Calea
lui Cain
Istoria lui Cain este surprinzătoare. Ne întrebăm, cum un păcat atât de grav – crimă - a avut loc așa de aproape de
grădina Eden și de perfecțiunea primilor părinți? Degradarea omului progresa atât de repede că deja în prima
generație după Eden s-a ajuns la omor?
Expresia “ calea lui Cain “ ne sugerează o desfășurare
concretă a istoriei și că orice cale iși are punctul de pornire și un final
anume. Istoria lui Cain este interesantă deoarece ea descrie dezvoltarea
păcatului, care începe de la :
1) Primul gînd,
unul micuț, care tinde să pătrundă în adâncul inimii noastre.
2) Dezvoltarea
acestui gând, care poate trece prin diferite etape , pâna la :
3) Înfăptuirea
păcatului în realitate, rezultatul fiind moartea.
Aceiași dezvoltare, același mecanism al păcatului lui
Cain - se poate observa în toate
păcatele, nu numai în omor. Apostolul
Iacov exprimă acest gând în lecția sa din capitolul 1 vers.14,15 – “ Ci fiecare este ispitit cînd este atras și ademenit de pofta lui însuși.
Apoi pofta, cînd a zămislit, dă nastere păcatului; și păcatul, odată făptuit,
aduce moartea “.
Dacă suntem sinceri fată de noi înșine, trebuie sa recunoastem că destul de des ne vin în minte gînduri
rele, dar pe care trebuie repede să le respingem, pentru a împiedica
dezvoltarea lor. Dacă nu le respingem imediat – aceste gînduri vor trăi și se
vor dezvolta în noi, se vor coace și vor
duce la nașterea păcatului cu toate urmările lui. Este un lucru foarte
important să învingem aceste gânduri rele imediat, chiar din momentul apariției
lor – să le smulgem , sș le distrugem din grădina minții – atîta timp cât mai
suntem stăpâni pe sine.
Când vorbim despre Cain, spunem că motivul principal al
faptelor sale a fost invidia. Gândul meu personal este că a fost ceva cu mult mai înainte, că începutul
răutății lui trebuie căutat mai devreme, cu mult mai înainte de episodul cu
aducerea jertfelor. Cain era deja rău la întîmplarea cu jertfele. Biblia ne
spune că faptele lui Cain, dezvoltarea lui – erau rele. In 1 Ioan 3:12
apostolul Ioan ne dă un sfat – să iubim dar nu ca și Cain, care provenea de la
cel rău și și-a ucis fratele. Dar
de ce la ucis? Fiindcă faptele lui erau rele, iar ale fratelui său Abel erau
drepte.
Cain a fost, așa cum știm,
primul copil al lui Adam și Eva, la nașterea lui ei spunând : ” Am căpătat un om cu ajutorul Domnului!" – Geneza 4:1. Eva ținea minte
promisiunea lui Dumnezeu, că sămânța ei va fi mijlocul prin care se vor repara
daunele provocate omului în Eden și spera că întâiul ei născut va zdrobi capul
șarpelui răsturnând păcatul și restaurând neprihănirea. Nașterea lui Cain era
așadar în concepția lor primul pas către îndeplinirea promisiunii. Cain a fost
crescut și probabil educat că are de a face cu providența divină, că este
superior fratelui său Abel și surorilor sale. Există puține indicații cu
privire la scara de timp în care s-au petrecut lucrurile. Set, al treilea fiu
al lui Adam s-a născut când acesta avea 130 de ani, Abel fiind mort deja.
Probabil că în primul secol de după cădere cei doi frați și-au dus jertfele în
fața Creatorului, Cain una din roadele pământului, iar Abel una din pârga turmelor sale și din grăsimea
lor. Domnul a privit cu plăcere către jertfa lui Abel, dar a respins-o pe cea a
lui Cain. Geneza 4:3-5.
Traducerea Young a Bibliei spune că
Abel a adus o jertfă din primele născute a turmei sale, de sex feminine. Înainte
de darea Legii sacrificiile de sex feminin erau considerate mai apreciate de
către om, femeia fiind considerată canalul prin care viața vine de la Dumnezeu.
Cain nu a adus animale ci roadele câmpului – cuvântul folosit aici este ”peri”,
adică fructe. Se pare că acestea nu erau prime roade și că au fost prezentate
într-un mod neglijent. Această neglijență, mândria lui Cain și faptul că
Dumnezeu vroia să dea un tip, că răscumpărarea se va face prin vărsare de
sânge, duc la neacceptarea jertfei sale.
”Cain s-a maniat foarte tare si i s-a posomorat fata.” Geneza 4:5 Domnul a vorbit cu el și
i-a spus că dacă va face bine, bine îi va fi primit, avertizându-l despre
păcatul care stă la ușă și care poate intra prin facerea răului. Iehova îi
spune: ”dorinta lui se tine dupa tine, dar tu sa-l stapanesti.” Geneza 4:7. Aici apare pentru prima dată
în Biblie faptul că omul are responsabilitatea să se împotrivească păcatului.
Dumnezeu îl îndeamnă pe Cain să lupte împotriva gândurilor întunecate din
mintea lui înainte de a fi prea târziu, dar nu este ascultat. Cu siguranță,
dacă asculta și își procura o jertfă potrivită pe care să o aducă într-o
atitudine smerită și aducerea lui era acceptată. Evenimentele se succed rapid.
Conform traducerii Septuaginta, Cain îl invită pe Abel în camp, departe de casa
familiei. Cuvântul ”camp” de aici înseamnă ”terenuri cultivate„, adică în zona
de lucru a lui Cain. Acolo el îl ucide pe fratele său. Nu știm dacă a fost un
act premeditat sau o reacție de moment,
necontrolată , însă ceea ce știm este că acesta a fost rezultatul neacceptării
îndrumării divine. Cain a ignorant sfatul Creatorului. Păcatul era acolo,
aștepta doar să obțină stăpânirea. Cain ar fi putut învinge păcatul exercitând
voința de a face acest lucru, dar, ca și mama sa Eva, nu a reușit.
Reactia imediata a lui Cain a fost frica si un efort
inutil de a evita consecintele. El a fost condamnat sa devina un fugar pe Pamant.
Nu putem sa nu vedem asemanarea cu poporul evreu, care dupa ce il omoara pe
fiul lui Dumnezeu este imprastiat peste toata suprafata Globului. In
cazul lui Cain se spune ca el a fost izgonit de pe pamant. Sugestia este ca el
este trimis inafara zonei unde locuia Adam si familia sa, in zona pustie a
Pamantului (nu erau prea multi oameni atunci), fara mijloace de subzistenta. Dumnezeu
nu il va mai avea sub protectia Sa, el devenind vulnerabil. Aceasta era singura
preocupare a lui Cain, el nu avea remuscari fata de ceea ce a facut, mai
degraba se simtea nedreptatit de decizia lui Dumnezeu, mergand in pustiu
nepocait si plin de resentimente.
Cain
si-a luat sotia si a mers in tara Nod, la rasarit de Eden. Nod in ebraica este
sinonimul pentru zona sumeriana Nadu, care se afla la est de Golful Persic, in
Iranul de azi. De altfel unii cercetatori ai Bibliei cred ca Gradina Edenului
s-a aflat pe locul Golfului Persic, ea fiind acoperita de ape la Potop. Cain a
luat calea muntilor, unde urmasii lui au practicat metalurgia. Spita neamului
lui Cain devine din ce in ce mai rea, aceasta avandu-si sfarsitul la Potop.
Să evităm calea lui Cain, calea păcatului. Să învățam din acest exemplu – ce este păcatul, cum se
dezvoltă și cât este de necesar să-l biruim. Să nu ne ridicăm împotriva
fratelui nostru pentru faptul că Dumnezeu îi acceptă mai ușor jertfa, să ne
corectăm comportamentul și să aducem Tatălui
jertfe mai bune și atunci El ne va răsplăti pentru stăruințele noastre. Să nu ne omorâm fratele prin vorbire de rău, prin
distrugerea numelui său bun, să nu permitem urii să se dezvolte în inimile
noastre. – 1 Ioan 3:15: “Oricine urăște pe fretele său este
un ucigaș ; și stiți că nici un ucigaș nu are viață veșnica rămânând în el”
Pacatul
este mereu la usa, dar Dumnezeu ne indeamna sa-i tinem piept. Profetul Mica in cunostinta de cauza ne spune: Ti
s-a aratat omule ceea ce este bine, si ce alta cere Dumnezeu de la tine decat sa
faci dreptate, sa iubesti mila si sa umbli smerit cu Dumnezeul tau.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu