Întoarcerea Domnului nostru — obiectivul ei, restabilirea
tuturor lucrurilor
„. . . Şi să trimită pe Cel care a fost rânduit mai dinainte
pentru voi: pe Isus Hristos, pe care cerul trebuie să-L primească până la
timpurile restabilirii tuturor lucrurilor, despre care Dumnezeu a vorbit prin
gura tuturor sfinţilor Săi proroci din vechime.” Faptele 3:20, 21.
Presupunem că toţi cei familiari cu Scripturile admit şi cred că
Domnul nostru a intenţionat ca ucenicii Lui să înţeleagă că El va veni din nou
pentru un anumit scop, într-un anumit fel şi la un anumit timp. Este adevărat,
Isus a spus: „Şi iată, Eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârşitul
veacului” (Matei 28:20), şi prin Spiritul şi Cuvântul Său El a fost tot timpul
cu Biserica îndrumând, conducând, mângâind şi susţinând pe sfinţii Săi, şi
încurajându-i în mijlocul tuturor necazurilor. Dar deşi Biserica a fost în mod
fericit conştientă de cunoştinţa Domnului despre toate căile ei, de grija şi de
iubirea Lui constantă, totuşi ea tânjeşte după făgăduita Lui întoarcere
personală; deoarece, când a spus, „Şi dacă Mă voi duce . . . voi veni din nou”
(Ioan 14:3), desigur că El S-a referit la o a doua venire personală.
Unii cred că S-a referit la coborârea Spiritului sfânt la
Cincizecime; alţii, la nimicirea Ierusalimului etc.; dar aceştia, evident, trec
cu vederea faptul că în ultima carte a Bibliei, scrisă cu vreo şaizeci de ani
după Cincizecime şi cu douăzeci şi şase de ani după nimicirea Ierusalimului,
Cel care a fost mort şi este viu vorbeşte despre acest eveniment ca fiind încă
în viitor, spunând: „Iată, Eu vin curând şi răsplata Mea este cu Mine”. Şi
Ioan, inspirat, răspunde: „Amin! Vino, Doamne Isuse!” Apocalipsa 22:12, 20.
Mulţi cred că atunci când păcătoşii se convertesc, ei formează o
parte a venirii lui Cristos şi că El va continua să vină aşa până când toată
lumea va fi convertită. Atunci, spun ei, El va fi complet venit.
Evident, aceştia uită mărturia Scripturii despre acest subiect,
care declară contrariul aşteptărilor lor: că la a doua venire a Domnului nostru
lumea va fi departe de a fi convertită la Dumnezeu; că „în zilele din urmă vor
fi timpuri grele, căci oamenii vor fi . . . iubitori mai mult de plăceri decât
iubitori de Dumnezeu” (2 Timotei 3:1-4); că „oamenii răi şi înşelători vor
merge din rău în mai rău, ducând în rătăcire pe alţii şi fiind duşi şi ei în
rătăcire” (versetul 13). Ei uită avertizarea specială a Învăţătorului către
turma Sa mică: „Luaţi seama la voi înşivă, ca nu cumva . . . ziua aceea să vină
pestevoi fără veste. Căci ea va veni ca o cursăpeste toţi
cei
[care nu sunt atenţi]
care locuiesc pe toată faţa pământului” (Luca 21:34, 35). Putem fi iarăşi
asiguraţi că atunci când se spune: „Toate seminţiile pământului vor plânge din
pricina Lui”, când Îl vor vedea venind (Apocalipsa 1:7), nu se face nici o
referire la convertirea păcătoşilor. Plâng toţi oamenii din pricina convertirii
păcătoşilor? Dimpotrivă, dacă acest pasaj se referă, cum aproape toţi admit, la
prezenţa lui Cristos pe pământ, atunci el învaţă că nimeni de pe pământ nu va
iubi apariţia Lui, aşa cum desigur ar face-o dacă toţi ar fi convertiţi.
Unii aşteaptă o venire şi o prezenţă reală a Domnului, dar plasează
timpul evenimentului departe, pretinzând că prin eforturile
Bisericii în starea ei prezentă lumea trebuie să fie convertită şi astfel să
fie introdus Veacul Milenar. Ei pretind că atunci când lumea va fi convertită,
Satan legat şi cunoştinţa de Domnul va umple întreg pământul, şi când neamurile
nu vor mai învăţa războiul, atunci lucrarea Bisericii în starea ei prezentă va
fi terminată; şi că atunci când ea va fi realizat această sarcină mare şi grea,
Domnul va veni să lichideze afacerile pământeşti, să răsplătească pe
credincioşi şi să condamne pe păcătoşi.
Unele scripturi luate izolat par să favorizeze această vedere;
dar când Cuvântul şi planul lui Dumnezeu sunt privite ca întreg se găseşte că
toate acestea favorizează vederea opusă, şi anume, că Cristos vine înaintea
convertirii lumii şi domneşte cu scopul de a o converti; că Biserica este acum
în încercare, şi că răsplata promisă biruitorilor este că, după ce vor fi
glorificaţi, vor avea parte cu Domnul Isus în acea domnie, care este mijlocul
desemnat de Dumnezeu pentru a binecuvânta lumea şi pentru a face aşa încât
cunoştinţa de Domnul să ajungă la fiecare făptură. Astfel sunt făgăduinţele
speciale ale Domnului: „Celui care va birui îi voi da să stea cu Mine pe
scaunul Meu de domnie” (Apocalipsa 3:21) şi „Ei au înviat şi au împărăţit cu
Hristos o mie de ani”. Apocalipsa 20:4.
Cei care pretind că Domnul nu va veni până după Mileniu se
bazează în principal pe două texte, asupra cărora am vrea să atragem aici
atenţia. Unul este: „Evanghelia aceasta a Împărăţiei va fi predicată în toată
lumea ca o mărturie pentru toate popoarele. Şi atunci va veni sfârşitul” (Matei
24:14). Ei pretind că textul acesta face referire la convertirea lumii înainte
de sfârşitul Veacului Evanghelic. Dar mărturia pentru lume nu
implică convertirea lumii. Textul nu spune nimic despre cum va fi primită
mărturia. Această mărturie s-a făcut deja. În 1861 rapoartele Societăţilor de
Biblie au arătat că Evanghelia a fost publicată în fiecare limbă de pe pământ,
deşi nu toate milioanele de oameni de pe pământ au primit-o. Nu, nici jumătate
din cei un miliard şase sute de milioane în viaţă n-au auzit vreodată de numele
lui Isus. Şi totuşi condiţia textului este împlinită: Evanghelia a fost
propovăduită în toată lumea ca mărturie — fiecărei naţiuni.
Apostolul (Faptele 15:14) spune că obiectivul principal al
Evangheliei în veacul prezent este „să ia dintre neamuri un popor” pentru
numele lui Cristos — Biserica învingătoare, care, la a doua venire a Lui se va
uni cu El şi-I va primi numele. Mărturia pentru lume în timpul acestui veac
este un obiectiv secundar.
Celălalt text este: „Stai la dreapta Mea până voi pune pe
vrăjmaşii Tăi aşternut picioarelor Tale” (Psalmul 110:1). Ideea vagă,
nedefinită cu privire la acest text pare să fie că Cristos stă pe un tron
material undeva în ceruri până când lucrarea de supunere a tuturor lucrurilor
se realizează pentru El prin Biserică şi că atunci El vine să domnească.
Aceasta este o concepţie greşită. Tronul lui Dumnezeu la care se face referire
aici nu este unul material, ci se referă la autoritatea şi stăpânirea Lui
supremă; şi Domnul Isus a fost înălţat pentru a avea o parte în acea stăpânire.
Pavel declară: „Dumnezeu L-a înălţat foarte sus [pe Isus] şi I-a dat Numele
care este mai presus de orice nume”. I-a dat autoritate mai
presus de oricare alta, alături de Tatăl. Dacă Cristos stă pe un tron material
până când vrăjmaşii sunt puşi aşternut picioarelor [supuşi toţi], atunci
desigur că El nu poate veni până când toate lucrurile Îi sunt supuse. Dar dacă
„dreapta” din acest text nu se referă la un loc şi la un scaun fix, ci, după
cum pretindem noi, la putere, autoritate, stăpânire, rezultă că textul pe
care-l avem în analiză nu vine în conflict în nici un fel cu alte Scripturi
care învaţă că El vine „să-Şi supună toate” (Filipeni 3:21), în virtutea
puterii cu care a fost învestit. Pentru a ilustra: Când spunem că împăratul
Wilhelm este pe tronul Germaniei, nu ne referim la scaunul regal pe care de
fapt îl ocupă rar. Când spunem că este pe tron, vrem să spunem că el conduce
Germania. Partea dreaptă înseamnă locul cel mai important, poziţia de excelenţă
sau favoare, lângă conducătorul principal. Astfel prinţul Bismark a
fost înălţat sau aşezat la dreapta puterii de către împăratul Germaniei; şi
Iosif a fost la dreapta lui faraon în împărăţia Egiptului — nu literal, ci după
obişnuita figură de stil. Cuvintele lui Isus către Caiafa sunt în acord cu
acest gând: „De acum încolo veţi vedea pe Fiul Omului stând la dreapta
puterii şi venind pe norii cerului” (Matei 26:64). Venind, El va fi la
dreapta şi va rămâne la dreapta în timpul Veacului Milenar şi pentru totdeauna.
O examinare în continuare a planurilor revelate ale lui Dumnezeu
va da o vedere mai largă asupra obiectivului atât al primei veniri, cât şi al
celei de-a doua; şi trebuie să ne amintim că ambele evenimente sunt legate ca
părţi ale aceluiaşi plan. Lucrarea specifică primei veniri a fost sărăscumpere pe
oameni, iar a celei de-a doua este să restabilească, să
binecuvânteze şi să elibereze pe cei răscumpăraţi. După ce Şi-a dat viaţa ca
preţ de răscumpărare pentru toţi, Mântuitorul nostru S-a înălţat să prezinte
Tatălui acea jertfă, făcând astfel împăcare pentru nelegiuirea omului. El
întârzie şi permite „stăpânitorului lumii acesteia” să continue domnia răului
până după alegerea „miresei, soţia Mielului”, care, pentru a fi socotităvrednică de
aşa onoare, trebuie să învingă influenţele lumii rele din prezent. Atunci va fi
timpul să înceapă lucrarea de acordare lumii a marilor binecuvântări asigurate
prin sacrificiul Său, şi El va ieşi să binecuvânteze toate familiile
pământului.
Adevărat, restabilirea şi binecuvântarea ar fi putut începe
imediat, când preţul de răscumpărare a fost plătit de către Răscumpărătorul, şi
atunci venirea lui Mesia ar fi fost doar un singur eveniment, domnia şi
binecuvântarea începând imediat, aşa cum au aşteptat apostolii la început
(Faptele 1:6). Dar Dumnezeu avea în vedere „ceva mai bun pentru noi” — Biserica
Creştină (Evrei 11:40); deci, în interesul nostru domnia lui Cristos este
separată de suferinţele Capului prin aceste nouăsprezece secole. Această
perioadă dintre prima şi a doua venire, dintre răscumpărarea pentru toţi şi
binecuvântarea tuturor, este pentru încercarea şi alegerea Bisericii, care este
corpul lui Cristos; altfel ar fi fost numai acea singură venire, iar lucrarea
care se va face în perioada celei de-a doua prezenţe a Lui, în Mileniu, ar fi
urmat după învierea lui Isus. Sau, în loc să spunem că lucrarea celei de-a doua
veniri ar fi urmat imediat după lucrarea primei veniri, să spunem mai bine că
dacă Iehova n-ar fi intenţionat alegerea „turmei mici”, „trupul lui Hristos”, prima
venire n-ar fi avut loc atunci când a avut, ci ar fi survenit la vremea celei
de-a doua veniri, şi ar fi existat numai acea singură venire. Pentru că
Dumnezeu, evident, a menit permisiunea răului pentru şase mii
de ani, precum şi curăţarea şi restabilirea tuturor să se realizeze în timpul
celei de a şaptea mie de ani.
Astfel văzută, venirea lui Isus ca jertfă şi răscumpărare pentru
păcătoşi a fost tocmai cu destul timp înainte de binecuvântare şi restabilire, pentru
a permite alegerea „turmei mici” de „împreună moştenitori” cu Cristos. Acest
fapt explică pentru unii aparenta întârziere din partea lui Dumnezeu în
acordarea binecuvântărilor promise şi asigurate prin răscumpărare.
Binecuvântările vor veni la timpul cuvenit, cum au fost plănuite la început,
deşi, pentru un scop glorios, preţul a fost dat cu mai mult timp înainte decât
s-ar fi aşteptat oamenii.
Apostolul ne informează că Isus — „pe care cerul trebuie să-L
primească până la timpurile restabilirii tuturor lucrurilor”
etc. (Faptele 3:21) — a fost absent de pe pământ — a fost în ceruri — tot
timpul care s-a scurs de la înălţarea Sa şi până la începutul vremurilor de
restabilire sau al Veacului Milenar. Deoarece Scripturile astfel ne învaţă că
obiectivul celei de-a doua veniri a Domnului nostru este restabilirea tuturor
lucrurilor şi că la vremea venirii Sale neamurile sunt atât de departe de a fi
convertite încât sunt mânioase (Apocalipsa 11:18) şi în opoziţie, trebuie să
se admită fie că Biserica nu va reuşi să-şi realizeze misiunea şi că
planul lui Dumnezeu va fi astfel zădărnicit, fie altfel, după cum noi pretindem
şi am arătat, că de la Biserică nu s-a aşteptat convertirea lumii în veacul
prezent, ci misiunea ei a fost să propovăduiască Evanghelia în toată
lumea ca mărturie şi să se pregătească pe sine sub conducerea
divină pentru marea ei lucrare viitoare. Dumnezeu nu Şi-a epuizat în nici un
caz puterea pentru convertirea lumii. Nu, şi chiar mai mult, El nici măcar
n-a încercat convertirea lumii.
Aceasta poate părea pentru unii o declaraţie stranie, dar să
reflecteze aceştia că dacă Dumnezeu a încercat o astfel de lucrare, evident a
eşuat, deoarece, aşa cum am văzut, numai o mică fracţiune din miliardele de pe
pământ au auzit vreodată şi au înţeles despre singurul nume prin
care trebuie să fie mântuiţi. Noi am declarat cu tărie numai vederile şi
învăţăturile unora dintre sectele de frunte — baptişti, presbiterieni şi alţii
— anume, că Dumnezeu alege sau selecţionează din lume o „turmă mică”, o Biserică.
Ei cred că Dumnezeu nu va face mai mult decât să aleagă această Biserică, pe
când noi găsim că Scripturile învaţă un pas mai departe în planul divin — o
RESTABILIRE pentru lume, care va fi realizată prin Biserica aleasă când ea va
fi completă şi glorificată. „Turma mică”, învingătorii, sunt numai corpul
„Seminţei”, în care sau prin care vor fi binecuvântate toate familiile
pământului.
Cei care pretind că Iehova încearcă de şase mii de ani să
convertească lumea, nereuşind tot timpul, trebuie să găsească asemenea vederi
greu de împăcat cu asigurarea Bibliei că toate scopurile lui Dumnezeu vor fi
realizate şi că Cuvântul Lui nu se va întoarce la El fără rod, ci va prospera
încele pentru care a fost trimis (Isaia 55:11). Faptul că lumea
încă n-a fost convertită şi cunoştinţa de Domnul încă n-a umplut pământul este
o dovadă că încă n-a fost trimis pentru această misiune. Aceasta
ne aduce la cele două linii de gândire care de secole au despărţit pe creştini,
şi anume, Alegerea şi Harul Liber. Faptul că ambele aceste doctrine, în ciuda
opoziţiei lor aparente, au suport scriptural, nu va fi negat de nici unul care
studiază Biblia. Acest fapt să ne ducă imediat la presupunerea că într-un fel
ambele trebuie să fie adevărate; dar în nici un fel nu pot fi împăcate decât
observând legea cerului, ordinea, şi „împărţind drept cuvântul
adevărului” asupra acestui subiect. Această ordine, aşa cum este reprezentată
în planul veacurilor, dacă este observată, ne va arăta clar că în timp ce în
veacul prezent şi în veacurile trecute s-a desfăşurat o Alegere, pregătirea
îndurătoare a lui Dumnezeu pentru lume în Veacul Milenar, spre a se deosebi,
este numită Har Liber. Dacă se ţin minte trăsăturile distinctive ale epocilor
şi dispensaţiilor schiţate într-un capitol anterior, şi dacă se examinează şi
se stabileşte locul tuturor pasajelor legate de Alegere şi de Harul Liber, se
va găsi că toate acelea care tratează despre Alegere se aplică la veacul
prezent şi la veacurile trecute, în timp ce acelea care învaţă despre Harul
Liber sunt deplin aplicabile la veacul viitor.
După cum învaţă Biblia însă, Alegerea nu este constrângerea
arbitrară sau fatalismul pe care de obicei îl cred şi-l învaţă apărătorii lui,
ci o selecţie după potrivirea şi adaptabilitatea la scopul pe care Dumnezeu îl
are în vedere, în perioada desemnată pentru acel scop.
Doctrina Harului Liber, susţinută de arminianişti, este de
asemenea o expunere a favorii abundente a lui Dumnezeu, mult mai măreaţă decât
au învăţat vreodată cei mai serioşi apărători ai ei. Harul sau favoarea lui
Dumnezeu în Cristos este întotdeauna liber, în sensul că este nemeritat; dar,
de la căderea omului în păcat până în prezent, unele dintre favorurile lui
Dumnezeu au fost restrânse la persoane, naţiuni şi clase speciale, în timp ce
în veacul viitor toată lumea va fi invitată să se împărtăşească de
favorurile oferite atunci, pe condiţiile aduse la cunoştinţa tuturor; şi
oricine va vrea, va putea veni să bea gratuit din fântâna vieţii. Apocalipsa
22:17.
Aruncând o privire în urmă, remarcăm selecţia sau alegerea lui
Avraam şi a unora dintre urmaşii lui ca şi canale prin care trebuia să vină
Sămânţa făgăduită, binecuvântătorul tuturor familiilor pământului (Galateni
3:29). Remarcăm de asemenea alegerea lui Israel dintre toate neamurile, ca
fiind acela în care Dumnezeu a ilustrat tipic cum va fi realizată marea lucrare
pentru lume — eliberarea lor din Egipt, Canaanul lor, legămintele lor, legile
lor, jertfele lor pentru păcate, pentru ştergerea vinei şi pentru stropirea
poporului, iar preoţimea lor pentru împlinirea tuturor acestora fiind o
miniatură şi o reprezentare tipică a preoţimii şi a sacrificiilor adevărate
pentru purificarea omenirii. Dumnezeu vorbind poporului a spus: „Eu v-am ales
numai pe voi dintre toate familiile pământului” (Amos 3:2). Numai acest popor a
fost recunoscut până când a venit Cristos; da, şi după aceea, pentru că
misiunea Lui a fost limitată la ei şi n-a permis ucenicilor Săi să meargă la
alţii — spunând când i-a trimis: „Să nu mergeţi pe calea păgânilor şi să nu
intraţi în vreo cetate a samaritenilor”. De ce aşa Doamne? Pentru că, explică
El, „Eu nu sunt trimis decât la oile pierdute ale casei lui Israel” (Matei
10:5, 6; 15:24). Tot timpul Şi l-a devotat lor, până la moarte, şi acolo a
făcut prima Sa lucrare pentru omenire, prima manifestare a harului Său liber şi
abundent în toate, care la „timpul potrivit” va fi cu adevărat o binecuvântare
pentru toţi.
Acest dar, cel mai măreţ al lui Dumnezeu, n-a fost limitat la o
naţiune sau clasă. N-a fost numai pentru Israel, ci pentru toată lumea,
deoarece Isus Cristos, prin harul lui Dumnezeu, a gustat moartea pentru toţi.
Evrei 2:9.
Şi acum, în Veacul Evanghelic, de asemenea este în vigoare un
anumit fel de alegere. Unele părţi ale lumii sunt mai favorizate cu
Evanghelia (care este liberă pentru toţi care o aud) decât altele. Aruncaţi o
privire pe harta lumii şi vedeţi cât de mică este porţiunea luminată sau
binecuvântată într-un grad apreciabil de Evanghelia lui Cristos. Comparaţi-vă
pe voi înşivă, cu privilegiile şi cunoştinţa pe care o aveţi, cu milioanele din
întunericul păgân de astăzi, care n-au auzit niciodată chemarea şi care, prin
urmare, n-au fost chemaţi. Când compania chemată (să devină fii ai lui
Dumnezeu, moştenitori ai lui Dumnezeu şi moştenitori împreună cu Isus Cristos
Domnul nostru, care şi-au asigurat chemarea şi alegerea) va fi completă, atunci
planul lui Dumnezeu pentru mântuirea lumii va fi doar la
început.
Numai când va fi aleasă, dezvoltată şi înălţată la putere, Sămânţa va
zdrobi capul şarpelui. „Dumnezeul păcii va zdrobi în curând pe
Satan sub picioarele voastre” (Romani 16:20; Geneza 3:15). Veacul Evanghelic
pregăteşte pe fecioara curată, Biserica credincioasă, pentru Mirele care vine.
Iar la sfârşitul veacului, când ea este „pregătită” (Apocalipsa 19:7), Mirele
vine şi cele care sunt gata intră cu El la nuntă — al doilea Adam şi a doua Evă
devin una, şi atunci începe lucrarea glorioasă de restabilire. În următoarea
dispensaţie, cerurile noi şi pământul nou, Biserica nu va mai fi fecioara
logodită, ci Mireasă; şi atunci „Duhul şi Mireasa zic: «Vino!» Şi cine aude să
zică: «Vino!» Şi celui care îi este sete să vină; cine vrea să ia apa vieţii
fără plată!” Apocalipsa 22:17.
Veacul Evanghelic, departe de a încheia misiunea Bisericii, este
numai o pregătire necesară pentru marea lucrare viitoare. Pentru această
binecuvântare viitoare promisă, toată creaţia suspină şi suferă împreună
durerile naşterii până acum, aşteptând descoperirea fiilor lui
Dumnezeu (Romani 8:22, 19). Şi este un fapt binecuvântat că Harul Liber este
prevăzut în planul Tatălui nostru în cea mai deplină măsură, ca posibilitatea
binecuvântată a veacului viitor nu numai pentru cei vii, ci şi
pentru cei morţi.
Unii, care pot vedea ceva din binecuvântările care-şi au timpul
la a doua venire şi care apreciază într-o măsură faptul că Domnul vine să
acorde marea binecuvântare cumpărată prin moartea Sa, nu reuşesc să vadă
această din urmă problemă, anume, că aceia din morminte sunt tot atât de
implicaţi în acea domnie glorioasă a lui Mesia ca şi aceia care la timpul
respectiv nu vor fi complet în robia stricăciunii — moartea. Dar, după cum este
de sigur că Isus a murit pentru toţi, tot atât de sigur este
că toţi trebuie să aibă binecuvântările şi posibilităţile pe care El le-a
cumpărat cu propriul Său sânge preţios. Deci, noi trebuie să aşteptăm în Veacul
Milenar binecuvântări peste toţi cei din morminte, ca şi peste cei care nu sunt
în morminte; şi în legătură cu aceasta vom găsi dovezi din belşug, uitându-ne
mai departe în mărturia Domnului asupra acestui subiect. Datorită planului lui
Dumnezeu de eliberare a lor, cei din morminte sunt numiţi „prizonieri
ai speranţei”.
Se estimează că de la crearea lui Adam, în cei şase mii de ani,
au trăit pe pământ aproximativ o sută patruzeci şi trei miliarde de fiinţe
umane. Chiar cea mai largă estimare care s-ar putea face raţional ar fi că
dintre aceştia mai puţin de un miliard au fost sfinţi ai lui Dumnezeu. Această
estimare largă ar lăsa imensa masă de o sută patruzeci şi două de miliarde
(142.000.000.000) care au mers în moarte, fără credinţă şi fără speranţă însingurul
nume dat sub ceruri sau printre oameni în care trebuie să fim
mântuiţi. Într-adevăr, vasta majoritate a acestora niciodată n-au ştiut sau
n-au auzit despre Isus şi nu puteau crede în Cel despre care nu auziseră.
Ce s-a întâmplat, întrebăm noi, cu această mulţime vastă, despre
care cifrele dau o idee cu totul necorespunzătoare? Care este şi care va fi
starea lor? N-a făcut Dumnezeu nici o pregătire pentru aceştia, a căror stare
şi împrejurări trebuie să le fi prevăzut? Sau a făcut El de la întemeierea
lumii o pregătire nefericită şi fără milă, pentru chinul lor veşnic, fără
speranţă, după cum pretind mulţi dintre copiii Lui? Ori are El totuşi în
păstrare pentru ei, în înălţimile şi adâncimile, în lungimile şi lăţimile
planului Său, o posibilitate ca toţi să vină la cunoştinţa acelui singur
nume, şi, devenind ascultători de condiţii, să se bucure de viaţă
veşnică?
La aceste întrebări, pe care şi le pune fiecare creştin
cugetător şi la care doreşte mult să vadă că i se răspunde realist şi în
armonie cu caracterul lui Iehova, vin o mulţime de răspunsuri.
Ateismul răspunde: Ei sunt morţi veşnic; nu există nici o viaţă de apoi; nu
vor mai trăi niciodată.
Calvinismul răspunde: N-au fost aleşi să fie mântuiţi. Dumnezeu i-a preorânduit
şi i-a predestinat pentru a fi pierduţi — pentru a merge în iad — şi acum sunt
acolo, zvârcolindu-se în agonie, unde vor rămâne veşnic, fără speranţă.
Arminianismul răspunde: Credem că Dumnezeu scuză pe mulţi dintre ei pe seama
ignoranţei. Cei care au făcut cum au ştiut mai bine pot fi siguri că vor face
parte din „Biserica celor întâi-născuţi”, chiar dacă n-au auzit niciodată
despre Isus.
Cu această din urmă părere sunt de acord majoritatea creştinilor
din toate denominaţiile (în ciuda crezurilor contrare ale unora), dintr-un
sentiment că orice altă vedere ar fi de neîmpăcat cu dreptatea lui Dumnezeu.
Dar sprijină oare Scripturile această din urmă vedere? Învaţă ele că ignoranţa
este o bază de mântuire? Nu; singura bază de mântuire menţionată în Scripturi
este credinţa în Cristos ca Răscumpărătorul şi Domnul nostru.
„Prin har sunteţi mântuiţi, prin credinţă” (Efeseni 2:8).
Îndreptăţirea prin credinţă este principiul fundamental al întregului sistem al
creştinismului. Când apostolii au fost întrebaţi, ce trebuie să fac să fiu
mântuit? ei au răspuns, crede în Domnul Isus Cristos. „Nu este sub
cer alt Nume dat oamenilor, în care trebuie să fim mântuiţi”
(Faptele 4:12) şi „Oricine va chema Numele Domnului va fi mântuit”. Romani
10:13.
Dar Pavel argumentează că un om trebuie să audă Evanghelia
înainte de a putea crede, spunând: „Dar cum vor chema pe Acela în care n-au
crezut? Şi cum vor crede în Acela despre care n-au auzit?” Romani 10:14.
Unii pretind că Pavel, când spune că „neamurile, care n-au lege
. . . îşi sunt singuri lege”, învaţă că ignoranţa va mântui pe
oameni (Romani 2:14). Ei deduc din aceasta că legea pe care le-o dă conştiinţa
lor este suficientă să-i îndreptăţească. Dar asemenea persoane îl înţeleg
greşit pe Pavel. El argumentează că întreaga lume este vinovată în faţa lui
Dumnezeu (Romani 3:19); că neamurile, care n-au avut legea scrisă, au fostcondamnate,
nu îndreptăţite, de lumina conştiinţei, care, fie că i-a scuzat, fie că i-a
acuzat, a dovedit că le lipsea perfecţiunea şi erau nevrednici de viaţă,
întocmai cum evreii, care aveau legea scrisă, au fost condamnaţi de
ea; „căci prin lege vine cunoştinţa păcatului” (Romani 3:20). Legea dată
evreului i-a descoperit slăbiciunea şi a fost intenţionată să-i arate că era
incapabil să se îndreptăţească pe sine înaintea lui Dumnezeu; pentru că „nimeni
nu va fi îndreptăţit înaintea Lui [Dumnezeu] prin faptele legii”. Pe
evrei i-a condamnat legea scrisă, iar neamurile au avut destulă lumină
a conştiinţei care să-i condamne; şi astfel orice gură este
oprită de la a pretinde dreptul la viaţă şi toată lumea stă vinovată în faţa
lui Dumnezeu.
Amintindu-ne declaraţia lui Iacov (2:10), că oricine va ţine
toată legea dar va încălca un singur punct este vinovat şi nu poate pretinde
nici o binecuvântare promisă prin Legământul Legii, ne dăm seama că într-adevăr
„Nu este nici un om drept, nici unul măcar” (Romani 3:10). Şi astfel
Scripturile închid toate uşile speranţei în afară de una, arătând că nici unul
dintre condamnaţi nu este în stare să-şi asigure viaţa veşnică prin fapte
meritorii şi că este la fel de inutil să se invoce ignoranţa ca bază a
mântuirii. Ignoranţa nu poate îndreptăţi pe nimeni la răsplata credinţei
şi supunerii.
Mulţi creştini care nu sunt dispuşi să creadă că atât de multe
milioane de prunci şi păgâni ignoranţi vor fi pierduţi pe vecie (care, aşa cum
au fost ei învăţaţi, înseamnă să fie trimişi într-un loc de chin veşnic şi fără
speranţă) insistă, neţinând seama de aceste declaraţii biblice, că Dumnezeu nu
va condamna pe ignoranţi. Admirăm largheţea inimii lor şi aprecierea bunătăţii
lui Dumnezeu, dar îi îndemnăm să nu fie prea grăbiţi în înlăturarea sau
ignorarea declaraţiilor Bibliei. Dumnezeu are pentru toţi o binecuvântare, pe o
cale mai bună decât prin ignoranţă.
Dar acţionează ei în acord cu credinţa declarată? Nu; deşi
pretind a crede că ignoranţii vor fi mântuiţi pe seama ignoranţei, ei continuă
să trimită misionari la păgâni, cu preţul a mii de vieţi valoroase şi a unor
sume enorme de bani. Dacă toţi, sau chiar numai jumătate din ei, ar fi mântuiţi
prin ignoranţă, atunci realmente li se face un rău trimiţându-li-se misionari
să-i înveţe despre Cristos, deoarece numai cam unul dintr-o mie crede când merg
misionarii la ei. Dacă această idee ar fi corectă, ar fi mult mai bine să-i
lase să rămână în ignoranţă, pentru că atunci o proporţie mai mare ar fi
mântuiţi. Continuând aceeaşi linie de argumente, n-am putea noi oare cugeta că
dacă Dumnezeu ar fi lăsat pe toţi oamenii în ignoranţă, ei ar
fi fost cu toţiimântuiţi? Dacă ar fi aşa, venirea şi moartea lui
Isus au fost inutile, propovăduirea şi suferinţele apostolilor şi sfinţilor au
fost zadarnice, iar aşa-numita Evanghelie în loc să fie veste bună este o veste
foarte rea. Trimiterea misionarilor la păgâni de către aceia care cred punctul
de vedere calvinist sau fatalist despre alegere, că destinul veşnic al fiecărui
individ a fost inalterabil fixat înainte de a fi existat, este şi mai absurdă
şi iraţională.
Dar Biblia, care este plină de spirit misionar, nu învaţă că
sunt câteva căi de mântuire — o cale prin credinţă, alta prin fapte şi
alta prin ignoranţă. Nici nu învaţă doctrina dezonorantă de Dumnezeu, a
fatalismului. În timp ce arată că orice altă uşă a speranţei este închisă
pentru neamul omenesc, ea deschide larg această singură uşă şi vesteşte că
oricine vrea poate intra în viaţă; şi arată că toţi cei care nu văd sau nu
apreciază acum privilegiul binecuvântat al intrării, la timpul cuvenit vor fi
aduşi la cunoştinţă şi apreciere deplină. Singura cale prin
care cineva din omenirea condamnată poate veni la Dumnezeu, şi toţi pot veni,
este nu prin fapte meritorii, nici prin ignoranţă, ci prin credinţă în sângele
scump al lui Cristos, care ridică păcatul lumii (1 Petru 1:19; Ioan 1:29).
Aceasta este Evanghelia, vestea bună de mare bucurie, „care va fi pentru
TOT POPORUL”.
Să presupunem că acum privim la aceste lucruri întocmai cum ne
spune Dumnezeu şi să lăsăm pentru El clarificarea caracterului Său. Să întrebăm
ce s-a întâmplat cu cei o sută patruzeci şi două miliarde de oameni?
Orice s-ar fi întâmplat cu ei, putem fi siguri că ei nu sunt
acum într-o stare de suferinţă, deoarece Scripturile învaţă nu numai că
Bisericii nu i se dă răsplată deplină şi completă până vine Cristos, când El va
răsplăti pe fiecare (Matei 16:27), dar şi că atunci cei nedrepţi îşi vor primi
pedeapsa. Oricare ar fi starea lor prezentă, ea nu poate fi deplina lor
răsplată, deoarece Petru spune: „Domnul ştie să . . . păstreze pe cei nedrepţi
ca să fie pedepsiţi în ziua judecăţii” (2 Petru 2:9); şi aşa va face.
Dar gândul că atât de mulţi dintre semenii noştri ar fi cândva
pierduţi din lipsa cunoştinţei necesare mântuirii, ar fi cu adevărat trist
pentru toţi cei care au o scânteie de iubire sau milă. Apoi, de asemenea, sunt
numeroase scripturi care par a fi imposibil de armonizat cu acest gând. Să
vedem: Considerând trecutul şi prezentul ca singurele posibilităţi, lăsând la o
parte orice speranţă de restabilire în veacul viitor, cum să înţelegem
declaraţiile: „Dumnezeu este dragoste” şi „Atât de mult a iubit Dumnezeu
lumea, că a dat pe singurul Său Fiu, pentru ca oricine crede în El să nu piară”
(1 Ioan 4:8, Ioan 3:16). N-ar părea oare că dacă aşa de mult a iubit Dumnezeu
lumea putea să fi făcut pregătiri nu numai ca acei credincioşi să fie mântuiţi,
dar şi ca toţi să poată auzi pentru a crede?
Iar când citim, „Adevărata Lumină era aceea care, venind în
lume, luminează pe orice om” (Ioan 1:9), observaţia noastră zice: Nu este aşa;
n-a luminat pe orice om; nu putem vedea că Domnul nostru a luminat pe aşa de mulţi
din miliardele de pe pământ. Chiar şi în această zi comparativ luminată,
milioane de păgâni nu dau nici o dovadă de aşa o iluminare, după cum n-au dat
dovadă nici sodomiţii şi nici mulţi alţii din veacurile trecute.
Citim că Isus Cristos, prin harul lui Dumnezeu, a gustat moartea
„pentru toţi” (Evrei 2:9). Dar, dacă a gustat moartea pentru cei o
sută patruzeci şi trei de miliarde şi din vreo cauză jertfa aceasta devine
folositoare numai pentru un miliard, n-a fost răscumpărarea comparativ un eşec?
Şi în cazul acesta nu este declaraţia apostolului prea largă? Iarăşi când
citim, „Iată, vă aduc o veste bună, care va fi o mare bucurie pentru TOT
POPORUL” (Luca 2:10), şi uitându-ne în jurul nostru vedem că vestea bună a fost
numai pentru o „turmă mică”, nu pentru tot poporul, am fi obligaţi să ne
întrebăm dacă îngerii n-au exagerat bunătatea şi generozitatea mesajului lor şi
n-au supraapreciat importanţa lucrării care va fi realizată de Mesia pe care ei
Îl vesteau.
O altă declaraţie este: „Căci este un singur Dumnezeu şi un
singur Mijlocitor între Dumnezeu şi oameni, Omul Hristos Isus, care S-a dat pe
Sine Însuşi ca preţ de răscumpărare pentru toţi” (1 Timotei 2:5, 6).
Răscumpărare pentru toţi? Atunci de ce să nu aibă toţi cei implicaţi un
beneficiu din moartea lui Cristos? De ce să nu vină toţi la
cunoştinţa adevărului ca să poată crede? Ce ascunse, ce discordante par
aceste declaraţii, dacă n-avem o cheie; dar când găsim cheia planului lui
Dumnezeu, toate aceste texte declară într-un glas: „Dumnezeu este dragoste”.
Această cheie se găseşte în ultima parte a textului citat la urmă — „care S-a
dat pe Sine Însuşi ca preţ de răscumpărare pentru toţi, să fie măturisit LA
TIMPUL CUVENIT” (Noul Testament grec-englez, A. Marshall — n. e.). Dumnezeu are
un timp cuvenit pentru orice. El putea să le fi dat această mărturie în timpul
vieţii lor trecute, dar fiindcă n-a făcut-o, aceasta dovedeşte că timpul lor
cuvenit trebuie să fie în viitor. Pentru cei care vor fi din Biserică, mireasa
lui Cristos, şi vor avea parte de onorurile împărăţiei, „timpul cuvenit” al lor
ca să audă este prezentul; şi oricine are acum urechi de auzit să audă şi să
dea atenţie şi va fi binecuvântat în consecinţă. Deşi Isus a plătit
răscumpărarea noastră înainte ca noi să ne naştem, pentru noi n-a fost „timpul
cuvenit” să auzim despre ea mulţi ani după aceea, şi numai aprecierea ei ne-a
adus responsabilitate, şi aceasta numai în măsura capacităţii şi aprecierii
noastre. Acelaşi principiu se aplică la toţi: La timpul cuvenit al lui Dumnezeu
ea va fi mărturisită tuturor şi toţi vor avea atunci posibilitatea să creadă şi
să fie binecuvântaţi prin ea.
Opinia predominantă este că moartea sfârşeşte toată încercarea;
dar nu este nici o scriptură care învaţă aşa; şi toate cele de mai sus şi multe
alte scripturi încă ar fi fără sens, sau mai rău, dacă moartea sfârşeşte orice
speranţă pentru masele ignorante ale omenirii. Singura scriptură citată pentru
a dovedi această vedere nutrită în general este: „Ori încotro ar cădea copacul
. . . acolo rămâne” (Eclesiastul 11:3). Dacă aceasta are vreo legătură cu
viitorul omului, ea arată că oricare ar fi starea lui când intră în mormânt,
nici o schimbare n-are loc până când este ridicat afară din el. Şi aceasta este
învăţătura uniformă a tuturor scripturilor legate de acest subiect, aşa cum se
va arăta în capitolele următoare. Deoarece Dumnezeu nu-Şi propune să mântuiască
pe oameni pe seama ignoranţei, ci „doreşte ca toţi oamenii să
. . . vină la cunoştinţă de adevăr” (1 Timotei 2:4), şi deoarece masele omenirii
au murit în ignoranţă, iar „în Locuinţa Morţilor . . . nu este nici lucrare,
nici plan, nici cunoştinţă, nici înţelepciune” (Eclesiastul 9:10), de aceea
Dumnezeu a pregătit trezirea morţilor pentru a le da cunoştinţă, credinţă şi
mântuire. Deci planul Lui este ca: „După cum în Adam toţi mor, tot aşa, în
Hristos, toţi vor fi făcuţi vii, dar fiecare la rândul lui” — Biserica
Evanghelică, Mireasa, corpul lui Cristos, întâi; după aceea, în timpul Veacului
Milenar, toţi cei care vor deveni ai Lui în timpul acelei mii de ani de prezenţă (tradus
greşit venire) a Sa, timpul cuvenit al Domnului pentru ca toţi să-L
cunoască, de la cel mai mic până la cel mai mare. 1 Corinteni 15:22.
După cum moartea a venit prin primul Adam, tot aşa viaţa vine
prin Cristos, al doilea Adam. Tot ce a pierdut omenirea fiind în primul Adam,
va fi redat celor care cred în al doilea Adam. Când vor fi treziţi, având
avantajul experienţei cu răul, care lui Adam i-a lipsit, cei care cu
recunoştinţă vor accepta răscumpărarea ca dar al lui Dumnezeu vor putea
continua să trăiască veşnic, pe condiţia originară de ascultare. Sub domnia
dreaptă a Prinţului Păcii se va cere ascultare perfectă şi se va da capacitate perfectă
de ascultare. Iată mântuirea oferită lumii.
Să analizăm acum un alt text, care, cu excepţia
universaliştilor, este în general ignorat; pentru că, deşi nu suntem
universalişti, pretindem dreptul de a folosi, a crede şi a ne bucura de fiecare
mărturie a Cuvântului lui Dumnezeu. El spune: „Nădăjduim în Dumnezeul cel viu,
care este Mântuitorultuturor oamenilor şi mai ales al celor
credincioşi” (1 Timotei 4:10). Dumnezeu va mântui pe toţi oamenii, dar
nu va mântui în special („în chip desăvârşit”) pe nimeni, decât pe cei care vin
la El prin Cristos. Mântuirea arbitrară dată de Dumnezeu tuturor oamenilor nu
este aşa încât să vină în conflict cu libertatea lor de voinţă sau cu
libertatea lor de alegere, să le dea viaţă împotriva voinţei lor: „Ţi-am pus
înainte viaţa şi moartea . . . Alegedeci viaţa ca să trăieşti”
Simeon a pus în contrast aceste două mântuiri, spunând: „Ochii
mei au văzut mântuirea Ta . . . lumina care să descopere neamurile şi slava
poporului Tău Israel” [israeliţilor adevăraţi]. Aceasta este în
armonie cu declaraţia apostolului că Isus Cristos, Mijlocitorul, S-a dat pe
Sine Însuşi ca preţ de răscumpărare pentru toţi, fapt care va fi mărturisit
tuturor LA TIMPUL CUVENIT. Aceasta este ceea ce va ajunge la toţi
oamenii, indiferent de credinţă sau voinţă din partea lor. Această veste
bunăa unui Mântuitor va fi pentru tot poporul (Luca 2:10,
11), dar mântuirea deosebită din păcat şi moarte va veni numai pentru
poporul Lui (Matei 1:21) — cei care cred în El — deoarece
citim că mânia lui Dumnezeu continuă să rămână peste cel necredincios. Ioan
3:36.
Vedem, prin urmare, că mântuirea generală care va veni pentru
fiecare persoană constă în lumina de la adevărata lumină şi în posibilitatea de
a alege viaţa; şi deoarece marea majoritate a omenirii sunt în mormânt, va fi
necesar să fie aduşi afară pentru a li se mărturisi vestea bună a unui
Mântuitor; vedem de asemenea că mântuirea deosebită de care se bucură acum în
speranţă credincioşii (Romani 8:24) şi a cărei realitate de asemenea va fi descoperită
în Veacul Milenar celor care vor crede „în ziua aceea”, este o deplină eliberare
din robia păcatului şi din stricăciunea morţii, la libertatea glorioasă a
copiilor lui Dumnezeu. Dar ajungerea la toate aceste binecuvântări va depinde
de acordul din inimă cu legile Împărăţiei lui Cristos — rapiditatea ajungerii
la perfecţiune indicând gradul de iubire pentru Rege şi pentru legea Lui de
iubire. Dacă vreunii, luminaţi de Adevăr, aduşi la o cunoştinţă a iubirii lui
Dumnezeu şi restabiliţi (fie real, fie socotit) la perfecţiune umană, devin
„fricoşi”, şi „dau înapoi” (Evrei 10:38, 39), ei împreună cu cei necredincioşi
(Apocalipsa 21:8) vor fi nimiciţi dintre oameni (Faptele 3:23). Aceasta este
moartea a doua.
Vedem astfel că toate textele până acum dificile sunt explicate
prin declaraţia „să fie măturisit la timpul cuvenit”. La timpul cuvenit acea
lumină adevărată va lumina pe fiecare om care a venit în lume. La
timpul cuvenit ea va fi „vestea bună, care va fi o mare bucurie pentru
tot poporul”. Aceste scripturi nu se pot folosi în nici un alt mod fără a le
denatura. Pavel duce cu expresivitate la bun sfârşit această linie de
argumentare în Romani 5:18, 19. El argumentează că, după cum din cauza călcării
de lege a lui Adam toţi oamenii au fost condamnaţi la moarte, tot aşa,
dreptatea lui Cristos şi ascultarea chiar până la moarte au devenit o bază de
îndreptăţire; şi că, după cum toţi au pierdut viaţa în primul Adam, tot aşa,
neţinând seama de lipsurile personale, toţi pot primi viaţă acceptând pe al doilea
Adam.
Petru ne spune că despre această restabilire s-a vorbit prin
gura tuturor sfinţilor profeţi (Faptele 3:19-21). Toţi învaţă despre ea.
Ezechiel spune despre valea oaselor uscate: „Oasele acestea sunt întreaga casă
a lui Israel”. Şi Dumnezeu îi spune lui Israel: „«Iată, vă voi deschide
mormintele, vă voi scoate din mormintele voastre, poporul Meu, şi vă voi aduce
în ţara lui Israel. Şi veţi şti că Eu sunt DOMNUL, când . . . voi pune Duhul
Meu în voi . . . şi vă voi aşeza iarăşi în ţara voastră şi veţi şti că Eu,
DOMNUL, am vorbit şi am şi făcut», zice DOMNUL!” Ezechiel 37:11-14.
Cu aceasta sunt în acord cuvintele lui Pavel (Romani 11:25, 26):
„Orbire în parte s-a întâmplat lui Israel, până va intra plinătatea neamurilor
[compania aleasă, mireasa lui Cristos]. Şi atunci tot Israelul va fi mântuit”
(Noul Testament grec-englez, A. Marshall — n. e.), sau adus înapoi din starea
lor de respingere, pentru că „Dumnezeu n-a lepădat pe poporul Său, pe care l-a
cunoscut mai dinainte” (versetul 2). Ei au fost respinşi din favoarea Lui în
timp ce se alegea mireasa lui Cristos, dar vor fi restabiliţi când acea lucrare
va fi realizată (versetele 28-33). Profeţiile sunt pline de declaraţii despre
felul în care Dumnezeu îi va sădi iarăşi şi nu vor mai fi smulşi. „Aşa vorbeşte
DOMNUL, Dumnezeul lui Israel: . . . «Îi voi privi cu un ochi binevoitor şi-i
voi aduce înapoi în ţara aceasta: Îi voi aşeza şi nu-i voi mai nimici, îi
voi sădi şi nu-i voi mai smulge. Le voi da o inimă ca să înţeleagă că Eu sunt
Domnul. Ei vor fi poporul Meu, iar Eu voi fi Dumnezeul lor, căci se vor
întoarce la Mine cu toată inima lor»” (Ieremia 24:5-7; 31:28; 32:40-42;
33:6-16). Acestea nu se pot referi numai la restabilirile din fostele robii în
Babilon, Siria etc., pentru că de atunci au mai fost smulşi.
Mai departe, zice Domnul: „În zilele acelea nu se va mai zice:
«Părinţii au mâncat aguridă, şi copiilor li s-au strepezit dinţii», ci fiecare
[care va muri] va muri pentru nelegiuirea lui” (Ieremia 31:29, 30). Nu acesta
este cazul acum. Nu pentru păcatul lui moare acum fiecare, ci pentru păcatul
lui Adam — „toţi mor în Adam”. El a mâncat agurida păcatului şi părinţii noştri
au continuat s-o mănânce, atrăgând în continuare boala şi suferinţa asupra
copiilor lor, grăbind astfel pedeapsa, moartea. Ziua în care „fiecare [care va
muri] va muri” numai „pentru nelegiuirea lui”, este ziua Milenară sau a
Restabilirii.
Deşi multe din profeţiile şi făgăduinţele de binecuvântare
viitoare par să se aplice numai la Israel, nu trebuie să se uite că ei au fost
un popor tipic, şi deci făgăduinţele făcute lor, deşi uneori au o aplicare
specială la ei, în general au şi o aplicare mai largă, la toată omenirea,
pentru care această naţiune a fost un tip. În timp ce Israel ca naţiune a fost
tipic pentru lumea întreagă, preoţimea lui a fost tipică pentru „turma mică”
aleasă, capul şi corpul lui Cristos, „Preoţimea Împărătească”; iar jertfele,
curăţirile şi ispăşirile făcute pentru Israel au fost tipuri pentru „jertfele
mai bune”, curăţirile mai depline şi ispăşirea adevărată „pentru păcatele
întregii lumi”, din care ei sunt o parte.
Şi nu numai atât, dar Dumnezeu menţionează pe nume şi alte
neamuri, promiţându-le restabilirea. Ca o ilustraţie remarcabilă menţionăm pe
sodomiţi. Desigur, dacă vom găsi că restabilirea sodomiţilor este clar arătată,
ne putem simţi satisfăcuţi de adevărul acestei glorioase doctrine a Restabilirii
pentru toată omenirea, despre care s-a vorbit prin gura tuturor sfinţilor
profeţi. Şi de ce să nu aibă şi sodomiţii o posibilitate de a ajunge la
perfecţiune şi viaţă veşnică, precum are Israel sau oricare dintre noi? Este
adevărat, ei n-au fost neprihăniţi, dar nici Israel n-a fost şi nici noi care
auzim acum Evanghelia n-am fost. „Nu este nici un om drept, nici unul măcar”,
fără dreptatea atribuită a lui Cristos, care a murit pentru toţi. Propriile
cuvinte ale Domnului nostru ne spun că deşi Dumnezeu a făcut să plouă foc din
cer şi i-a nimicit pe toţi din cauza răutăţii lor, totuşi sodomiţii n-au fost
atât de mari păcătoşi în ochii Lui, cum au fost evreii care au avut mai multă
cunoştinţă (Geneza 19:24; Luca 17:29). El le-a spus evreilor din Capernaum:
„Dacă ar fi fost făcute în Sodoma minunile care au fost făcute în tine, ea ar
fi rămas în picioare până în ziua de astăzi”. Matei 11:23.
Astfel Domnul nostru învaţă că sodomiţii n-au avut o
posibilitate deplină; şi El le garantează o astfel de posibilitate când adaugă
(versetul 24): „De aceea, vă spun că în ziua judecăţii va fi mai uşor pentru
ţinutul Sodomei decât pentru tine”. Caracterul zilei de judecată şi lucrarea ei
vor fi arătate în paginile următoare. Aici atragem doar atenţia asupra faptului
că va fi un timp suportabil pentru Capernaum şi încă mai
suportabil pentru Sodoma, deoarece, deşi nici una nu avusese încă
nici deplină cunoştinţă, nici toate binecuvântările
intenţionate să vină prin „sămânţă”, totuşi Capernaumul a păcătuit împotriva
luminii mai mari.
Şi dacă israeliţii şi Capernaumul vor fi avuţi în vedere şi vor
fi binecuvântaţi sub „Noul Legământ”, pecetluit cu sângele lui Isus, de ce să
nu fie şi sodomiţii binecuvântaţi printre „toate familiile
pământului”? Cu siguranţă că vor fi. Şi să nu se uite că deoarece Dumnezeu „a
plouat foc . . . din cer şii-a distrus pe toţi” cu multe secole
înaintea zilelor lui Isus, când se vorbeşte despre restabilirea lor, aceasta
implică trezirea lor, venirea lor din mormânt.
Să examinăm acum profeţia din Ezechiel 16:48-63. S-o citim cu
grijă. Aici Dumnezeu vorbeşte despre Israel şi îl compară cu vecina lui,
Samaria, şi de asemenea cu sodomiţii despre care spune: „Le-am nimicit
când am văzut că este potrivit” (Biblia interlineară
ebraico-engleză, J. Green — n. e.). Nici Isus şi nici profeţii nu oferă vreo
explicaţie a inegalităţii aparente a procedurii lui Dumnezeu, nimicind Sodoma
şi permiţând altora mai vinovate decât Sodoma să treacă nepedepsite. Toate
acestea se vor clarifica atunci când, „la timpul cuvenit”, marile Lui scopuri
se vor manifesta. Profetul declară simplu că Dumnezeu a văzut „că este
potrivit” să facă aşa, iar Isus adaugă că va fi mai suportabil pentru ele în
ziua judecăţii, decât pentru altele mai vinovate. Dar, presupunând că moartea
sfârşeşte toată încercarea şi că după aceea nimeni nu mai poate avea
posibilitatea să vină la cunoştinţa adevărului şi să i se supună, putem foarte
bine întreba: De ce a văzut Dumnezeu că este potrivit să nimicească aceste
popoare, fără să le dea o şansă de mântuire prin cunoaşterea singurului nume
prin care pot fi mântuite? Răspunsul este: Fiindcă n-a fost încă timpul lor cuvenit. La
„timpul cuvenit” vor fi treziţi din moarte şi aduşi la o cunoştinţă a
adevărului şi astfel vor fi binecuvântaţi împreună cu toate familiile
pământului, prin „Sămânţa” făgăduită. Atunci ei vor fi în încercare de viaţă
veşnică.
Cu această gândire, şi nu cu altele, putem înţelege purtarea
Dumnezeului iubirii faţă de acei amaleciţi şi faţă de alte neamuri, pe care nu
numai că i-a permis lui Israel, dar i-a şi poruncit să le nimicească, spunând:
„Du-te acum, loveşte pe Amalec şi distruge în întregime tot ce-i al lui; să nu-i
cruţi şi să omori bărbaţii şi femeile, copiii şi pruncii, boii şi oile,
cămilele şi măgarii” (1 Samuel 15:3). Această nimicire a vieţii, aparent fără
milă, pare de neîmpăcat cu caracterul de iubire atribuit lui Dumnezeu şi cu
învăţătura lui Isus, „iubiţi pe vrăjmaşii voştri” etc., până când ajungem
să recunoaştem ordinea sistematică a planului lui Dumnezeu, „timpul cuvenit”
pentru realizarea fiecărei trăsături a lui şi faptul că fiecare membru al rasei
umane are un loc în el.
Acum putem vedea că acei amaleciţi, sodomiţi şi alţii au fost
prezentaţi ca exemple ale indignării drepte a lui Dumnezeu şi a hotărârii Lui
ca în final să nimicească completamente pe răufăcători: exemple care vor servi
nu numai pentru alţii, ci şi pentru ei înşişi, când va veni ziua lor de
judecată sau de încercare. Popoarele acelea puteau, precum au murit în felul
acela, să moară de boală şi ciumă. Puţin a contat pentru ele, deoarece învăţau
numai să cunoască răul, pentru ca atunci când vor fi în încercare, la timpul
cuvenit, să poată învăţa dreptatea şi să fie în stare să facă o deosebire şi să
aleagă binele ca să aibă viaţă.
Dar să examinăm mai departe profeţia. După ce compară pe Israel
cu Sodoma şi Samaria şi-l declară pe Israel cel mai condamnabil (Ezechiel
16:48-54), Domnul spune: „Voi aduce înapoi pe captivii lor, pe captivii Sodomei
şi ai fiicelor ei, pe captivii Samariei şi ai fiicelor ei, şi pe captivii tăi
în mijlocul lor”. Captivii la care se referă nu pot fi alţii decât captivii lor
în moarte, deoarece cei menţionaţi erau atunci morţi. În moarte toţi sunt
captivi; şi Cristos vine să deschidă uşile mormântului şi să pună pe captivi în
libertate (Isaia 61:1; Zaharia 9:11). În versetul 55 aceasta este numită
„întoarcerea la starea lor de mai înainte” — o restabilire.
Unii, destul de dispuşi să accepte mila lui Dumnezeu prin
Cristos în iertarea propriilor lor păcate şi slăbiciuni sub mai mare lumină şi
cunoştinţă, nu pot concepe că aceeaşi favoare se aplică şi la alţii sub Noul
Legământ, deşi par să admită declaraţia apostolului că Isus Cristos, prin harul
lui Dumnezeu, a gustat moartea pentru fiecare. Unii dintre aceştia sugerează că
în această profeţie Domnul trebuie să fi vorbit ironic evreilor, dând de
înţeles că ar fi tot atât de dispus să-i aducă înapoi şi pe sodomiţi ca şi pe
ei, dar nu avea nici o intenţie de a restabili pe nici unii. Dar să vedem
cum sunt versetele următoare în acord cu această idee. Domnul spune: „«Dar
Îmi voi aduce aminte de legământul Meu făcut cu tine în timpul
tinereţii tale şi voi face cu tine un legământ veşnic. Atunci
îţi vei aduce aminte de căile tale şi te vei ruşina, când vei primi la
tine pe surorile tale . . . Şi Eu voi stabili legământul Meu
cu tine şi vei şti că Eu sunt DOMNUL, ca să-ţi aduci aminte de trecut şi să te
ruşinezi şi să nu mai deschizi gura de ruşine, când îţi voi ierta tot ce ai
făcut», ZICE STĂPÂNUL DOMNUL”. Când o făgăduinţă este semnată astfel de Marele
Iehova, toţi cei care şi-au imprimat pe sigiliul lor că Dumnezeu este adevărat,
se pot bucura cu încredere în siguranţa ei, în special cei care îşi dau seama
că aceste binecuvântări ale Noului Legământ au fost confirmate de Dumnezeu în
Cristos, al cărui sânge preţios va pecetlui legământul.
La aceasta Pavel îşi adaugă mărturia, zicând: „Şi în felul
acesta tot Israelul [vii şi morţi] va fi mântuit [vindecat de orbire], după cum
este scris: «Salvatorul va veni din Sion şi va îndepărta nelegiuirile de la
Iacov. Acesta va fi legământul Meu pentru ei, când le voi şterge păcatele». . .
Ei sunt iubiţi din cauza părinţilor lor. Căci darurile de har şi chemarea lui
Dumnezeu sunt fără schimbare”. Romani 11:26-29.
Nu trebuie să ne mirăm că evreii, sodomiţii, samaritenii şi
toată omenirea va fi ruşinată şi încurcată când Dumnezeu, „la timpul cuvenit”
al Său, va arăta bogăţiile favorii Sale. Da, mulţi dintre aceia care sunt acum
copii ai lui Dumnezeu se vor simţi încurcaţi şi vor fi uimiţi când vor vedea
cumDumnezeu a iubit atât de mult LUMEA şi cu cât mai
presus au fost gândurile şi planurile Lui decât ale lor.
Creştinii în general cred că toate binecuvântările lui Dumnezeu
sunt numai pentru Biserica aleasă, dar acum noi începem să vedem că planul lui
Dumnezeu este mai larg decât presupuseserăm, şi că, deşi a dat Bisericii
„făgăduinţe nespus de mari şi scumpe”, El a făcut pregătiri generoase şi
pentru lume, pe care aşa a iubit-o încât a răscumpărat-o. Evreii au
făcut o greşeală foarte asemănătoare presupunând că toate făgăduinţele lui
Dumnezeu erau către ei şi numai pentru ei, dar când a venit „timpul cuvenit” şi
au fost favorizate neamurile, rămăşiţa din Israel, ale căror inimi erau destul
de largi pentru a se bucura de această dovadă mai largă a harului lui Dumnezeu,
s-au împărtăşit de această favoare crescută, în timp ce restul au fost orbiţi
de prejudecată şi tradiţie omenească. Cei din Biserică, văzând lumina zorilor
Veacului Milenar cu avantajele ei îndurătoare pentru toată lumea, să fie atenţi
ca nu cumva să se găsească în opoziţie cu lumina care avansează şi astfel
pentru un timp să fie orbiţi în privinţa gloriei şi binecuvântărilor ei.
Cât de diferit este acest plan glorios al lui Dumnezeu, de
alegere acum a unor puţini pentru binecuvântarea mai târziu a celor mulţi, faţă
de deformările acestor adevăruri, aşa cum sunt reprezentate prin cele două
vederi care se opun — calvinismul şi arminianismul. Cea dintâi nu numai că
neagă doctrina biblică a Harului Liber, dar şi deformează mizerabil doctrina
glorioasă a Alegerii; cea de-a doua neagă doctrina Alegerii şi nu reuşeşte să
înţeleagă binecuvântata plinătate a Harului Liber al lui Dumnezeu.
Calvinismul spune: Dumnezeu este atotînţelept; El a ştiut
sfârşitul de la început; şi cum toate scopurile Lui vor fi împlinite, El
niciodată n-ar fi putut intenţiona să mântuiască decât puţini, Biserica. Pe
aceştia i-a ales şi i-a predestinat să fie veşnic mântuiţi; toţi ceilalţi au
fost la fel predestinaţi şi aleşi să meargă în chin veşnic; pentru că aşa zice
„DOMNUL, care face aceste lucruri, şi căruia Îi sunt cunoscute din veşnicie”.
(Cornilescu)
Această vedere îşi are părţile ei bune. Ea recunoaşte atotştiinţa
lui Dumnezeu. Acesta ar fi idealul nostru despre un Dumnezeu mare,
dacă n-ar lipsi cele două calităţi esenţiale ale măririi, anume, iubirea şi
dreptatea, nici una din ele nefiind exemplificată în aducerea pe lume a o sută
patruzeci şi două miliarde de creaturi sortite torturii veşnice înainte de
a se fi născut şi luate în derâdere cu declaraţiile Sale de iubire.
Deoarece Dumnezeu este iubire şi temelia tronului Său este dreptatea,
caracterul Lui nu poate fi aşa.
Arminianismul spune: Da, Dumnezeu este iubire; şi în aducerea
omenirii în lume n-a vrut să-i facă nici un rău — numai bine. Dar Satan a
reuşit să ispitească prima pereche şi astfel a intrat păcatul în lume şi prin
păcat moartea. Şi de atunci Dumnezeu a făcut tot ce a putut pentru a elibera pe
om de vrăjmaşul lui, chiar până acolo încât Şi-a dat Fiul. Şi deşi acum, după
şase mii de ani, Evanghelia a ajuns numai la o foarte mică proporţie din
omenire, totuşi noi sperăm şi avem încredere că în încă şase mii de ani, prin
energia şi liberalismul bisericii, Dumnezeu într-atât va remedia răul introdus
prin Satan, încât cei care vor trăi atunci să poată cel puţin să-I cunoască
iubirea şi să aibă posibilitatea să creadă şi să fie mântuiţi.
În timp ce această vedere Îl prezintă pe Dumnezeu ca pe o fiinţă
plină de intenţii iubitoare şi binevoitoare faţă de creaturile Sale, ea implică
faptul că Lui îi lipseşte capacitatea şi preştiinţa adecvată pentru realizarea
planurilor Sale binevoitoare: că este deficitar în înţelepciune şi putere. Din
această vedere s-ar părea că în timp ce Dumnezeu era angajat în aranjarea şi
plănuirea binelui copiilor Săi nou-creaţi, Satan s-a strecurat şi printr-o
lovitură de maestru a răsturnat în aşa măsură toate planurile lui Dumnezeu,
încât, chiar epuizându-Şi toată puterea, El trebuie să consume douăsprezece mii
de ani pentru a reinstaura dreptatea, chiar până la aşa grad încât restul
omenirii care va trăi atunci să aibă posibilitatea să aleagă tot aşa de prompt
binele ca şi răul. Dar cei o sută patruzeci şi două miliarde de oamenii din cei
şase mii de ani trecuţi şi cei încă pe atâţia din cei următori, potrivit
acestei vederi, sunt pierduţi pentru toată veşnicia, în ciuda iubirii lui
Dumnezeu pentru ei, fiindcă Satan a intervenit în planurile Lui. În acest fel
Satan ar lua mii de oameni în chinul veşnic, la unul pe care Dumnezeu îl
mântuieşte pentru glorie.
Această vedere, desigur, exaltă ideile oamenilor despre
înţelepciunea şi puterea lui Satan şi coboară aprecierea faţă de aceste
atribute ale lui Dumnezeu, despre care psalmistul, dimpotrivă, declară că El „a
zis şi s-a făcut; a poruncit şi a luat fiinţă”. Dar nu; Dumnezeu n-a fost nici
surprins, nici depăşit de adversar; şi Satan n-a împiedicat în nici o măsură
planurile Lui. Dumnezeu este şi a fost întotdeauna perfect stăpân pe situaţie,
şi la sfârşit se va vedea că totul a lucrat împreună pentru împlinirea
scopurilor Sale.
În timp ce doctrinele alegerii şi harului liber, aşa cum sunt
învăţate de calvinism şi arminianism, n-ar putea fi niciodată armonizate una cu
alta, cu logica sau cu Biblia, totuşi, aceste două glorioase doctrine biblice
sunt perfect armonioase şi frumoase, văzute din punctul de vedere al planului
veacurilor.
Deci, văzând că atât de multe din trăsăturile mari şi glorioase
ale planului lui Dumnezeu pentru mântuirea omului din păcat şi moarte sunt în
viitor, şi că a doua venire a Domnului nostru Isus este primul pas intenţionat
pentru realizarea acestor binecuvântări de mult promise şi de mult aşteptate,
să nu dorim noi oare timpul celei de-a doua veniri a Lui încă mai serios decât
au aşteptat şi au dorit evreii mai puţin informaţi prima venire? Văzând că
timpul răului, nedreptăţii şi morţii trebuie să se sfârşească prin domnia
puterii pe care El o va exercita atunci, şi că dreptatea, adevărul şi pacea vor
fi universale, cine nu s-ar bucura să vadă ziua Lui? Şi cine, suferind acum cu
Cristos, inspirat de făgăduinţa scumpă că „dacă răbdăm, vom şi împărăţi
împreună cu El”, nu-şi va ridica sus capul şi nu se va bucura de orice dovadă a
apropierii Învăţătorului, ştiind în acest fel că eliberarea noastră şi
glorificarea noastră cu El se apropie? Desigur că toţi care sunt în simpatie cu
misiunea Lui de binecuvântare şi cu spiritul Lui de iubire vor saluta fiecare
dovadă a venirii Lui, ca fiind apropierea „marii bucurii” care va fi „pentru
tot poporul”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu