăvitoare pentru omul firesc. “Întristarea lumii aduce
moarte”.
Cu omul spiritual, Creatura Nouă în Hristos Isus, are
loc situaţia opusă. Dacă Noua Creatură nu primeşte nici o adversitate, nenorocire
sau greutate fizică, financiară sau socială, ea se va vesteji spiritual. “Cînd
întristarea este după voia lui Dumnezeu, aduce o pocăinţă care duce la
mîntuire, şi de care cineva nu se căieşte niciodată”. Ea are nevoie de
adversităţi pentru a creşte spiritual. Prin intermediul răbdării, ea le
descompune, adică ia ceea ce este bun în ceea ce priveşte pentru a adăuga
fibrele morale la fiinţa sa şi elimină dubla porţie a prosperităţii altora.
La fel există şi un schimb reciproc şi balans între
omul lui Dumnezeu şi omul firesc cum este între plante şi animale. La fel cum
oamenii şi animalele absorb Oxigenul şi elimină Bioxid de Carbon, şi copacii
din contra, absorb Bioxidul de Carbon şi elimină Oxigenul, tot exact aşa şi
omul firesc, în timp ce înfloreşte în prosperitatea materială, cauzează
adversitate asupra celor care se străduie să trăiască evlavios în Hristos Isus,
şi ultimii în loc de a fi vătămaţi de experienţe, folosesc fiecare adversitate
pămîntească care le vine, pentru a face bine la toţi oamenii cît au putinţă, în
timp ce în acelaşi timp ei adaogă tot mai mult la tăria lor spirituală şi
menţin viaţa lor spirituală. Isus, vorbind ucenicilor săi, a spus: “Dacă aţi fi
din lume, lumea ar iubi ce este al ei; dar, pentru că nu sunteţi din lume, şi
pentrucă Eu v-am ales din mijlocul lumii, de aceea vă urăşte lumea. Aduceţi-vă
aminte de vorba, pe care v-am spus-o: “Robul nu este mai mare decît stăpînul
său”. Dacă M-au prigonit pe Mine, şi pe voi vă vor prigoni” – (Ioan 15:18-25).
Dar întorcînd cu binele pentru rău, binecuvîntînd pe cei ce blastămă, făcînd
bine celor ce-i urăsc, şi rugîndu-se pentru cei care îi folosesc în mod
dispreţuitor, urmaşii în urmele blîndului Isus mustră, ceartă, sau condamnă
lumea aceasta a păcatului, şi exercită o influenţă păzitoare sau conservantă
asupra lumii, prevenind-o şi împiedicînd-o de a se duce rapid într-o mai adîncă
degradare morală şi moarte.
Isus a exprimat acest adevăr cînd, după ce le-a spus
urmaşilor săi, că profeţii adevăraţi ai lui Dumnezeu, totdeauna au fost persecutaţi
pentru cauza dreptăţii şi i-a îndemnat să se bucure şi să fie nespus de
fericiţi cînd ei vor fi insultaţi şi persecutaţi pentru cauza Sa, El adaogă:
“Voi sînteţi sarea pămîntului” – (Matei 5:10-13). La fel după cum sarea
exercită o influenţă conservantă sau păzitoare, de păstrare asupra cărnii, şi
după cum plantele exercită o influenţă conservantă, de păstrare sau păzitoare
asupra animalelor, la fel şi sfinţii lui Dumnezeu cu toţii înainte au exercitat
o influenţă conservantă, păzitoare şi de păstrare asupra lumii, pentru că
puţini oameni neprihăniţi în lume au păstrat lumea de a nu fi distrusă. La
aceasta se referă Pavel cînd citează din Isaia: “Dacă nu ne-ar fi lăsat Domnul
Savaot o sămînţă, am fi ajuns ca Sodoma, şi ne-am fi asemănat cu Gomora” –
(Rom. 9:29). Domnul a distrus Sodoma deoarece în ea nu erau nici zece oameni
neprihăniţi – (Gen 18:16-32).
Înainte de a părăsi această parte a subiectului
nostru, eu aş dori să vă atrag atenţia la alte două puncte importante. Primul
este că proporţia Bioxidului de Carbon în atmosferă este foarte mică, doar a
cinci-suta parte din Oxigen. La fel este şi în atmosfera spirituală a Noii
Creaţii. Proporţia adversităţii este de regulă, cu mult mai mică decît cea a
prosperităţii. Prin urmare noi trebuie să fim foarte cu luare aminte ca să nu
risipim şi să nu irosim nimic din ea.
Un alt punct, este că, Bioxidul de Carbon este
absorbit şi descompus doar sub influenţa luminii şi a căldurii care vin de la
soare. În timpul nopţii acest proces încetează cu totul. În acelaşi mod, Noua
Creatură doar cînd este sub influenţa luminii şi căldurii lui Dumnezeu,
înţelepciunii şi iubirii Sale provenite din Evanghelie, doar atunci ea poate
extrage binele din orice adversitate prin intermediul răbdării. “Dar voi, prea
iubiţilor, zidiţi-vă sufleteşte pe credinţa voastră prea sfîntă, rugaţi-vă prin
Duhul Sfînt, ţineţi-vă în dragostea lui Dumnezeu” – Iuda 20, 21.
Uniţi
cu Răbdarea – Evlavia; cu Evlavia – Iubirea de fraţi; şi cu Iubirea de fraţi –
Dragostea de oameni.
Pomul acum
este bine crescut, îşi are rădăcina, tulpina, şi ramurile, el a fost curăţit şi
îndreptat, şi a produs din abundenţă frunze verzi şi sănătoase. Noi ne putem
zugrăvi în minţile noastre doar un astfel de puternic şi frumos caracter, plin
de viaţă spirituală şi energie, care dă recunoscător adăpost, ocrotire şi
protecţie oamenilor şi animalelor. Plin de credinţă, şi cu o puternică tărie în
Domnul, lui nu-i este ruşine să vorbească despre Hristos, şi a-şi modela viaţa
sa în corespundere cu concepţia lui Hristos. El nu numai că cunoaşte Biblia de
la Geneza la Apocalipsa, dar el o poate expune sau prezenta, tălmăci sau
explica altora, şi le poate face clare misterele sau tainele lui Dumnezeu. Cu
adevărat, atît de numeroase şi extensive pot fi ramurile cunoştinţei, pe care
le-a cultivat, încît el ar putea fi chemat să fie un pastor al unei mari şi
prospere adunări, sau a fi un ocupant al unui loc sau scaun în careva colegii
teologice. Un astfel de caracter ca acesta, sigur ar fi o admiraţie a tuturor
care îl cunosc, dar chiar aceasta ar putea să nu fie suma tuturor virtuţilor
sale. Înfrînarea sa sau controlul său de sine poate fi de un aşa fel, ca el să
se poată ţine calm în toate circumstanţele şi împrejurările, să-şi păstreze
corpul în stăpînire, şi astfel să-şi aranjeze cititul şi observaţia sa încît să
studieze doar astfel de subiecte şi pe acestea într-aşa un mod, încît creşterea
sa spirituală să fie sporită. În sfîrşit, răbdarea sa poate fi atît de perfectă
încît să fie în stare să îndure adversităţi, insulte, ocări, şi persecuţii, să
fie întărit în caracter prin încercări la care este expus, şi să întoarcă cu
bine la rău. În mod sigur, veţi spune – că un caracter aşa de minunat ca acesta
ar fi potrivit pentru Împărăţia Cerească.
Nu dragi fraţi, este necesar ceva mai mult înainte ca
el să fie acceptat ca comoştenitor cu Isus Hristos. Dacă cu toate aceste
calităţi excelente, el nu şi-a cultivat şi dezvoltat la timpul necesar iubirea,
Dumnezeu Îl va tăia ca nefolositor. Straniu, da? Nu, noi niciodată n-am crescut
pomii fructiferi sau roditori pentru frunzişul lor; noi creştem aceşti pomi
fructiferi sau roditori pentru fructele sau roadele lor. Dacă binele pe care un
om îl face altora este în cel mai bun caz doar un rezultat sau produs al
credinţei, cunoştinţei, şi răbdării sale, şi dacă acesta este făcut cu scopul
de a-şi clădi caracterul său spiritual, dacă el nu a atins gradul cînd binele
pe care el îl face altora este rezultatul sau produsul iubirii pentru aceştia
şi pentru Dumnezeu, acest om nu a îndeplinit scopul pentru care Dumnezeu l-a
ales. Iubirea trebuie să fie motivul de fundament sau susţinător al tuturor
vorbelor şi a faptelor nostre, înaintea ca Dumnezeu să ne recunoască ca
cultivînd roadele sfinţeniei. Doar unora ca aceştia, care astfel şi-au
dezvoltat şi desăvîrşit această calitate a iubirii, calitatea de asemănare cu
Dumnezeu, numai acestora Domnul le va spune la timpul său cuvenit: “Bine rob
bun şi credincios; intră în bucuria Stăpînului Tău. Ai fost credincios peste
puţine lucruri, te voi pune peste multe lucruri”.
Pavel ne dă acest gînd în cuvintele frumoase din 1
Cor. 13:1-3: “Chair dacă aş vorbi în limbi omeneşti şi îngereşti, şi n-aş avea
dragoste, sînt o aramă sunătoare sau un chimval zîngănitor. Şi chiar dacă aş
avea darul proorociei, şi aş cunoaşte toate tainele şi toată ştiinţa; chiar
dacă aş avea toată credinţa aşa încît să mut şi munţii, şi n-aş avea dragoste,
nu sînt nimic. Şi chiar dacă mi-aş împărţi toate averile pentru hrana
săracilor, chiar dacă mi-aş da trupul să fie ars, şi n-aş avea dragoste, nu-mi
foloseşte la nimic”.
La fel ca şi un pom roditor şi fructifer care pentru
a-şi îndreptăţi existenţa pe lîngă frunzele sale trebuie să-şi dezvolte muguri,
flori, şi în sfîrşit roade, tot aşa şi omul lui Dumnezeu trebuie să adaoge la
răbdarea sa – evlavia, la evlavia sa – dragostea de fraţi, şi la dragostea de
fraţi – iubirea de oameni. Evlavia este reprezentată prin muguri, dragostea de
fraţi este reprezentată prin flori, şi iubirea de oameni prin roade. Mugurii,
florile şi roadele reprezintă trei trepte sau etape, ultima fiind roada, aceea
pentru care pomul este crescut; în acelaşi fel evlavia, dragostea de fraţi şi
iubirea de oameni reprezintă trei trepte, ultima fiind iubirea în sensul
atotcuprinzător, roada pentru care Noua Creatură este pregătită, instruită,
crescută, îngrijită, şi dezvoltată.
Uniţi cu
răbdarea – Evlavia
Unii pretind
că evlavie înseamnă asemănare cu Dumnezeu. Este adevărat că însemnătatea
originală este asemănarea cu Dumnezeu, dar acesta este un exemplu de eroare în
care ar putea cădea cineva care ar insista prea tare asupra sensului original
al cuvîntului. Evlavia este unul din multele cuvinte care şi-au schimbat sensul
în decursul timpului. Dacă el ar însemna asemănarea cu Dumnezeu, la el n-ar fi
necesar de a adăuga sau a uni cu el dragostea de fraţi sau iubirea de oameni,
deoarece Dumnezeu este iubire, şi dacă noi suntem ca Dumnezeu, sau asemenea lui
Dumnezeu, ar trebui să atingem punctul iubirii în sensul său atotcuprinzător,
punctul iubirii desăvîrşite. Cuvîntul Grecesc tradus prin “evlavie” în versul
pe care îl cercetăm este “eusebeia” care înseamnă pietate, cucernicie,
respect şi reverenţă, adică veneraţie, adorare şi stimă pentru Dumnezeu.
Cuvîntul Englez “evlavie” în sensul său curent, este totuşi, o bună traducere a
termenului Grecesc.
Acesta este mugurele, prima treaptă în formarea roadei
iubirii. Omul care a atins doar această treaptă nu este atît de atractiv sau
drăguţ, ca unul care ar adăuga la răbdarea sa şi dragostea de fraţi. Mugurul
este puţin dur, şi verde. Germenele, nucleul sau embrionul, florii şi a
fructului se află în el, dar el este ascuns de la vedere, acoperit pe deasupra
cu o capsulă tare, şi dacă pui mugurul în gură, vei găsi că el este amar,
neplăcut la gust.
Acei care au atins treapta evlaviei se pot aştepta la
timpul potrivit să dezvolte roada iubirii, dar pînă aici ei au doar începutul
acesteia.
Poporul Scoţian de două sau trei generaţii în urmă,
forma o ilustraţie a efectului acestui har al evlaviei. Aceşti oameni aveau o mare
reverenţă faţă de Dumnezeu, şi o iubire de dreptate. Ei aveau ceea ce noi am
putea numi o iubire din datorie, o dorinţă de a asculta poruncile lui Dumnezeu.
Ei erau oneşti în treburile lor de afaceri şi în toate afacerile vieţii, şi
erau foarte stricţi cu copiii lor. Ei erau respectaţi de toţi, dar ca şi
germenul sau embrionul în mugur, iubirea lor, deşi era în ei, era ascunsă. Era
considerat ca un semn de slăbiciune ca ei să-şi arate iubirea, ori de a fi
demonstrativi în orice fel. Înfăţişările acestor oameni, după cum acestea pot
fi observate din portretele lor, sau din feţele unora puţini care mai sunt încă
în viaţă, erau severe şi aspre. Aceste caracteristici pot fi într-o măsură
oarecare naturale poporului sau rasei Scoţiene, dar eu cred că acestea erau în
principal rezultatele pregătirii, şcolii sau educaţiei Calviniste. Un om care
este sincer, totdeauna încearcă de a fi ca şi dumnezeul căruia i se închină sau
pe care îl venerează sau adoră, şi dumnezeul Calvinist este – aspru şi
antipatic, care nu inspiră dragoste sau simpatie.
Uniţi cu
evlavia – Iubirea de fraţi
Evlavia este
o calitate bună, dar aceasta este doar starea de mugur, prima treaptă sau
treapta din datorie a iubirii. Acei care Îl vor cunoaşte pe Dumnezeu mai bine,
vor adăuga la evlavia lor – iubirea de fraţi. Aceasta este reprezentată prin
flori.
La fel după cum vine un timp, cînd petalele, care
formează interiorul mugurului, devin atît de mari şi întinse, încît într-o bună
dimineaţă, datorită influienţei favorabile şi binevoitoare a luminii solare şi
a căldurii, ele împing şi înlătură capsula tare şi mugurul devine floare, tot
aşa vine şi un timp în dezvoltarea Noii Creaţii, care este conformată imaginii
lui Hristos, cînd, datorită influenţei înţelepciunii şi iubirii lui Dumnezeu,
care radiază din paginile Evangheliei iubirii, care creşte în inima sa şi
înlătură bariera care pînă acum a restrîns-o, şi Noua Creaţie găseşte că ea
şi-a adăugat sau şi-a unit la evlavia sa sau iubirea din datorie – iubirea de
fraţi.
Ceea ce îl ajută cel mai mult pe un Creştin este
porunca nouă a Domnului nostru: “Iubiţi-vă unii pe alţii, cum v-am iubit şi
eu”. Şi explicaţia lui Ioan a acestor cuvinte în prima sa epistolă, capitolul
3, versetul 16: “noi am cunoscut dragostea Lui prin aceea că El Şi-a dat viaţa pentru
noi; şi noi deci trebuie să ne dăm viaţa pentru fraţi”.
Un pom este atractiv în mod deosebit prin florile
sale. Frumuseaţea şi mirosul aromat ne atrage la ele. Nu este oare exact la fel
cu mulţi fraţi şi surori din cei cunoscuţi nouă? Frumuseţea caracterului lor şi
mirosul plăcut al multelor fapte binevoitoare de sacrificiu de sine ale lor ne
atrag la ei. Noi suntem atraşi la ei. Nu este oare la fel cu orice tovărăşie
sau societate a fraţilor Domnului care reprezintă frumuseţea şi mirosul aromat
a iubirii frăţeşti? Mulţi mi-au spus că primul lucru care i-a atras la adevăr,
a fost iubirea manifestată printre fraţi.
Dar amintiţi-vă că “inima (naturală) este nespus de
înşelătoare şi de desnădăjduit de rea;”. Inima nostră ne va spune cîteodată că
noi am dezvoltat acest har al iubirii frăţeşti cînd noi de fapt nu l-am
dezvoltat. Atît timp, cît germenele sau embrionul este închis înăuntrul
capsulei de păstrare, noi am atins doar treapta de mugure. Noi nu putem spune
cu adevărat că am atins treapta frunzelor, pînă cînd petalele n-u şi-au deschis
acoperămîntul dur. Pentru a fi atinsă treapta frunzelor, treapta iubirii de
fraţi, iubirea nostră trebuie să fie vizibilă, să fie văzută. Aceasta nu
trebuie să fie închisă în inimile noastre, dar trebuie să fie manifestată prin
cuvinte amabile, binevoitoare, iubitoare şi prin multe acte mici şi posibil
unele acte mari, de sacrificiu de sine ale iubirii. “Prin aceasta vă vor
cunoaşte că sunteţi ucenicii mei, dacă veţi avea dragoste unii faţă de alţii”.
Dar cum vor cunoaşte oamenii aceasta, decît dacă ne vor vedea pe noi
manifestînd această iubire? Dacă ei o vor vedea, şi în special dacă ei o vor
vedea în circumstanţe sau împrejurări de încercări şi greutăţi, cînd ei cel mai
puţin s-ar aştepta de la noi aceasta, atunci ei vor cunoaşte că noi suntem
ucenicii lui Isus.
Aduceţi-vă totdeauna aminte de a vă întreba: “Am eu
această iubire închisă în inima mea? – Dacă da, eu am dezvoltat doar mugurul
sfinţeniei”. Sau: “Arăt eu iubirea mea fraţilor prin cuvintele mele şi prin
faptele mele? – Dacă da, eu sunt bucuros, fericit şi mulţimit, pentrucă aceasta
înseamnă că eu m-am dezvoltat la treapta de flori, şi în curînd ar trebui să mă
aştept să dezvolt şi fructul sau roada iubirii atotcuprinzătoare”. Aduceţi-vă
aminte că a iubi un frate înseamnă ai spune lui aceasta; dar aceasta înseamnă
deasemenea ceva mai mult, după cum Apostolul Pavel zice: “Copilaşilor, să nu
iubim cu vorba (numai), nici cu limba, ci cu fapta şi cu adevărul” – 1 Ioan
3:18. Dragi fraţi, fie ca noi să ne rugăm lui Dumnezeu ca El să ne facă în
stare nu numai să avem gînduri şi dorinţă în direcţia iubirii fraţilor noştri
în Hristos, cu o inimă curată şi aprinsă, dar ca să-i iubim cu adevărat aşa cum
ne-a iubit Hristos, şi anume – să ne dăm vieţile noastre pentru ei la fel cum a
făcut şi El, necontînd sunt ei cu noi amabili şi iubitori ca răspuns sau nu,
sau chiar dacă vorbesc de rău de noi şi sunt aşpri faţă de noi. Fie ca noi să
ţinem minte că noi suntem toţi încă în carne şi în stare să greşim.
Aceasta ne aduce la un punct special de asemănare
între florile pomului şi această iubire de fraţi. Florile îşi dau sau îşi
sacrifică viaţa lor una pentru alta. Aşa s-a întîmplat că Dumnezeu le-a format
astfel că nici o frunză nu se poate fertiliza singură de sinestătător, pentrucă
polenul, partea dătătoare de viaţă a florii, se coace mai întîi. Pînă ce
polenul nu a fost eliminat sau aruncat din floare, germenul sau embrionul
dinnăuntru nu se coace, fiind gata de a primi şi de a fi fertilizat de către
polenul de la o altă floare. Cînd acesta a fost fertilizat, petalele cad şi
fructul începe a creşte. Cum ajunge polenul la o altă floare? Cu ajutorul
insectelor care zboară de la o floare la alta, ducînd polenul cu ele pe
picioarele lor şi pe corpurile lor. Ele fac aceasta, nu pentru scopul de
fertiliza florile, dar pentru a suge sau a absorbi dulceaţa din ele.
Aceasta este tocmai exact ceea ce se întîmplă cu noi.
Cînd noi am înflorit spre iubirea de fraţi, noi suntem o ţintă pentru Satan. El
nu este adversarul lumii, pentrucă întreaga lume, ni se spune, că deja zace în
cel rău. (1 Ioan 5:19), dar el este adversarul acelora care arată spiritul lui
Hristos, spiritul iubirii; şi cu cît mai mult noi manifestăm iubire de fraţi,
cu atît mai mult noi suntem o pradă pentru Satan. El este cel care trimete în
timpul vieţii noastre insectele necazului pentru a ne suge şi absorbi dulceaţa
din viaţile noastre şi pentru a smulge vitalitatea noastră.
Insectele, majoritatea din ele, sunt frumoase la
vedere; fregvent ele apar aproape nesemnificative; dar lăsaţi ca o astfel de
creatură să se coboare pe mînile noastre sau pe gît sau pe o altă parte
necoperită a corpului nostru, şi să înceapă să se mişte sau să se tîrască pe
corpul nostru, cît de neplăcut şi de dezgustător ne simţim! Instinctiv noi îi
dăm afară sau încercăm ai ucide. Dragi fraţi, aceste insecte reprezintă
încercările care vin asupra Noii Creaţii. Cînd acestea vizitează pe alţi fraţi,
ele nu arată aşa de rele, ele apar cîteodată aproape nesemnificative, dar
lăsăte să vină peste noi, deodată găsim cît de neplăcute sunt ele, cu mult mai
mult decît ne-am aştepta. Instinctiv noi încercăm a scăpa de ele, dar la fel ca
şi cu insectele, cu cît mai mult ne luptăm împotriva lor cu atît mai rele ele
devin, ca regulă, şi majoritatea lor sunt otrăvitoare.
În trimiterea încercărilor, cu scopul de a suge
dulceaţa din vieţile noastre, şi otrăvindu-ne, Satan izbuteşte cu atît mai mult
cu cît aceasta ţine de trupul nostru. Polenul nostru, vitalitatea noastră
umană, se trece împreună cu încercările. Dar tocmai aici Satan îşi găseşte
sfîrşitul, deoarece prin aceleaşi încercări, Noua Creatură este întărită în
caracter, şi învaţă cum să simpatizeze cu alţii care trec prin experienţe
similare. Noi suntem pregătiţi în acelaşi fel în care a fost pregătit Domnul
nostru, pentrucă “se cuvenea, în adevăr, ca Acela pentru care şi prin care sunt
toate, şi care voia să ducă pe mulţi fii la slavă, să desăvîrşească, prin
suferinţe, pe Căpetenia mîntuirii lor” – Evrei 2:10. Încercările pe care
Dumnezeu Le-a permis lui Satan să-l ispitească şi să-l încerce pe Domnul nostru
Isus au fost aceleaşi pe care noi le îndurăm. El “în toate lucrurile a fost
ispitit ca şi noi, dar fără păcat” – Evrei 4:15.
Cu cît mai multe încercări avem, dacă noi corect ne
exersăm sau ne antrenăm prin ele, cu atît mai mult noi suntem în stare să
simptaizăm cu fraţii noştri în suferinţele lor, nu numai cu aceia dintre ei
care se bucură în lumina adevărului prezent, dar de asemenea şi cu acei care se
mai află încă într-o stare fiind legaţi în sistemul nominal, sau care sunt în
afară, în condiţia de pustiu, dezgustaţi de toate confesiunile şi ocupaţiile
religioase. Cu cît noi simpatizăm mai mult cu ei, cu atît mai mult din timpul
nostru, din banii, talentele, influienţa noastră şi energia noastră le vom
cheltui pentru interesele lor temporale şi în special pentru interesele lor
spirituale. Noi nu ne considerăm pe noi întăi şi pe fraţii noştri pe urmă, dar
tocmai contrariul acestuia. Noi ne dăm, ne sacrificăm vieţile noastre,
vitalitatea noastră umană, pentru ei, la fel cum şi florile îşi dau vieţile lor
una pentru alta.
Un fapt foarte important de reţinut este că florile nu
au nimic cu trimeterea insectelor la alte flori. Deşi noi ştim că încercările
care ne vin la noi ca Creaturi Noi, lucrează împreună pentru binele nostru
spiritual, şi sunt de fapt esenţiale pentru noi, totuşi noi nu trebuie să avem
nimic cu punerea sau aducerea acestor încercări asupra altora. Cum a spus Isus:
“Este cu neputinţă să nu vină prilejurile de păcătuire; dar vai de acela prin
care vin!”. Domnul va permite Satanei şi tuturor care doresc să-i fie agenţii
săi, să aducă încercări asupra fraţilor, ştiind că acestea vor lucra ca teste
pentru ei, şi, dacă vor fi în mod potrivit folosite, îi va face în stare să
devie mai dezvoltaţi spiritual, dar mînia Domnului sigur va veni, mai devreme
sau mai tîrziu, asupra tuturor acelor “prin care vin”. Dumnezeu ne interzice ca
nimeni din noi să nu fim, să nu facem, să nu lucrăm ca agenţii lui Satan în
acest sau în oricare alt mod! Dacă nouă ni se întîmplă că suntem duşi în a da
sau a duce sau a atrage încercări asupra fraţilor, fie ca noi să ne mărturisim
păcatele la tronul harului şi să dorim să îndreptăm răul pe care l-am făcut.
Uniţi cu
dragostea de fraţi – Iubirea de oameni
La fel ca şi floarea, care şi-a dat dulceaţa şi
vitalitatea, şi care este gata de a fi fertilizată şi să devină dezvoltată pînă
la fruct, prin vizita în continuare a insectelor, aducînd polenul de la alte
flori, la fel şi Noua Creatură, care prin încercări şi-a cheltuit mult din dulceaţa
şi vitalitatea vieţii sale umane, şi care îşi dă, îşi sacrifică viaţa pentru
fraţi, de asemenea este gata să se dezvolte de la dragostea de fraţi – în
iubirea în sensul atotcuprinzător, prin vizitarea în continuare de către
încercări, şi prin sprijinul, ajutorul şi cooperarea compătimitoare a fraţilor
săi care îşi dau, îşi sacrifică, îşi cheltuie viaţa pentru el. În acest mod el
învaţă să compătimească nu numai cu fraţii săi în Hristos Isus, dar de asemenea
şi cu lumea, omenirea întreagă, şi în final chiar şi cu vrăjmaşii.
(1) În timp ce se străduie să iubească dreptatea şi să
asculte de Dumnezeu (iubirea din datorie), el descoperă cît de slab el este, şi
cît de mult el doreşte ca alţii să ierte, să fie îngăduitori sau să arate
îngăduinţă cu slăbiciunile, neajunsurile sau greşelile sale. (2) Aceasta îl
învaţă să treacă peste neajunsurile, slăbiciunile şi greşelile fraţilor, şi îl
face în stare să înveţe cum să-i iubească (iubire frăţească). El vede cît de
mult bine el poate face sieşi şi lor, prin purtarea răbdătoare cu ei şi tratînd
cu ei binevoitor şi amabil, din inimă, iubitor, chiar dacă pentru a face
aceasta de la el se cere să sacrifice ceea ce el ar putea destul de corect să
numească drepturile sale. (3) În acest mod, prin aceste încercări continue şi
prin ajutorul pe care el îl primeşte de la fraţi care îşi dau viaţa pentru el,
el devine, cum s-ar spune, fertilizat, şi dezvoltă fructul sau roada iubirii –
iubirea atotcuprinzătoare. El găseşte că el este acum în stare să compătimească
atît cu prietenii cît şi cu duşmanii, să facă mari îngăduinţe pentru multele
greşeli ale lor, şi să le facă bine atît cît are ocazii şi posibilitate,
pentrucă “dragostea acoperă o sumedenie de păcate”. În acest fel el se
pregăteşte să domnească cu Hristos şi să binecuvînteze omenirea.
Cea mai bună cale de a-ţi birui duşmanii este de a fi
binevoitor cu ei. Foarte puţini duşmani pot rezista bunătăţii stăruitoare
repetate, dacă iubirea voastră pentru ei este cinstită, sinceră, neprefăcută şi
deschisă. Roada sau fructul iubirii implică iubire de Dumnezeu, iubire de
dreptate, iubire de fraţi, iubire faţă de omenire în general, iubire faţă de
vrăjmaşi, iubire faţă de tot în afară de rău. Este iubirea în sensul său
atotcuprinzător. Cînd noi am atins această treaptă, noi am atins ţinta iubirii
desăvîrşite.
Aceasta nu înseamnă, totuşi, că nu mai este nimic de
dezvoltat. La început fructul este mic, dur, verde, zbîrcit, şi cu un miros
neplăcut şi de un gust amar. Cînd este mîncat, acesta poate fi aruncat. Aceasta
reprezintă calitatea noastră a iubirii la început. La timpul potrivit, dacă
toate merg bine, fructul necopt face loc fructului copt, mare şi moale la
pipăit. Este plăcut ochiului, mirosul este aromat şi înmiresmat, şi cînd este
mîncat este delicios şi bun pentru hrană. Iată cum este iubirea noastră cînd
este coaptă.
Dacă fructul este lăsat pe copac, insectele îl atacă
la fel cum au atacat şi floarea, şi puţin cîte puţin el cade la pămînt şi se
vestejeşte. Dar mai este ceva; acolo în el, înăuntru lui se află sămînţa, care,
cînd este semănată, produce un alt pom. La fel este şi cu omul lui Dumnezeu.
Încercările vin asupra lui pînă la moarte, şi atunci, cînd el cade în moarte,
la timpul potrivit el va fi asociat cu Hristos în producerea sau naşterea altor
pomi ai neprihănirii. Aşa a fost cu Isus, după cum El a spus: “Adevărat,
adevărat vă spun, că, dacă grăuntele de grîu, care a căzut pe pămînt, nu moare,
rămîne singur; dar dacă moare, aduce multă roadă” – Ioan 12:24. A fost estimat
că proporţia celor morţi faţă de cei înviaţi va fi 144.000 la fiecare din
membrii corpului lui Hristos.
Înainte de a încheia, mai sunt încă două puncte la
care eu aş dori să vă atrag atenţia. (1) Cînd sămînţa este semănată, rădăcina
nu creşte şi nu se răspîndeşte în toate direcţiile şi nu devine mare, înainte
ca să crească pedunculul, şi pedunculul nu continuă a creşte pînă ce-şi va
atinge deplina dezvoltare, înainte ca ramurile să înceapă a apărea, şi astfel
este şi cu alte părţi ale pomului. În acelaşi fel, noi nu găsim credinţa
atingîndu-şi deplina dezvoltare înainte ca curajul să înceapă să se manifeste,
nici tăria sau curajul – înaintea cunoştnţei, etc. Ceea ce noi găsim este, ca
şi în cazul pomului, că toate harurile enumerate de Apostolul Petru apar în
ordinea menţionată de el, în decursul a unei perioade comparativ scurte,
variind de la individ la individ, şi că atunci, an după an, ele continuă a
creşte mai repede sau mai încet.
(2) Un alt punct care ar trebui reţinut este că, dacă
sădeşti o sămînţă în pămînt, şi nimeni nu ia seama sau n-are grijă de ea,
rezultatul va fi, că acolo va creşte un pom roditor, dar fructele care vor
creşte pe acel pom sălbatic, vor fi de o calitate inferioară şi pomul însăşi va
fi strijit, rău dezvoltat. De altă parte, dacă de pom se ocupă un grădinar
priceput şi iscusit, acesta va creşte în întregime şi simetric, şi fructele
sale vor fi mari, moi, şi dulci. Comparaţi, de exemplu, un pom de măr-de-pădure
cu un pom de măr, cultivat cum se cuvine. La fel este şi cu Noua Creatură.
Oricît de dornici şi nerăbdători am fi de faptul ca să producem fructele la
timpul nostru şi ca frunzele să nu se vestejească, nici o îngrijorare sau efort
sau străduinţă din partea noastră nu va da rezultatul dorit dacă este deosebit,
separat sau aparte de grija iubitoare a Domnului nostru, Gospodarul. Spre
deosebire de pom, noi avem inteligenţă şi suntem lăsaţi într-o mai mare măsură
la liberatea voinţei noastre. Dacă noi însăşi ne îndepărtăm sau ne retragem de
la grija Domnului, creşterea noastră spirituală va fi oprită din avansare, şi
roada iubirii noastre va fi mică şi de o calitate inferioară. Cu cît mai mult
noi ne supunem Lui, şi cu cît mai puţin noi ne bizuim pe noi, cu atît mai bună
va fi creşterea noastră spirituală, şi cu atît mai bune fructe vom fi în stare
a creşte. “Smeriţi-vă dar supt mîna tare a lui Dumnezeu, pentru ca, la vremea
Lui, El să vă înalţe. Şi aruncaţi asupra Lui toate îngrijorările voastre, căci
El însuş îngrijeşte de voi” – 1 Petru 5:6,7. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu