JUDECATA NAŢIUNILOR
Matei 25:31-46
„Adevărat vă spun că, întrucât n-aţi făcut aceste lucruri unuia dintre aceşti foarte neînsemnaţi, Mie nu Mi le-aţi făcut.” Versetul 45.
„Adevărat vă spun că, întrucât n-aţi făcut aceste lucruri unuia dintre aceşti foarte neînsemnaţi, Mie nu Mi le-aţi făcut.” Versetul 45.
Dându-le
ucenicilor Săi multe pilde care ilustrează experienţele Bisericii, clasa
Împărăţiei, în dezvoltarea şi pregătirea ei pentru onorurile Împărăţiei, era
cât se poate de potrivit ca Isus să dea pilda din această lecţie pentru a
ilustra lucrarea Împărăţiei după stabilirea ei — pentru a arăta scopul şi
efectul ei asupra lumii.
Mulţi
dintre noi am citit în trecut Biblia prea neglijent. Mintea noastră era înceată
în privinţa lucrurilor spirituale. De exemplu, lecţia de astăzi era aplicată
odată la Biserică. Noi n-am reuşit deloc să observăm că aici nu este vorba
despre Biserică, ci se aplică în întregime lumii, naţiunilor, păgânilor. Timp
de secole evreii fuseseră obişnuiţi să se considere naţiunea lui Dumnezeu,
poporul lui Dumnezeu. Pe toţi ceilalţi ei îi numeau păgâni, neamuri, popoare,
naţiuni; şi în profeţii Dumnezeu a tratat această chestiune din acest punct de
vedere. Astfel când Israelul Spiritual a fost primit în favoare divină ca
Preoţime Împărătească, naţiune sfântă, popor deosebit, tot restul omenirii
trebuia destul de potrivit să fie considerat şi descris ca „naţiuni”,
„neamuri”.
În
acord cu aceasta, Domnul nostru în această pildă spune ce se va întâmpla după
ce Împărăţia Lui va fi fost stabilită — după alegerea clasei adevăratei
Biserici pentru a fi Mireasa, soţia Mielului şi comoştenitorii în Împărăţia Sa,
pe tronul Său. Observăm că acest lucru este foarte clar declarat de către
Învăţătorul, când spune: „Când va veni Fiul Omului în slava Sa, cu toţi sfinţii
îngeri, va sta pe scaunul de domnie al slavei Sale”. Cine, după o analiză
corespunzătoare, va spune că aceasta este o chestiune a trecutului? Cine va
contesta că aceasta este o descriere a Împărăţiei lui Mesia, care urmează
Parousiei şi Epifaniei Sale la a doua venire a Sa?
Aplicarea acestei pilde
Apoi
urmează o descriere a lucrării Veacului Milenar. „Toate popoarele vor fi
adunate înaintea Lui.” Aceasta înseamnă toate popoarele lumii în afară de
naţiunea sfântă a Domnului, poporul Său deosebit, Biserica. Cu toţii în afară
de Biserică vor fi înaintea marelui Său Tron de Dreptate, Milă şi Iubire; acela
va fi timpul judecăţii lor.
Acum
şase mii de ani, Adam şi întreaga lui rasă au fost judecaţi în Eden şi sentinţa
a fost moartea. Nici unul din rasă nu este vrednic de viaţă veşnică. Toţi sunt
păcătoşi. La timpul potrivit Dumnezeu a trimis pe Fiul Său să moară pentru
păcatul lui Adam, pentru că, „dacă moartea îîntregii raseş a venit prin om, tot
prin om îIsusş a venit şi învierea morţilor” (a întregii rase). „Şi după cum în
Adam toţi mor, tot aşa, în Hristos, toţi vor fi făcuţi vii”, „fiecare la rândul
lui”. 1 Corinteni 15:21, 22.
Primul
rând care vor fi făcuţi vii în Cristos este Biserica, chemaţi afară din lume,
separaţi, „concepuţi din nou” de Spiritul sfânt. Aceştia reuşesc la judecata
lor, la încercarea lor pentru viaţă veşnică sau pentru moarte veşnică în
prezent. Prin urmare cei vrednici, cu caractere formate, plăcute şi acceptate
de Dumnezeu, vor fi cu totul gata să fie clasa Miresei lui Mesia, comoştenitori
cu El în Împărăţia Sa şi în lucrarea Sa de judecare a lumii. El a promis că
toţi cei credincioşi vor sta împreună cu El pe Tronul Său — chiar Tronul
ilustrat în cuvintele textului nostru — Tronul înaintea căruia vor fi adunate
toate popoarele, toţi oamenii în afară de Biserică.
Adunarea
lumii va fi rezultatul cunoştinţei. Timpul de Strâmtorare va duce la o mare
iluminare, în care toţi ochii orbi vor fi deschişi, toate urechile surde vor fi
desfundate, iar cunoştinţa slavei lui Dumnezeu va umplea întregul Pământ. Vor
fi unii care, împotrivindu-se acestei cunoştinţe, vor refuza să-L accepte pe
Cristos şi nu vor veni la această judecată; dar după o sută de ani de
împotrivire aceştia vor fi nimiciţi.
Cei
din pildă sunt aceia care vor accepta condiţiile lui Cristos şi vor dori să fie
în judecată sau în încercare pentru viaţă veşnică. Aici vor fi incluşi toţi cei
din morminte, despre care Învăţătorul ne spune că vor ieşi afară, nu toţi
deodată, ci treptat. Împărăţia lui Mesia îşi va exercita puterea şi va răspândi
cunoştinţa de Dumnezeu şi de dreptate, pentru a încuraja, a ajuta şi a ridica
pe toţi cei doritori şi ascultători. Toţi aceştia se vor ridica tot mai mult
din stările păcatului şi morţii — din imperfecţiunea minţii şi trupului şi din
purtarea imorală, la chipul deplin al lui Dumnezeu, aşa cum l-a avut tatăl Adam
la început.
Pentru
ca aceasta să se îndeplinească va trebui lucrarea întregului Veac Milenar.
Atunci va domni dreptatea, după cum acum domneşte păcatul. Adică, ea va avea
controlul, ascendenţa; şi atunci oricine va păcătui, va suferi imediat. Prin
urmare toate naţiunile vor evita păcatul. Atunci lumea în general va fi un loc
măreţ, unde „nu se va face nici un rău şi nici o pagubă”; unde „nici un
locuitor nu va zice: Sunt bolnav” (trad. lit. nouă, n. t.); unde blestemul va
fi îndepărtat treptat şi nu va mai fi plâns, nici suspin, nici moarte; şi unde
binecuvântarea lui Dumnezeu, care va aduce perfecţiunea, va predomina. „O,
fericită Zi!”, exclamăm noi. Şi în mod sigur aşa va fi; căci toţi cei care vor
trăi în acea mie de ani vor avea o mare binecuvântare.
Legea răsplătirii, operativă
Dar,
întreabă unii, ce se poate spune despre păcatele lumii? Pentru acestea nu vor
fi deloc corecţii, pedepse? Răspundem că pentru Dumnezeu va fi la fel de
drept să ierte păcatele lumii de dragul lui Cristos, după cum I-a fost să ierte
păcatele Bisericii de dragul lui Cristos. Dacă un lucru este drept, şi celălalt
va fi drept; căci Dumnezeu nu este părtinitor, şi este la fel de dispus să
ierte păcatele lumii ca şi păcatele Bisericii, când lumea, căinduse, se va
întoarce de la păcat, acceptându-L pe Cristos ca Răscumpărătorul lor.
Totuşi,
aceasta nu înseamnă că dreptatea va fi ignorată. În cazul Bisericii, observaţi
cum păcatele tinereţii pot lăsa cicatricile şi ţepuşul până la sfârşitul
vieţii. La fel putem presupune în mod raţional că pentru lume anumite lovituri
sau pedepse vor fi permise să urmeze în acelaşi mod. Din aceste slăbiciuni şi
neputinţe oamenii vor fi ridicaţi treptat la perfecţiune în timpul celor o mie
de ani binecuvântaţi ai Împărăţiei lui Cristos, când Satan va fi legat şi nu-i
va mai fi permis să înşele pe nimeni în acea perioadă.
Dar
ce se poate spune despre starea inimii? Dacă conformarea exterioară la Legea
divină va aduce binecuvântări tuturor, nu va fi totuşi deosebire între oameni —
unii venind din toată inima în armonie cu Tatăl, iar alţii în armonie numai la
exterior, pentru că această armonie exterioară va fi calea spre restabilire,
perfecţiune?
Fără
îndoială că acesta este raţionamentul corect. Tocmai pe această linie ne învaţă
pilda pusă în faţa noastră; şi anume, că la exterior „oile” şi „caprele” se vor
asemăna foarte mult în înfăţişare şi în comportament, dar nu pentru Judecător,
pentru Împărat, care va citi inimile şi în final va arăta tuturor că a existat
o deosebire reală în privinţa inimii între cele două clase, toţi aceştia fiind
în încercare timp de o mie de ani, primind binecuvântările Împărăţiei.
Baza judecăţii
În
tot acest timp fiecare om îşi va forma caracterul. Acest caracter va fi
apreciat pe deplin de marele Judecător, şi persoana va fi socotită fie drept
„oaie”, fie drept „capră”. Toată clasa oilor va fi astfel primită la dreapta
marelui Iehova; şi toată clasa caprelor va fi socotită a fi în dizgraţia Lui,
chiar dacă în tot acest timp ea va primi binecuvântările Împărăţiei Milenare şi
la exterior va asculta de legile ei.
Decizia
Judecătorului se va arăta numai la încheierea Mileniului. Atunci va fi mare
surpriză la decizia Lui — de ambele părţi. „Oilor” de la dreapta Sa le va
spune: „Veniţi, binecuvântaţii Tatălui Meu îcei pe care Tatăl Meu are plăcerea
să-i binecuvânteze şi să le acorde viaţă veşnică! Veniţiş, de moşteniţi
împărăţia care v-a fost pregătită de la întemeierea lumii”. Când Dumnezeu a pus
temeliile Pământului şi a plănuit să fie locuit de om, scopul Lui a fost să vil
dea vouă. Acum a venit timpul să intraţi în această împărăţie şi să o
stăpâniţi.
Aceasta
nu este aceeaşi împărăţie ca şi Împărăţia Mesianică. Dimpotrivă, aceasta este
împărăţia pe care Dumnezeu a dat-o lui Adam, pe care Adam a pierdut-o prin
neascultarea lui şi pe care Cristos a răscumpărat-o prin jertfirea de Sine. Ea
va fi dată numai acelora care vor fi dezvoltat un caracter asemenea lui
Dumnezeu — acelora care vor fi devenit „oile” Domnului în timpul Mileniului.
Atunci
cealaltă clasă, caprele din pildă, vor primi sentinţa: „Duceţi-vă de la Mine,
blestemaţilor îcondamnaţilorş, în pedeapsa veşnică”. Fiindu-vă date toate
privilegiile, binecuvântările şi experienţele unei mii de ani în contact cu
dreptatea, adevărul şi spiritul lui Dumnezeu, aţi dat într-adevăr o ascultare
exterioară, dar în inimă n-aţi ajuns în armonie cu Dumnezeu. Nu vă pot
recunoaşte ca oile Mele. Nu vă pot prezenta Tatălui fără pată şi ireproşabili.
Trebuie să fiţi distruşi; pedeapsa este Moartea a Doua, „pierzare veşnică”.
Pedeapsa voastră este veşnică pentru că nu mai există altă prevedere făcută
pentru răscumpărarea şi învierea voastră din Moartea a Doua. Veţi fi ca şi cum
n-aţi fi existat niciodată. Aţi neglijat complet să apreciaţi bunătatea lui
Dumnezeu şi să copiaţi asemănarea caracterului Său. Viaţa veşnică este numai
pentru cei care au asemănarea şi Spiritul lui Dumnezeu. „Tatăl caută astfel de
adoratori care Îl vor adora în duh şi în adevăr.”
Ambele
clase, „oile” şi „caprele”, au fost surprinse de ceea ce Împăratul, Judecătorul
a declarat ca bază a judecăţii Sale. Oilor le-a spus: „Am fost flămând şi
Mi-aţi dat de mâncat; Mi-a fost sete şi Mi-aţi dat de băut; am fost străin şi
M-aţi primit; am fost gol şi Maţi îmbrăcat; am fost bolnav şi aţi venit să Mă
vedeţi; am fost în închisoare şi aţi venit pe la Mine”. Clasei „caprelor” le-a
spus: „Am fost flămând şi nu Mi-aţi dat să mănânc; am fost însetat şi nu Mi-aţi
dat să beau; am fost străin şi nu M-aţi primit la voi; am fost gol şi nu M-aţi
îmbrăcat; am fost bolnav şi în închisoare şi nu M-aţi vizitat”.
Atât
„oile” cât şi „caprele” au pretins că nu aveau nici o cunoştinţă de vreo astfel
de experienţă. Când Ţi-am slujit noi? Când nu Ţi-am slujit? Răspunsul a fost:
În măsura în care aţi făcut sau n-aţi făcut acestea unuia din cei mai mici
dintre fraţii Mei, Mie Mi-aţi făcut sau nu Mi-aţi făcut.
Caracteristici ale clasei oilor
Acum,
cine sunt aceştia care vor fi încercaţi ca clasă a oilor şi a caprelor? Vor fi
în timpul Mileniului oameni bolnavi, flămânzi şi în închisoare? Vrea Domnul să
înţelegem că vor fi din aceştia? Dimpotrivă, noi am presupus întotdeauna că
boala, sărăcia, foamea şi închisorile vor fi dispărut atunci pentru totdeauna.
Ce înseamnă toate acestea?
Înţelesul
este clar. Odată cu stabilirea Împărăţiei Milenare, toţi care vor veni în
armonie cu ea vor avea marele privilegiu de a face ceva pentru a ajuta pe
alţii. Acum lumea este oarbă şi flămândă, din lipsă de hrană spirituală şi de
alifia pentru ochi a Adevărului. În timp ce binecuvântările Milenare vor fi
revărsate peste cei care vor accepta condiţiile Domnului, vor fi şi alţii care
vor avea nevoie de ajutor. Cei care au Spiritul lui Dumnezeu, Spiritul Iubirii,
vor fi bucuroşi să ducă întregii omeniri Mesajul Ceresc al împăcării, bucuroşi
să aplice orbilor alifia pentru ochi, bucuroşi să desfunde urechile surzilor,
bucuroşi să ajute pe cei bolnavi de păcat să se întoarcă înapoi la armonie cu
Dumnezeu — la binecuvântările Împărăţiei lui Mesia, la căile prin care acestea
pot fi obţinute — ajutându-i să-şi acopere goliciunea cu meritul lui Cristos.
Toţi cei care vor găsi plăcere în această lucrare vor
arăta astfel că au Spiritul lui Dumnezeu şi sunt conlucrători cu El. Toţi
aceştia vor fi oi. Pe de altă parte, cei care vor fi neglijenţi în privinţa
Angajamentului lor şi se vor bucura numai ei înşişi de binecuvântările
Milenare, vor face parte din clasa caprelor şi se vor marca astfel ca fiind
„capre”, şi în mod corespunzător vor fi dezaprobaţi de marele Împărat al
Împăraţilor, Judecătorul lor, Domnul Slavei.
Învierea lumii
Închisoarea
la care se face referire în pildă este fără îndoială marea închisoare a morţii,
în care au intrat deja aproximativ douăzeci de miliarde de oameni. Toţi aceştia
trebuie să vină afară. Dar Scripturile declară că nu vor ieşi afară toţi
deodată, ci „fiecare la rândul lui”. Numai Biserica va avea parte de Întâia
Înviere.
În
timpul Mileniului trezirea din somnul morţii, din închisoare, se va înfăptui
prin Putere divină, desigur, dar noi credem că aceasta va fi ca răspuns la
rugăciune. Fiecare cerc familial, pe măsură ce se va pregăti pentru ceilalţi
membri, va fi bucuros să facă cereri pentru întoarcerea acestora. Astfel rasa
va ieşi din „închisoare” în ordine inversă faţă de cea în care a intrat, şi vor
fi recunoscuţi, vor fi identificaţi de prietenii, de rudele lor şi aceştia vor
face pregătiri pentru ei.
Deşi
binecuvântarea Domnului se va îngriji din abundenţă pentru toţi, cu toate
acestea putem presupune fără să greşim că aceste pregătiri vor fi în mâinile
semenilor lor. „Oile” vor fi acelea care se vor interesa în mod special, se vor
ruga şi vor face pregătiri pentru cei care sunt în marea închisoare a morţii.
Şi astfel angajându-şi timpul şi energia, aceste „oi” vor manifesta un scop, o
voinţă în armonie cu a Creatorului. Dumnezeu a voit ca toţi cei care sunt în
morminte să iasă la porunca lui Isus (Ioan 5:28, 29), şi cei în armonie cu
Dumnezeu şi cu Cristos vor fi colaboratori cu Dumnezeu în îndeplinirea lucrării
pentru care a murit Cristos. Cei pe care nu-i va interesa acea lucrare vor fi
deficitari în Spiritul lui Dumnezeu; şi tocmai de acest lucru este acuzată
clasa caprelor.
Cel
care stă pe Tron, după ce a răscumpărat omenirea şi S-a îngrijit de învierea
tuturor acestor răscumpăraţi, îi socoteşte într-un anumit sens căL reprezintă
pe El — după cum spune în pildă: „Am fost flămând şi Mi-aţi dat de mâncat; am
fost bolnav şi la închisoare şi aţi venit să Mă vedeţi”, Mi-aţi slujit şi M-aţi
ajutat.
De
asemenea mustrarea clasei caprelor: acestora le-a spus: N-aţi fost interesaţi
de lucrurile lui Dumnezeu. Interesul vostru a fost personal, egoist. V-aţi
bucurat de binecuvântările acestor o mie de ani glorioşi, şi aceasta este tot
ce a prevăzut Dumnezeu pentru voi. Nu sunteţi de felul celor cărora Lui îi
place să le dea viaţă veşnică. În consecinţă veţi muri. Voi aveţi un spirit mai
mult sau mai puţin egoist, care este spiritul lui Satan, şi deoarece prevederea
lui Dumnezeu pentru toţi aceia care nu vor fi în părtăşie cu El în spirit este
distrugerea, aceasta trebuie să fie soarta voastră — Moartea a Doua.
Focul
veşnic este focul geloziei sau mâniei lui Dumnezeu, care arde şi distruge orice
este în opoziţie cu dreptatea Sa (Ţefania 1:18; 3:8). Desigur, aceasta este
numai o expresie figurată reprezentând distrugerea completă.
R5530 W. T. 1 septembrie 1914 (pag. 266-267)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu