CREZI TU ÎN ÎNVIEREA MORŢILOR?
“… vesteşte pe Isus şi învierea” (Fapte.
17:18). “Când au auzit ei de învierea morţilor, unii îşi băteau joc”
(Fapte. 17:32). “Dacă nu este o înviere a morţilor, … este zadarnică
propovăduirea noastră şi este zadarnică şi credinţa voastră … Căci dacă morţii
nu înviază, nici Hristos n-a înviat … voi sunteţi încă în păcatele voastre şi
atunci, într-adevăr, cei care au adormit în Hristos au pierit.” — 1
Corinteni 15:13-18
Când ne amintim că acest cuvânt “înviere” este folosit
nu mai puţin de 37 de ori în Noul Testament, pe lângă alte cuvinte cu acelaşi
înţeles, şi când ne amintim că toate crezurile proeminente ale creştinătăţii
declară credinţă în înviere ca o parte integrantă şi esenţială a învăţăturii
scripturale şi a speranţei de viaţă veşnică — în vederea acestor lucruri, şi a
cuvintelor tari ale creştinilor, ar părea ciudat ca noi să-i punem unui creştin
această întrebare: Crezi în învierea morţilor?
Cu toate acestea, avem motive seriose să ne îndoim că
printre creştini predomină, în grad apreciabil, o credinţă în învierea
morţilor; pentru că noi credem că învierea este o învăţătură foarte importantă
în legătura ei cu alte învăţături ale Scripturii (aruncând lumină asupra lor),
de aceea dorim să atragem atenţia generală asupra acestui subiect şi să invităm
la o examinare a întrebării noastre în lumina faptelor şi a Scripturilor;
speranţa noastră fiind că după o examinare atentă a acestui subiect, mai mulţi
din poporul lui Dumnezeu vor ajunge să creadă — consistent, logic, scriptural —
în înviere.
Învierea, rareori este subiect
de predici acum
“Cum este preotul aşa este şi poporul”, zice un vechi
proverb, care dă de înţeles că opiniile clasei care dă învăţătură sau ale
clasei clericale în orice subiect pot fi considerate fără să greşim un index al
opiniilor enoriaşilor. Nu este greu de constatat vederile clerului tuturor
denomi-naţiilor asupra acestui subiect al învierii morţilor, deoarece, deşi
acest subiect este rareori ales pentru discurs, afară de duminica Paştilor,
totuşi este strâns legat de fiecare serviciu funerar; şi aceste ocazii
numeroase, credem noi, ne îndreptăţesc mult la declaraţia că atât clerul
tuturor denominaţiilor cât şi oamenii lor au puţină, sau n-au deloc credinţă în
învierea morţilor.
Adevărat, se obişnuieşte ca la fiecare înmor-mântare
să se citească cuvintele apostolului Pavel, în care expune învierea ca speranţă
a creştinului (1 Corinteni 15), dar aceasta pare să fie o simplă concesie din
partea slujitorului care oficiază. El simte că este datoria sa să citească ceva
asupra acestui subiect, dar remarcile care urmează după citit dovedesc foarte
concludent că, departe de a crede că persoana a cărui corp este pe cale de a fi
îngropat este moartă, el crede şi învaţă pe ascultători să creadă că prietenul
şi vecinul lor este “mai viu ca oricând înainte”. Adeseori, de fapt, el îi
trimite direct în mâinile “Spiritiştilor” şi ai adepţilor “Ştiinţei Creştine”,
când spune ascultătorilor că spiritul prietenului lor mort este cu ei în
cameră, plutind deasupra lor; şi că dacă i s-ar permite să vorbească el le-ar
spune: “Ştergeţi-vă lacrimile; să nu mă plângeţi pe mine; eu sunt mult mai bine
în glorie”.
Pentru mulţi, moartea a devenit
o amăgire şi nu o realitate
Într-adevăr, a ajuns a fi o credinţă generală printre
creştini că moartea este o amăgire, şi nu un fapt real; că oamenii numai par a
muri, dar nu mor; că numai fac o schimbare la o formă mai înaltă de existenţă;
că aşa-zişii “Creştini Ştiinţifici” sunt destul de corecţi când spun că “nu
există moarte”.
Oricine are astfel de vederi nu poate crede, în mod
potrivit, în “învierea morţilor”; deoa-rece, dacă nimeni nu este mort, cum
poate fi o înviere a morţilor? Care ar fi sensul să se vorbească despre înviere
din morţi la viaţă, dacă ei au deja viaţă mai abundentă decât au avut înainte
de a părea că au murit?
Dar mii de slujitori bisericeşti ne-ar răspunde
spunând: “Când vorbim despre înviere, înţelegem numai învierea trupului —
trupurile pe care le îngropăm au să iasă din morminte, iar spiritele care s-au
despărţit de ele la moarte, au să fie restaurate în acele corpuri la înviere.
Aceasta înseamnă pentru noi înviere”.
“Consecvenţă, eşti un giuvaer”
Ei bine, ei bine! Cine ar fi presupus o astfel de
lipsă de consecvenţă din partea atâtor oameni învăţaţi şi bine intenţionaţi?
Înainte de a lua latura scripturală asupra acestei întrebări, ca să arătăm că
asemenea aşteptări sunt în dezacord cu învăţătura Scripturii, să examinăm declaraţia
acestor slujitori în lumina lipsei lor de consecvenţă.
- Ei ne spun că decedatul “este mult mai bine”, prin faptul că este liber de “cătuşele cărnii”, şi că acum “spiritul său liber zboară către Dumnezeu, nemaifiind împiedicat şi limitat de ţărâna muritoare”. Ei sunt cuprinşi de exaltare când descriu grandoarea, libertatea şi fericirea unuia care a murit, şi care, fiindcă a scăpat de acest corp, a ajuns la viaţă mai abundentă, la cunoştinţă însutită şi la binecuvântări de nedescris.
- Repede ei citează Scripturile care se referă la înviere şi (interpretându-le cu totul greşit), ne spun că în curând, la a doua venire a Domnului Isus Cristos, aceleaşi corpuri de carne care au fost înmormântate vor fi reorganizate. (Dr. Talmage, în faimoasa sa predică despre înviere, a zugrăvit dimineaţa învierii şi tot cerul întunecat de fragmente de corpuri omeneşti adunându-se din diferite părţi ale pământului, acolo unde un deget, un picior sau o mână au fost pierdute prin accident, boală sau amputare); ei ne spun că atunci, fiinţele spirituale care, zic ei, au părăsit trupurile la moarte, se vor întoarce în ele, ca locuinţele lor veşnice. Apoi, deoarece învierea este prezentată scriptural a fi marele şi gloriosul rezultat şi împlinire a mântuirii noastre, ei se simt siliţi să se minuneze de prezentarea lor eronată a învierii şi spun ce glorios şi mare va fi rezultatul.
Ei par a trece cu vederea lipsa totală de consecvenţă
a celor două afirmaţii; şi se aşteaptă ca ascultătorii lor să fie tot atât de
lipsiţi de consecvenţă şi de logică (şi se pare că aştep-tările lor sunt deplin
îndreptăţite, deoarece majoritatea ascultătorilor lor înghit lipsa de
consecvenţă fără greutate); da, mulţi dintre ei par să creadă că cu cât ceea ce
cred este mai lipsit de consecvenţă şi mai iraţional, cu atât au mai multe
motive să se felicite că au o credinţă foarte puternică. Totuşi, adevărul este
că ei au o credulitate foarte puternică. Dar nu vor avea nici o răsplată pentru
că cred lucruri iraţionale pe care Cuvântul lui Dumnezeu nu le învaţă, ci le
contrazice.
Cine nu poate vedea, dacă vrea, că omul care moare la
vârsta de 50 de ani, dacă prin moarte obţine viaţă mai abundentă şi cunoş-tinţă
însutită, şi libertate “să-şi ia zborul” etc., ar fi complet dezamăgit printr-o
înviere — dacă acea înviere ar înseamna pentru el o reîntemniţare într-o
locuinţă de lut cu restricţii fizice şi limitări omeneşti? Şi apoi, dacă el a
fost timp de veacuri “un spirit liber”, hoinărind în libertate prin tot
Universul, neîmpiedicat de un corp şi de limitări corporale, unde ar fi
consecvenţa din partea lui Dumnezeu să reîntemniţeze pe unul ca acesta într-un
corp omenesc, ale cărui puteri şi întrebuinţări ar fi cu totul uitate în
decursul secolelor de libertate? Şi dacă a fi fără trup înseamnă “desăvârşită
fericire”, precum spun oratorii la înmor-mântări, cum s-ar mai putea adăuga
ceva la fericirea desăvârşită printr-o înviere a trupului şi printr-o
reîntemniţare în el?
Scripturile ne oferă singura
speranţă, speranţa fericită, speranţa consecventă
Din consideraţiile de mai sus, ne simţim îndreptăţiţi
să presupunem că marea majoritate a creştinilor nu crede în înviere — nici în
felul de înviere scriptural (“o înviere a morţilor”) şi nici în felul de
înviere pe care-l învaţă ei, adică o înviere a trupului. Cu această prefaţă, la
subiectul nostru, recurgem la Scripturi să învăţăm din ele ce se înţelege prin
“învierea morţilor” şi în ce fel şi pentru ce vorbesc Scripturile despre
înviere ca despre o speranţă, singura speranţă, fericita speranţă, nu numai
pentru poporul Domnului care vor avea parte în “întâia înviere”, ci şi pentru
lume în general, care vor avea ocazia să se facă părtaşi ai învierii spre
judecată, nepotrivit tradus “învierea condamnării”. — Ioan 5:29 (în traducerea
K. J. ; n. t.).
Oricine crede doctrina scripturală despre înviere,
trebuie să creadă şi doctrina scripturală despre moarte — că moartea este
moarte, încetarea vieţii. Atunci, şi numai atunci va putea să înţeleagă
cuvintele apostolului din textul nostru: “Căci dacă morţii nu înviază … cei
care au adormit în Hristos au pierit”. Această declaraţie a apostolului nu este
o excepţie sau nu se deosebeşte de învăţăturile Scripturii din alte locuri.
Mărturia lor unanimă este că morţii sunt morţi; “şi în aceeaşi zi îi pier şi planurile.”
(Psalmul 146:4). Despre cei morţi Scripturile spun mai departe: “Dacă fiii lui
ajung în cinste, el nu ştie nimic; dacă sunt înjosiţi, habar n-are”, “căci în
Locuinţa Morţilor, în care mergi, nu este nici lucrare, nici plan, nici
cunoştinţă, nici înţelepciune.” — Iov 14:21; Eclesiastul 9:10.
Pe cine vom crede — pe
Dumnezeu sau pe Satan?
Aici este un conflict direct între învăţătorii moderni
şi Cuvântul inspirat, Scripturile pretinzând că morţii nu ştiu nimic, iar
teologii moderni pretinzând că ştiu totul. Biblia spune că morţii sunt în
realitate morţi, şi în adevăr potrivit pedepsei divine au suferit pentru
păcatul pronunţat împotriva rasei noastre — “cu moarte veţi muri” (traducerea
Douay-Rheims; n. t.). Împotrivitorii acceptă declaraţia amăgitoare a lui Satan
făcută Evei, “Hotărât că nu veţi muri” şi încearcă să dovedească faptul că
morţii nu sunt morţi; că pedeapsa lui Dumnezeu împotriva păcatului nu s-a
înde-plinit şi că moartea, departe de a fi sentinţa sau blestemul asupra rasei
noastre, este o binecuvântare, un pas în procesul general al evoluţiei. Cele
două teorii sunt aşa de departe una de alta ca cei doi poli, iar cei doi
învăţători ai acestor două teorii, după cum am arătat, sunt Dumnezeu, pe de o
parte, şi Satan pe de alta — “mincinosul şi tatăl minciunii.” (Ioan 8:44). Pe
care îl vom crede?
Tot planul de mântuire se leagă de această întrebare.
Dacă moartea nu a fost pedeapsa pentru păcat, venită prin Adam, atunci “viaţa …
din belşug” nu este răsplata şi binecuvântarea de la Dumnezeu asigurată prin
Cristos printr-o înviere. Afirmaţia lui Satan, care a fost aşa de larg
acceptată de poporul Domnului, şi care exercită o influenţă atât de orbitoare
asupra minţii lor, este contrarul afirmaţiei divine, în toate sensurile cuvântului
— că moartea este blestemul sau pedeapsa pentru păcat; că Cristos a murit ca să
scape pe om de această sentinţă sau blestem, şi că scăparea vine prin învierea
din morţi, care altfel nu ar avea viaţă viitoare, aşa cum spune apostolul în
textul nostru. Teoria lui Satan spune că moartea este o binecuvântare care
aduce plinătatea vieţii şi libertate şi bucurie, şi face din înviere un
blestem, aducând întemniţare, dificultate, restrângere, durere şi necaz.
Apostolul a
predicat pe Isus şi învierea
Nu-i de mirare că, orbiţi de înşelarea adversarului,
majoritatea marilor teologi ai creştinătăţii — şi repede urmaşii lor mulţi,
părăsesc doctrina împăcării care spune că: “… dacă moartea a venit prin om
îAdamş, tot prin om îomul Isus Cristosş a venit şi învierea morţilor. Şi după
cum în Adam toţi mor, tot aşa, în Hristos, toţi vor fi făcuţi vii.” — 1
Corinteni 15:21, 22.
Dacă se neagă realitatea morţii, nu mai este dificil
să se nege realitatea păcatului. Se pretinde că tatăl Adam nu a fost creat în
chipul şi asemănarea lui Dumnezeu, ci a fost creat într-un chip şi asemănare
foarte apropiate de ale maimuţei, însemnând că în acea condiţie joasă de
inteligenţă el nu a fost potrivit pentru încercarea de viaţă veşnică; şi acesta
este numai un pas mai departe să se nege că el a avut cândva o încercare, şi că
el a eşuat şi a căzut din har. Şi dacă se neagă căderea, şi în locul ei se
ridică pretenţia că omul a evoluat chiar până în prezent — pierzând asemănarea
cu maimuţa şi câştigând asemănarea cu Dumnezeu, atunci ar fi o consecvenţă, de
asemenea, să se treacă la pasul următor, şi să se declare că deoarece omul nu a
căzut, el nu a avut nevoie să fie răscumpărat din cădere.
Şi deci, cu toate aceste raţionamente pe baze
scripturale false, pare logic să se nege declara-ţiile des repetate ale
Cuvântului lui Dumnezeu, că Domnul Isus este Răscumpărătorul nostru, şi că “El
este ispăşirea pentru păcatele noastre îale Bisericiiş; şi nu numai pentru ale
noastre, ci şi pentru ale întregii lumi”, dând pentru noi, ca răscumpărarea
noastră, sau ca preţul corespunzător, propria Sa viaţă ca să poată cumpăra
înapoi viaţa pierdută a lui Adam.
Vedem astfel că luminile conducătoare ale
creştinătăţii de azi, neagă ambele părţi principale ale Evangheliei pe care le
predica apostolul mai demult, “Isus şi învierea” — pe Isus ca Răscumpărătorul
omenirii din păcat şi blestemul lui — moartea — şi învierea ca marele rezultat
al lucrării de răscumpărare, şi prin care binecuvântarea asigurată prin jertfa
de răscumpărare, va putea fi aplicată şi va fi disponibilă pentru oricine
voieşte să accepte viaţa veşnică în condiţiile acestui veac. Ni se aduc aminte
Cuvintele Domnului nostru cu privire la necredinţa din timpul prezent: “Dar,
când va veni Fiul Omului, va găsi El oare credinţă pe pământ?” — Luca 18:8.
Cele cinci simţuri în
deplină armonie cu Scripturile
Declaraţiile Scripturilor cu privire la moarte sunt în
deplină armonie cu mărturia celor cinci simţuri date nouă, ca oameni, de
Creatorul nostru; şi aceasta este ceea ce trebuie să aşteptăm, cu toate că
trebuie să fim gata să admitem că simţurile noastre ar putea greşi, dacă
descoperirea divină ar contrazice simţurile noastre. Dar când raţiunea noastră
este contrazisă de o teorie omenească, contrară declaraţiilor scripturale,
atunci teoria omenească trebuie să fie respinsă şi mărturia raţiunii noastre să
fie considerată ca adevăra-tă; şi când Scripturile şi raţiunea noastră se unesc
într-o mărturie, este desigur greşit să ţinem la o teorie a disoluţiei omului,
care este contrazisă de descoperirea divină precum şi de raţiunea noastră. Şi
oricine nesocoteşte astfel pe Dumnezeu, dătătorul simţurilor (chiar dacă sunt
stricate de păcat) şi mărturia divină, nu trebuie să se aştepte la altceva
decât să fie condus în întuneric şi poticnire. Astăzi, ca şi în urmă cu
optsprezece secole, orbii conduc pe orbi în groapa necredinţei şi a erorii.
“Cum moare unul, aşa moare şi
celălalt, toţi au aceeaşi suflare”
Atât mărturia simţurilor noastre cât şi mărturia
Cuvântului lui Dumnezeu este că moartea înseamnă pierderea vieţii, şi nu o
sporire a vieţii. Uitaţi-vă la cel ce moare şi observaţi cum îi slăbesc
puterile mintale şi fizice, până când scânteia vieţii se stinge. N-aţi văzut
nimic ieşind din el, n-aţi auzit nimic decât horcăitul morţii: aţi simţit
încetarea treptată a pulsului şi aţi observat greutatea respiraţiei; şi toate
simţurile pe care le puteţi folosi asupra subiectului vă spun că prietenul
vostru, iubitul vostru, este mort — nu mai este viu. Vă uitaţi în jur şi
studiaţi subiectul şi întrebaţi pe alţii: “Acum ce urmează”? Răspunsul pentru
simţurile voastre este: “Urmează putrezirea trupului; când scânteia vieţii s-a
stins, trupul neînsufleţit trebuie înmormântat, ţărâna trebuie să se întoarcă
în pământ”. Observaţi asemănarea între moartea prietenului şi iubitului vostru
şi moartea unui animal, şi simţurile voastre nu pot face nici o deosebire între
ele; şi Scripturile declară: “… cum moare unul, aşa moare şi celălalt, toţi au
aceeaşi suflare îspirit de viaţăş”. Eclesiastul 3:19.
Dar cu dorinţa după o viaţă viitoare, plantată în
natura voastră de către Creator, întrebaţi: Nu este nici o speranţă, nu este
omul cu nimic deosebit de animal? Scripturile răspund la întrebarea voastră
asigurându-ne că din punct de vedere fizic “omul nu întrece cu nimic pe animal”.
Dar Scripturile ne asigură că deşi omenirea nu are nici o putere de viaţă mai
mare decât animalul, totuşi Creatorul a făcut o pregătire pentru om, pe care
n-a făcut-o pentru animale; şi acea pregătire este tocmai lucrul pe care-l
dorim, şi anume, viaţa veşnică. Scripturile arată că această pregătire pentru
viaţa veşnică a omului a fost făcută de Domnul încă de la început — nu prin
implantarea unei calităţi nemuritoare în constituţia omului, ci prin faptul că
prin pomii susţinători de viaţă din grădina Edenului, a prevăzut resursele de
continuare veşnică a vieţii sale; totuşi această prevedere a fost condiţionată,
dependentă de ascultarea omului faţă de Creatorul său.
Scripturile arată că neascultarea omului a adus asupra
sa sentinţa morţii, iar executarea acelei sentinţe a fost dusă la îndeplinire
prin scoaterea sa afară din grădina Edenului şi îndepărtarea sa de la fructele
susţinerii vieţii din pomii grădinii. Astfel izgonit, sentinţa — “cu moarte vei
muri” (traducerea Douay-Rheims; n. t.) — s-a împlinit treptat asupra părintelui
Adam, şi el a trăit aproape până la sfârşitul primei zile de o mie de ani.
Urmaşii săi, devenind tot mai slabi cu trecerea generaţiilor, astăzi (în ciuda
marelui progres al ştiinţei şi medicinei şi al aranjamentelor sanitare) au ajuns
la o viaţă medie de cam 35 de ani — “iar pentru cei mai tari la optzeci de ani;
şi mândria lor este muncă şi deşertăciune”; şi curând sunt “stârpiţi din
pământul celor vii”, ca să meargă în “ţara vrăjmaşului”, în marea închisoare a
morţii, în care se estimează că astăzi se găsesc deja peste douăzeci de mii de
milioane din rasa noastră — “Acolo nu te mai necăjesc cei răi, acolo se
odihnesc cei sleiţi de puteri.” — Iov 3:17-19.
“Isus a murit”, “Cel
Drept pentru cei nedrepţi”
Scripturile răspund la întrebările noastre cu privire
la cei morţi. În timp ce ne asigură de justeţea sentinţei divine, moartea, cu
toate acestea ele declară că Creatorul nostru este un Dumnezeu al milei şi al
îndurării, şi că atunci când nu era ochi care să se îndure sau mână care să ne
scape, Braţul Său ne-a adus mântuire. Mai mult, Scripturile ne indică pe Domnul
Isus Cristos ca Braţul lui Iehova, care S-a întins pentru scăparea noastră din
păcat, boală, durere şi necaz, şi pentru eliberarea noastră din închisoarea
morţii, şi pentru restaurarea la libertăţile şi privilegiile copiilor lui
Dumnezeu.
În armonie cu această compătimire divină, la timpul
potrivit Dumnezeu a trimis pe unicul Său Fiu conceput în lume, pentru
răscumperea noastră — să dea pentru noi preţul de răscumpărare, şi în cele din
urmă să recupereze pe toţi cei care vor accepta mila divină, din toate
consecinţele căderii, printr-o înviere din morţi. Dar iubirea divină nu putea
anula dreptatea divină; trebuia ca Dumnezeu să fie drept, dacă El voia să fie
îndreptăţitorul acelora care cred în Isus; de aceea cerinţele dreptăţii —
pedeapsa pentru păcat — trebuia să fie plătită de către Răscumpărătorul
nos-tru, înainte de a putea începe opera de eliberare şi restatornicire. Şi
aici avem cea mai bună dovadă în ce priveşte pedeapsa păcatului, ce este ea şi
ce nu este; pentru că, din moment ce Domnul Isus plăteşte pentru noi pedeapsa
dreaptă a păcatului, ceea ce a dat El pentru noi va dovedi care a fost pedeapsa
împotriva noastră. Ce a făcut El pentru noi? Scripturile răspund: El Şi-a dat
viaţa pentru noi! “Hristos a murit pentru păcatele noastre” “Hristos … a
suferit … Cel Drept pentru cei nedrepţi”! “S-a dat pe Sine Însuşi la moarte”.
El şi-a dat viaţa “ca jertfă pentru păcatul înostruş” (traducerea Cornilescu;
n. e.) şi “prin rănile Lui suntem vindecaţi.” — Isaia 53:4-6, 10 , 12.
Nimic nu este mai evident decât că Domnul nostru Isus
nu a suferit o veşnicie de chin ca preţul răscumpărării noastre; şi ca atare,
dacă lucrul acesta are nevoie de dovezi, avem aici dovada că chinul veşnic n-a
fost pedeapsa pentru păcatele noastre. Dimpotrivă, faptul că Domnul nostru Isus
a murit pentru păcatele noastre şi că Tatăl ceresc a acceptat acea jertfă a
vieţii Sale pentru noi, dovedeşte că viaţa noastră a fost pierdută prin păcat;
că deplina pedeapsă a legii divine împotriva noastră, ca rasă, a fost pierderea
vieţii. Toată rasa, sub sentinţa morţii, a intrat în marea închisoare a morţii
— în mormânt, şeol, hades. Şi astfel, când dragul nostru
Răscumpărător Şi-a dat viaţa pentru noi, a mers şi El în şeol, în hades,
în mormânt. El a luat locul nostru şi a suferit pentru noi pedeapsa păcatelor
noastre.
Şi după cum moartea lui Isus a răscumpărat pe om din
sentinţa morţii, tot aşa învierea Sa din morţi devine o asigurare a
îndreptăţirii tuturor care-L acceptă şi I se supun. Tatăl ceresc a dat dovezi
că preţul de răscumpărare a fost pe deplin mulţumitor; şi Domnul nostru care a
fost astfel supus Tatălui, a fost înviat din morţi, şi, ca Agentul şi
reprezentantul Tatălui, va începe curând opera de binecuvântare a întregii
omeniri răscumpărate prin sângele Său preţios.
Închisoarea morţii va fi deschisă şi
prizonierii vor fi eliberaţi
Binecuvântarea lumii înseamnă deschiderea închisorii
morţii şi punerea în libertate a captivilor, care de şase mii de ani continuă
să intre acolo. De aceea Domnul nostru este numit Dătătorul de viaţă, pentru că
marea Sa lucrare va fi să dea înapoi viaţă neamului omenesc, care şi-a pierdut
viaţa prin Adam. Şi deoarece restabi-lirea vieţii omenirii va înseamna
înlăturarea durerilor, a bolilor şi a necazurilor, care sunt o parte din
procesul morţii, Răscumpărătorul nostru este numit marele Medic.
Profeţia care aminteşte de deschiderea închisorii
morţii şi punerea în libertate a captivilor (Isaia: 42:7), a fost aplicată, şi indiscutabil
în mod corect, de către Domnul nostru Lui Însuşi; dar El încă n-a deschis
închisoarea morţii şi nici n-a eliberat pe captivi prin înviere, imediat după
învierea Sa. El ne spune când se va face această lucrare, zicând (Ioan
5:25-29), “… vine ceasul când toţi cei din morminte vor auzi glasul Lui şi vor
ieşi din ele”. “… şi cei care-l vor asculta îse vor supune atunci acestei voci,
Fapte. 3:22, 23ş vor trăi”.
Astfel Domnul nostru a trecut peste intervalul
Veacului Evanghelic, şi a arătat spre încheierea lucrării Sale în vârsta
viitoare, pentru că acesta a fost planul rânduit mai dinainte de Tatăl. Tatăl a
trimis pe Fiul, iar Fiul de bună voie a făcut opera de răscumpărare cu
suficient timp înainte de “timpurile restabilirii” sau de înviere, şi de binecuvântarea
generală a lumii în timpul domniei lui Mesia, ca să lase intervalul de timp al
acestui Veac Evanghelic pentru o altă lucrare, adică pentru alegerea din lume a
“turmei mici”, a “preoţiei împărăteşti”, a unui “popor deosebit” (traducerea K.
J. ; n. t.), a unui “neam sfînt”, care să ia parte împreună cu Isus Cristos
Domnul lor, la onorurile Împărăţiei mijlocitoare. Aceştia vor fi asociaţi cu
Răscumpărătorul în marea şi glorioasa lucrare a nimicirii prinţului
întunerecului şi a deschiderii închisorii morţii, şi a eliberarării din
lanţurile păcatului, ale ignoranţei şi ale superstiţiei; şi a împlinirii în
general a tuturor prevederilor promisiunilor măreţe ale lui Dumnezeu făcute
tatălui Avraam, că “toate popoarele pământului vor fi binecuvântate în sămânţa
sa (Cristos şi Corpul Său, Biserica)”. Galateni 3:16-29.
“Fericiţi şi sfinţi sunt cei ce au
parte de întâia înviere”
Aceasta ne atrage atenţia la declaraţia scripturală că
există o înviere dintâi, principală sau specială, şi mai târziu una generală.
Întâia înviere sau învierea superioară cuprinde învierea Domnului nostru Isus
Cristos şi a întregii “Biserici, care este trupul Lui” ales — nici
mai mulţi, nici mai puţini. “Fericiţi şi sfânţi sunt cei care au parte de
întâia înviere! Asupra lor a doua moarte nu are nici o putere, ci vor fi preoţi
ai lui Dumnezeu şi ai lui Hristos şi vor împărăţi cu El o mie de ani” pe
pământ. (Apocalipsa 20:6) — clasa Împărăţiei mesianice. Cei care vor avea parte
de această înviere dintâi vor avea parte de o “schimbare” instantanee de la
natura umană la natura divină — cea mai înaltă dintre naturile spirituale; nu
umană, nu carne şi sânge pentru că “nu pot carnea şi sân-gele să moştenească
împărăţia lui Dumnezeu”.* (1 Corinteni 15:50) Încercarea şi desăvârşirea inimii
lor are loc înainte şi numai “biruitorii” vor primi această binecuvântare.
Unele dintre caracteristicile schimbării lor sunt arătate de către apostol ca o
schimbare de la slăbiciune la putere, de la dispreţ la cinste, de la
stricăciune la nestricăciune, de la trup natural (uman) la trup spiritual.
Timpul acestei învieri, cea mai bună sau principală,
este peste tot în Scripturi indicată a fi la sfârşitul Veacului Evanghelic, în
timpul când Biserica Evanghelică va fi completă. Aceasta îi include pe membrii vii,
a căror “schimbare” la natură spirituală va fi instan-tanee, aşa încât momentul
morţii lor ca fiinţe omeneşti va fi momentul “schimbării” în fiinţe spirituale
desăvârşite. Scripturile declară că între timp, poporul Domnului care au murit,
ca restul neamului omenesc, sunt într-adevăr morţi ca fiinţe omeneşti şi nu
ştiu nimic; dar fiindcă Dumnezeu S-a îngrijit de învierea lor, şi fiindcă ei au
fost informaţi despre aceasta şi au sperat în ea, de aceea se vorbeşte despre
ei ca fiind numai adormiţi — odihnindu-se de muncile lor; aşteptând “cununa
dreptăţii, pe care mi-o va da în “ziua aceea” Domnul, Judecătorul cel drept; şi
nu numai mie, ci şi tuturor celor care iubesc arătarea Lui”, aşa cum declară
apostolul.
Tot astfel omenirea, chiar dacă nu-L cunoaşte pe
Domnul încă, se vorbeşte despre ea ca fiind “adormită în Isus”, deoarece, după
cum toată omenirea a fost sub condamnarea morţii prin Adam la timpul când s-a
dat sentinţa, şi aceasta fără cunoştinţă sau voinţă din partea oamenilor, căci
ei erau atunci în coapsele tatălui lor, Adam, tot aşa acum, fiindcă Isus Şi-a
dat viaţa ca răscumpărare pentru toţi, şi fiindcă toţi vor fi treziţi din
moarte, de aceea este potrivit pentru toţi care sunt conştienţi de prevederile
divine pentru trezire, prin credinţă să vorbească despre acest răstimp la
figurat ca despre un somn. Astfel apostolul ne îndeamnă să avem încredere şi să
nădăjduim în învierea tuturor prietenilor noştri care merg în închisoarea
morţii, şi nu numai a acelora care au fost sfinţiţi în Cristos Isus, care ar
include, de regulă, numai o mică parte a acelora pentru care am fi înclinaţi să
fim întristaţi. El ne spune: “Nu voim, fraţilor, să fiţi în necunoştinţă despre
cei care au adormit îtoţi prietenii noştri adormiţiş, ca să nu vă întristaţi ca
ceilalţi, care n-au nădejde. Căci dacă credem că Isus a murit îo răscumpărare
pentru toţiş şi a înviat îca să poată fi Domnul şi Dătătorul de viaţă pentru
toţiş, tot aşa credem că Dumnezeu va aduce înapoi îdin închisoarea morţiiş
împreună cu El pe cei care au adormit în Isus îtoţi pe care El i-a cumpărat cu
sângele Său preţiosş.” 1 Tesaloniceni 4:13, 14.
Învierea generală va fi o
ridicare prin judecată
Dar, după cum prima înviere este învierea celor
fericiţi şi sfinţi, a celor sfinţiţi în Cristos Isus, Corpul Său, tot aşa
învierea generală, care va fi pentru lume, este denumită “învierea judecăţii”,
tradus greşit în versiunea noastră comunnă (în trad. K. J. — n. t.), “învierea
condamnării”. Este denumită “învierea judecăţii” pentru că, deşi, în ceea ce-L
priveşte pe Dumnezeu, El a făcut toate pregătirile pentru a acorda neamului
omenesc o deplină înviere sau restabilire la tot ce i-a fost dat întâi lui Adam
şi a pierdut prin neascultare, ca să fie recâştigat prin sângele preţios al
Mântuitorului, totuşi această binecuvântare are anumite condiţii legate de ea,
de care depinde, adică, condiţiile Noului Legământ.
Dumnezeu nu-Şi propune să dea viaţă veşnică prin
Cristos altora, decât celor care o doresc serios şi care în inimă sunt în
armonie cu principiile dreptăţii, care trebuie să fie întotdeauna legea
guvernării divine. Prin urmare, când lumea va fi trezită din somnul morţii,
aceasta nu va însemna înviere, ci mult mai puţin; pentru că învierea, în
înţelesul ei deplin, complet, scriptural înseamnă o completă ridicare din păcat
şi din moarte, la perfecţiunea fiinţei, perfecţiunea vieţii.
Prima lucrare a lui Cristos şi a Bisericii în lume,
pentru cei care au mers în moarte, în închisoare, va fi deşteptarea lor la
condiţiile fizice asemănătoare celor în care au murit. Condiţiile
înconjurătoare ale societăţii vor fi atunci mult îmbunătăţite; cunoştinţa va
lua locul ignoranţei, iar domnia dreptăţii şi legea iubirii vor înlocui atunci
domnia păcatului sub legea egoismului; Satan va fi legat, ca să nu mai înşele
neamurile pentru o mie de ani. Sub condiţiile favorabile ale Împărăţiei
mijlocitoare, întregii omeniri i se va cere să facă progres în cunoştinţa de
Domnul şi în aducerea inimii şi vieţii lor în armonie cu legea iubirii. Oricine
nu va face nici un efort în direcţia cea bună va fi îndepărtat complet din
viaţă, în a doua moarte, după o sută de ani de încercare (Isaia 65:20), deşi
atunci, în condiţiile schimbate, va fi considerat pe bună dreptate numai un
tinerel.
Dar în timp ce se va face astfel judecată împotriva
celui care nu va face progres, şi i se va întrerupe ocazia mai departe, aceeaşi
judecată, prin acelaşi Judecător, va acţiona în mod favorabil faţă de toţi care
vor căuta dreptatea şi vor face progres în armonie cu legile Împărăţiei; astfel
an după an se vor întări mintal, fizic şi moral — apropiindu-se treptat de
standardul deplin al perfecţiunii umane, chipul şi asemănarea Creatorului, aşa
cum au fost reprezentate întâi prin tatăl Adam. Astfel învierea, în ce priveşte
lumea, va fi o lucrare treptată; primul ei pas fiind deşteptarea din somnul
inconştienţei şi inexistenţei; paşii următori vor fi în ce priveşte judecata,
conduita celor care vor fi în încercare fiind aprobată sau dezaprobată; şi va
culmina fie în sentinţa lor la moartea a doua, cei incorigibili şi nevrednici
de darul lui Dumnezeu, viaţa veşnică — fie în perfecţiunea şi declararea lor ca
vrednici să aibă şi să se bucure de marele dar al vieţii veşnice, sub
condiţiile binecuvântate promise să predomine atunci — când nu va mai fi
suspin, nu va mai fi moarte, nu va mai fi plâns, pentru că nu va mai fi păcat
şi pedepsele pentru păcat, pentru că lucrurile dintâi vor fi trecut. Apocalipsa
21:4
Starea celor morţi arătată ca somn
Starea morţilor până la timpul când începe opera
învierii este o stare de totală inconştienţă: “Căci în Locuinţa Morţilor, în
care mergi, nu este nici lucrare, nici plan, nici cunoştinţă, nici
înţelepciune”. “Dacă fiii lui ajung în cinste, el nu ştie nimic; dacă sunt
înjosiţi, habar n-are”. Despre fiecare dintre patriarhii din trecut este scris:
“… a adormit cu părinţii lui şi a fost îngropat”. Şi în Noul Testament avem o
mărturie asemănătoare: “Ştefan … a adormit”. Apostolul Pavel vorbeşte dspre cei
care L-au văzut pe Domnul după învierea Sa şi spune: “După aceea S-a arătat la
peste cinci sute de fraţi deodată, dintre care cei mai mulţi sunt încă în
viaţă, iar unii au adormit”. Iarăşi vorbeşte despre unii care sunt “adormiţi în
Hristos”, aici făcând distincţie între Biserică, acei care sunt în Cristos*, ca
membri al corpului Său, şi lume în general, care este “adormită în Isus”.
Eclesiastul 9:10; Iov 14:21; 1 Împăraţi 2:10; 11:43; Fapte. 7:60; 1 Corinteni
15:6, 18; 1 Tesalonic.4:14.
Apostolul arată că această stare de adormire va
predomina, chiar şi în ce priveşte Biserica, până la timpul venirii a doua a
lui Cristos, asigurându-ne că membrii vii ai Bisericii, la timpul prezenţei a
doua a Domnului, nu vor fi binecuvântaţi înaintea celor care au adormit, ci
dimpotrivă, “cei vii … nu vor lua-o înaintea celor care au adormit”; pentru că
morţii în Cristos vor învia întâi; apoi, noi cei care suntem vii şi rămânem vom
fi binecuvântaţi şi în cele din urmă vom experienţa “schimbarea” noastră.
“Şi ce semeni, semeni nu trupul care va fi”
Momentul trezirii li se va părea celor treziţi ca
momentul următor morţii lor — “Căci în Locuinţa Morţilor, în care mergi, nu
este nici lucrare, nici plan, nici cunoştinţă, nici înţelepciune”. Trupurile în
care omenirea va fi trezită vor fi practic, ca acelea în care au murit, deşi nu
aceiaşi atomi de materie; pentru că în mâinile Creatorului un atom de ţărână
este tot aşa de bun ca şi altul în această mare lucrare. Astfel, apostolul
spune: “semeni nu trupul care va fi”. Corpurile oamenilor, aşa cum vor fi când
vor fi trezite, vor fi de fapt corpuri noi, în sensul că vor fi atomi de
materie diferiţi; dar ele vor fi trupurile vechi, în sensul că ele vor fi
copiile acelora care au murit şi au mers în ţărână. Nu este de mirare că mintea
lumească, care nu-l cunoaşte pe Dumnezeu şi puterea Sa, critică ideea de
înviere. Acesta va fi cel mai extraordinar lucru, cu mult mai minunat decât
crearea originară a omului; astfel va fi pentru omenire şi pentru îngerii din
cer, cea mai măreaţă manifestare a Atotuputerniciei divine.
Cel care a format pe om la început, în chipul Său, are
puterea nu numai să-l formeze din nou din ţărâna pământului şi să reaprindă
scânteia vieţii, ci mai mult decât în acestea, El Îşi va manifesta omnipotenţa
şi nemărginita înţelep-ciune prin restaurarea în fiecare fiinţă a unui creier
ca acel din prezent, având înregistrate în el întâmplările şi împrejurările
care au avut loc în viaţa prezentă — întocmai cum placa de ceară a unui
fonograf are pe ea înregistrarea cuvintelor vorbitorului, care pot fi reproduse
în alt timp şi în alt loc. Nimeni, în afară de o fiinţă nemărginită, n-ar putea
pretinde puterea de a reproduce, astfel, chiar gândurile miliardelor de oameni.
Acela despre care se spune că ştie chiar şi perii capului nostru şi numărul
lor, şi că nici o vrabie nu cade la pământ fără cunoştinţa Sa — numai El
poate îndeplini o operă atât de mare şi minunată; şi numai când am învăţat să
avem încredere în El prin descoperirea Cuvântului Său, putem exercita credinţă
în împlinirea unei minuni atât de extraordinare, cum a promis El că o va face.
Nu trebuie să aşteptăm ca omenirea să fie trezită
toată deodată, ci mai degrabă ca prima operă a Împărăţiei Mesianice să înceapă
cu cei ce nu au mers în mormânt, dar care sunt totuşi în moarte, în sensul că
nu sunt vii în măsura deplină, completă, a libertăţii de puterea morţii. Când
lucrarea restabilirii va fi progresat într-o anumită măsură cu aceştia, ne
putem aştepta ca unii din cei care adormiseră înainte în moarte, să fie treziţi
şi să aibă parte de binecuvântările acelei zile glorioase. Mai târziu alţii şi
alţii se vor scula, până când în cele din urmă va fi adevărat că în acea zi,
Ziua lui Cristos, “toţi cei morţi vor auzi glasul Fiului lui Dumnezeu” — se vor
supune ordinului “veniţi afară” — şi vor fi aduşi la cunoştinţa bunătăţii,
iubirii şi îndurării lui Dumnezeu; şi, în cele din urmă, dacă vor vrea, la
perfecţiunea deplină a naturii umane — între timp pământul fiind pregătit şi
aranjat ca un paradis al lui Dumnezeu pentru familia Sa umană restabilită.
Între timp, îndemnul care se adresează tuturor celor
“chemaţi” în veacul prezent este să căutăm să ne “întărim chemarea şi
alegerea”, pentru un loc în clasa Împărăţiei, pentru o schimbare de natură, de
la umană la divină, şi astfel prin aranjamentul divin să avem un drept la o
parte în “întâia înviere” — învierea principală, învierea la perfecţiunea
naturii divine cu slava, cinstea şi nemurirea ei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu