Mângâiere și
speranță
Moartea este o tragedie copleşitoare. Este atât de
diferită de alte calamităţi ale vieţii! Când avem încercări nefericite în viaţă
avem întotdeauna speranţa că situaţia se va îmbunătăţi. Dacă ne merge rău
financiar lucrăm mai mult şi sperăm să ne refacem. Dacă ne îmbolnăvim avem
speranţă să ne însănătoşim. Moartea, însă, este suprema tragedie. Totul pare
atât de fără speranţă! Iubitul nostru nu mai este în preajma noastră, nu-i mai
putem vorbi, nu-l mai putem ajuta. Legăturile gingaşe, de o viaţă, se rup
brusc. Unitatea familiei, atât de strâns împletită, se zdruncină cu
brutalitate.
Soţia îşi pierde soţul sau soţul îşi pierde soţia în
moarte. Este atât de dureros ca şi cum corpul s-ar sfâşia, ceea ce se şi
întâmplă într-un anumit sens. N-a spus Dumnezeu oare: “se vor face un singur
trup”? (Genesa 2:24). Tatăl şi mama îşi pierd copilul, pe care l-au iubit atâta
şi pentru care au avut atâtea planuri şi speranţe de viitor. Copiii îşi pierd
părinţii, de a căror iubire şi sfaturi au depins. În toate cazurile,
supravieţuitorii rămân singuri şi trişti, într-o mare şi dureroasă singurătate,
simţind o pierdere enormă.
Greul este pentru cei rămaşi. Morţii se odihnesc în
pace. Pe ei nu-i mai tulbură răul din lume. În Biblie, Iov descrie starea
morţii astfel: “acolo nu te mai necăjesc cei răi, acolo se odihnesc cei sleiţi
de puteri” (Iov 3:17). Dar cei care rămân nu se odihnesc. Tristeţea le sfâşie
inima. Fiecare scenă şi fiecare eveniment zilnic le aminteşte de iubitul lor
plecat. Adesea sunt înclinaţi să-şi reproşeze că n-au fost suficient de
iubitori şi n-au fost atenţi cum ar fi trebuit şi că, poate, prin greşeala sau
neglijenţa lor au contribuit la moartea celui drag. Gânduri ca Mângâiere și
Speranță acestea îi chinuie şi contribuie mult la tristeţea lor.
Ce consolare li se poate aduce acestora? Ce mângâiere
le poate opri plânsul şi le poate şterge lacrimile? Filozofiile şi
raţionamentele nu sunt suficiente, fiindcă sunt goale. Vederile tradiţionale şi
sectare despre viaţa de după moarte sunt nesatisfăcătoare; nu aduc mângâiere.
Există, însă, o mare mângâiere, o minunată sursă de linişte şi de speranţă în
Cuvântul lui Dumnezeu, în Biblie. Cuvântul Lui este balsam pentru suflet,
vindecare pentru inimile zdrobite. Orice întrebare referitoare la viaţă, la moarte
şi la ce va fi după aceea, care ne dezorientează, îşi găseşte aici un răspuns
complet, raţional şi iubitor. Unele dintre aceste întrebări sunt: De ce mor
oamenii? De ce Dumnezeu, care este atotputernic şi iubitor, permite moartea,
care este însoţită de atâta tristeţe? De ce mi-a luat pe cel iubit de lângă
mine? Ce rău a făcut să merite moartea? Ce rău am făcut eu? Unde sunt morţii?
Sunt ei fericiţi? Suferă ei? Voi revedea vreodată pe cel iubit?
De ce murim?
Neamul omenesc n-a fost destinat să moară, ci a fost
făcut să trăiască veşnic, în sănătate şi fericire pe pământ. Adam a fost creat
perfect, în chipul lui Dumnezeu. I s-a poruncit să se înmulţească şi să umple
pământul cu fiinţe umane perfecte, ca şi el (Genesa 1:27, 28). I s-a dat o
minunată grădină, cu mulţi pomi fructiferi care-i dădeau hrana perfectă, în
stare să-i menţină veşnic viaţa. Însă viaţa veşnică a lui Adam a depins de o
condiţie simplă. Dumnezeu i-a cerut ascultare, întocmai cum un tată, pe drept,
îi cere ascultare copilului său. Astfel, Dumnezeu i-a dat o probă de
ascultare, care, intenţionat, a fost simplă şi uşor de îndeplinit. El i-a cerut
lui Adam doar atât, să nu mănânce din fructul unui singur pom din grădină,
spunând: “în ziua în care vei mânca din el vei muri negreşit” (Genesa 2:17).
Satan, diavolul, a convins-o pe Eva, soţia lui Adam, să mănânce din fructul
pomului oprit. Adam, însă, nu a fost înşelat, după cum spune apostolul Pavel în
1 Timotei 2:14, ci, dându-şi seama de pierderea Evei şi din iubire pentru ea, a
preferat soarta ei şi a mâncat din pomul oprit, călcând astfel în mod conştient
porunca lui Dumnezeu. Acesta a fost actul nesupunerii lui Adam faţă de
Dumnezeu. Ca urmare, în mod just, Dumnezeu a condamnat pe Adam la moarte,
scoţân-du-l afară din grădină, lipsindu-l în felul acesta de hrana perfectă,
necesară pentru o viaţă continuă (Genesa 3:17).
Astfel, datorită păcatului neascultării lui Adam,
moartea a intrat în lume. După ce Adam şi soţia lui au păcătuit şi au fost
izgoniţi din Eden, li s-au născut copiii. Prin urmare, copiii lor s-au născut
imperfecţi şi sub condamnarea morţii; ei sunt strămoşii noştri. Aşa cum exprimă
apostolul în Romani 5:12: “de aceea, după cum printr-un singur om a intrat
păcatul în lume şi prin păcat a intrat moartea, şi astfel moartea a trecut asupra
tuturor oamenilor, din pricină că toţi au păcătuit”. Aşadar, nu vă reproşaţi
moartea celui iubit al dumneavoastră. Moartea n-a venit fiindcă dumneavoastră
aţi făcut ceva, sau el a făcut ceva. Nu din vina dumneavoastră s-a întâmplat.
Moartea vine datorită păcatului lui Adam şi prin faptul că noi am moştenit
consecinţele păcatului. Cu toţii ne-am născut păcătoşi, cum spune psalmistul în
Psalmul 51:5: “iată că sunt născut în nelegiuire şi în păcat m-a conceput mama
mea” (traducerea Cornilescu revizuită). Din cauza păcatului, toţi ne-am născut
sub condamnarea morţii. Iată ce spune Psalmul 89:48: “Este vreun om care să
poată trăi şi să nu vadă moartea, care să poată să-şi scape sufletul din
locuinţa morţilor?”
O eliberare
din moarte
Dumnezeu n-a abandonat omenirea într-o stare fără
speranţă. El a prevăzut o minunată eliberare din păcat şi din moarte. În marea
iubire pentru copiii Săi, oamenii, Dumnezeu a prevăzut un preţ de răscumpărare,
prin care ei se pot întoarce iarăşi la viaţă. Astfel, citim în Ioan 3:16:
“Fiindcă atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că a dat pe singurul Lui Fiu
pentru ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică”, iar în
Osea 13:14: “îi voi răscumpăra din mâna locuinţei morţilor, îi voi izbăvi de la
moarte. Moarte, unde îţi este ciuma? Locuinţă a morţilor, unde îţi este
nimicirea?”
Ce vrea să spună Dumnezeu prin cuvintele: “Îi voi
răscumpăra din mâna locuinţei morţilor?” “Răscumpărare” înseamnă a plăti un
preţ corespunzător sau un preţ echivalent. Din cauza neascultării, Adam şi-a
pierdut viaţa, şi tot neamul omenesc născut păcătos are parte de condamnarea
lui la moarte. Isus Cristos a venit pe pământ ca om perfect, un echivalent
exact al lui Adam înainte de a păcătui. Isus, însă, a fost supus lui Dumnezeu,
nu cum a fost Adam. Isus a murit pe nedrept, aşa cum declară apostolul în
Filipeni 2:8: “la înfăţişare a fost găsit ca un om, S-a smerit şi S-a făcut
ascultător până la moarte, şi încă moarte de cruce”. El şi-a sacrificat viaţa
perfectă ca răscumpărare sau “preţ corespunzător” pentru a înlocui viaţa
pierdută a lui Adam. Darul acesta a anulat pedeapsa cu moartea nu numai pentru
Adam, ci şi pentru tot neamul omenesc, care fusese condamnat ca păcătos prin
neascultarea lui. Aşa citim în Romani 5:18 şi 19: “astfel dar, după cum printr-o
singură greşeală a venit o osândă, care a lovit pe toţi oamenii, tot aşa,
printr-o singură hotărâre de iertare a venit pentru toţi oamenii o hotărâre de
neprihănire care dă viaţa. Căci, după cum prin neascultarea unui singur om, cei
mulţi au fost făcuţi păcătoşi, tot aşa, prin ascultarea unui singur om, cei
mulţi vor fi făcuţi neprihăniţi”. Iar în Romani 6:23 scrie: “fiindcă plata
păcatului este moartea, dar darul fără plată a lui Dumnezeu este viaţa veşnică
în Isus Hristos, Domnul nostru”. Preţul de răscumpărare “corespunzător” pe
care l-a dat Isus şi, ca
rezultat, făgăduinţa că toată omenirea va fi ridicată din morţi, ne sunt
prezentate în 1 Corinteni 15:21, 22, astfel: “căci, dacă moartea a venit prin
om, tot prin om a venit şi învierea morţilor. Şi după cum toţi mor în Adam, tot
aşa toţi vor învia în Hristos”. Iar în Romani 14:9 se spune: “căci Hristos
pentru aceasta a murit şi a înviat ca să aibă stăpânire şi peste cei morţi şi
peste cei vii”. După ce Isus a murit ca om, Dumnezeu l-a înviat din morţi nu ca
om, ci ca fiinţă spirituală înzestrată cu putere şi autoritate să cheme toată
omenirea afară din morminte.
O bază
sigură a speranţei
Această doctrină a răscumpărării
este cea mai măreaţă şi cea mai importantă doctrină din Biblie. Ea este
baza speranţei şi a mângâierii omenirii, deoarece prevede întoarcerea morţilor
la viaţă, reunificarea familiilor despărţite prin moarte şi posibilitatea de
a-şi câştiga viaţă veşnică cu sănătate şi fericire pe pământ.
Unora li s-ar putea părea de necrezut ca iubiţii
noştri să trăiască din nou, să fie iarăşi cu noi şi să nu ne mai despărţim
niciodată; cum spune Pavel în Faptele Apostolilor 26:8: “Ce? Vi se pare de
necrezut că Dumnezeu înviază morţii?” Nu poate Atotputernicul Dumnezeu, care a
creat pe om la început, să-l recreeze? N-are putere s-o facă? Dacă gândim în
acest fel, învierea morţilor nu este nimic surprinzător. Citim în Ioan 5:28,
29: “nu vă miraţi de lucrul acesta; pentru că vine ceasul când toţi cei din
morminte vor auzi glasul Lui şi vor ieşi afară din ele”.
O
demonstraţie a învierii
Isus a făcut o minunată demonstraţie a învierii, când
a trăit pe pământ. Relatarea acesteia se găseşte în Ioan capitolul 11. Un om,
numit Lazăr şi surorile lui, erau prieteni apropiaţi cu Isus. Odată, când Isus
era plecat, Lazăr s-a îmbolnăvit grav. Surorile lui au trimis imediat vorbă lui
Isus, gândin-du-se că are să vină să-l vindece. Dar Isus n-a venit imediat şi
Lazăr a murit. Isus a ştiut acest lucru şi le-a spus ucenicilor: “Lazăr
prietenul nostru doarme; dar Mă duc să-l trezesc din somn” (vers. 11). Aici
Isus aseamănă starea morţii cu un somn din care există trezire. Dar ucenicii nu
l-au înţeles, luându-i cuvintele literal. Şi citim: “Ucenicii I-au zis,
“Doamne, dacă doarme are să se facă bine”. Isus vorbise despre moartea lui, dar
ei credeau că vorbeşte despre odihna căpătată prin somn. Atunci Isus le-a spus
pe faţă: “Lazăr a murit”” (vers. 12-14).
Când a sosit Isus, Lazăr era mort de 4 zile. Marta,
sora lui Lazăr, l-a întâmpinat pe Isus şi i-a spus cu tristeţe: “Doamne, dacă
ai fi fost aici, n-ar fi murit fratele meu!” (vers. 21). Ea căuta mângâiere şi
sprijin la Învăţătorul. Ce mângâiere şi sprijin i-a dat Isus? El i-a spus
simplu: “fratele tău va învia” (vers. 23). Isus se gândea la învierea din viitor.
Dar Martei îi lipsea fratele atunci. Ea l-ar fi vrut înapoi atunci şi acolo,
întocmai cum, iubite cititor, l-ai vrea înapoi acum pe iubitul tău. Ea ştia că
va fi înviat în viitor, în Împărăţia lui Dumnezeu pe pământ. Ea credea acest
lucru, dar îl dorea înapoi, atunci. Citim în relatare: ““Ştiu”, i-a răspuns
Marta, “că va învia la înviere, în ziua de apoi”. Isus i-a zis: “Eu sunt
învierea şi viaţa. Cine crede în Mine …, nu va muri niciodată … Crezi lucrul
acesta?” “Da, Doamne”, I-a zis ea” (vers 24-27).
Apoi Isus a mers spre mormântul lui Lazăr şi a cerut
să se dea la o parte piatra de pe mormânt. După ce s-a rugat Tatălui Său
ceresc, după cum citim, “a strigat cu glas tare: “Lazăre, vino afară!”” (vers.
43). Lazăr a ieşit din mormânt, viu! Vă puteţi imagina ce mare bucurie trebuie
să fi fost pentru Maria şi Marta, să-şi recapete fratele viu şi sănătos. Ele au
plâns, dar lacrimile lor erau acum lacrimi de bucurie, nu de tristeţe. Exact
aşa se va întâmpla şi în Împărăţia de o mie de ani a lui Cristos, când va fi
stabilită deplin pe pământ. Atunci se va împlini profeţia lui Isus din Ioan
5:28, 29, pe care am citat-o mai sus.
Această demonstraţie făcută de Isus, învierea lui
Lazăr din morţi, este înregistrată în Biblie pentru cei întristaţi din pricina
morţii unuia din cei iubiţi. Aşa cum Isus i-a spus Martei atunci, îţi spune şi
ţie acum, iubite cititor: “Iubitul tău va învia! Eu sunt învierea şi viaţa, Eu
îl voi chema şi ţi-l voi reda întocmai cum l-am redat pe Lazăr surorilor lui.
Atunci şi tristeţea ta se va preface în bucurie, ca şi a lor”.
Somnul
morţii
Isus le-a spus ucenicilor, după ce Lazăr a murit:
“Lazăr prietenul nostru doarme”. Somnul este o ilustraţie foarte bună a morţii,
fiind o stare de inconştienţă temporară, din care există, deci, trezire. Un alt
exemplu se găseşte în Luca 8:52 şi-n
multe alte locuri. Exact aşa este moartea. Când copiii noştri merg seara la
culcare, să se odihnească în pace, regretăm noi oare această stare? Desigur că
nu, deoarece ştim că dimineaţa se vor trezi. Aşa va fi şi cu cei care dorm în
moarte. Isus a murit ca preţ de răscumpărare şi a înviat, având puterea şi
autoritatea de a trezi pe morţi din nou la viaţă – Matei 28:18; Apocalipsa
1:18. Se spune, despre morţi, că ei “dorm în Isus”. Dacă credem acest lucru, dacă
avem această speranţă, putem fi mângâiaţi în tristeţea noastră. Deşi se poate
să fim trişti şi să ne simţim singuri, prin despărţirea noastră temporară,
tristeţea noastră nu este fără speranţă. Ne spune acest lucru apostolul Pavel
în
1 Tesaloniceni 4:13, 14: “nu voim, fraţilor, să
fiţi în necunoştinţă despre cei ce au adormit, ca să nu vă întristaţi ca
ceilalţi, care n-au nădejde. Căci dacă credem că Isus a murit şi a înviat,
credem şi că Dumnezeu va aduce înapoi împreună cu Isus pe cei ce au adormit în
El”.
O mângâiere
deosebită
V-aţi pierdut copilul în moarte? Dacă da, aveţi în
Biblie o mângâiere deosebită şi asigurarea că se va întoarce, că veţi cuprinde
iarăşi pe cel iubit al dumneavoastră în braţe, pentru a nu vă mai despărţi niciodată.
În Matei 2:16-18 este înregistrată o mare tragedie.
Citim aici că regele cel rău, Irod, “s-a mâniat foarte tare şi a trimis să
omoare pe toţi pruncii de parte bărbătească, de la doi ani în jos, care erau în
Betleem”. Mulţi copii nevinovaţi au fost smulşi cu brutalitate din braţele
mamelor şi ucişi fără milă. Gândiţi-vă la jalea aceea! Fiecare prunc ucis
însemna o mamă rămasă cu inima zdrobită, jelind o viaţă fragedă, întreruptă
brutal. Fiecare mamă trebuie să-şi fi spus: “micuţul meu n-a avut nici măcar
şansa să crească. Toată truda şi iubirea mea sunt degeaba. O, dacă l-aş putea
recăpăta iarăşi!” Şi un plâns nemângâiat se auzea în toată ţara.
Întâmplarea aceasta a fost prezisă de profetul Ieremia
în cartea sa, capitolul 31:15-17: “Aşa vorbeşte Domnul: Un ţipăt se aude la
Rama, plângeri şi lacrimi amare: Rahela îşi plânge copiii; şi nu vrea să se
mângâie pentru copiii ei, căci nu mai sunt!”. Apoi Dumnezeu ne dă asigurarea
mângâietoare că cei pierduţi în moarte se vor întoarce în familiile lor. Astfel,
Ieremia continuă: “Aşa vorbeşte Domnul: “Opreşte-ţi plânsul, opreşte-ţi
lacrimile din ochi, căci truda îţi va fi răsplătită”, zice Domnul; “ei se vor
întoarce iarăşi din ţara vrăjmaşului (moartea). Este nădejde pentru urmaşii
tăi”, zice Domnul; “copiii tăi se vor întoarce în ţinutul lor””. Aceasta se va
împlini în curând, când Împărăţia lui Dumnezeu se va stabili deplin pe pământ.
Citim în Isaia 65:20 (traducerea Cornilescu revizuită), despre acea Împărăţie:
“Nu vor mai fi … copii care trăiesc puţine zile”. Nu, nu; ei vor creşte şi vor
trăi veşnic. Şi nu numai copiii, ci toţi iubiţii noştri morţi, tineri şi
bătrâni, se vor întoarce în familiile lor.
În moarte nu
există chin
Tristeţea unora creşte până aproape de insuportabil la
gândul că cel plecat ar putea ajunge într-un loc de chin. Aceasta este o frică
neîntemeiată. Doctrina chinului nu este biblică. Ea se bazează pe traduceri
incorecte şi interpretări greşite ale unor texte scripturale. Evident, ea este
falsă, deoarece este în completă contradicţie cu caracterul lui Dumnezeu.
Fiindcă El ne-a făcut, ştim că este mai bun decât noi. Ne-am tortura noi
copilul? Indiferent ce a făcut, i-am lua mâna să i-o ţinem deasupra flăcărilor?
Am tortura noi, chiar şi un animal? Desigur că nu. Nici un om normal n-ar face aşa
ceva. Chinul veşnic este un lucru groaznic, pe care nu-l putem pune pe seama
Tatălui nostru ceresc. Dumnezeu ne este infinit superior. Gândurile şi
sentimentele Lui sunt infinit mai înalte decât ale noastre. Dacă noi suntem
blânzi, iubitori, iertători faţă de copiii noştri, cu atât mai mult este El
faţă de familia lui umană. Citim despre El în
Isaia
55:7-9: “să se lase cel rău de calea lui, şi omul nelegiuit să se lase
de gândurile lui, să se întoarcă la Domnul care va avea milă de el, la
Dumnezeul nostru care nu oboseşte iertând. Căci gândurile Mele nu sunt
gândurile voastre şi căile voastre nu sunt căile Mele, zice Domnul. Ci, cât
sunt de sus cerurile faţă de pământ, aşa sunt de sus căile Mele faţă de căile
voastre şi gândurile Mele faţă de gândurile voastre”.
Biblia ne spune clar că Dumnezeu nici măcar nu s-ar
gândi să chinuie pe cineva; un astfel de gând îngrozitor n-a avut niciodată. În
vechime, se aduceau oameni ca jertfe de închinare dumnezeilor falşi (Baal şi
Moloc). Copilaşii erau arşi de vii pe altarele înalte ale acestor zei.
Dumnezeul cel iubitor din Biblie a considerat acest lucru o urâciune şi un
păcat, cu totul contrar voinţei Lui. Astfel, citim în Ieremia 19:5: “au zidit
şi înălţimi lui Baal, ca să ardă pe copiii lor în foc ca arderi de tot lui
Baal; lucru pe care nici nu-l poruncisem, nici nu-l rânduisem şi nici nu-mi
trecuse prin minte”. De asemenea, în Ieremia 32:35: “Au zidit înălţimi lui Baal
… ca să treacă prin foc lui Moloc pe fiii şi fiicele lor; lucru pe care nu li-l
poruncisem, şi nici nu-Mi trecuse prin gând că au să facă asemenea grozăvii, ca
să ducă pe Iuda în păcat”. Oare, din ceea ce citim aici, ar putea rezulta că
Dumnezeu ar pregăti un loc de chin veşnic, în foc, sau un purgatoriu pentru
marea majoritate a familiei Lui umane, aşa cum mulţi cred?
Iadul biblic
Este evident faptul că învăţăturile tradiţionale
sectare despre iad sunt greşite. Adevărul este că “iadul” biblic nu este un loc
de tortură, ci este starea morţii – mormântul. Faptul acesta se poate dovedi
uşor şi este o mare mângâiere pentru cei care se tem pentru soarta morţilor lor
“nemântuiţi”.
Trebuie să nu uităm că Vechiul Testament a fost scris
la origine în ebraică, iar Noul Testament în greacă. În Biblie locuinţa
morţilor este denumită prin cuvântul ebraic sheol şi prin cuvântul
grecesc hades. Amândouă aceste cuvinte înseamnă în limbile originale
“ascuns”, “acoperit”, stare de inconştienţă a morţii; nimic mai mult decât
mormântul. De exemplu în Psalmul 16:10 din Vechiul Testament se află o profeţie
referitoare la Isus: “Căci nu vei lăsa sufletul meu în sheol (iad –
traducerea King James, locuinţa morţilor – traducerea Cornilescu); nu
vei îngădui ca preaiubitul Tău să vadă putrezirea”. Cuvântul ebraic sheol,
tradus iad în unele traduceri înseamnă mormânt, în care trebuia să
meargă Isus, şi din care urma să fie înviat. Apoi, în Noul Testament, în
Faptele Apostolilor 2:27, apostolul Petru citează aceeaşi profeţie ca fiind
împlinită prin moartea şi învierea lui Isus. De această dată, însă, fiind
scrisă în greacă, în loc de cuvântul sheol este folosit cuvântul hades.
“Nu-mi vei lăsa sufletul în hades (iad, locuinţa morţilor) şi nu vei
îngădui ca Sfântul Tău să vadă putrezirea”. Aceasta demonstrează că grecescul hades
este echivalentul ebraicului sheol şi ambele înseamnă mormânt.
Acest fapt este evident, deoarece suntem siguri că Isus Cel sfânt al lui
Dumnezeu n-a mers într-un loc de tortură, ci în mormânt.
O altă ilustraţie a cuvântului sheol se află în
Genesa 37:35. Aici Iacov, gândind că Iosif era mort, îl plângea zicând:
“Plângând mă voi coborî la fiul meu în sheol” (locuinţa morţilor
– traducerea Cornilescu)..
În loc să fie un loc chinuitor, sheolul din Iov
10:22 este un loc de “întuneric”. În loc să fie ţipete şi gemete, este descris
în Psalmul 115:17 ca un “loc al tăcerii”. În loc de dureri, suferinţe,
remuşcări, în Psalmul 88:12 se spune că este un loc al “uitării”. În
Eclesiastul 9:10 ni se spune că în locuinţa morţilor (sheol) nu este
“nici ştiinţă nici înţelepciune”. Oare nu descrie aceasta în mod potrivit
mormântul, starea morţii?
Adevăratul sens al cuvintelor sheol şi hades
a fost denaturat de către teologi în timpul Evului Mediu, cu scopul de a-şi
aservi poporul prin frică. În acest fel, multe din sectele creştinătăţii au
încorporat în crezul lor doctrina eronată şi blasfematoare a chinului veşnic.
Cum este
Dumnezeu cu adevărat?
Biblia ne spune cum este Dumnezeu. Deşi El permite
răul în lume pentru un timp şi-şi disciplinează copiii Săi pentru binele lor,
El este un Tată iubitor pentru ei. Citim în Psalmul 103:8-14: “Domnul este
îndurător şi milostiv, îndelung răbdător şi bogat în bunătate. El nu Se ceartă
fără încetare şi nu ţine mânia pe vecie. Nu ne face după păcatele noastre, nu
ne pedepseşte după fărădelegile noastre. Ci, cât sunt de sus cerurile faţă de
pământ, atât este de mare bunătatea Lui pentru cei ce se tem de El; cât este de
departe răsăritul de apus, atât de mult depărtează El fărădelegile noastre de
la noi. Cum se îndură un tată de copiii lui, aşa Se îndură Domnul de cei ce se
tem de El (îi respectă). Căci El ştie din ce suntem făcuţi; Îşi aduce aminte că
suntem ţărână”. El se îndură de noi cum se îndură un tată de copiii lui! Iată
un gând înduioşător, care vrea să spună că Dumnezeu ştie prin ce trecem şi ne
compătimeşte în tristeţile noastre. Şi dacă-L lăsăm El ne ajută şi ne mângâie.
Iubirea şi
mila lui Dumnezeu
Citim, de asemenea, despre Dumnezeu în Psalmul 145:9:
“Domnul este bun faţă de toţi şi îndurările Lui se întind peste toate lucrările
Lui”. În 1 Ioan 4:16 scrie: “Dumnezeu este dragoste”. Iubirea este atributul
caracterului lui Dumnezeu, care controlează toate celelalte atribute. Tot ceea
ce face El este influenţat de iubire. El este iubitor şi milostiv către toţi,
fie că merită, fie că nu. El este îndurător chiar şi cu duşmanii Lui. Avem
cuvintele lui Isus, din Matei 5:44, 45: “Iubiţi pe vrăjmaşii voştri …, ca să
fiţi fii ai Tatălui vostru care este în ceruri; căci El face să răsară soarele
Său peste cei răi şi peste cei buni şi dă ploaie peste cei drepţi şi peste cei
nedrepţi”. Iar în Luca 6:35, 36 ni se spune: “Voi însă iubiţi pe vrăjmaşii
voştri … şi veţi fi fiii Celui Preaînalt, căci El este bun şi cu cei
nemulţumitori şi cu cei răi. Fiţi dar milostivi cum şi Tatăl vostru este
milostiv”.
Aşa ar fi înfăţişat un Dumnezeu care ar chinui fără
milă, veşnic, milioane din creaturile Sale? Desigur că nu! În consecinţă, nu
există un astfel de loc de tortură şi n-avem nici un motiv să ne îngrijorăm
pentru cei dragi ai noştri. Iadul biblic este mormântul, starea morţii. Toţi
oamenii merg în mormânt, pentru că toţi sunt păcătoşi. După cum citim în
Eclesiastul 9:5 şi 10: “Cei vii, în adevăr, măcar ştiu că vor muri; dar cei
morţi nu ştiu nimic … Tot ce găseşte mâna ta să facă, fă cu toată puterea ta!
Căci, în locuinţa morţilor, în care mergi, nu este nici lucrare, nici
chibzuială, nici ştiinţă, nici înţelepciune”. Descriind moartea oamenilor,
psalmistul spune: “Suflarea lor trece, se întorc în pământ şi în aceeaşi zi le
pier şi planurile lor” (Psalm 146:4). Deci, într-o astfel de stare nu poate
exista chin. Morţii se odihnesc, aşteptând învierea.
Experienţa
şi aşteptările lui Iov
În experienţa lui Iov avem o ilustraţie a celor
exprimate mai sus. El era un om evlavios, avea mari bogăţii şi familie
frumoasă. Asupra lui au venit mai multe nenorociri. În câteva zile şi-a pierdut
copiii şi toată averea. Apoi a fost lovit de o boală rea, a fost acoperit de
răni dureroase din creştet până în tălpi. Nu putea să stea liniştit sau să
doarmă. Apoi l-a părăsit şi soţia. Toţi prietenii l-au ocolit în afară de trei
dintre ei, care l-au vizitat numai pentru a-i reproşa şi a-l acuza. Iov era
într-o stare fizică aşa de grea şi era atât de deprimat moral, încât a
blestemat şi ziua în care s-a născut, dorind să nu se fi născut. Citim în Iov
3:2, 3, 11, 13: “A luat cuvântul şi a zis: “Blestemată să fie ziua în care m-am
născut … De ce n-am murit în pântecele mamei mele? … Acum aş fi culcat, aş fi
liniştit, aş dormi şi m-aş odihni””. Iov nu ştia de ce au venit peste el acele
necazuri, dar simţea că, pentru un motiv oarecare Dumnezeu era supărat pe el,
pentru un timp. Aşa că s-a rugat să aibă odihnă în moarte, apoi să fie adus
iarăşi la viaţă, mai târziu, când lucrurile se vor schimba în bine. Să citim
rugăciunea lui în Iov 14:13-15: “Ah! de m-ai ascunde în locuinţa morţilor, de
m-ai acoperi până-Ţi va trece mânia şi de mi-ai rândui o vreme când Îţi vei
aduce iarăşi aminte de mine. Dacă omul odată mort ar putea să mai învieze, aş
mai trage nădejde în tot timpul suferinţelor mele, până mi se va schimba starea
în care mă găsesc. Atunci
m-ai chema şi Ţi-aş răspunde şi Ţi-ar fi dor de făptura mâinilor Tale”.
Da, Iov avea aşteptări corecte. Dumnezeu doreşte ca
cei dragi ai noştri, care au murit, să se întoarcă. Tocmai de aceea a trimis pe
Fiul Său să-i răscumpere. Ei sunt creatura Lui, lucrarea mâinilor Lui şi El nu
vrea ca ei să rămână veşnic pierduţi în moarte. Ei sunt păstraţi cu iubire în
memoria Lui şi-i va readuce cu bucurie la viaţă, într-un timp mai fericit. Ca
şi în cazul lui Iov, Dumnezeu a hotărât un anumit timp şi pentru învierea celor
iubiţi ai noştri. Acest timp este Vârsta Milenară, Împărăţia lui Cristos, în ai
cărei zori noi trăim astăzi. Dumnezeu îi va chema prin Fiul Său care i-a
răscumpărat şi ei îi vor răspunde.
Unii vor fi
schimbaţi la natură spirituală
Biblia ne învaţă că, în privinţa mântuirii, omenirea
se împarte în două categorii: o categorie sau clasă având moştenire
pământească, iar cealaltă clasă având moştenire cerească. Prima mântuire, cea
pământească, prevede ridicarea omenirii din păcat şi moarte la perfecţiune
umană şi la viaţă veşnică pe pământ. Lui Adam nu i s-a promis niciodată o viaţă
viitoare spirituală, în ceruri. Din contră, el a fost creat ca să trăiască
veşnic pe pământ. Acest lucru este evident în Genesa 3:22, unde se spune că
Adam a fost împiedicat “ca nu cumva să-şi întindă mâna să ia şi din pomul
vieţii, să mănânce din el şi să trăiască în veci”. Unde să trăiască în veci?
Evident, pe pământ. Şi, i s-a spus să se înmulţească şi să umple pământul cu o
specie perfectă ca şi el (Genesa 1:28). Acest privilegiu, însă, a fost
condiţionat de ascultarea lui. Alternativa a fost moartea, nu continuarea
vieţii într-un loc de chin. Dumnezeu i-a spus clar lui Adam că dacă nu va
asculta “va muri negreşit”. Adam n-a trecut examenul de ascultare şi de aceea
şi-a pierdut dreptul la viaţă continuă, atât pentru sine cât şi pentru urmaşii
săi. Apoi a venit Isus pe pământ şi a plătit preţul de răscumpărare din moarte,
pentru Adam şi pentru tot neamul omenesc. Ceea ce se pierduse pentru toată
omenirea era viaţa umană pe pământ iar Isus a spus în Matei 18:11 că El a venit
să “mântuiască ce era pierdut”. Ca urmare, general vorbind, orice om care a
trăit vreodată pe pământ va fi trezit din moarte (credem că fac excepţie cei
care au păcătuit în mod voit împotriva spiritului sfânt, respingând preţul de
răscumpărare; vezi Mat. 12:31, 32; Evr. 6:4-6; 10:29; 1 Ioan 5:16; n. e.). Apoi
toţi cei care vor dori şi se vor supune vor fi restauraţi la perfecţiune umană,
ca să trăiască veşnic pe pământ, în condiţii edenice. Aceasta este mântuirea
ge-nerală; ea nu schimbă natura pământească a omului şi nici nu-l transferă în
cer.
În afară de această mântuire pământească există o altă
mântuire, mai înaltă, care se bazează tot pe răscumpărarea făcută de Isus şi
care este oferită unui număr limitat de oameni. Cei care au parte de această
mântuire mai înaltă fac o schimbare de natură, de la natura umană la cea
spirituală, pentru a împărăţi cu Cristos ca să binecuvânteze toate familiile de
pe pământ – Apocalipsa 5:10; Genesa 12:3; Galateni 3:16, 29. Aceştia mor ca
toţi oamenii, dar sunt înviaţi ca fiinţe spirituale glorioase, nemuritoare,
divine, ca şi Domnul lor. Ei fac parte din Împărăţia cerească a lui Dumnezeu.
Despre ei scrie în 1 Corinteni 15:42-44; 49, 50, 52, 53: “… trupul este semănat
în putrezire şi înviază în neputrezire; este semănat în ocară şi înviază în
slavă; este semănat în neputinţă şi înviază în putere. Este semănat trup firesc
şi înviază trup duhovnicesc. Dacă este un trup firesc este şi un trup
duhovnicesc”. “Şi, după cum am purtat chipul celui pământesc, tot aşa vom purta
şi chipul Celui ceresc … Ce spun eu, fraţilor, este că nu poate carnea şi
sângele să moştenească Împărăţia lui Dumnezeu … noi vom fi schimbaţi, căci
trebuie ca trupul acesta supus putrezirii să se îmbrace în neputrezire şi
trupul acesta muritor să se îmbrace în nemurire”. Unora ca aceştia le-a spus
Isus în Ioan 14: 2, 3: “În casa Tatălui Meu sunt multe locaşuri … Mă duc să vă
pregătesc un loc … ca acolo unde sunt Eu să fiţi şi voi”. În Evrei 3:1 acestora
li se spune: “fraţi sfinţi care aveţi parte de chemarea cerească”. Această
mântuire preţioasă este denumită în Filipeni 3:14 “premiul chemării cereşti a
lui Dumnezeu, în Hristos Isus”. Epistola către Evrei 2:3 spune despre ea: “o
mântuire aşa de mare, care, după ce a fost vestită întâi de Domnul ne-a fost
adeverită de cei ce au auzit-o”. Domnul nostru Isus a deschis calea care în
Evrei 10:20 este numită “calea nouă şi vie”.
Preţul
Împărăţiei cereşti
Calea spre Împărăţia cerească nu este uşoară şi nu
este pentru toţi. Isus o descrie astfel, în Matei 7:14: “strâmtă este poarta,
îngustă este calea care duce la viaţă şi puţini sunt cei ce o află”. Mai întâi
persoana respectivă trebuie să simtă o puternică atracţie spre principiile lui
Dumnezeu, scrise în Biblie, aşa cum a spus Isus în Ioan 6:44: “nimeni nu poate
veni la Mine, dacă nu-l atrage Tatăl, care M-a trimis!” Cel atras
astfel, acceptă pe Isus ca Mântuitorul lui personal, este justificat în ochii
lui Dumnezeu şi păcatele îi sunt acoperite prin meritul sacrificiului lui Isus,
când îşi consacrează viaţa în serviciul lui Dumnezeu, ascultând de îndemnul
apostolului, din Romani 12:1: “vă îndemn dar, fraţilor, pentru îndurările lui
Dumnezeu, să aduceţi trupurile voastre ca o jertfă vie, sfântă, plăcută lui
Dumnezeu: aceasta este slujirea voastră înţeleaptă” (traducerea Cornilescu
revizuită).
Făgăduinţele
scumpe ale lui Dumnezeu aduc mângâiere
Dumnezeu are, în Biblie, multe făgăduinţe
scumpe, pentru mângâierea şi consolarea noastră. Iată câteva din ele:
– ne-am pierdut un părinte în moarte? Psalmul 27:10
este o mare mângâiere pentru noi : “Căci tatăl meu şi mama mea mă părăsesc, dar
Domnul mă primeşte”. De asemenea, Evrei 13:5 : “El însuşi a zis: “Nicidecum
n-am să te las, cu nici un chip nu te voi părăsi””;
– a murit cel iubit al nostru de bătrâneţe? Biblia ne
spune că aceasta nu se va mai întâmpla în Împărăţie; atunci oamenii vor
întineri. Citim în Iov 33:25: “şi atunci carnea lui se face mai fragedă ca în
copilărie, se întoarce la zilele tinereţii lui”;
– ne-a murit un copil? Nici aceasta nu se va mai
întâmpla în Împărăţia în ai cărei zori suntem, deoarece este scris în Isaia
65:20: “Nu vor mai fi în el nici copii cu zile puţine, nici bătrâni care să
nu-şi împlinească zilele”;
– a murit cel iubit al nostru de boală? După Isaia
33:24, curând vine timpul când “nici un locuitor nu zice: “sunt bolnav!””, iar
Dumnezeu spune în Ieremia 33:6: “voi da vindecare şi sănătate; îi voi vindeca”;
– a murit cel iubit al nostru prin violenţă sau
accident? Citim în Isaia 11:9 că, în curând “nu se va face nici un rău pe tot
muntele (Împărăţia) Meu cel sfânt”;
– moartea a fost cauzată de o acţiune militară? Isaia
2:4 ne spune că în Împărăţia lui Dumnezeu “El va fi Judecătorul neamurilor, El
va hotărî între un mare număr de popoare; aşa încât din săbiile lor îşi vor
făuri fiare de plug şi din suliţele lor cosoare; nici un popor nu va mai scoate
sabia împotriva altuia şi nu vor mai învăţa războiul”;
– am dori ca moartea să fie nimicită? Ea a fost
nimicită! Citim în 2 Timotei 1:10: “… prin arătarea Mântuitorului nostru
Hristos Isus, care a nimicit moartea şi a adus la lumină viaţa”. În baza
sacrificiului răscumpărător al lui Isus, tuturor celor care vor dori şi se vor
supune, le va fi oferită, curând, viaţa veşnică.
Este sufletul nostru neliniştit din cauza tristeţii?
Există o minunată sursă de odihnă la îndemâna noastră, cuvintele lui Isus,
înregistrate în Matei 11:28-30: “Veniţi la Mine toţi cei trudiţi şi împovăraţi
şi Eu vă voi da odihnă. Luaţi jugul Meu asupra voastră şi învăţaţi de la Mine,
căci Eu sunt blând şi smerit cu inima; şi veţi găsi odihnă pentru sufletele
voastre. Căci jugul Meu este bun şi sarcina Mea este uşoară”.
Tânjim după pacea inimii şi a minţii? Apostolul spune
în Filipeni 4:7: “pacea lui Dumnezeu care întrece orice pricepere vă va păzi
inimile şi gândurile în Hristos Isus”. Iar Isus a spus în Ioan 14:27: “Vă las
pacea, vă dau pacea Mea. Nu v-o dau cum o dă lumea. Să nu vi se tulbure inima,
nici să nu se înspăimânte”. Cum se poate ajunge la această pace? Citim în Isaia
26:3: “celui cu inima tare Tu-i chezăşuieşti pacea: da, pacea, căci se încrede
în Tine”.
Suntem obosiţi şi copleşiţi de griji? În 1 Petru 5:7,
Dumnezeu ne invită să ne uşurăm de griji: “aruncaţi asupra Lui toate
îngrijorările voastre, căci El însuşi îngrijeşte de voi”. Iar în Psalmul 55:22
ni se spune: “încredinţează-ţi soarta în mâna Domnului şi El te va sprijini”.
Vindecare
pentru inimile zdrobite
Ne este inima zdrobită din cauza morţii cuiva drag? Să
fim asiguraţi de mângâierea Psalmului 34:18: “Domnul este aproape de cei cu
inima înfrântă şi mântuieşte pe cei cu duhul zdrobit”. Să lăsăm ca făgăduinţa
sigură a lui Dumnezeu, că-l va învia pe cel drag al nostru, să fie tăria şi
speranţa noastră şi să fim aşa cum ne îndeamnă Psalmul 31:24: “fiţi tari şi
îmbărbătaţi-vă inima, toţi cei ce nădăjduiţi în Domnul”. În legătură cu
aceasta, un cercetător al Bibliei, credincios şi înţelept, a scris: “casa pe
care o iubiţi, trebuie să se dărâme într-o zi, familia trebuie să se împrăştie
sau să se dezmembreze prin moarte. Iubirea care străluceşte pe altarul
căminului poate pâlpâi şi se poate micşora sau stinge. Câţi nu şi-au găsit
speranţele înalte ale tinereţii transformate în cenuşă, în câţiva ani sau chiar
luni! Tuturor acestora li se adresează Cuvântul lui Dumnezeu, cu o forţă
deosebită, atunci când îi cheamă să vină la El cu poverile lor şi cu inimile
lor zdrobite. Iubirea şi făgăduinţele Lui scumpe sunt ca balsamul pentru cei care,
trişti şi dezamăgiţi în lupta vieţii, vin la Cristos pentru odihnă şi
mângâiere, pentru viaţă şi vindecare”.
Dacă suntem copii ai lui Dumnezeu, El ştie prin ce
trecem acum. Isus ne spune în Matei 10:29-31, că nici o vrabie nu cade la
pământ fără ştirea Tatălui nostru ceresc şi că noi suntem cu mult mai valoroşi
pentru El decât multe vrăbii. Şi pentru a preciza cât de intim ne cunoaşte şi
cât de mult ne simte tristeţile, El spune: “până şi perii din cap, toţi vă sunt
număraţi”.
Sunt multe alte făgăduinţe minunate, de o importanţă
generală, arătând că în Împărăţia lui Dumnezeu, sub Cristos, care este în curs
de inaugurare chiar acum, toate problemele umane se vor rezolva în mod fericit.
Cităm câteva dintre ele:
Isaia 35:1, 5, 6, 8-10: “Pustia şi ţara fără apă se
vor bucura; pustietatea se va veseli şi va înflori ca trandafirul … Atunci se
vor deschide ochii orbilor, se vor deschide urechile surzilor; atunci şchiopul
va sări ca un cerb şi limba mutului va cânta de bucurie, căci în pustie vor
ţâşni ape şi în pustietate pâraie … Acolo se va croi o cale, un drum, care se
va numi Calea cea sfântă. Nici un om necurat nu va trece pe ea, ci va fi numai
pentru cei sfinţi; cei ce vor merge pe ea, chiar şi cei fără minte, nu vor
putea să se rătăcească. Pe calea aceasta nu va fi nici un leu şi nici o fiară
sălbatică nu va apuca pe ea, nici nu va fi întâlnită pe ea, ci cei răscumpăraţi
vor umbla pe ea. Cei izbăviţi de Domnul se vor întoarce şi vor merge spre Sion
cu cântece de biruinţă. O bucurie veşnică le va încununa capul, veselia şi
bucuria îi vor apuca, iar durerea şi gemetele vor fugi”
Isaia 65:21, 22: “Vor zidi case şi le vor locui; vor
sădi vii şi le vor mânca rodul. Nu vor zidi case ca altul să locuiască în ele,
nu vor sădi vii pentru ca altul să le mănânce rodul, căci zilele poporului Meu
vor fi ca zilele copacilor, şi aleşii Mei se vor bucura de lucrul mâinilor
lor”.
Apocalipsa 21:3-5: “Şi am auzit un glas tare care
ieşea din scaunul de domnie şi zicea: “Iată cortul lui Dumnezeu cu oamenii. El
va locui cu ei şi ei vor fi poporul Lui …, Şi moartea nu va mai fi. Nu va mai
fi nici tânguire, nici ţipăt, nici durere, pentru că lucrurile dintâi au
trecut”. Cel ce şedea pe scaunul de domnie a zis: “Iată, Eu fac toate lucrurile
noi””.
A fost acest mesaj din Cuvântul lui Dumnezeu o
mângâiere pentru dumneavoastră? Aveţi vreo rudenie, vreun prieten care are
nevoie de mângâiere? Dacă da, da-ţi-le şi lor să citească această broşură,
spunându-le ce beneficiu personal aţi primit, citind-o. Făcând aşa, veţi fi
binecuvântaţi, deoarece veţi împlini sfatul apostolului din
2 Corinteni 1:3, 4: “Binecuvântat să fie Dumnezeu, Tatăl Domnului
nostru Isus Hristos, Părintele îndurărilor şi Dumnezeul oricărei mângâieri,
care ne mângâie în toate necazurile noastre, pentru ca prin mângâierea cu care
noi înşine suntem mângâiaţi de Dumnezeu, să putem mângâia pe cei ce se află în
vreun necaz”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu