Noaptea de păcat a pământului se va termina cu
o dimineaţă de bucurie
O noapte de plâns şi o
dimineaţă de bucurie — Două metode de căutare a adevărului — Metoda urmată aici
— Scopul acestei lucrări — Diferenţa între studiul reverenţios al Scripturilor
şi obiceiul periculos al speculaţiei — Obiectivul profeţiei — Starea religioasă
prezentă a lumii, văzută din două puncte de vedere — Întunericul egiptean — Un
curcubeu al făgăduinţei — Cărarea celui drept este progresivă — Cauza marii
apostazii — Reforma — Aceeaşi cauză împiedică Uarăşi progresul adevărat —
Perfecţiunea cunoştinţei nu este un lucru al trecutului, ci al viitorului
Titlul acestui volum de studii — „Planul divin
al veacurilor” — sugerează o progresie sistematică în aranjamentul divin,
cunoscută mai dinainte Dumnezeului nostru. Noi credem că din acest punct de
vedere, şi nu din altul, se poate vedea că învăţăturile revelaţiei divine sunt
atât frumoase cât şi armonioase. Perioada de permisiune a păcatului a fost
pentru omenire o noapte întunecoasă care nu va fi uitată niciodată; dar ziua
glorioasă a dreptăţii şi favorii divine, ce va fi introdusă prin Mesia, care,
ca Soare al Dreptăţii, va răsări şi va străluci deplin şi clar în toţi şi peste
toţi, aducând vindecare şi binecuvântare, va fi mai mult decât contrabalansarea
nopţii îngrozitoare de plâns, suspin, durere, boală şi moarte, în care a fost
atâta vreme creaţia care suspină. „Seara vine plânsul, iar DIMINEAŢA vine
veselia.” Psalmul 30:5.
((10))
Ca din instinct, toată creaţia, în timp ce
suspină şi suferă durerile naşterii, aşteaptă, speră şi tânjeşte după ZIUĂ, pe
care oamenii o numesc Epoca de Aur; totuşi ei bâjbâie orbeşte, fiindcă nu sunt
conştienţi de scopurile îndurătoare ale marelui Iehova. Dar nici chiar cele mai
înalte concepţii ale lor despre o astfel de epocă nu corespund nici pe departe
cu ceea ce va fi realitatea. Marele Creator pregăteşte „un ospăţ de lucruri
grase”, care va uimi creaturile Sale şi va fi excesiv mai mult, mai abundent
decât ceea ce în mod rezonabil puteau ele cere sau aştepta. Şi creaturilor Sale
uimite, care privesc lungimea, lăţimea, înălţimea şi adâncimea iubirii lui
Dumnezeu care întrece toate aşteptările, El le explică: „Gândurile Mele nu sunt
gândurile voastre şi căile voastre nu sunt căile Mele, zice DOMNUL. Ci, cât
sunt de sus cerurile faţă de pământ, atât sunt de sus căile Mele faţă de căile
voastre şi gândurile Mele faţă de gândurile voastre”. Isaia 55:8, 9.
Deşi noi ne vom strădui în această lucrare, cu
succes credem, să punem planul lui Dumnezeu în faţa cititorului interesat şi
nepărtinitor într-un mod mai armonios, mai frumos şi mai raţional decât se
înţelege în general, aşa cum el se raportează la trecutul, prezentul şi
viitorul procedurilor Sale şi cum le explică, totuşi cu hotărâre negăm că
acesta este rezultatul înţelepciunii sau capacităţii extraordinare din partea
scriitorului. Lumina de la Soarele Dreptăţii, în aceste zori ale Zilei
Milenare, este cea care descoperă aceste lucruri ca „adevăr prezent”, cuvenit
să fie apreciat acum de către cei sinceri — cei curaţi cu inima.
Deoarece scepticismul este în floare, însăşi
temelia religiei adevărate şi a adevărului este pusă adesea la îndoială chiar
de către cei sinceri. Noi ne-am străduit să descoperim suficient din temelia pe
care trebuie zidită toată credinţa — Cuvântul lui Dumnezeu — pentru a da
încredere şi siguranţă în mărturia lui chiar şi celui necredincios. Şi ne-am
străduit să facem acest lucru într-un mod care va apela la raţiune şi va putea
fi acceptat ca temelie. Apoi pe această temelie ne-am străduit să zidim
învăţăturile Scripturii în aşa manieră încât, ((A11)) pe cât
posibil, chiar simpla judecată umană să-i poată încerca laturile şi unghiurile
după cele mai exigente reguli de dreptate pe care ea le poate cere.
Crezând că Scripturile revelează un plan
consecvent şi armonios, care, dacă este văzut, trebuie să se recomande pe sine
fiecărei conştiinţe sfinţite, această lucrare este publicată în speranţa că va
ajuta pe cei care studiază Cuvântul lui Dumnezeu, sugerând linii de gândire
care se armonizează unele cu altele şi cu Cuvântul inspirat. Cei care recunosc
Biblia ca revelaţia planului lui Dumnezeu — şi acestora ne adresăm în special —
vor fi de acord fără îndoială că, dacă este inspirată de Dumnezeu, învăţăturile
ei, când sunt luate ca întreg, trebuie să descopere un plan armonios şi
consecvent cu sine şi cu caracterul Autorului lui Divin. Ca şi căutători ai
adevărului, obiectivul nostru trebuie să fie a obţine completul şi armoniosul
întreg al planului revelat al lui Dumnezeu; şi, în calitate de copii ai lui
Dumnezeu, avem motiv să aşteptăm acest lucru, deoarece este promis că spiritul
adevărului ne va conduce în tot adevărul. Ioan 16:13.
Ca cercetători, avem două metode la
dispoziţie. Una este să căutăm printre toate vederile sugerate de diferitele
secte ale bisericii şi să luăm de la fiecare acel element pe care l-am putea
considera adevăr — o sarcină fără sfârşit. O dificultate pe care am întâlni-o
prin această metodă ar fi că, dacă judecata noastră ar fi denaturată şi
deformată, sau prejudecăţile noastre înclinate în vreo direcţie — şi ale cui nu
sunt? — aceste dificultăţi ar împiedica alegerea noastră corectă şi am putea
alege eroarea şi respinge adevărul. Iarăşi, dacă am adopta această metodă am
pierde mult, pentru că adevărul este progresiv pentru cei care-l caută şi umblă
în lumina lui, luminând tot mai mult până la ziua perfectă, în timp ce
diferitele crezuri ale diferitelor secte sunt fixate şi staţionare, şi aşa au
fost întocmite cu secole în urmă. Şi fiecare din ele desigur conţine o proporţie
mare de eroare, deoarece în anumite privinţe importante fiecare le contrazice
pe celelalte. Această metodă ar conduce într-un labirint de ((A12)) dezorientare
şi confuzie. Cealaltă metodă este să ne debarasăm minţile de orice prejudecată
şi să ţinem minte că nimeni nu poate şti mai mult despre planurile lui Dumnezeu
decât a revelat El în Cuvântul Său, şi că aceasta le-a fost dat celor blânzi şi
umiliţi cu inima; şi ca atare, căutând serios şi sincer numai conducerea şi
învăţătura Sa, vom fi conduşi de către marele lui Autor la o înţelegere a
planului, pe măsură ce acesta devine cuvenit a fi înţeles, folosindu-ne de
diferitele ajutoare pregătite divin. Vezi Efeseni 4:11-16.
Această lucrare este special destinată ca
ajutor pentru această clasă de căutători ai adevărului. Se va remarca faptul că
referinţele ei sunt numai la Scripturi, cu excepţia cazului în care se poate
apela la istoria lumii pentru a dovedi împlinirea declaraţiilor Scripturii.
Mărturiei teologilor moderni nu i s-a acordat nici o greutate, iar aceea a
aşa-zişilor Primii Părinţi a fost omisă. Mulţi dintre ei au mărturisit în
armonie cu gândurile exprimate aici, dar noi credem că o greşeală obişnuită la
oamenii din prezent şi din toate timpurile este să creadă anumite doctrine
fiindcă şi alţii, în care aveau încredere, le-au crezut. Aceasta este evident o
cauză rodnică a erorii, pentru că mulţi oameni buni au crezut şi au învăţat pe
alţii eroarea, cu o conştiinţă cu totul bună (Faptele 26:9). Căutătorii
adevărului trebuie să-şi golească vasele de apele noroioase ale tradiţiei şi să
le umple la fântâna adevărului — Cuvântul lui Dumnezeu. Nici o învăţătură
religioasă nu trebuie să aibă greutate dacă nu-l conduce pe căutătorul
adevărului la acea fântână.
Această lucrare este prea mică, chiar şi pentru
o examinare generală şi rapidă a întregii Biblii şi a învăţăturilor ei; dar
recunoscând graba zilelor noastre, ne-am străduit să fim atât de concişi pe cât
ni s-a părut a permite importanţa subiectelor.
Celui care studiază cu interes i-am sugera că pentru
el ar fi nefolositor să treacă în fugă peste această lucrare, sperând să obţină
forţa şi armonia planului sugerat şi a dovezilor scripturale prezentate în ea.
Noi ne-am străduit pe tot ((A13)) parcursul să prezentăm
diferitele fragmente de adevăr, nu numai într-un astfel de limbaj, dar şi
într-o astfel de ordine care să permită cât se poate de bine tuturor claselor
de cititori să înţeleagă clar subiectul şi planul general. În timp ce studiul
amănunţit şi ordonat este necesar pentru aprecierea oricărei ştiinţe, în mod
special este aşa pentru ştiinţa revelaţiei divine. Şi în această lucrare el
este dublu necesar prin faptul că, pe lângă că este un tratat asupra
adevărurilor revelate divin, este şi o examinare a subiectului (după câte ştim
noi) dintr-un punct de vedere complet diferit de acela al oricărei alte
lucrări. Nu avem de oferit nici o justificare pentru tratarea multor subiecte
de obicei neglijate de creştini — printre altele, venirea Domnului nostru şi
profeţiile şi simbolismul Vechiului şi Noului Testament. Nici un sistem
teologic care trece cu vederea sau omite cele mai importante trăsături ale
învăţăturii scripturale nu trebuie să fie prezentat sau acceptat. Avem
încredere totuşi că se va recunoaşte o deosebire mare între studiul serios, cumpătat
şi reverenţios al profeţiei şi al altor scripturi în lumina faptelor istorice
împlinite, pentru a obţine concluzii pe care judecata sănătoasă sfinţită le
poate aproba, şi o practică prea obişnuită a speculaţiei generale care, atunci
când se aplică la profeţia divină, este gata să dea frâu liber teoriei
nesăbuite şi fanteziei vagi. Cei care cad în acest obicei primejdios, în
general se transformă în profeţi (?) în loc de studenţi ai profeţiei.
Nici o activitate nu este mai nobilă, mai
înnobilatoare decât studiul reverenţios al scopurilor revelate ale lui Dumnezeu
— „lucruri . . . în care chiar îngerii doresc să privească” (1 Petru 1:12).
Faptul că înţelepciunea lui Dumnezeu a dat profeţii despre viitor, ca şi
declaraţii privind prezentul şi trecutul, este de la sine o mustrare de către
Iehova a nechibzuinţei unora dintre copiii Săi, care-şi scuză ignoranţa şi
neglijează studiul Cuvântului Său zicând: „Există destul în Matei capitolul 5
pentru a mântui pe oricine”. Nici să nu presupunem că profeţia a fost dată
numai pentru a satisface curiozitatea legată de viitor. Obiectivul ei evident
este de a-l ((A14)) face pe copilul consacrat al lui Dumnezeu
familiar cu planurile Tatălui său, pentru ca în acest fel să-şi înroleze
interesele şi simpatia în aceste planuri, şi să i se permită să privească atât
prezentul cât şi viitorul din punctul de vedere al lui Dumnezeu. Când astfel
este interesat în lucrarea Domnului, el poate servi atât cu spiritul cât şi cu
înţelegerea; nu numai ca un serv, ci şi ca un fiu şi moştenitor. Revelând
acestora ceea ce va fi, contracarează influenţa a ceea ce este acum. Efectul
studiului atent nu poate fi altfel decât întăritor pentru credinţă şi
stimulator pentru sfinţenie.
În ignoranţă de planul lui Dumnezeu pentru
recuperarea lumii din păcat şi urmările lui, şi sub ideea falsă că biserica
nominală în condiţia ei prezentă este singurul mijloc pentru realizarea acestui
plan, astăzi, după ce Evanghelia a fost propovăduită timp de aproape
nouăsprezece secole, starea lumii este astfel încât trezeşte îndoieli serioase
în orice minte gânditoare atât de greşit informată. Astfel de îndoieli nu sunt
învinse uşor cu nimic ce nu este adevăr. De fapt, fiecărui observator care
cugetă, din două lucruri trebuie să-i fie evident unul: ori Biserica a făcut o
mare greşeală presupunând că în veacul prezent şi în condiţia ei prezentă
slujba ei a fost să convertească lumea, ori, altfel, planul lui Dumnezeu a fost
un eşec jalnic. Pe care alternativă a dilemei o vom accepta noi? Mulţi au
acceptat şi fără îndoială mai mulţi încă o vor accepta pe cea din urmă şi vor
umfla rândurile necredinţei în ascuns sau deschis. Unul din obiectivele acestui
volum este de a ajuta pe unii ca aceştia care cad astfel în mod nevinovat.
La pagina 16 prezentăm o diagramă publicată de
„Societatea misionară londoneză” („London Missionary Society”) şi după aceea în
Statele Unite de „Consiliul pentru misiuni a femeilor prezbiteriene” („Women’s
Presbyterian Board of Missions”). Se numeşte „Un apel mut în favoarea
misiunilor externe”. Ea spune o poveste tristă de întuneric şi ignoranţă despre
singurul nume dat sub ceruri sau printre oameni prin care trebuie să fim
mântuiţi. ((A15)) „Veghetorul” („The Watchman”) —
ziarul „Asociaţiei creştine a tinerilor” („Y.M.C.A.”) din Chicago a publicat
aceeaşi diagramă şi comentând-o a spus:
„Ideile unora sunt foarte ceţoase şi
nedefinite în legătură cu starea spirituală a lumii. Acasă şi în străinătate
auzim despre glorioasa lucrare de reînsufleţire, despre noi eforturi misionare
în diferite direcţii, despre deschiderea una după alta a ţărilor spre
Evanghelie şi despre sume mari care sunt dedicate răspândirii ei; şi ajungem la
ideea că se fac eforturi adecvate pentru evanghelizarea naţiunilor pământului.
Se estimează astăzi că populaţia lumii este de 1.424.000.000 (în 1886 — n.e.),
şi, studiind diagrama, vom vedea că mult mai mult de jumătate — aproape două
treimi — sunt încă complet păgâni, iar restul sunt în cea mai
mare parte fie urmaşi ai lui Mahomed, fie membri ai acelor biserici apostate a
căror religie este practic o idolatrie creştinizată şi despre care cu greu se
poate spune că ţine sau învaţă Evanghelia lui Cristos. Chiar cu privire la cei
o sută şaisprezece milioane de protestanţi nominali trebuie să ne amintim ce
mare proporţie în Germania, Anglia şi în această ţară (S.U.A.–n.e.) au căzut în
necredinţă — un întuneric mai adânc, dacă este posibil, chiar decât cel al
păgânismului — şi ce mulţi sunt orbiţi de superstiţie sau sunt îngropaţi în
extremă ignoranţă; aşa încât, în timp ce opt milioane de evrei resping încă pe
Isus din Nazaret şi în timp ce mai mult de trei sute milioane care-I poartă
numele au căzut de la credinţa Lui, mai mult de o sută şaptezeci milioane se
închină lui Mahomed, iar restul enorm al omenirii se închină până în ziua de
astăzi la animale şi pietre, la propriii lor străbuni, la eroi morţi sau la
diavol însuşi; toţi, într-un fel sau altul, adorând şi servind creatura în
locul Creatorului, care este Dumnezeu peste toţi, veşnic binecuvântat. Nu este
aceasta îndeajuns pentru a întrista inima creştinilor cugetători?”
Cu adevărat acesta este un tablou trist. Şi,
deşi diagrama prezintă nuanţe de diferenţă între păgâni, mahomedani şi evrei,
toţi sunt la fel, în ignoranţă totală de Cristos. Unii ar putea presupune la
început că această vedere referitoare la proporţia de creştini este prea
întunecată şi mai curând exagerată, dar noi credem contrariul. Ea arată
creştinătatea nominală în cele mai luminoase culori posibile. ((A16))
((A17))
De exemplu, cei 116.000.000 puşi ca
protestanţi sunt cu mult peste numărul adevărat. Şaisprezece milioane, credem
noi, exprimă mai apropiat numărul membrilor adulţi declaraţi
ai bisericii, şi un milion, ne temem, ar fi o estimare prea liberală a „turmei
mici”, a celor „sfinţiţi în Isus Hristos”, care „umblă nu potrivit firii
păcătoase, ci potrivit Duhului”. Trebuie ţinut minte că o proporţie mare a
membrilor bisericii, întotdeauna puşi la socoteală, sunt copiii şi pruncii.
Acesta este cazul în special în ţările Europei. În multe dintre acestea copiii
sunt socotiţi membri ai bisericii din cea mai fragedă pruncie.
Dar întunecat cum pare, acesta nu este cel mai
întunecat tablou pe care-l prezintă omenirea decăzută. Decupajul de mai sus
prezintă numai generaţiile prezente în viaţă. Când considerăm faptul că în cei
şase mii de ani trecuţi, secol după secol au măturat alte mulţimi vaste, care
aproape toţi au fost învăluiţi în aceeaşi ignoranţă şi păcat, cât de întunecată
este scena! Văzut din acest popular punct de vedere, acesta este cu adevărat un
tablou îngrozitor.
Diferitele crezuri de astăzi învaţă că toate
aceste miliarde ale omenirii, neştiutoare de singurul nume dat sub ceruri prin
care trebuie să fim mântuiţi, sunt pe drumul care duce drept spre chinul
veşnic; şi nu numai atât, dar toţi cei 116.000.000 de protestanţi, exceptând
foarte puţini sfinţi, sunt siguri de aceeaşi soartă. Nu-i de mirare dar, ca
aceia care cred astfel de lucruri îngrozitoare despre planurile şi scopurile
lui Iehova să fie zeloşi în promovarea proiectelor misionare — mirare este că nu
sunt înnebuniţi după ele. A crede cu adevărat aşa, şi a aprecia astfel de
concluzii, ar lipsi viaţa de orice plăcere şi ar învălui în tristeţe orice
perspectivă luminoasă a naturii.
Pentru a arăta că în subiectul despre soarta
păgânilor nu am făcut declaraţii false despre „ortodoxie”, cităm din broşura
„Un apel mut în favoarea misiunilor externe”, în ((A18)) care
a fost publicată diagrama. Propoziţia de încheiere este: „Evanghelizaţi marile
generaţii de peste hotare — cele o mie de milioane suflete care mor în
disperare fără Cristos, într-o proporţie de 100.000 pe zi”.
Dar, deşi aceasta este trista privelişte din
punctul de vedere al crezurilor umane, Scripturile prezintă o vedere mai
luminoasă, ceea ce aceste pagini au ca scop să arate. Instruiţi de Cuvânt, nu
putem crede că marele plan de mântuire al lui Dumnezeu a fost sau va fi
vreodată menit să fie un astfel de eşec. Va fi o uşurare pentru copilul
dezorientat al lui Dumnezeu, să remarce că profetul Isaia prezice tocmai
această stare de lucruri şi remediul ei, zicând: „Căci iată, întunericul va
acoperi pământul şi negură mare popoarele; dar DOMNUL va răsări peste tine şi
slava Lui se va arăta peste tine. Şi neamuri [păgânii] vor umbla în lumina ta”
(Isaia 60:2, 3). În această profeţie, negura mare este luminată de curcubeul
făgăduinţei: „Neamuri [popoarele pământului în general] vor umbla în lumina
ta”.
Neîntrerupta mizerie şi întunecime a lumii, şi
progresul lent al adevărului, nu numai că au fost o taină pentru Biserică, dar
şi lumea şi-a cunoscut şi simţit starea. A fost un întuneric ce se putea simţi,
asemenea întunericului care a învăluit Egiptul. Ca dovadă la aceasta, remarcăm
spiritul rândurilor următoare, extrase dintr-o revistă din Filadelfia. Îndoiala
şi tristeţea, intensificate de crezurile conflictuale ale diferitelor şcoli,
n-au fost încă risipite din mintea scriitorului prin razele adevărului divin
emanate direct din Cuvântul lui Dumnezeu:
„Viaţă! Taină adâncă!
Cine poate să spună
Ce trebuinţă are El de-acest slab lut?
Format de a Sa mână cu minunată măiestrie —
Materie, minte, voinţă şi suflet hotărât;
Născut doar ca să moară; moartea — sigur destin.
Unde-i atuncea acea boare, acea suflare trecătoare?
Căci unul măcar din numărul cel mare,
Ce trebuinţă are El de-acest slab lut?
Format de a Sa mână cu minunată măiestrie —
Materie, minte, voinţă şi suflet hotărât;
Născut doar ca să moară; moartea — sigur destin.
Unde-i atuncea acea boare, acea suflare trecătoare?
Căci unul măcar din numărul cel mare,
((A19))
Care-au trăit, au
murit şi mult au suferit,
Nu se întoarce să spună planul măreţ —
Acel viitor, care-i al tău şi al meu.
Te rugăm, o, Doamne, încă o rază trimite,
Lumină ce calea să ne arate;
Nu pe credinţă bazată, ci o vedere mai clară,
Ai nopţii nori întunecaţi să-i facă să dispară;
Această îndoială, frică şi spaimă cutremurătoare
Şi gândul ce ne strică prezenta binecuvântare.
Această minte fără de-ncetare,
Mereu cu un avânt mai mare
Respinge dogmele prezente,
Învăţate de secte şi şcoli disonante,
Ca să-ncătuşeze raţiunea cu-a lor reguli şi legi.
Vrem să Te cunoaştem aşa precum eşti —
Al nostru loc la Tine — şi rolul ce-l avem
În planul acesta fără egal
Creator infinit, şi om.
Ridică vălul acesta care vederea acoperă dar,
«Să fie lumină!» dă poruncă iar;
Dezvăluie taina tronului Tău,
Căci noi necunoscutul în beznă căutăm.”
Nu se întoarce să spună planul măreţ —
Acel viitor, care-i al tău şi al meu.
Te rugăm, o, Doamne, încă o rază trimite,
Lumină ce calea să ne arate;
Nu pe credinţă bazată, ci o vedere mai clară,
Ai nopţii nori întunecaţi să-i facă să dispară;
Această îndoială, frică şi spaimă cutremurătoare
Şi gândul ce ne strică prezenta binecuvântare.
Această minte fără de-ncetare,
Mereu cu un avânt mai mare
Respinge dogmele prezente,
Învăţate de secte şi şcoli disonante,
Ca să-ncătuşeze raţiunea cu-a lor reguli şi legi.
Vrem să Te cunoaştem aşa precum eşti —
Al nostru loc la Tine — şi rolul ce-l avem
În planul acesta fără egal
Creator infinit, şi om.
Ridică vălul acesta care vederea acoperă dar,
«Să fie lumină!» dă poruncă iar;
Dezvăluie taina tronului Tău,
Căci noi necunoscutul în beznă căutăm.”
La aceasta noi
răspundem:
A vieţii taină
desigilată va spune curând
Ce bucurie are El în acest slab lut,
Format de a Sa mână cu minunată măiestrie,
Marcat cu al Său chip: voinţă şi gândire;
Născut nu ca să moară, ci o naştere nouă
Urmează sentinţei — „pământul în pământ”.
Căci Unul din numărul cel mare,
Care-a trăit, care-a murit şi mult a suferit,
A înviat şi-a dovedit planul măreţ al lui Dumnezeu —
Viitorul acela, al tău şi al meu.
Al Său Cuvânt dezvăluie acum
O rază de lumină nouă, ce ne conduce pe drum;
Ce-acum pe credinţă se sprijină,
Dar ca şi vederea este de sigură;
Şi-ai nopţii nori întunecaţi alungă:
De îndoială, frică, spaimă cutremurătoare
Şi gândul ce stricat-a prezenta binecuvântare.
Ce bucurie are El în acest slab lut,
Format de a Sa mână cu minunată măiestrie,
Marcat cu al Său chip: voinţă şi gândire;
Născut nu ca să moară, ci o naştere nouă
Urmează sentinţei — „pământul în pământ”.
Căci Unul din numărul cel mare,
Care-a trăit, care-a murit şi mult a suferit,
A înviat şi-a dovedit planul măreţ al lui Dumnezeu —
Viitorul acela, al tău şi al meu.
Al Său Cuvânt dezvăluie acum
O rază de lumină nouă, ce ne conduce pe drum;
Ce-acum pe credinţă se sprijină,
Dar ca şi vederea este de sigură;
Şi-ai nopţii nori întunecaţi alungă:
De îndoială, frică, spaimă cutremurătoare
Şi gândul ce stricat-a prezenta binecuvântare.
((A20))
Acum, o, Doamne, când
fără de-ncetare
Această minte cu avânt mai mare
Respinge dogmele prezente,
Învăţate de secte şi şcoli disonante,
Ca să-ncătuşeze raţiunea cu-a lor reguli şi legi,
Te poate căuta şi cunoaşte aşa precum eşti;
Al nostru loc la Tine şi rolul ce-l avem
În planul acesta fără egal,
Creator infinit, şi om.
Ridică vălul, descoperă-n măsură deplină,
Celor care păşesc în a cerului lumină,
A tronului Său taină slăvită
Ascunsă de veacuri, însă acum descoperită.
Această minte cu avânt mai mare
Respinge dogmele prezente,
Învăţate de secte şi şcoli disonante,
Ca să-ncătuşeze raţiunea cu-a lor reguli şi legi,
Te poate căuta şi cunoaşte aşa precum eşti;
Al nostru loc la Tine şi rolul ce-l avem
În planul acesta fără egal,
Creator infinit, şi om.
Ridică vălul, descoperă-n măsură deplină,
Celor care păşesc în a cerului lumină,
A tronului Său taină slăvită
Ascunsă de veacuri, însă acum descoperită.
Astfel de binecuvântare vine acum pentru lume
prin dezvăluirea scopului divin şi prin deschiderea Cuvântului divin,
binecuvântare şi revelare din care suntem încredinţaţi că acest volum este o
parte.
Cei care se vor întoarce de la simplele
speculaţii ale oamenilor şi-şi vor dedica timpul spre cercetarea Scripturilor,
neexcluzând raţiunea, pe care Dumnezeu ne invită s-o folosim (Isaia 1:18), vor
afla că un binecuvântat curcubeu al făgăduinţei se întinde pe cer. Este o
greşeală a presupune că aceia fără credinţă şi fără îndreptăţirea care urmează
credinţei ar putea înţelege clar adevărul: nu este pentru ei. Psalmistul spune:
„Lumina [adevărul] este semănată pentru cel drept” (Psalmul 97:11). Pentru
copilul lui Dumnezeu se dă o candelă care risipeşte mult din întunericul de pe
cărarea lui. „Cuvântul Tău este o candelă pentru picioarele mele şi o lumină pe
cărarea mea” (Psalmul 119:105). Dar numai „cărarea celor drepţi este ca lumina
strălucitoare, care merge mereu crescând până la miezul zilei” (Proverbe 4:18).
În realitate, nu este nici unul drept, „nici un om drept, nici unul măcar”
(Romani 3:10); clasa la care se face referire aici este „îndreptăţită prin
credinţă”. Numai această clasă are privilegiul să umble pe cărarea care
străluceşte tot mai mult — să vadă nu numai dezvăluirea prezentă a planului
lui ((A21))Dumnezeu, dar şi lucrurile viitoare. Este adevărat că
deşi cărarea fiecărei persoane credincioase este strălucitoare, totuşi
aplicarea specială a acestei declaraţii este la cei drepţi (îndreptăţiţi) ca şi
clasă. Patriarhii, profeţii, apostolii şi sfinţii trecutului şi prezentului au
umblat în lumina ei crescândă; şi lumina va continua să crească dincolo de
prezent — „până la miezul zilei”. Este o singură cărare continuă, şi acea
lumină continuă şi crescândă este Mărturia Divină, luminând pe măsură ce devine
cuvenită.
De aceea, „Voi, cei drepţi, bucuraţi-vă în
DOMNUL”, aşteptând împlinirea acestei făgăduinţe. Mulţi au atât de puţină
credinţă încât nu caută mai multă lumină, şi din cauza necredincioşiei şi
lipsei lor de preocupare se permite ca ei să stea în întuneric, în timp ce ar
fi putut umbla în lumina crescândă.
Spiritul lui Dumnezeu, dat să îndrumeze
Biserica în adevăr, va lua din lucrurile scrise şi ni le va arăta; dar în afară
de ceea ce este scris noi nu avem nevoie de nimic, deoarece Sfintele Scripturi
pot să înţelepţească spre mântuire, prin credinţa care este în Isus Cristos. 2
Timotei 3:15.
Deşi încă este adevărat că „întunericul
acoperă pământul şi negură mare popoarele”, lumea nu va rămâne întotdeauna în
această stare. Suntem asiguraţi că „vine dimineaţa” (Isaia 21:12). După cum
Dumnezeu face acum ca soarele natural să răsară peste cei drepţi şi peste cei
nedrepţi, tot aşa, în ziua Milenară Soarele Dreptăţii va străluci în folosul
întregii lumi şi „va scoate la lumină lucrurile ascunse ale întunericului” (1
Corinteni 4:5). El va risipi aburii nocivi ai răului şi va aduce viaţă,
sănătate, pace şi bucurie.
Privind în trecut, aflăm că atunci lumina n-a
strălucit decât plăpând. Promisiunile veacurilor trecute erau vagi şi
nedesluşite. Promisiunile făcute lui Avraam şi altora, şi reprezentate tipic în
legea şi ceremoniile Israelului trupesc, au fost doar umbre şi au dat numai o
idee vagă despre scopurile minunate şi îndurătoare ale lui ((A22)) Dumnezeu.
Ajungând în zilele lui Isus lumina a crescut. Până atunci speranţa cea mai
înaltă fusese că Dumnezeu va aduce un eliberator pentru a salva pe Israel de
vrăjmaşi şi pentru a-l înălţa ca naţiune de căpetenie a pământului, poziţie de
putere şi influenţă în care Dumnezeu îl va folosi ca mijloc pentru
binecuvântarea tuturor familiilor pământului. Oferta făcută lor, de moştenire
în împărăţia lui Dumnezeu pe condiţiile cerute, a fost atât de diferită de ceea
ce aşteptaseră ei, iar perspectivele clasei în alegere ca să ajungă cândva la
mărirea promisă, considerate din exterior şi omenesc, erau atât de puţin
probabile încât toţi, în afară de puţini, au fost orbiţi astfel faţă de mesaj.
Orbirea şi ostilitatea lor faţă de mesaj a crescut în mod natural când, în
desfăşurarea planului lui Dumnezeu, a venit timpul cuvenit pentru a-l extinde
şi a face ca invitaţia de a participa la Împărăţia promisă să se poată aplica
la fiecare creatură de sub ceruri, care prin exercitarea credinţei să fie
socotită un copil al credinciosului Avraam şi moştenitor al făgăduinţei făcute
lui.
Dar după Cincizecime, când Evanghelia
prezentată de Isus a ajuns să fie înţeleasă, Biserica a văzut că
binecuvântările pentru lume urmau să aibă un caracter durabil, şi că pentru
realizarea acestui scop Împărăţia va fi spirituală şi va fi compusă din
israeliţi adevăraţi, o „turmă mică” aleasă atât dintre evrei cât şi dintre
neamuri, pentru a fi înălţată la natură şi putere spirituală. De aceea citim că
Isus a adus la lumină prin Evanghelie viaţa şi nemurirea (2 Timotei 1:10). Şi
din zilele lui Isus străluceşte încă mai multă lumină, după cum El a prezis că
va fi, spunând: „Mai am să vă spun încă multe lucruri, dar acum nu le puteţi
purta. Când va veni Mângâietorul, Duhul adevărului, vă va călăuzi în tot
adevărul . . . şi vă va vesti lucrurile viitoare”. Ioan 16:12, 13.
Totuşi, după ce apostolii au adormit, a venit
un timp când majoritatea Bisericii a început să neglijeze candela şi să caute
conducerea învăţătorilor omeneşti; iar învăţătorii, umflaţi de mândrie, şi-au
însuşit titluri şi funcţii şi au ((A23)) început să domnească
peste moştenirea lui Dumnezeu. Apoi gradual a luat fiinţă o clasă specială
numită „cler”, care s-au privit pe ei înşişi şi au fost priviţi de alţii ca
îndrumători cuveniţi spre credinţă şi practică, separat de Cuvântul lui
Dumnezeu. Astfel, în timp s-a dezvoltat marele sistem al papalităţii, printr-un
respect necuvenit faţă de învăţăturile oamenilor failibili şi printr-o
neglijare a Cuvântului infailibilului Dumnezeu.
Grave au fost într-adevăr rezultatele rele
produse de această neglijare a adevărului. După cum toţi ştiu, ambele, biserica
şi lumea civilizată, au fost aproape cu totul înrobite de acest sistem şi
conduse spre a adora tradiţiile şi crezurile oamenilor. Pentru a ieşi din
această robie, s-a dat o îndrăzneaţă şi binecuvântată lovitură pentru libertate
şi pentru Biblie, prin ceea ce este cunoscut ca Reformă. Dumnezeu a ridicat
luptători îndrăzneţi pentru Cuvântul Său, printre care au fost: Luther,
Zwingli, Melanchthon, Wycliffe, Knox şi alţii. Aceştia au atras atenţia asupra
faptului că papalitatea a dat la o parte Biblia şi a pus în loc decretele şi
dogmele bisericii, şi au scos în relief câteva din învăţăturile şi practicile
ei eronate, arătând că erau construite pe tradiţii contrare adevărului şi
Cuvântului lui Dumnezeu. Aceşti reformatori şi aderenţii lor au fost numiţi
protestanţi, pentru că au protestat împotriva papalităţii şi au pretins
Cuvântul lui Dumnezeu ca singura normă corectă de credinţă şi practică. În
zilele Reformei multe suflete credincioase au umblat în lumină, atât cât strălucea
atunci. Dar din zilele lor încoace protestanţii au făcut puţin progres,
deoarece, în loc să umble în lumină s-au oprit în jurul conducătorilor lor
favoriţi, dornici să vadă cât vedeau ei, dar nimic mai mult. Ei au pus hotare
progresului lor în calea adevărului, îngrădind împreună cu puţinul adevăr pe
care-l aveau multă eroare adusă de la biserica „mamă”. Majoritatea creştinilor
au un respect superstiţios pentru crezurile formulate astfel cu mulţi ani în
urmă, presupunând că ((A24)) acum nu se poate cunoaşte mai
mult decât au cunoscut reformatorii despre planurile lui Dumnezeu.
Această greşeală a fost costisitoare,
deoarece, pe lângă faptul că atunci numai puţine principii mari ale adevărului
au fost recuperate din gunoiul erorii, există caracteristici speciale ale
adevărului care-şi au timpul cuvenit în mod constant, şi creştinii au fost
lipsiţi de acestea prin gardurile crezurilor lor. Pentru a ilustra: A fost un
adevăr în zilele lui Noe, şi unul care cerea credinţă de la toţi cei care voiau
să umble în lumina de atunci, că venea un potop, în timp ce Adam şi alţii nu
ştiuseră nimic despre el. N-ar fi propovăduire de adevăr a propovădui acum un
potop viitor, dar sunt alte adevăruri dispensaţionale care devin în mod
constant cuvenite, despre care vom şti dacă umblăm în lumina candelei; astfel,
dacă avem toată lumina care a fost cuvenită cu câteva sute de ani în urmă şi
numai aceea, suntem într-o anumită măsură în întuneric.
Cuvântul lui Dumnezeu este un mare depozit de
hrană pentru peregrinii flămânzi de pe cărarea strălucitoare. Există lapte
pentru prunci şi hrană tare pentru cei mai dezvoltaţi (1 Petru 2:2; Evrei
5:14); şi nu numai atât, dar el conţine hrană adaptată şi pentru diferite
anotimpuri şi condiţii; şi Isus a spus că servul credincios va scoate din
depozit hrană la timp potrivit pentru casa credinţei —
„lucruri noi şi lucruri vechi” (Luca 12:42; Matei 13:52). Ar fi imposibil ca
astfel de lucruri să se aducă de la orice crez sau depozit sectar. Am putea
aduce unele lucruri vechi şi bune de la fiecare, dar nimic nou. Adevărul
conţinut în crezurile diferitelor secte este atât de acoperit şi amestecat cu
eroarea, încât frumuseţea lui inerentă şi valoarea lui adevărată nu se pot
discerne. Diferitele crezuri se contrazic şi se ciocnesc continuu; şi cum fiecare
pretinde o bază biblică, confuzia de gândire şi discordia evidentă sunt puse pe
seama Cuvântului lui Dumnezeu. Aceasta a dat naştere la obişnuitul proverb:
„Biblia este ca o vioară veche la care se poate cânta orice melodie”.
((A25))
Ce expresiv este acest proverb pentru
necredinţa vremurilor noastre, pricinuită de denaturările Cuvântului şi
caracterului lui Dumnezeu prin tradiţii omeneşti, ca şi pentru creşterea
inteligenţei care nu se va mai închina cu respect orb şi superstiţios în faţa
opiniilor semenilor, ci va cere socoteală pentru speranţa care este în noi.
Căutătorul credincios al Cuvântului trebuie să fie totdeauna în stare să dea un
argument pentru speranţa lui. Numai Cuvântul lui Dumnezeu poate da înţelepciune
şi este folositor pentru doctrină, instruire etc., „pentru ca omul lui Dumnezeu
să fie desăvârşit şi cu totul pregătit” (1 Petru 3:15; 2 Timotei
3:15-17). Numai acest singur depozit conţine o rezervă nesecată de lucruri,
atât noi, cât şi vechi — hrană la timp potrivit pentru casă. Desigur că nici
unul care crede declaraţia scripturală „cărarea celor drepţi este ca lumina
strălucitoare care merge mereu crescând până la miezul zilei” nu va pretinde că
miezul zilei a venit în timpul lui Luther; şi dacă nu, facem bine să dăm atenţie
candelei noastre „ca la o lumină care străluceşte într-un loc întunecos,
PÂNĂ SE VA CRĂPA DE ZIUĂ”. 2 Petru 1:19.
Nu este nici suficient că acum ne găsim pe
cărarea luminii; trebuie „să umblăm în lumină”, să continuăm să
facem progres, altfel lumina, care nu se opreşte, va trece mai departe şi ne va
lăsa în întuneric. Dificultatea multora este că şed, şi nu urmează pe cărarea
luminii. Luaţi o concordanţă şi examinaţi textele de sub cuvintele şed şi stau, apoi
comparaţi-le pe acestea cu cele găsite sub cuvintele umblă şi aleargă, şi
veţi găsi un mare contrast. Oamenii „şed (locuiesc) în întuneric” şi cu
cei „batjocoritori”, şi stau (se opresc) printre păcătoşi, dar
„umblă” în lumină şi „aleargă” pentru premiu. Isaia 42:7;
Psalmul 1:1; Evrei 12:1.
Perfecţiunea cunoştinţei nu este un lucru al
trecutului, ci al viitorului — al viitorului foarte apropiat, suntem
încredinţaţi; şi până când nu recunoaştem acest fapt nu ((A26)) suntem
pregătiţi să apreciem şi să aşteptăm noi dezvăluiri ale planului Tatălui. Este
adevărat, noi încă ne întoarcem la cuvintele profeţilor şi apostolilor pentru
toată cunoştinţa prezentului şi viitorului; dar nu pentru că ei au înţeles
totdeauna mai bine decât noi planurile şi scopurile lui Dumnezeu, ci pentru că
Dumnezeu i-a folosit ca purtători de cuvânt ai Săi, ca să ne comunice
nouă şi întregii Biserici de-a lungul Veacului Creştin, adevărul
referitor la planurile Sale imediat ce el devine cuvenit. Acest fapt este
dovedit cu prisosinţă de apostoli. Pavel ne spune că Dumnezeu a făcut cunoscut
Bisericii creştine taina (secretul) voinţei Sale, lucru pe care Şi-l propusese
în Sine şi pe care nu-l descoperise niciodată înainte, deşi îl consemnase în
cuvinte tainice care n-au putut fi înţelese până când le-a sosit timpul, pentru
ca ochii înţelegerii noastre să se deschidă ca să aprecieze „chemarea
de sus” destinată exclusiv credincioşilor Veacului Creştin (Efeseni
1:9, 10, 17, 18; 3:4-6). Aceasta ne arată clar că nici profeţii, nici îngerii
n-au înţeles sensul profeţiilor rostite. Petru spune că atunci când ei cu
nerăbdare au întrebat pentru a le cunoaşte sensul, Dumnezeu le-a spus că
adevărurile cuprinse în profeţiile lor nu erau pentru ei înşişi, ci pentru noi,
cei din Veacul Creştin. El îndeamnă Biserica să spere încă la mai mult har
(favoare, binecuvântare) în această direcţie — încă la mai multă cunoştinţă
despre planurile lui Dumnezeu. 1 Petru 1:10-13.
Deşi Isus a promis că Biserica va fi condusă
în tot adevărul, este evident că dezvăluirea lui urma să fie treptată. Cu toate
că în zilele apostolilor Biserica era liberă de multe erori care au apărut sub
şi în papalitate, totuşi nu putem presupune că Biserica timpurie a văzut aşa de
adânc sau aşa de clar în planul lui Dumnezeu, cum este posibil să se vadă
astăzi. Este de asemenea evident că apostoli diferiţi au avut grade diferite de
pătrundere în planul lui Dumnezeu, deşi toate scrierile lor au
fost şi ele îndrumate şi inspirate de Dumnezeu, cum au fost şi cuvintele
profeţilor. Pentru a ilustra diferenţele de ((A27)) cunoştinţă,
trebuie doar să ne amintim cursul pentru un timp şovăitor al lui Petru şi al
altor apostoli, cu excepţia lui Pavel, când Evanghelia începea să meargă la
neamuri (Faptele 10:28; 11:1-3; Galateni 2:11-14). Nesiguranţa lui Petru era în
contrast vizibil cu siguranţa lui Pavel, inspirat de cuvintele profeţilor, de
procedurile din trecut ale lui Dumnezeu şi de descoperirile directe făcute lui.
Pavel evident a avut revelaţii mai bogate
decât oricare alt apostol. Lui nu i-a fost îngăduit să facă cunoscute aceste
revelaţii Bisericii, nici chiar celorlalţi apostoli în mod complet şi clar (2
Corinteni 12:4; Galateni 2:2), totuşi, în acele viziuni şi revelaţii date lui
Pavel putem vedea o valoare pentru întreaga Biserică; pentru că, deşi nu i-a
fost permis să spună ceea ce a văzut, nici să prezinte în amănunt tot ceea ce
ştia despre tainele lui Dumnezeu în legătură cu „veacurile viitoare”, totuşi
ceea ce a văzut a dat forţă, nuanţă şi adâncime de sens cuvintelor lui, pe
care, în lumina faptelor ulterioare, a împlinirilor profetice şi a conducerii
Spiritului, noi le putem aprecia mai deplin decât Biserica timpurie.
Ca întărire pentru declaraţia anterioară, ne
amintim ultima carte a Bibliei — Apocalipsa, scrisă prin anul 96 d. Cr.
Cuvintele introductive o anunţă ca pe o descoperire specială de lucruri
neînţelese înainte. Aceasta dovedeşte în concluzie că, până la timpul acela cel
puţin, planul lui Dumnezeu nu fusese complet revelat. Această carte n-a fost
vreodată, până acum, tot ceea ce numele ei implică — o descoperire, o REVELAŢIE.
În ceea ce priveşte Biserica timpurie, probabil că nimeni n-a înţeles vreo
parte a cărţii. Chiar Ioan, care a avut viziunile, a fost probabil neştiutor de
semnificaţia celor văzute. El a fost atât profet cât şi apostol; şi în timp ce
în calitate de apostol a înţeles şi a arătat ceea ce atunci era „hrană la timp
potrivit”, ca profet a rostit lucruri care vor furniza „hrană” pentru casă în
vremurile viitoare.
În timpul Veacului Creştin unii dintre sfinţi,
examinând această carte simbolică, au căutat să înţeleagă viitorul ((A28)) Bisericii,
şi fără îndoială că toţi care au citit şi au înţeles chiar şi numai o parte din
învăţăturile ei au fost binecuvântaţi aşa cum a fost promis (Apocalipsa 1:3).
Pentru unii ca aceştia cartea a continuat să se deschidă, şi în zilele Reformei
a fost un ajutor important pentru Luther în a decide că papalitatea, căreia i-a
fost serv conştiincios, era într-adevăr „Anticristul” menţionat de apostol, a
cărui istorie vedem acum că ocupă o parte atât de mare din acea profeţie.
Astfel Dumnezeu dezvăluie treptat adevărul şi
revelează nemărginitele bogăţii ale harului Său; şi ca urmare acum este
cuvenită mult mai multă lumină decât în oricare alt timp trecut din istoria
Bisericii.
„Şi noi splendori vom
mai vedea,
Lumină care creşte încă.”
Lumină care creşte încă.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu