Ce Este
Omul?
“Când privesc cerurile, lucrarea degetelor Tale, luna
şi stelele pe care le-ai aşezat Tu, îmi zic: “Ce este omul, ca să Te gândeşti
la el şi fiul omului, ca să-l bagi în seamă? L-ai făcut cu puţin mai prejos decât
îngerii şi l-ai încununat cu slavă şi cu cinste. I-ai dat stăpânire peste
lucrările mâinilor Tale; toate le-ai pus sub picioarele lui: oile şi boii
laolaltă, fiarele câmpului, păsările cerului şi peştii mării, tot ce străbate
cărările mărilor.”” — Psalmul 8:3-8
Întrebarea profetului cu privire la om este o
întrebare care noi credem că şi-a pus-o fiecare fiinţă inteligentă. Când cineva
care se află pe mare, priveşte întinderea vastă a apelor şi vasul care pluteşte
pe ea, el se gândeşte: Ce mic este omul! Ce punctuleţ mic în Univers! Când ne
uităm la cer şi ne dăm seama că el reprezintă cu atât mai mult puterea divină,
suntem încă şi mai uimiţi. Când ne gândim la cer şi ne dăm seama că toate
stelele, în afară de planetele care aparţin sistemului nostru solar, sunt de
fapt fiecare câte un soare, şi că în jurul fiecărui din aceşti sori se învârt
planete, întocmai cum se învârte pământul în jurul soarelui nostru, şi când ne
gândim la numărul acestor sori şi la planetele lor, suntem uimiţi şi ne simţim
cu atât mai mult micimea.
Îi întrebăm pe astronomi despre numărul acestor sori,
şi ei ne spun că există o sută de milioane care se văd. Şi dacă am estima
numărul planetelor care se învârt în jurul acestor sute de milioane de sori la
zece pentru fiecare, ar fi o mie de milioane de planete. Şi ei ne mai spun că
dacă am sta pe cea mai îndepărtată din aceste planete, am mai vedea înaintea
noastră mult mai multe şi încă mult mai multe.
Ne înspăimântăm când începem să ne gândim la ceruri,
lucrul degetelor lui Dumnezeu, şi apoi ne gândim la om, ce lucrare mică este în
ochii lui Dumnezeu! Atunci căpătăm o apreciere a ceea ce spun Scripturile că
este omul în ochii lui Dumnezeu — “ca praful fin pe o balanţă”, care nu merită
să fie luat în seamă (Isaia 40:15). Toţi am fost la magazin şi am văzut că
vânzătorul nu dă nici o atenţie prafului de pe talerul balanţei. Şi omul este
atât de mic în ochii marelui Creator, încât ne mirăm că pe Dumnezeu Îl
interesează omenirea.
“I-ai dat
stăpânire peste lucrările mâinilor Tale”
Dacă n-am avea Biblia, n-am şti nimic despre interesul
lui Dumnezeu faţă de noi, şi am putea gândi că Dumnezeu este atât de mare încât
El nu ne dă nici o atenţie. Dar când Dumnezeu ni se face cunoscut în Biblie,
atunci începem să vedem nu numai că puterea divină este exercitată şi
manifestată în crearea tuturor acestor lumi, ci vedem că puterea divină este
manifestată şi în purtarea Sa cu noi, şi de asemenea iubirea lui Dumnezeu,
despre care Scripturile spun că “întrece orice pricepere”. Ce minunată
bunăvoinţă din partea Creatorului, încât El să ne dea atenţie.
Dar textul nostru merge mai departe şi ne dă şi alte
informaţii asupra acestui subiect: “Ce este omul, ca să Te gândeşti la el şi
fiul omului, ca să-l bagi în seamă? L-ai făcut cu puţin mai prejos decât îngerii”.
Ideea este că numai cu puţin mai prejos! Scripturile ne dau de înţeles despre
sfinţii îngeri că sunt de diferite grade, unii de grad mai înalt, alţii de grad
mai jos, însă toţi sunt desăvârşiţi. Apoi avem în lume diferite grade de viaţă
animală — fiarele câmpului, peştii mării şi păsările cerului — şi omul, cea mai
înaltă dintre aceste fiinţe pământeşti; şi el este în relaţie cu toate aceste
creaturi inferioare cum este Dumnezeu cu tot universul, şi aceasta este onoarea
cu care Creatorul nostru le-a înzestrat pe creaturile Sale umane.
Aşa ni se spune în acest psalm: “I-ai dat stăpânire
peste lucrările mâinilor Tale; toate le-ai pus sub picioarele lui”. Ce minunată
creatură este deci omul, din acest punct de vedere! În timp ce el este cu puţin
mai prejos decât îngerii, în ceea ce priveşte natura sa legată de pământ, şi în
timp ce îngerii sunt superiori în privinţa naturii lor, acest psalm spune
despre om că este superior prin aceea că el are o stăpânire. Îngerii nu au
stăpânire peste alţi îngeri, ci toţi sunt supuşi marelui Creator, Dumnezeu.
Dar omului, în asemănarea Creatorului său, i s-a dat
stăpânire peste creaturile inferioare, şi în această privinţă el a fost
încununat cu această minunată onoare — “L-ai încununat cu slavă şi cu cinste.
I-ai dat stăpânire peste lucrările mâinilor Tale”.
Se poate întreba foarte potrivit: Dacă Dumnezeu are
astfel grijă de omenire şi le-a onorat atât de mult pe creaturile Sale umane,
de ce n-a făcut El o pregătire mai bună pentru ele în lume? De ce sunt ele
supuse condiţiilor nefavorabile sub care sunt acum? De ce este necaz, durere,
suspin, plâns şi moarte? De ce sunt aceste furtuni, cicloane şi tornade,
foamete, secetă şi epidemii — de ce sunt toate aceste lucruri dacă Dumnezeu
este atât de atent faţă de noi, creaturile Sale?
Noi nu am avea nici un răspuns la toate aceste
întrebări dacă nu ar fi dat în Biblie. În această carte, mai minunată decât
toate cărţile, avem cheia problemei, şi aceasta este: Dumnezeu a prevăzut la
început ca omul să nu fie supus la nici una dintre aceste greutăţi şi dezastre.
Omul a fost făcut perfect şi a fost pus într-un mediu favorabil şi perfect,
într-o grădină perfectă, la est în Eden, cu tot ce era necesar pentru
bunăstarea sa — fără furtuni, fără boli, fără dificultăţi — şi el ar fi putut
trăi veşnic. Aşa a fost stăpânirea minunată a acestui fiu uman al lui Dumnezeu.
De ce a fost atunci schimbarea? Această carte minunată
răspunde că schimbarea a venit din pricina păcatului. Şi aşa citim: “…
printr-un singur om a intrat păcatul în lume îdeci înainte nu a fost păcat în
lumeş şi prin păcat moartea” (Romani 5:12). Nu a fost moarte asupra omului până
când a venit păcatul. Astfel că toate suferinţele, durerile, necazurile şi
boala pe care le avem sunt părţi din acest proces al morţii. Şi astfel dificultatea
pentru noi este că prin natură suntem “copii ai mâniei”.
Este mânia divină chin veşnic? Cu toată siguranţă nu.
Acea învăţătură ni s-a transmis, probabil, prin strămoşii noştri bine
intenţionaţi. Mânia lui Dumnezeu o vedem peste tot; aşa cum declară apostolul:
“Mânia lui Dumnezeu se descoperă …” — în corpurile noastre, în suferinţele şi
durerile noastre, în imperfecţiunile mintale, imperfecţiunile fizice şi
imperfecţiunile morale — acestea toate sunt părţi din marea pedeapsă pentru
păcat. Citim că atunci când omul a devenit un încălcător Dumnezeu a trimis un
înger sfânt să-i alunge pe primii noştri părinţi din grădina Edenului, departe
de pomii vieţii care erau pentru menţinerea lor în perfecţiune, afară în
pământul neterminat.
Deşi, la fel de uşor, tot pământul ar fi putut fi
făcut perfect, Dumnezeu l-a lăsat neterminat, nepregătit pentru om, şi doar “a
sădit o grădină în Eden, spre răsărit” pentru încercarea primilor noştri
părinţi, pentru că înţelepciunea divină a prevăzut că omul va păcătui; şi în
loc să facă tot pământul perfect, Dumnezeu l-a lăsat într-o stare imperfectă,
în afară de grădina Edenului. Astfel citim că atunci când Dumnezeu i-a alungat
pe primii noştri părinţi din grădina Edenului, El a spus: “blestemat este acum
pământul înu-l voi face nepotrivit, ci este dejaş din cauza ta … spini şi
pălămidă să-ţi dea … În sudoarea feţei tale să-şi mănânci pâinea, până te vei
întoarce în pământ; … căci ţărână eşti şi în ţărână te vei întoarce”.
Cu alte cuvinte, marea pedeapsă împotriva neamului nostru
omenesc este o pedeapsă a morţii — “vei muri negreşit” (Geneza 2:17). Aceasta a
fost asupra neamului nostru omenesc timp de şase mii de ani, de când a intrat
păcatul în lume. Astfel toate paginile istoriei, din zilele lui Adam până în
aceste zile, sunt marcate de păcat şi suferinţă, durere şi suspin, pentru că
toţi suntem păcătoşi, şi deoarece toţi suntem păcătoşi, Dumnezeu ne tratează
potrivit hotărârii Sale: “vei muri negreşit”.
Dar aceasta este latura tristă a problemei. Nu este
oare altă latură, nu este nici o speranţă pentru noi? Aceeaşi carte
binecuvântată — Biblia — ne spune; mesajul Evengheliei, care înseamnă “veste
bună”, declară că Dumnezeu are un mesaj bun pentru cei pe care i-a
condamnat la moarte.
Care este
mesajul Evangheliei?
Noi întrebăm: Care este vestea bună? Scripturile
răspund că mesajul cel bun este că Cel care ne-a condamnat, ca nepotriviţi
pentru viaţă veşnică, a prevăzut răscumpărarea noastră; că Fiul Său a devenit
Răscumpărătorul nostru; că Cristos a murit, “Cel Drept pentru cei nedrepţi”, ca
să-i poată aduce pe toţi înapoi în armonie cu Dumnezeu. O, unii ar putea spune:
Dar n-a murit Isus cu o mie opt sute de ani în urmă sau mai mult? Da,
într-adevăr. Şi nu este peste noi aceeaşi domnie a păcatului şi a morţii ca
atunci? Da, este. Unde este atunci binecuvântarea care trebuia să vină prin
Isus? Ei bine, răspundem noi, a fost pregătită o binecuvânatre dublă. Mai întâi
este o binecuvântare a speranţei, de care se bucură unii din poporul Domnului,
o binecuvântare a cunoştinţei că la “timpul cuvenit” a lui Dumnezeu, El va
aduce lucrurile minunate despre care ne spune acest mesaj evanghelic.
Dumnezeu a pregătit un Răscumpărător, deci va fi o
înviere a morţilor; ei nu vor rămâne morţi, ci vor reveni. Va fi o nouă
dispensaţie, o dimineaţă glorioasă, în care tot păcatul şi suferinţa vor fi
îndepărtate. Astfel Scripturile ne asigură despre acel timp, că nu va mai fi
suspin, nu va mai fi ţipăt, nu va mai fi moarte, pentru că toate lucrurile
dintâi, toate lucrurile păcatului, lucrurile morţii vor fi trecut.
“Temelia
Bisericii”
Şi noi întrebăm: Cine este aşa de puternic încât să
nimicească păcatul şi moartea, şi să ridice omenirea şi să o aducă înapoi din
păcat şi slăbiciune şi imperfecţiune şi moarte? Biblia răspunde la aceste
întrebări, că Cel care va face aceasta este Cel Mare, care stă pe tronul
lui Dumnezeu, aşa cum citim: “Cel care stătea pe scaunul de domnie a zis: “Iată
Eu fac toate noi””.
Dar cine este acesta? O, chiar Acela care prin harul
lui Dumnezeu a devenit Răscumpărătorul nostru — Isus. El va fi marele Rege al
regilor şi Domn al domnilor, şi “va stăpâni de la o mare la la alta şi de la
Fluviu până la marginile pământului”. Şi sub influenţa binecuvântată a acelei
Împărăţii, binecuvântarea deplină a lui Dumnezeu va veni din nou pe pământ!
“Atunci se vor deschide ochii orbilor, se vor deschide urechile surzilor”.
“Atunci se va revela slava Domnului şi în clipa aceea orice făptură o va
vedea”. Acestea sunt cuvintele profeţilor, date nouă pentru speranţa noastră şi
pentru întărirea inimilor noastre, ca să ne putem întoarce de la păcat şi să
devenim tot mai mult copiii lui Dumnezeu.
Ne-am referit la lume şi cum va fi aceasta
binecuvântată prin Împărăţia mesianică, Împărăţia Fiului iubit al lui Dumnezeu,
Împărăţia pentru care Isus ne-a învăţat să ne rugăm: “Vie împărăţia Ta; facă-se
voia Ta, precum în cer aşa şi pe pământ”. Dar nu vedem încă toate aceste
lucruri îndeplinite. Nu vedem omenirea adusă înapoi la perfecţiune, nici nu
vedem îndeplinită, printre oameni promisiunea veştilor bune. Dar avem un cuvânt
al apostolului asupra acestui subiect. El spune: “… acum încă nu vedem că toate
îi sunt supuse” omului; ele sunt încă departe de a fi în armonie. Dar, spune
apostolul, vedem un început al lucrării lui Dumnezeu; Îl vedem pe Isus, care,
“prin harul lui Dumnezeu”, a gustat “moartea pentru toţi”. Vedem mai mult decât
atât. Au trecut mai mult de o mie opt sute de ani. Nu numai Isus a gustat
moartea, ci un mare număr au mers în moarte, ca răspuns la chemarea de a face
parte din Mireasa lui Cristos, biserica întâilor-născuţi, ca să fie asociaţi cu
Domnul nostru. Aceasta este biserica despre care cântăm în cântarea noastră:
Isus Cristos fundament
La biserica Sa,
Prin apă şi prin cuvânt
Făptură nouă-i ea,
Venind din cer s-aleagă pe ea de mireasă;
Cumpărând-o cu sânge
Ca ea să trăiască.
Aceasta este, deci, prima lucrare a lui Dumnezeu în
răscumpărarea omenirii — adunarea miresei lui Cristos, biserica, să se
împărtăşească de gloria, onoarea şi nemurirea Sa. Sperăm să fim din această
clasă; şi acestei clase îi aparţin marile promisiuni, că ei vor avea parte cu
El de întâia înviere şi apoi vor binecuvânta toate familiile pământului cu
restabilirea. Lumea, pentru care Isus a murit la Calvar, va fi restabilită la
tot ceea ce a avut şi a pierdut Adam; şi asociată cu El va fi biserica, chemată
din lume, o clasă evlavioasă care va fi umblat în urmele lui Isus, aşa cum
iarăşi citim: “Fericiţi şi sfinţi sunt cei care au parte de întâia înviere!
Asupra lor a doua moarte nu are nici o putere; ci vor fi preoţi ai lui Dumnezeu
şi ai lui Hristos şi vor împărăţi cu El o mie de ani.” (Apocalipsa 20:6).
Aceasta va fi mia de ani ai domniei lui Mesia, mia de
ani de ridicare a lumii, mia de ani în care Satan va fi legat, mia de ani în
care cunoştinţa va umple întreg pământul, mia de ani în care pământul va fi
adus la starea paradisiacă, care a fost reprezentată simbolic în grădina
Edenului — şi când fiecare creatură, din cer şi de pe pământ, va fi adusă la
starea glorioasă în care vor cânta, pentru totdeauna laude lui Dumnezeu, care
stă pe tron, şi Mielului.
Şi mai este încă o latură; pentru că aceleaşi
Scripturi care ne spun despre înălţarea bisericii la glorie şi la
binecuvântările lumii prin intermediul Împărăţiei lui Mesia, care ne spun că
Pământul va fi Paradisul lui Dumnezeu — aceleaşi Scripturi ne spun, de
asemenea, despre o clasă a incorigibililor care vor fi pedepsiţi. După ce
această clasă va fi fost adusă la o cunoştinţă deplină a lui Dumnezeu şi vor
păcătui intenţionat împotriva luminii şi a binecuvântărilor divine, pedeapsa
împotriva acestora va fi, nu chin veşnic, ci pierzare de la faţa Domnului şi de
la slava puterii Lui — 2 Tesaloniceni 1:9.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu