TRINITATEA
“Tatăl este
mai mare decât Mine.”- Ioan 14:28
Puţine dintre doctrinele
controversate de azi aprind pasiunile atât de mult precum cea a trinităţii. Un
motiv este că unii văd în cei care negă treimea un fel de blasfemiatori,
intrarea într-o astfel de discuţie fiind plină de dificultăţi.
Un mod bun de a începe este
definirea termenilor. Definiţia a ceea ce se înţelege prin trinitate diferă de la o persoană la alta. Totuşi, iată
două definiţii: “Termenul care desemnează un singur Dumnezeu în trei persoane,
“Trinitatea” a fost o desemnare
convenabilă a singurului Dumnezeu descoperit în Scriptură ca Tatăl, Fiul
şi Duhul Sfânt. Aceasta înseamnă că în cadrul aceleiaşi esenţe a dumnezăirii
trebuie să distingem trei “persoane”care nu sunt nici trei dumnezei pe de o
parte, nici trei părţi sau moduri ale lui Dumnezeu pe de altă parte, ci
Dumnezeu în mod co-egal şi co-etern.”(Dicţionar evanghelic de teologie – Walter
Elwell, p.1112) .
Putem define doctrina trinităţii după cum urmează:
Dumnezeul veşnic există ca trei personae Tatăl, Fiul şi Spiritul Sfânt şi
fiecare persoană este pe deplin Dumnezeu
şi ele sunt un singur Dumnezeu.”( Systematic Theology, Wayne Grudem, p. 226). Aceste definiţii
şi altele s-au schimbat de-a lungul timpului ca răspuns la argumentele aduse
împotriva lor. Totuşi, oricare ar fi aceste definiţii, ele constituie un punct
de pornire în argumentaţia noastră.
Un element cheie în doctrina trinităţii este egalitatea
dintre Isus şi Tatăl – ambii consideraţi ca manifestări a aceluiaşi Dumnezeu,
ambii co-egali şi co-veşnici. Această afirmaţie întâmpină imediat nişte
probleme, dacă luăm în considerare (şi trebuie să luăm) câteva declaraţii ale
lui Isus:
“Tatăl iubeşte pe Fiul şi a dat toate
lucrurile în mâna Lui.!”(Ioan 3:35). Acest lucru sugerează că Fiul nu a avut
toate lucrurile în mână, ci i-au fost date la un moment dat de către Tatăl
(vezi de asemenea Marcu 13:32)
“Tocmai de aceea cautau si mai mult iudeii sa-L omoare, nu numai fiindca
dezlega ziua Sabatului, dar si pentru ca zicea ca Dumnezeu este Tatal Sau si Se
facea astfel deopotriva cu Dumnezeu. Isus a luat din nou cuvantul si le-a zis:
"Adevărat, adevărat vă spun ca Fiul nu poate face nimic de la Sine; El nu
face decat ce vede pe Tatăl făcând; şi tot ce face Tatal face si Fiul
intocmai.” (Ioan 5:18,19).
Evreii au interpretat greşit cuvintele lui Isus şi au crezut ca se face egal cu
Dumnezeu. Isus le-a corectat eroarea cu afirmaţia clară că nu poate face nimic
de la sine.
“Tatăl nici nu judecă pe nimeni, ci
toată judecata a dat-o Fiului”
(Ioan 5:22) Acest lucru arată clar ca autoritatea Tatălui de a judeca a fost
dată Fiului (vezi şi Ioan 5:26,27).
“Isus deci le-a zis: "Cand veti
inalta pe Fiul omului, atunci veti cunoaste ca Eu sunt si ca nu fac nimic de la
Mine însumi, ci vorbesc după cum M-a învătat Tatăl Meu.” (Ioan 8:28)
Isus trebuia să fie învăţat de Tatăl (vezi Evrei 5:7-9).
“Nimeni nu Mi-o ia cu sila, ci o dau Eu
de la Mine. Am putere s-o dau si am putere s-o iau iarasi: aceasta este porunca
pe care am primit-o de la Tatal Meu” (Ioan 10:18). Tatăl a poruncit
Fiului, ceea ce demonstrează o distincţie în persoană şi rang.
“Ati auzit ca v-am spus: "Ma duc, si
Ma voi intoarce la voi." Daca M-ati iubi, v-ati fi bucurat ca v-am zis:
"Ma duc la Tatăl"; căci Tatăl este mai mare decat Mine.”
(Ioan 14:28) Tatăl este mai mare decât Fiul.
“ Isus le-a zis: "Daca ar fi
Dumnezeu Tatal vostru, M-ati iubi si pe Mine, caci Eu am iesit si vin de la
Dumnezeu: n-am venit de la Mine insumi, ci El M-a trimis.”(Ioan 8:42)
Isus a fost trimis de Dumnezeu, o realitate care ar fi fost imposibilă dacă
Isus ar fi într-adevăr Dumnezeu.
O
altă dificultate în susţinerea trinităţii este reprezentată de declaraţiile lui
Isus în care în care vorbeşte despre Tatăl Ceresc ca fiind Dumnezeul Lui: “ "Nu ma tine", i-a zis Isus,
"caci inca nu M-am suit la Tatal Meu. Ci, du-te la fratii Mei si spune-le
ca Ma sui la Tatal Meu si Tatal vostru, la Dumnezeul Meu si Dumnezeul
vostru."” (Ioan 20:17). Isus are Dumnezeul său, Tatăl Ceresc şi a
spus asta după învierea Lui.
“Si, in ceasul al noualea, Isus a strigat cu
glas tare: "Eloi, Eloi, lama sabactani", care talmacit inseamna:
"Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai parasit?"(Marcu
15:34). Pe cruce fiind Isus a strigat către Dumnezeu, nu a strigat către sine.
De asemenea, Tatăl are nemurirea, nu ar fi putut muri pe cruce.
Isus
se distinge foarte clar de Dumnezeu: “Isus,
fiindca stia ca Tatal Ii daduse toate lucrurile in maini, ca de la Dumnezeu a
venit si la Dumnezeu Se duce..” Isus a venit de la Dumnezeu şi s-a dus
la Dumnezeu, în mod evident nu putea fi acest Dumnezeu de la care a venit şi la
care a mers.
“Nimeni n-a vazut vreodata pe Dumnezeu;
singurul Lui Fiu, care este in sanul Tatalui, Acela L-a facut cunoscut."
Şi totuşi noi oamenii l-am văzut pe Isus, deci Dumnezeu este altul decât Isus
şi el nu poate fi Dumnezeu.
Apostolul
Pavel marchează clar diferenţa dintre Tatăl ca Dumnezeu şi Fiul ca Domn: “totusi pentru noi nu este decat un singur
Dumnezeu: Tatal, de la care vin toate lucrurile si pentru care traim si noi, si
un singur Domn: Isus Hristos, prin care sunt toate lucrurile, si prin El si
noi.” (1 Corinteni 8:6). “Har
si pace de la Dumnezeu, Tatal nostru, si de la Domnul Isus Hristos!” (1
Corinteni 1:3). “ Dumnezeu, Tatal
Domnului nostru Isus Hristos, care este binecuvantat in veci, stie ca nu
mint!…” (2 Corinteni 11:31).
În
aceste trei exemple şi în multe altele din scrisorile lui Pavel, el face
distincţia între Tatăl, care este singurul Dumnezeu şi Domnul nostrum Isus,
care este fiul lui Dumnezeu.
“Si ma rog ca Dumnezeul Domnului nostru Isus
Hristos, Tatal slavei, sa va dea un duh de intelepciune si de descoperire, în
cunoaşterea Lui” (Efeseni 1:17). Pavel ne spune că Isus Hristos are de
Tată pe Dumnezeu.
După
ce am examinat o serie de Scripturi care învaţă clar o distincţie între Tatăl
ca Dumnezeu şi Isus ca Fiu şi arată o subordonare a lui Isus în raport cu Tatăl
Ceresc, ne putem întreba cum ar putea susţinută doctrina trinităţii.
Susţinătorii ei se bazează pe unele texte, care cred ei că le confirmă
credinţa. Vom examina în cele ce urmează 5 dintre acestea:
1. „Eu si Tatal una suntem.” (Ioan 10:30)
Acest
verset poate părea că sprijină vederea trinitariană. Cu toate acestea, în
Scriptură „unitatea” este adesea folosită metaforic. De exemplu un soţ şi o
soţie trebuie să devină „una” (Matei 19:5,6). Credincioşii sunt caracterizaţi
ca o „pâine” şi un „trup” (1 Cor. 10:17, Romani 12:4,5). Unitatea despre care
Isus vorbeşte aici nu este de natura unei trinităţi , ci o unitate de inimă, de
gândire, de scop. Domnul demonstrează acest sens atunci când spune : „Eu nu mai sunt in lume, dar ei sunt in lume, si Eu vin la
Tine. Sfinte Tata, pazeste, in Numele Tau, pe aceia pe care Mi i-ai dat, pentru
ca ei sa fie una, cum suntem si Noi…Ma rog ca toti sa fie una, cum Tu, Tata,
esti in Mine, si Eu in Tine; ca si ei sa fie una in Noi, pentru ca lumea sa
creada ca Tu M-ai trimis. Eu le-am dat slava pe care Mi-ai dat-o Tu, pentru ca ei sa fie una, cum si Noi suntem una “ (Ioan 17:11,21,22). Acest pasaj ne
ajută să înţelegem mai bine Ioan 10:30, ce înseamnă că Isus este “una” cu Tatăl
Său.
2.
“La început era Cuvântul, şi
Cuvântul era cu Dumnezeu, şi Cuvântul era Dumnezeu.” (Ioan 1:1)
Mai multe traduceri ale
Bibliei iau o poziţie doctrinară clară: Cuvântul era Dumnezeu. Această frază
este folosită pentru a arăta că Isus este Dumnezeu. Cu toate acestea textul
original grecesc redă chestiunea un pic altfel. Scriitorul trinitatrian William
Barclay, a furnizat una dintre cele mai bune explicaţii a semnificaţiei acestui
text. Din moment ce scriitorul crede în Trinitate, în exegeza sa nu există
nicio părtinire. El scrie: „În cele din urmă Ioan spune că Cuvântul era
Dumnezeu. Aceasta este o expresie dificilă pe care trebuie să o înţelegem şi este dificilă pentru că în limba greacă în
care a scris Ioan există un mod diferit de a sune lucrurile... Atunci când
grecul foloseşte un substantiv, aproape întotdeauna foloseşte articolul definit
cu el. Cuvântul grec pentru Dumnezeu
este „Theos” şi articolul definit este „ho”. Când în limba greacă se vorbeşte despre
Dumnezeu nu se foloseşte pur şi simplu „Theos” ci se spune „ho Theos”. Când nu
este folosit articolul pe lângă substantiv, acest substantiv devine mai mult un
fel de adjectiv. Ioan nu a spus că Cuvântul era ho Theos, ceea ce ar fi
însemnat că era identic cu Dumnezeu. El a folosit cuvântul Theos fără articol
definit ceea ce dă înţelegerea că Cuvântul era, se poate să spunem, de acelaşi
caracter, calitate şi esenţă, având o existenţă ca Dumnezeu. Când Ioan a spus
că Cuvântul era ca Dumnezeu, el nu spunea că Isus este identic cu Dumnezeu, el
spunea că Isus a fost atât de perfect, fiind ca Dumnezeu în minte, în inimă, în
el putând vedea perfecţiunea lui Dumnezeu.”
Concluzia rezonabilă a acestei
explicaţii este că ea nu învaţă trinitatea.
3.” El, macar ca avea
chipul lui Dumnezeu, totusi n-a crezut ca un lucru de apucat sa fie deopotriva
cu Dumnezeu” (Filipeni 2:6)
Textul
original grecesc indică în mod clar că Isus nici măcar nu se gândea să încerce sau
să considere să fie egal cu Dumnezeu. Acest lucru este în contrast violent cu ceea
ce a făcut Lucifer (Isaia 14:12-14). Pavel subliniază bine faptul că Isus
(Logosul) nu era deopotrivă (egal) cu Tatăl.
4.” Pe cand Fiului I-a zis:
"Scaunul Tau de domnie, Dumnezeule, este in veci de veci; toiagul domniei
Tale este un toiag de dreptate” (Evrei 1:8)
Pavel citează din Psalmul 45:6 şi
aplică versetul la Isus. Aceasta pare a fi o referire clară la Isus ca
Dumnezeu. Cu toate acestea cuvântul “Dumnezeu” folosit aici provine din termenul elohim care înseamnă fiintă puternică. Acelaşi termen este
folosit în Vechiul Testament desemnându-l pe Moise ca fiind “Dumnezeu”: “El
va vorbi poporului pentru tine, iti va sluji drept gura, si tu vei tine pentru
el locul lui Dumnezeu.” (Exod 4:16), “Domnul a zis lui Moise:
"Iata ca te fac Dumnezeu pentru faraon; si fratele tau, Aaron, va fi
prorocul tau.” (Exod 7:1) A fost Moise Dumnezeu? Cu siguranţă nu. A
fost un puternic pentru popor şi pentru faraon. Termenul elohim îl desemnează de cele mai
multe ori pe Dumnezeul Suprem, dar uneori este aplicat şi îngerilor,
conducătorilor, judecătorilor, etc, ca atare sendsul său trebuie determinat din
context.
Isus posedă dumnezăirea în
sensul că este o fiinţă puternică, el fiind Fiul lui Dumnezeu, aşa cum învaţă
Psalmul. În această privinţă putem arunca o privire în Ioan 10 unde Isus
mărturiseşte că El şi Tatăl sunt una, evreii dorind să-l omoare cu pietre: “ Iudeii
I-au raspuns: "Nu pentru o lucrare buna aruncam noi cu pietre in Tine, ci
pentru o hula si pentru ca Tu, care esti un om, Te faci Dumnezeu." Isus
le-a raspuns: "Nu este scris in Legea voastra: "Eu am zis: sunteti
dumnezei"? Daca Legea a numit "dumnezei" pe aceia carora le-a
vorbit cuvantul lui Dumnezeu - si Scriptura nu poate fi desfiintata - cum
ziceti voi ca hulesc Eu, pe care Tatal M-a sfintit si M-a trimis in lume? Si
aceasta, pentru ca am zis: "Sunt Fiul lui Dumnezeu!" (Ioan 10:33-36). Isus a avut ocazia aici să
declare că face parte dintr-un Dumnezeu trinitar, în schimb El a citat din
Psalmul 82:6, arătând că este unul dintre dumnezei, mai ales Fiul lui Dumnezeu.
Rezumăm acest punc citându-l pe apostolul Pavel: “ Caci chiar
daca ar fi asa numiti "dumnezei" fie in cer, fie pe pamant (cum si
sunt in adevar multi "dumnezei" si multi "domni"), totusi pentru noi nu este decat un singur
Dumnezeu: Tatal, de la care vin toate lucrurile si pentru care traim si noi, si
un singur Domn: Isus Hristos, prin care sunt toate lucrurile, si prin El si
noi.”(1 Corinteni 8:5,6)
5.” (Caci trei sunt care marturisesc in cer: Tatal,
Cuvantul si Duhul Sfant, si acestia trei una sunt.)” (1 Ioan 5:7)
Deşi aceste cuvinte par a susţine trinitatea
ele sunt false şi nu apar în niciunul din manuscrisele mai vechi. O nota de
subsol în traducerea Emphatic Diaglott face această observaţie: “ Acest text
referitor la mărturia cerească nu este cuprins în manuscrisele mai vechi de
secolul XV. Nu este citat de niciunul dintre marii scriitori eclesiastici, de
niciunul dintre părinţii latini timpurii…cu toate că subiectele tratate ar fi
condus în mod natural sa apeleze la autoritatea sa. Prin urmare este un fals.”
Cercetătorii sincere ai Bibliei, susţinători ai trinităţii, recunosc acest text
ca fiind apocrif.
Concluzie
Credinţa fundamentală a creştinilor este că Hristos a suferit
şi a murit ca „preţ de răscumpărare
pentru toţi” (1 Tim.2:6). Acest lucru este fundamental pentru înţelegerea
planului divin. Cu toate acestea doctrina trinităţii este în contradicţie cu „răscumpărarea
pentru toţi”, ea face invalid preţul de răscumpărare. Dacă Isus ar fi Dumnezeu
sau cel puţin a doua persoană din Dumnezeu, el ar fi nemuritor. Unul care
posedă nemurirea nu poate muri. Cu toate acestea Biblia declară în mai multe
locuri că Isus a murit! Cum putea să moară un Dumnezeu nemuritor?
Biblia descrie moartea lui Hristos,
el fiind o fiinţă umană, care a suferit în mod real şi a oferit o jertfă
adevărată ca preţ de răscumpărare pentru Adam, omul original perfect, şi prin
el pentru rasa sa. Isus Hristos trebuia să fie om perfect ca murind să
constituie preţul corespunzător
pentru plata pedepsei venite prin păcat – moartea. Pentru credincioşia sa până la moarte
Dumnezeu ia dat drept răsplată natura divină (Ioan 5:26). Această răsplată a
primit-o după moarte şi nu a avut-o înainte.
Doctrina preţului de răscumpărare
arată eroarea şi clarifică adevărul asupra multor doctrine ale Bibliei. Ea
demonstrează eroarea Trinităţii. Să ne bucurăm pentru înţelegerea mai clară a
relaţiei dintre Tatăl ceresc şi fiul său, Domnul nostru Isus Hristos.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu