MITOLOGIA ŞI BIBLIA
Sistemul pus la cale de Satan de ai deturna pe oameni de la adorarea potrivită a lui Dumnezeu
a fost aplicat de la început. Adorarea creaturii în locul Creatorului a fost o caracteristică a religiilor păgâne şi vedem că în diferite forme ea există şi în aşa zisul creştinism da astăzi. Când Dumnezeu va umplea Pământul de cunoştinţă precum fundul mării este acoperit de apă, mulţi vor recunoaşte că, fără să ştie şi fără să vrea, nu au fost creştini niciodată.
Se poate pune
întrebarea:
ce legătură
poate fi între mitologie şi Biblie? Nu este mitul
neadevăr, în timp ce
Biblia
este
«Cuvântul
adevărului»?
Este important să observăm, totuşi, că multe din vechile poveşti mitice au un substrat
de faptă istorică şi că o mare
parte din ceea ce pare fabulos şi nonsens la suprafaţă
se dovedeşte la o cercetare atentă a avea un înţeles ascuns.
Că străvechile naţiuni ale Babilonului, Egiptului, Greciei etc. au fost puternic civilizate
este
demonstrat de rămăşiţele
minunatei lor arhitecturi, al cărei stil nu poate fi depăşit nici
de naţiunile
avansate ale zilelor noastre. Astfel de popoare culte
trebuie să fi avut un
anumit temei, suficient de bun
pentru ele spre
a le determina să-şi venereze zeii mitici.
Biblia
aruncă lumină asupra acestei chestiuni
şi puţină cunoaştere a mitologiei ne ajută si
înţelegem un număr de texte
foarte neclare din Scripturi.
Recunoaşterea scripturală a zeilor păgâni
Dând Legea israeliţilor Domnul le-a poruncit si nu se închine cu nici un chip zeilor altor naţiuni, dar citim despre multe
situaţii
când ei au încălcat în mod deliberat acest
ordin şi prin urmare au fost pedepsiţi până
când s-au întors
la El, singurul Dumnezeu adevărat. Ieremia aminteşte un caz arătat în capitolul 44, versetele 15-19,
25 – «Nu te vom asculta cu privire
la cuvântul
pe care ni l-ai
spus în numele Domnului, ci voim
să facem
cum am spus cu gura noastră: să ardem
tămâie împărătesei cerurilor şi să-i turnăm jertfe de băutură cum au făcut şi părinţii noştri, împăraţii noştri şi prinţii noştri în cetăţile lui Iuda şi pe străzile
Ierusalimului; atunci aveam pâine de ne săturam, o duceam bine şi nu treceam prin nici o nenorocire! Dar de când am încetat să ardem tămâie împărătesei cerurilor, Şi să-i turnăm jertfe
de băutură, am dus
lipsă de toate
şi am fost nimiciţi
de sabie şi de foamete…De altfel, când
ardem tămâie
împărătesei cerurilor…» etc. A se vedea de asemenea Ieremia 7:17, 19 – «Nu vezi
ce fac ei în cetăţile lui Iuda şi pe străzile Ierusalimului? Copiii strâng
lemne, părinţii aprind focul şi femeile frământă plămădeala, ca să pregătească turte împărătesei cerului şi să toarne jertfe de bătură altor
dumnezei
ca să Mă provoace
la mânie».
Cine a fost această «împărăteasă a cerului» în care rătăciţii evrei aveau o încredere
atât de oarbă?
În Judecători
2:11-13 este amintită o altă cădere a israeliţilor: «Au părăsit pe Domnul Dumnezeul părinţilor
lor,
care-i scosese din ţara Egiptului, şi au mers
după
alţi dumnezei dintre dumnezeii
popoarelor care şi înconjurau; s-au închinat înaintea lor şi L-au provocat pe
Domnul la mânie. Au părăsit pe Domnul
şi au slujit lui Baal
şi astarteelor».
Cine a
fost
Baal?
Cine
a fost Astarteea?
Aşa cum toţi ştiu, Biblia conţine multe referinţe la Baal, totuşi nu ne dezvăluie
identitatea acestui dumnezeu, nici nu ne explică de ce necredincioşii evrei şi alte popoare
i s-au supus atât de mult. Aici suntem
ajutaţi de mitologie, al cărei studiu ne dezvăluie faptul
că dumnezeul Baal
şi zeiţa împărăteasă a cerurilor erau universal
veneraţi sub
diferite nume şi titluri. Deşi acest fapt este recunoscut de cercetătorii mitologiei, nu se înţelege în general
faptul
că aceleaşi zeităţi sunt chiar
şi acum venerate chiar
în mijlocul nostru de către aderenţii acestui mare sistem idolatru pe care Scripturile îl numesc «Babilonul cel Mare»!
Cele două Babilonuri
Istoria dovedeşte că venerarea de către papalitate a icoanelor,
a sfinţilor morţi şi a moaştelor, a sfintelor lumânări, a apei sfinţite etc. şi tot ritualul lor inutil sunt împrumutate
din surse păgâne.
Scuza papalităţii, căreia îi dă glas cardinalul Newman, este
că deşi se recunoaşte că aceste lucruri sunt chiar «instrumentele şi anexele însoţitoare ale adorării
demonilor», acestea au fost, totuşi, «sfinţite prin adopţie în biserică» (Newman, Development, p. 359, 360). Dar este clar acum că Biserica
Romană nu a fost îndreptăţită în adopţia obiceiurilor şi practicilor păgâne. Chiar pentru acest motiv papalitatea este numită
«Babilonul cel Mare»;
Babilonul
din vechime
a fost plin de aceste urâciuni şi de aceea
tipifică
potrivit
biserica
decăzută a veacului evanghelic.
Babilonul a fost prima naţiune sau împărăţie după
Potop şi cu ea a fost inaugurată închinarea idolatră.
Comparând Ieremia 51:6-8 cu Apocalipsa 17:4, 5; 14:8 observăm că sunt folosite aproape aceleaşi expresii. În Ieremia se spune că Babilonul
antic a fost un potir de aur în
mâinile Domnului, prin care toate naţiunile
au fost îmbătate – îmbătate cu vinul falsei religii.
În Apocalipsa «Babilonul cel Mare» este numit «Mama desfrânatelor», sistemul părinte, care a făcut pe toate
popoarele să bea din
potirul
ei de aur plin cu urâciuni, vinul falsei doctrine.
Aşa cum Babilonul tipic
a căzut, tot astfel Babilon cel Mare antitipic va cădea pentru a nu se mai ridica niciodată.
Că Babilonul
a fost prima naţiune
după Potop este
arătat
în Geneza 10:8-12. Această referinţă ne furnizează, de asemenea,
un indiciu al originii închinării la dumnezei falşi şi
prin
comparaţie cu anumite afirmaţii ale istorisirilor mitologice obţinem un alt indiciu al
identităţii acestor
zeităţi. Citim: «Din Cuş s-a născut Nimrod: el a început
să fie puternic
pe pământ. El a fost un vânător
puternic
înaintea Domnului; iată de ce se zice: `Ca Nimrod, vânător puternic înaintea
Domnului’. ŞI începutul
regatului său a fost Babel (Babilon,
vezi traducerea Cornilescu
revizuită, subsol;
n. t.), Erec, Acad şi Calne,
în ţara Şinear.
Din ţara aceasta
a intrat
în Asiria;
a zidit Ninive»
etc. (traducerea
Strong)
Nimrod vânătorul cel puternic şi influenţa lui în lume
De ce ar face Biblia o menţiune specială despre Nimrod? Pentru că el a fost primul care a devenit puternic şi chiar până
în ziua de azi în ţările Babiloniei şi Asiriei numele Nimrod este foarte frecvent.
Când Moise a scris
Geneza,
cu toate că Nimrod murise de mult, numele
lui devenise un proverb, aşa încât exista
o zicală populară: «Ca Nimrod, vânător puternic înaintea lui Dumnezeu». Puterea lui sta în faptul că era vânător,
pentru că trebuie să ne gândim
la condiţiile care erau pe pământ în zilele lui. Numai patru perechi de
oameni
fuseseră scăpaţi din apele potopului, dar multe feluri de animale ieşiseră afară din corabie; pe măsură ce aceste animale se înmulţeau, se poate înţelege
cum groaza faţă de
cele mai
feroce
dintre ele şi cuprindea pe toţi oamenii. Prin urmare, cel care omora
tigrul, leopardul, leul, pitonul,
era privit ca marele
binefăcător,
mai presus de toţi ceilalţi în a fi onorat de semenii
lui şi comemorat de posteritate.
Popularitatea universală a unei persoane
trebuie să fie o forţă benefică
sau malefică pentru comunitate. Cu toate că Scripturile nu se referă
direct la natura
influenţei exercitate
de Nimrod, putem conchide în mod sigur, după caracterul părinţilor lui şi din alte împrejurări, că era una rea. Că bunicul
său Ham avea înclinaţie depravată este
dovedit în Geneza 9:18-25, în timp ce,
în acelaşi context, lui Sem i-a
fost dată o binecuvântare specială datorită curăţeniei lui (versetul 26). Astfel deducem că foarte de timpuriu
după Potop rasa
umană era divizată în două
tabere,
una pentru Domnul şi dreptate, în mijlocul căreia conducea Sem, cealaltă pentru
nedreptate, al cărei principal
apostat era Ham. Pe această ultimă ramură a rasei a descins
Nimrod.
Din acest motiv este puţin probabil ca declaraţia potrivit căreia Nimrod era «un vânător puternic înaintea
Domnului» să semnifice
că el căuta în vreun fel să onoreze pe Domnul. În asemenea context sintagma
«înaintea Domnului» implică mai
degrabă o minimalizare
a puterii lui Dumnezeu spre a o proteja pe a sa proprie. Dându-şi seama de condiţia
ameninţată a rasei, Nimrod, încrezându-se
în propriul curaj,
s-a înfăţişat ca salvatorul cel
tare
al lumii, devenind cel puternic pe pământ, distrăgând atenţia oamenilor de la Domnul.
Rezultatul
natural al admiraţiei
pentru un om cu caracterul
lui Nimrod trebuie să fi fost, prin necesitate, distrugerea reverenţei faţă de Dumnezeu şi astfel a dus la adorarea şi venerarea creaturii în locul Creatorului. Că lumea a căzut în necredinţă la scurt timp după Potop este
dovedit în prima
parte din
capitolul
11 al Genezei. Marele
istoric
evreu Iosefus spune
în confirmare: «Mulţimea
era gata să urmeze hotărârea
lui Nimrod
şi să considere laşitate supunerea faţă de Dumnezeu.» — Antichităţi iudaice 1:4:2
Nu putem presupune, totuşi, că puţinii sfinţi ar fi permis acest rău fără a se strădui să se împotrivească decăderii, pentru că poporul Domnului din toate
veacurile,
din timpul dreptului Abel, a protestat
împotriva păcatului. Dacă tradiţia evreiască este adevărată, că Sem este Melhisedec (şi afirmaţia pare rezonabilă şi foarte în acord cu analogia scripturală), atunci, ca «preot al Celui Prea înalt»,
el trebuie
să fi fost un adevărat
Hercule în cauza Domnului
şi o piedică permanentă pentru cei dispuşi să facă răul.
Până aici putem trage în mod rezonabil o concluzie din scurtele referiri la Nimrod date în Scripturi. Pentru a obţine
mai multe informaţii
despre acest vânător
puternic
ni se cere să studiem paginile
mitologiei.
Ninus şi Semiramis
În Geneza 10:11, deja citat, citim că Nimrod
a zidit cetatea
Ninive. Această mică informaţie din istorisirea biblică ne permite să-l identificăm pe Nimrod cu regele Ninus din scrierile clasice. Numele Ninive
înseamnă în mod
literal
«Locuinţa
lui Ninus». Istoricul Apollodor susţine
explicit că «Ninus este Nimrod». (Apollodori, Fragm. 68, in Muller, vol. i,
p. 440) în scrierile antice ale lui
Iustin şi Diodorus Siculus, Ninus
este creditat
cu puteri regeşti, similare
celor atribuite lui Nimrod
în Scripturi. (Iustin,
Hist. Rom. Script., vol. ii,
p. 615; Diodorus, Bibliotheca, lib. ii, p. 63) Ninus era fiul şi de asemenea soţul Semiramidei. Potrivit lui Eusebius aceştia doi au domnit ca rege
şi regină în timpul lui
Avraam, dar marele cronologist Clinton şi celebrul arheolog
şi lingvist Layard
atribuie amândoi o dată mai timpurie domniei lui Ninus
şi Semiramis.
În una din faimoasele sculpturi ale Babilonului antic Ninus şi Semiramis sunt reprezentaţi ca angajaţi
activ într-o urmărire la vânătoare, «Semiramis, purtătoarea
tolbei
cu săgeţi» fiind un însoţitor potrivit pentru «vânătorul cel puternic înaintea Domnului». — Diodorus,
lib.
ii, p. 69
Semiramis a fost o femeie frumoasă, dar foarte depravată şi ei şi este atribuit
mult din extravaganţa
şi imoralitatea caracterului religiilor păgâne. În lucrarea sa, Infernul, în Cântul al 5-lea, Dante o prezintă pe Semiramis ca unul dintre condamnaţii în iad (nu în purgatoriu) şi de asemenea îl menţionează pe Ninus în acelaşi context. Cu toate că «viziunile» lui
Dante
au fost rodul propriei sale imaginaţii, totuşi, trimiţind-o pe Semiramis
în pedeapsa veşnică indicâă
faima
rea
care
i s-a
păstrat.
«Misterele» religiilor păgâne
«Misterele» caldeene pot fi urmărite încă din zilele Semiramidei. Se pare că apostazia soţului ei a fost foarte manifestă şi a constat în esenţă în conducerea oamenilor în senzualitate, învăţându-i că pot
să se bucure de «plăcerile păcatului» fără frica vreunei pedepse din partea unui Dumnezeu Sfânt. În expediţiile lui vânătoreşti el era însoţit de trupe de femei şi prin muzică jocuri şi petreceri
şi tot ceea ce place inimii
naturale el a intrat în graţiile lumii. După moartea lui Ninus sau Nimrod, Semiramis şi urmaşii ei au întemeiat «misterele» secrete.
Moartea lui Nimrod nu este consemnată în Scripturi, dar exista o veche tradiţie potrivit
căreia
sfârşitul lui a fost
violent.
Deşi poate părea
ciudat, multe dovezi (pe care le vom
investiga
în ceea ce urmează) atestă
faptul că tocmai
această moarte a lui Nimrod a constituit
tema fundamentală a Misterelor. Salverté ne informează
că toţi cei care căutau iniţiere în aceste
sisteme erau obligaţi să bea anumite băuturi
specifice. Aceasta este,
fără îndoială, originea aluziei lui Ieremia la potirul de aur care a îmbătat toate naţiunile, pentru
că fiecare
naţiune şi-a primit
religia
idolatră din Babilon.
În
toate
punctele esenţiale «misterele» diferitelor naţiuni erau aceleaşi, fiecare
fiind
croit după modelul
naţiunii «Mamă», Babilon. Privitor
la aceasta, Layard spune: ,,Despre
marea vechime a acestui cult primitiv sunt dovezi numeroase că-şi are
originea printre locuitorii
câmpiei Asiriei»
şi în acest sens
avem mărturia unanimă a istoriei sacre şi profane. El a obţinut epitetul perfect şi s-a crezut că este cel mai vechi sistem religios,
precedându-l pe cel egiptean.
Identitatea multor doctrine
asiriene cu cele egiptene este amintită
de Porfir şi Clemens. Birch afirmă, de asemenea: «Semnele Zodiacale
… arată fără echivoc faptul că grecii
au primit noţiunile şi aranjamentele
zodiacale (şi, în consecinţă, mitologia lor, care era
intreţesută
în acestea) de la caldeeni. Identificarea lui Nimrod cu constelaţia Orion nu este un gând
de lepădat» — Layard,
Nineveh and its Remains, vol. ii, pp. 439, 440
Vedem, prin urmare, că Babilonul antic a fost un tip potrivit al uluitoarei «Taine (mister;
n. t.) a Fărădelegii» din veacul evanghelic, numit` «Babilonul
cel Mare». La fel cum marele sistem şi-a avut micile lui începuturi în zilele apostolilor, cum declară Pavel în 2 Tesaloniceni 2:7— ^taina (misterul; n. t.) fărădelegii» a şi început să lucreze şi după
aceea a atins
dimensiuni
atât de mari încât a înşelat întreaga lume,
tot aşa, Misterul tipic din Babilonul
literal a avut, la fel, un mic început, apoi a crescut
şi s-a
extins
şi mai
târziu a
devenit
atât de universal încât «a înnebunit» toate popoarele,
adică
le-a lipsit
de judecată. Numai cei
care
s-au închinat
adevăratului Dumnezeu au avut
spiritul
minţii
sănătoase. – 2 Timotei 1:7
Cultul «Mamei şi
Fiului»
În
timp
ce în «Babilonul
cel
Mare» principalele subiecte
de devoţiune
sunt Madona
şi fiul ei (despre care
se spune că este fecioara Maria şi Isus), tot aşa în Babilonul tipic închinarea populară s-a
extins la o zeiţă mamă şi fiul ei, avându-şi originea în Semiramis şi fiul ei, Ninus (cuvântul evreiesc pentru «fiu» este nin). Amintindu-ne de influenţa religioasă ce emana din Babilon, avem aici explicaţia adorării universale a «Mamei
şi Fiului». În Grecia
ei erau veneraţi ca Ceres, mama cea mare cu pruncul la sân,
sau ca Irene, zeiţa păcii cu băiatul Plutus
în braţe. În Roma
păgână, ca Fortuna şi Jupiter-puer
sau Jupiter băiatul. În Asia, ca Cibele şi Deoius.
În India, ca Isi
şi Iswara şi chiar în Tibet, China şi Japonia misionarii
au fost uimiţi să găsească echivalentul identic al Madonei şi copilului ei,
venerat cu
pioşenie ca
în însăşi Roma papală!
(fragment din cartea "Mitologia şi religia" de Marton Edgar)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu