TREI GALILEENI
”
Cercetează bine, si vei vedea ca din Galileea nu s-a ridicat niciun proroc.” -
Ioan 7:52
Cărturarii
și fariseii, fruntașii religioși ai lui Israel, au privit cu dispreț spre
Galilea. O parte dintre locuitorii ei nu erau evrei, erau cananiți, aceștia
continuând să locuiască aici încă de pe vremea lui Iosua (Judecători 1:30-33).
Galileenii vorbeau cu un accent deosebit (Matei 26:69-73), regiunea fiind
denumită și ”Galileea Neamurilor”(Isaia 9:1, Matei 4:13-15). Replica dată de
către slujitorii Sinedriului lui Nicodim, consemnată în Ioan 7:52 se dovedește
a fi o minciună deoarece de Galilea se leagă numele a doi remarcabile profeți
evrei : Iona și Naum.
Astfel, Iona era din Gat-Hefer (2
Regi 14:25), un sat dispărut până la prima venire a Domnului, dar care se afla
la o distanță de 3 mile (aprox. 5 km) de Nazaret. Naum a fost din Klkosh (Naum
1:1), un sat mic din NE Galileei. Cu toate acestea numele și activitatea lui
Naum se pare că sunt legate și de orașul Capernaum, aflat în apropiere, oraș al
cărui nume provine de la evreiescul Kfar Naum (”orașul lui Naum”). O altă
legătură între cei doi profeți este că ambii au prorocit despre Ninive,
capitala Asiriei, primul deplasându-se acolo, al doilea din Israel.
Iona a fost singurul profet evreu
trimis la păgâni, cu toate acestea el a avut mai mult succes (pocăirea
Ninivelui) decât au avut ceilalți în Israel. Cartea lui Iona este destul de
simplă ca relatare. Astfel Iona – profet a lui Iehova- este trimis să propovăduiască
distrugerea Ninivelui, cetate în care stricăciunea
ajunse foarte mare. În loc să accepte însărcinarea, el fuge în portul Iafo
(Haifa) de unde ia o corabie spre Tars. Pe mare s-a stârnit o furtună groaznică
și toate încercările de a salva nava au eșuat. Pentru potolirea furtunii Iona
le cere celor din corabie să-l arunce peste bord. Ajuns în adâncul mării,
profetul scapă de înnec fiind înghițit de un pește uriaș, în pântecele căruia
petrece 3 zile și 3 nopți, după care este aruncat la mal în apropierea cetății
Ninive.[1]
Profitând de această a doua șansă, la îndrumarea lui Dumnezeu, datorită
stricăciunii oamenilor, Iona propovăduiește distrugerea iminentă a cetății.
Aflând de judecata lui Dumnezeu, toți locuitorii, în frunte cu regele se
pocăiesc de faptele lor, postesc și se roagă fapt ce duce la cruțarea orașului.
Nemulțumit și frustrat că nu i s-au îndeplinit prezicerile, Iona se retrage pe
un deal în apropierea orașului așteptând evoluția viitoare a lucrurilor. Aici,
folosindu-se de un curcubete, Dumnezeu îi dă lui Iona o lecție despre
compasiune și îndurare.
Putem
împărți cartea lui Iona în 4 secvențe distincte:
Capitolul
|
Locația
|
Acțiunea
|
1
|
Tars și M. Mediterană
|
Fuga lui Iona
|
2
|
În burta peștelui
|
Rugăciunea lui Iona
|
3
|
Ninive
|
Profețirea lui Iona
|
4
|
În afara Ninivelui
|
Lecția primită de la Dumnezeu
|
Interpretarea
profeției lui Iona
Există două indicii cheie a
interpretării profeției lui Iona:
·
Primul indiciu ne este dat de către un
al treilea galilean, Domnul Nostru Isus, care în vorbirea sa consemnată în
Matei 12:39-41 face legătura directă între el și profet. După cum Iona a stat 3
zile și 3 nopți în adâncuri, așa Domnul a stat părți din 3 zile și 3 nopți în
mormânt. Acesta avea să fie ”semnul lui Iona”, semn care nu a fost înțeles la
vremea respectivă ci mai târziu.
·
Al doilea indiciu este legat de numele
lui Iona, care înseamnă ”porumbel”. Acesta este un simbol al Duhului Sfânt al
lui Dumnezeu, fapt arătat la botezul Domnului la Iordan (Matei 3:16). Același
simbol al porumbelului cu aceeași semnificație este folosit și în Geneza
8:8-12, la sfârșitul Potopului.
Referindu-ne
pentru început la această a doua cheie de interpretare a profeției, unii frați
consideră că Iona și cele arătate în cartea sa reprezintă activitatea celor
prin care Duhul Sfânt a lucrat în diferite perioade de timp.
Capitolul
|
Acțiunea
Sp. Sfânt
|
Perioada
|
Urmarea
|
1.
|
Israelul
Natural (prin Profeți)
|
Vârsta Iudaică
|
Israel fuge de
responsabilitățile și privilegiile sale
|
2.
|
Cristos și
Biserica
|
Vârsta
Evanghelică
|
O viață de rugăciunea
|
3.
|
Cristos și
Biserica
|
Vârsta
Milenară
|
Pocăința rasei
umane
|
4.
|
Toate clasele
|
Toate
perioadele
|
Mila și
compasiunea lui Dumnezeu
|
Israelul natural a avut
inițial o misiune dată de către Dumnezeu, ”binecuvântarea tuturor familiilor
pământului”. Profeții lor care le-au indicat calea de urmat au fost conduși de
Spiritul Sfânt al lui Iehova (2 Pet. 1:21). Prin necredință și neascultare evreii
fug de responsabilitatea și binecuvântarea lor, concentrându-și atenția nu pe
poruncile lui Dumnezeu ci pe efortul lor egoist ca națiune de a-și păstra ”locul și neamul” (Ioan
11:48-50). În mod similar Iona fuge de însărcinarea dată de Dumnezeu, alegându-și
drumul propriu.
În Vârsta Evanghelică,
Spiritul Sfânt lucrează prin Isus și prin Biserică. Legătura dintre Iona și
Domnul este arătată de însuși ”înainte mergătorul nostru” în Matei 12:39-41.
Precum Iona a coborât de pe lemnul navei în adâncuri ( ”mijlocul Locuinței
morților”- Iona 2:2), Isus a coborât de pe lemnul crucii în mormânt. Iona s-a
dat pe sine la moarte pentru a salva
corabia și echipajul, Cristos se dă pe sine la moarte pentru cei aruncați de
furtună în marea acestei lumi. Iona a scăpat prin îndurarea lui Dumnezeu din
burta peștelui, Domnul a fost înnviat de Tatăl, ieșind din mormânt.
Iona îl reprezintă atât pe
Domnul cât și pe urmașii săi credincioși. Într-o ilustrație paralelă cu cele
trei zile ale lui Iona, Isus ne vorbește de distrugerea Marelui Templu,
construit de Irod, și reconstruirea lui în 3 zile. Ioan ne informează că
ascultătorii Mântuitorului nu au înțeles atunci că el ”a vorbit despre templul
trupului Său” (Ioan 2:21). În timp ce Domnul Nostru a primit o nouă natură după
rămânerea a părți din trei zile în mormânt, Biserica primește o nouă natură
după rămânerea părți din trei zile de 1000 de ani în aceeași stare (2 Petru
3:8). Ca și Isus (Iona) care s-a predat de bună voie la moarte, cei care ne-am
predat viața de bună voie Lui, putem spera că ”dacă am murit împreună cu El,
vom și trăi împreună cu El.”(2 Tim. 2:11). Rugăciunea
lui Iona învață azi pe adevărații creștini să fie familiarizați cu Cuvântul
lui Dumnezeu pentru rugăciune în vremurile de încercare individuală. ”Apele
nenorocirii”, ”talazurile tale”(furtuna) din Iona 2:3-5 indică măsurile
corective pe care trebuie să le suportăm și în care putem vedea un indiciu al
dragostei Tatălui. (Ps. 42:7,8). Lecția pentru noi este că fiecare încercare
vine pentru dezvoltarea noastră spirituală și trebuie să ne amintim în asemenea
situații cuvântul lui Ieremia : ” bunătățile Domnului nu s-au sfârșit,
îndurările lui nu sunt la capăt..” (Plângerile lui Ieremia 3:22).
Expresia ”zăvoarele pământului ma încuiau pe vecie” întărește ideea că burta
peștelui semnifică închisoarea morții. Pentru Iona a putut părea că această
închisoare îl va ține închis pentru totdeauna. Domnul și Biserica sa, mai
marele Iona, dacă nu ar fi dovedit credință ar fi putut rămâne pe vecie în
mormânt. Așa cum Iona a avut credință (”Sunt lepădat dinaintea ochilor tăi! Dar
iarăși voi vedea Templul Tău cel Sfânt” – Iona 2:4) și a fost scăpat, tot așa
Biserica (Cap și corp) prin credință iese de la moarte la viață și se alătură
Tatălui în Templul său ceresc. (Ps. 16:10, Fapte 2:27, 1 Cor. 15:53,54).- ”
Caci nu vei lasa sufletul meu in Locuinta mortilor, nu vei ingadui ca
preaiubitul Tau sa vada putrezirea.„ – Ps.16:10. În Evrei 10:35 suntem sfătuiți: ”Să
nu vă părăsiți încrederea voastră, care are o mare răsplătire”.
În
Veacul Milenar, în Împărăția lui Cristos, va fi dat un mesaj către toate
popoarele pentru pocăință și întoarcere la Dumnezeu. Suntem asigurați de
aceasta în prin cuvintele profetului Isaia din cap.11:9.- ” Nu se
va face niciun rau si nicio paguba pe tot muntele Meu cel sfant; caci pamantul
va fi plin de cunostinta Domnului, ca fundul marii de apele care-l acopera.”
Asemenea locuitorilor Ninivelui, unde
stricăciunea ajunse la culme, locuitorii Pământului vor afla despre Dumnezeu,
necesitatea ascultării de poruncile lui pentru a trăi. Din scena finală a profeției lui Iona reiese
morala cărții. Iona, și prin el noi, primim lecția compasiunii și bunătății
Dumnezeului Nostru, o lecție valabilă pentru veacurile care au trecut și cele
care vor urma. Un alt profet al lui Dumnezeu a sintetizat această lecție prin
cuvintele: ” Deodata zic despre un neam,
despre o împaratie, că-l voi smulge, că-l voi surpa și că-l voi nimici; dar
dacă neamul acesta despre care am vorbit astfel se întoarce de la răutatea lui,
atunci și Mie Îmi pare rău de răul pe care Îmi pusesem în gând să i-l fac”
(Ieremia 18:7-8).
De ce a fugit Iona?
După ce am aruncat o privire de
ansamblu asupra cărții, vom proceda la câteva domenii specifice. Primul ar fii
motivația fugii lui Iona, motivație pe care o găsim în Cap. 4:2.- ” S-a
rugat Domnului si a zis: "Ah! Doamne, nu este aceasta tocmai ce ziceam eu
cand eram inca in tara mea? Tocmai lucrul acesta voiam sa-l inlatur fugind la
Tars. Caci stiam ca esti un Dumnezeu milos si plin de indurare, indelung
rabdator si bogat in bunatate, si ca Te caiesti de rau!” Fuga lui nu a
fost pentru că se temea de niniveni sau de călătorie, ci el a fugit din cauza
harului lui Dumnezeu. Iona nu dorea salvarea Ninivelui, ci distrugerea lui, ei
erau dușmanii lui Israel. El știa că Iehova este un Dumnezeu de compasiune și
grație infinită și că putea exista iertare. Iona a pus propria judecată în
locul lui Dumnezeu. Timpul petrecut în burta peștelui îl determină să ia 2
decizii:
a)
Să ofere o jertfă de mulțumire pentru
eliberarea sa personală și pentru o a doua șansă de a face voia lui Dumnezeu
b)
Să-și îndeplinească mai atent misiunea
de profet, să vorbească oricând și oriunde Cuvântul lui Dumnezeu.
Isus nu a avut nevoie de pocăință.
Cu toate acestea a învățat să asculte prin lucrurile pe care le-a suferit,
fiind făcut desăvârșit (Evrei 5:8,9). Dacă astfel de experiențe au fost
necesare pentru El, cu cât mai mult sunt necesare pentru noi, Biserica Sa. Este
un proces gradual, totuși necesar, să experimentăm eroarea de a ne încrede în înțelepciunea proprie, în
locul celei a Marelui Creator al Universului.
Trei zile și trei nopți
Isus a spus că acesta va fi
”semnul lui Iona” – că Fiul Omului va sta 3 zile și 3 nopți în inima
pământului. Criticii au remarcat că însumate aceste zile și nopți reprezintă 72
de ore, pe când Domnul nu a stat în mormânt mai mult de 36-38 de ore (îngropat
vineri la apus, înviat duminică dimineața înaintea răsăritului).
Unii comentatori ai Bibliei
subliniază că ”trei zile și trei nopți” este o expresie în ebraică curent folosită, dar aceasta nu descrie cu
exactitate spațiul temporal de 72 de ore, ci corespunde cu modul nostru de a
folosi expresii cum ar fi ”a doua zi după mâine”-poimâine, ”o zi înainte de cea
de ieri” – alaltăieri (1 Sam. 30:1, Est. 4:16, 5:1, Mat. 12:40) .
În Noul Testament termenul
”a treia zi”este folosit de 11 ori. Este demn de reținut că de fiecare dată
termenul de 3 zile include trădarea din Ghețimani, chinurile, bătaia și
procesul, răstignirea și îngroparea, rămânerea în mormânt – adică părți din 3
zile și trei nopți.
Convertirea
Ninivelui
Este uimitor că un oraș păgân ca Ninive,
cu zei proprii, nerecunoscându-l pe Iehova, s-a pocăit doar după câteva zile de
propovăduire. Eliberarea lui Iona din burta peștelui pare să fi avut de a face
cu interesul ninivenilor. Unul din zeii principali asirieni era Rammon sau
Rimon. Acesta era zeul furtunii, ce se considera a avea capacitatea de a
controla cicloanele, furtunile, ploile, etc. Faptul că Iona a fost eliberat din
mijlocul domeniului lui a constituit un imbold spre ascultare de profetul
evreu. Vedem cum Tatăl ceresc, căruia nimic nu-i este imposibil, se folosește
de ignoranța acestor asirieni spre a-și duce lecția la îndeplinire. Pocăirea
ninivenilor a dus la salvarea temporară, cetatea fiind distrusă definitiv mai
târziu, de către babilonieni, așa cum va profeți Naum. Misiunea lui Iona în
Ninive este misiunea Bisericii (Cap și Corp), prin Spiritul Sfânt, în Mileniu.
Lumea va afla despre calea de urmat pentru a alege viața și a evita distrugerea
în moartea a doua (Fapte. 17:30,31) – ” Dumnezeu nu tine seama de vremurile de
nestiinta si porunceste acum tuturor oamenilor de pretutindeni sa se pocaiasca;
. pentru ca a randuit o zi in care va judeca lumea dupa dreptate, prin Omul pe
care L-a randuit pentru aceasta si despre care a dat tuturor oamenilor o dovada
netagaduita, prin faptul ca L-a inviat din morti…" Ieșită din Marele Necaz cu inima zdrobită,
rasa umană îl va căuta pe Dumnezeu, domnia Lui fiind dorința tuturor
popoarelor.
Curcubetele
(Tigva) și vântul
Episodul final al experienței lui Iona se petrece pe un deal în
apropierea Ninivelui, unde el aștepta să vadă ce Dumnezeu va face după ce nu
distruse cetatea. Folosindu-se de un curcubete, Iehova îi dă o lecție plină de
înțelepciune și compasiune arătând nu numai preocuparea Sa pentru Israel, dar
și pentru binele tuturor oamenilor. După ce se bucură de umbra produsă de
curcubete, distrugerea sa printr-un vierme permis de Domnul îl mâhnește foarte
tare pe Iona, lucru care nu s-ar fi întâmplat dacă Ninive ar fi pățit la fel.
Marele Nostru Creator îi arată profetului cu cât mai importantă era viața a
120.000 de oameni ignoranți față de stare lor decât viața unei plante. Omenirea
orbită de Satan și de doctrinele lui (nu deosebesc dreapta de stânga) va primi
în Mileniu șansa reîntoarcerii la Dumnezeu, pentru că El dorește recuperarea
păcătosului și nu distrugerea lui.
Experiența
lui Iona este ca o paranteză între două vânturi de răsărit. În primul capitol
un vânt din est provoacă furtuna și astfel Iona este aruncat în mare, în
ultimul capitol același vânt îl aduce pe profet în stare de leși, acesta
dorindu-și moartea. Ce profesor înțelept este Dumnezeul Nostru! El repetă
lecțiile sale din nou și din nou până când noi învățăm ceea ce trebuie. În Iov
33:29 este remarcat cu înțelepciune: ”Iată acestea le face Dumnezeu de două ori,
de trei ori (adeseori) omului ca să-l ridice din groapă, ca să-l lumineze cu
lumina celor vii”, acesta este scopul repetatelor noastre experiențe –
izbăvirea de moarte. Iehova, Dumnezeul nostru este un Dumnezeu credincios și
Își ține legământul și îndurarea până la al miilea neam de oameni față de cei
ce-L iubesc și păzesc poruncile Lui (Deuteronom 7:9). Lecția este clară pentru
toți copiii Lui Dumnezeu : ” Fiti, dar, milostivi cum si Tatal vostru
este milostiv” – Luca 6:36. Ideea fundamentală ce răzbate din profeția
lui Iona este măreția Dumnezeului Nostru. Să ne bucurăm și să-l adorăm prin
gândurile, cuvintele și faptele noastre căci ”vremurile de înviorare” promise
prin gura tuturor sfinților Săi proroci sunt sub ochii noștri (Fapte 3: 19-21).
A lui să fie toată slava, cinstea și putere din veșnicii în veșnicii! Amin!
RUGĂCIUNEA LUI IONA
CAP 2
1. Iona s-a
rugat Domnului Dumnezeului sau din pantecele pestelui
2. si a zis:
"In stramtorarea mea am chemat pe Domnul, si m-a ascultat; din mijlocul
Locuintei mortilor am strigat, si mi-ai auzit glasul.
3. Si totusi
ma aruncasesi in adanc, in inima marii, si raurile de apa ma inconjurasera;
toate valurile si toate talazurile Tale au trecut peste mine.
4. Ziceam:
"Sunt lepadat dinaintea ochilor Tai! Dar iarasi voi vedea Templul Tau cel
sfant."
5. Apele
m-au acoperit pana aproape sa-mi ia viata, adancul m-a invaluit, papura s-a
impletit in jurul capului meu.
6. M-am
coborat pana la temeliile muntilor, zavoarele pamantului ma incuiau pe vecie;
dar Tu m-ai scos viu din groapa, Doamne Dumnezeul meu!
7. Cand imi
tanjea sufletul in mine, mi-am adus aminte de Domnul, si rugaciunea mea a ajuns
pana la Tine, in Templul Tau cel sfant.
8. Cei ce se
lipesc de idoli deserti indeparteaza indurarea de la ei.
9. Eu insa
Iti voi aduce jertfe cu un strigat de multumire, voi implini juruintele pe care
le-am facut. Mantuirea vine de la Domnul."
Similitudini
cu Psalmii
Iona 2:2
|
Ps.120:1
|
Iona 2:5
|
Ps. 69:1,2
|
Iona 2:8
|
Ps. 31: 6
|
Iona 2:3
|
Ps. 42:7
|
Iona 2:6
|
Ps. 30:3
|
Iona 2:9
|
Ps. 116:17,18
|
Iona 2:4
|
Ps. 31:22
|
Iona 2:7
|
Ps. 142:3; 18:6
|
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu